És mi történik ha a 700 bár hidrogén találatot kap? Mondjuk egy páncéltörő gyújtó lövedéktől?
Egy szaki azt fogja mondani, hogy "nem tud robbanni, amíg a külső és a belső nyomás ki nem egyenlítődik". Nekem nem ezzel a nyomás kiegyenlítődéssel van bajom általában, hanem a sebességével.
De az elv amúgy elméleti és tapasztalati alapon is alá van támasztva. A tartályon belül nincs oxigén. Az pedig kell a robbanáshoz. Ez csak a tartályon kívül fog neked bekövetezni gyújtólövedék esetében is. Viszont ez az első reakció nem nyomja a tartályon belülre az oxigént.
A 700 bár miatt különleges szállítójármű, specko csatlakozóval kell a zászlóalj, dandár és más kötelékek logisztikai szervezeteibe.
Nem kell spéci szállító. Ipari gázpalackokat és -tartályokat lestrapált kisteherautók platóján is szállítanak ma neked akár a kerted kapujáig is. Palackot kézi erővel pakolják le és fel. Követelmény, hogy az ember tanulja meg a palack kezelés szabályait. Erre ma Magyarországon több ezer dedikált munkás van különböző szakmákban. Csak nem hidrogénnel; hanem PB, dissous, inert, "korgon" vagy más egyéb anyagokkal dolgoznak. De ugyan ezek a szabványok vonatkoznak a hidrogénre.
Az üzemanyag cella szerelő szak sem jelent meg még a szakmunkás képzésben...., A rossz gép kiesik, nagy a műveleti kockázat....
Azért a Magyar Honvédség szerintem -főleg a mostani új technikai eszközök révén- nem annyira mocsár gondolkodásúak, hogy ne képeznék magukat az új kihívásokhoz. A szénhidrogén hajtotta motorok ideje lassan lejár. Ezt akkor is tudomásul kell venni egy szakembernek, ha egyébként nem tiltotta volna be az EU a területén jövőbeni ilyen eladásokat a polgári autók terén. Ha egy honvéd karbantartó nem lesz hajlandó tanfolyamra menni és átképzésen részt venni, akkor még mindig választhatja azt, hogy leszerel és a civil szférában helyezkedik el szerelőként. (És én nem vetem meg őket. Ott még pár évtizedig lesz kereslet Ottó-motorok javítására. Egy ma 40-50 éves szakinak még lesz munkája egészen a nyugdíjig. A fiatalabbak meg ott is át fogják magukat képezni idővel, csak a sereg nem utánuk fog kullogni, hanem hamarabb lesz az időzítés. Illetve a versenyszektorban nem egy, hanem sok fajta motor lesz, az elektronyost épp úgy meg kell majd tanulni, mint a különböző hibrideket.)
Én úgy képzelem el ezt, hogy a hadi stratégia egyik alap tézise, hogy megelőzzük a civil piacon egyébként a jövőben már látható trendet. A MOL gyanúsan nagyon örülni fog annak, ha nem az aksis kocsik terjednek majd el a jövőben, hanem a cellások. Már ma is foglalkozik gázpalackok értékesítésével, csak nem nem hidrogén, hanem PB. (Azt meg majd meglátjuk, hogy a cellásnak mekkora lesz a paci részesedése.)
Régen a benzinre is úgy tekintettek, hogy egy cigi berobbantja az egész benzinkutat. Mivel technikailag le van fojtva az égéstermék utánpótlása, ez nem következik be akkor sem, ha az autóddal nekihajtasz egy töltőállomásnak. Hülye gyerekek kipróbálták már.
A sokat hivatkozott linkben van egy tételmondat, ami nincs kellően kihangsúlyozva. A hidrogén
nem rosszabb és nem jobb energiahordozó, mint bármelyik más,
csak mások az előnyei és a hátrányai.
Igaza van annak is -szvsz-, aki azt tanácsolja a többieknek, hogy nem kell beszarni azért, mert valamire ráírják a 700bárt. Vagy mert valamire rá van írva, hogy gáz. Valamiért az átlag ember ezektől begyullad, de ha valaki benzin kannát lóbálva a kezében fütyörészik, abban semmi kivetnivalót nem talál, cigizik tovább mellette nyugodtan. Pedig a benzingőz valóban illékony és robbanásveszélyes.
De igaza van annak is, aki azt mondja, hogy tesztelni kell nagyon komolyan és technikai előnyök alapján kell az új ultraződ katonai járműveket tervezni és nem politikai döntés alapján kiválasztani és valamit erőltetni. Én úgy gondolom, hogy a német multi -mint a fejlesztés fő kitalálója és levezénylője- nem abba fog euró milliókat beleölni, hogy egy 10 milliós országra valamit rásózhat. Az RM-nek is lehetnek óriási baklövései, de az sem lehetetlen, hogy valamit jól csinál.
Az eredményről nagyon nehéz előre ítélkezni.