Hibrid hajtás alkalmazása harcjárművekben

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 250
33 548
113
Teljesen lényegtelen, hogy a tüzet mi okozza, ha egyszer éghető anyag az üzemanyag. Ha már a gyakorlat rideg tényszerűségénél tartunk.
A kezelhetőség és a gyakorlati veszélyesség nagyon nem mindegy.Nitroglicerin jóval erősebb robbanóanyag,mint a TNT-csak igen nehezen kezelhető.Nagyságrendekkel veszélyesebb a használata,ezért aztán inkább a TNT-t használják.Kb ilyen a dizel és a hidrogén viszonylata is (illetve bonyorultabb,de most egyszerűsitek)
 
T

Törölt tag 467

Guest
A kezelhetőség és a gyakorlati veszélyesség nagyon nem mindegy.Nitroglicerin jóval erősebb robbanóanyag,mint a TNT-csak igen nehezen kezelhető.Nagyságrendekkel veszélyesebb a használata,ezért aztán inkább a TNT-t használják.Kb ilyen a dizel és a hidrogén viszonylata is (illetve bonyorultabb,de most egyszerűsitek)
A helyzet, hogy te veszélyesebbnek gondolod. De nem veszélyesebb statisztikailag.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 250
33 548
113
Azzal kezdtem, hogy nem értem miért fontos, hogy mitől ég halálra az egyszeri utas. De ha van rá érved, hogy jobb dízelben halálra égni, mint hidrogénkifújásban, hát szívesen végigolvasom.
Mégis kibontom kicsit.Hidrogént elő kell állitani,ami erőforrást igényel-és közben energiaveszteséggel jár.Összeségében egyenlőre drágább,mint az olajbányászat/finomitás/műdizel előállitása.700 baron a térfogatra vetitett enregiasűrűsége jóval kisebb a hidrogénnek,mint a dizelnek.Tárolása,mozgatása,kezelése sokkal problémásabb,mint a dizelé.Baleset/harci sérülés esetén a hidrogéngáz jóval problémásabb,mint a dizel.Katonailag a harctéri szükségjavitás meg egyszerűen lehetetlen.
Semmiféle értelmes indok nincs egy hidrogéncellás meghajtású lövészharcjármű létrehozásának-garantált bukta.Baromság.
Egyszerűen technológiailag továbbra sincs megoldva egyetlen problémás pontja sem,tömeghasználatra alkalmas módon.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 250
33 548
113
Egészről hirtelenjében az NSU Ro 80 jut eszembe.Wankel motoros volt-nagy reményekkel,és hatalmas bukással.Mert a Wankel motor elméleti előnyei a gyakorlatban nem realizálódtak.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo and ravenlord

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
És mi történik ha a 700 bár hidrogén találatot kap? Mondjuk egy páncéltörő gyújtó lövedéktől?

Egy szaki azt fogja mondani, hogy "nem tud robbanni, amíg a külső és a belső nyomás ki nem egyenlítődik". Nekem nem ezzel a nyomás kiegyenlítődéssel van bajom általában, hanem a sebességével.
De az elv amúgy elméleti és tapasztalati alapon is alá van támasztva. A tartályon belül nincs oxigén. Az pedig kell a robbanáshoz. Ez csak a tartályon kívül fog neked bekövetezni gyújtólövedék esetében is. Viszont ez az első reakció nem nyomja a tartályon belülre az oxigént.

A 700 bár miatt különleges szállítójármű, specko csatlakozóval kell a zászlóalj, dandár és más kötelékek logisztikai szervezeteibe.

Nem kell spéci szállító. Ipari gázpalackokat és -tartályokat lestrapált kisteherautók platóján is szállítanak ma neked akár a kerted kapujáig is. Palackot kézi erővel pakolják le és fel. Követelmény, hogy az ember tanulja meg a palack kezelés szabályait. Erre ma Magyarországon több ezer dedikált munkás van különböző szakmákban. Csak nem hidrogénnel; hanem PB, dissous, inert, "korgon" vagy más egyéb anyagokkal dolgoznak. De ugyan ezek a szabványok vonatkoznak a hidrogénre.

Az üzemanyag cella szerelő szak sem jelent meg még a szakmunkás képzésben...., A rossz gép kiesik, nagy a műveleti kockázat....

Azért a Magyar Honvédség szerintem -főleg a mostani új technikai eszközök révén- nem annyira mocsár gondolkodásúak, hogy ne képeznék magukat az új kihívásokhoz. A szénhidrogén hajtotta motorok ideje lassan lejár. Ezt akkor is tudomásul kell venni egy szakembernek, ha egyébként nem tiltotta volna be az EU a területén jövőbeni ilyen eladásokat a polgári autók terén. Ha egy honvéd karbantartó nem lesz hajlandó tanfolyamra menni és átképzésen részt venni, akkor még mindig választhatja azt, hogy leszerel és a civil szférában helyezkedik el szerelőként. (És én nem vetem meg őket. Ott még pár évtizedig lesz kereslet Ottó-motorok javítására. Egy ma 40-50 éves szakinak még lesz munkája egészen a nyugdíjig. A fiatalabbak meg ott is át fogják magukat képezni idővel, csak a sereg nem utánuk fog kullogni, hanem hamarabb lesz az időzítés. Illetve a versenyszektorban nem egy, hanem sok fajta motor lesz, az elektronyost épp úgy meg kell majd tanulni, mint a különböző hibrideket.)

Én úgy képzelem el ezt, hogy a hadi stratégia egyik alap tézise, hogy megelőzzük a civil piacon egyébként a jövőben már látható trendet. A MOL gyanúsan nagyon örülni fog annak, ha nem az aksis kocsik terjednek majd el a jövőben, hanem a cellások. Már ma is foglalkozik gázpalackok értékesítésével, csak nem nem hidrogén, hanem PB. (Azt meg majd meglátjuk, hogy a cellásnak mekkora lesz a paci részesedése.)
Régen a benzinre is úgy tekintettek, hogy egy cigi berobbantja az egész benzinkutat. Mivel technikailag le van fojtva az égéstermék utánpótlása, ez nem következik be akkor sem, ha az autóddal nekihajtasz egy töltőállomásnak. Hülye gyerekek kipróbálták már.

A sokat hivatkozott linkben van egy tételmondat, ami nincs kellően kihangsúlyozva. A hidrogén nem rosszabb és nem jobb energiahordozó, mint bármelyik más, csak mások az előnyei és a hátrányai.
Igaza van annak is -szvsz-, aki azt tanácsolja a többieknek, hogy nem kell beszarni azért, mert valamire ráírják a 700bárt. Vagy mert valamire rá van írva, hogy gáz. Valamiért az átlag ember ezektől begyullad, de ha valaki benzin kannát lóbálva a kezében fütyörészik, abban semmi kivetnivalót nem talál, cigizik tovább mellette nyugodtan. Pedig a benzingőz valóban illékony és robbanásveszélyes.
De igaza van annak is, aki azt mondja, hogy tesztelni kell nagyon komolyan és technikai előnyök alapján kell az új ultraződ katonai járműveket tervezni és nem politikai döntés alapján kiválasztani és valamit erőltetni. Én úgy gondolom, hogy a német multi -mint a fejlesztés fő kitalálója és levezénylője- nem abba fog euró milliókat beleölni, hogy egy 10 milliós országra valamit rásózhat. Az RM-nek is lehetnek óriási baklövései, de az sem lehetetlen, hogy valamit jól csinál.
Az eredményről nagyon nehéz előre ítélkezni.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 294
113
várjunk csak mi van akkor a 8x8 as hajtása mivel elektromoslessz. elsősorban akurol üzemelne és a hidrogéncella csak mint energia termelő egység kapna helyet... tehát alapvetően elmegy a jármű x km ert önállóan akumlátorral és ha ennek a mértékét meg akarják növelni akkor és csak is akkor betolnak pár palack hidrogént a cellára kötve ami teszem azt 1-2 óra alatt fullra tölti a aksikat. majd ki is fogy (mindezt akaár menet közbe.)???

tehát ha nem sűrgős vagy megoldható az aksik egyéb uton való töltése a cella nem üzemel és hidrogén sincs tárolva a járműbe...
végülis maga a cella nem nagy súly elvileg könnyebb mint egy benzines generátor. vagy dizel motor.)
 
  • Vicces
Reactions: LMzek 2.0

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 294
113
tehát mi van akkor ha a hidrogén cella nem egy folyamatosan termelő energia elöállító egység lessz mint egy dizel motor a hibridekbe hanem egy nagyteljesítményű gyorstöltő akár menet közben? aminek 1-2 órát kell csupán működnie nagy teljesíítménnyel. előrre tervehető időben) tehát kisebb közepes távokhoz nem is szükséges csak amikor ki kell tolni a hatótávot.

tehát a használata inkább opcionális lessz? mint sem mindenapos.
 
  • Vicces
Reactions: LMzek 2.0

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 551
8 367
113
várjunk csak mi van akkor a 8x8 as hajtása mivel elektromoslessz. elsősorban akurol üzemelne és a hidrogéncella csak mint energia termelő egység kapna helyet... tehát alapvetően elmegy a jármű x km ert önállóan akumlátorral és ha ennek a mértékét meg akarják növelni akkor és csak is akkor betolnak pár palack hidrogént a cellára kötve ami teszem azt 1-2 óra alatt fullra tölti a aksikat. majd ki is fogy (mindezt akaár menet közbe.)???

tehát ha nem sűrgős vagy megoldható az aksik egyéb uton való töltése a cella nem üzemel és hidrogén sincs tárolva a járműbe...
végülis maga a cella nem nagy súly elvileg könnyebb mint egy benzines generátor. vagy dizel motor.)
Ne adj isten egy konfliktus esetén az összes hidrogén cellás hibrid hajtású stb jármű ott fog szétlőve megrohadni. Ez is egy opció.
Ahhoz hogy komoly hajtás legyen belőle egy harcjárműben ahhoz éles konfliktusokba kéne lökni a proto, próba gyártású stb..... Harcjárműveket. Másképp azok a fránya hibák nem fognak előjönni. A gond hogy ki az a gyártó aki így fog kozkáztatni itt az EU ban és ki il milyen politikai környezet lesz aki meg fogja adni hozzá a hátszelet, hátteret. Mert egymás nélkül nem fog menni.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 294
113
Ne adj isten egy konfliktus esetén az összes hidrogén cellás hibrid hajtású stb jármű ott fog szétlőve megrohadni. Ez is egy opció.
Ahhoz hogy komoly hajtás legyen belőle egy harcjárműben ahhoz éles konfliktusokba kéne lökni a proto, próba gyártású stb..... Harcjárműveket. Másképp azok a fránya hibák nem fognak előjönni. A gond hogy ki az a gyártó aki így fog kozkáztatni itt az EU ban és ki il milyen politikai környezet lesz aki meg fogja adni hozzá a hátszelet, hátteret. Mert egymás nélkül nem fog menni.
az utolsó része igaz (ensz piztos harapni fog egy ilyen járműre és hamar megjárja a terepet ott imádják a hasonlókat)

az első része meg nem egészen.

mi van ha a 8x8 egy tisztán elektromos meghajtású jármű lessz ami tartalmaz egy opcionálisan használható hidrogéncellás gyorstöltőt.
tehát nem kell mindig benne lennie a járműbe a hidrogénnek csak ha nemelég a hatótáv nem félreáll és 2 órát gyorstöltik hanem amikor még van craft a járműbe betolnak pár palack hidrogént és menetközbe gyorstöltik az összes hidrogént elhasználva?

tehát gyorstöltőként töltőként funkcionálhat olyan helyen ahol nincs megfeleló elektromos hálozat vagy agregátoros jármű a töltésre. vagy nincs idő a gyorstöltést kivárni így menet közbe tölt ha szükséges.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 294
113
vagy épp feltöltik ahol akarják ha még nincs kiépített bázis hidrogéncella alkalmazásával. akár gyors akár kimélő töltéssel.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 551
8 367
113
az utolsó része igaz (ensz piztos harapni fog egy ilyen járműre és hamar megjárja a terepet ott imádják a hasonlókat)

az első része meg nem egészen.

mi van ha a 8x8 egy tisztán elektromos meghajtású jármű lessz ami tartalmaz egy opcionálisan használható hidrogéncellás gyorstöltőt.
tehát nem kell mindig benne lennie a járműbe a hidrogénnek csak ha nemelég a hatótáv nem félreáll és 2 órát gyorstöltik hanem amikor még van craft a járműbe betolnak pár palack hidrogént és menetközbe gyorstöltik az összes hidrogént elhasználva?

tehát gyorstöltőként töltőként funkcionálhat olyan helyen ahol nincs megfeleló elektromos hálozat vagy agregátoros jármű a töltésre. vagy nincs idő a gyorstöltést kivárni így menet közbe tölt ha szükséges.
Egy háborús helyzet esetén az elektromos hálózat az ami a leghamarabb kipurcan. Ha nincs aggregátorod olyan ami bírja az EM hullámokat is részben akkor az elektromos/hibrid hajtásokat kukázhatód. Nem beszélve a várható pl EM zavaró tényezőkről a digitális kütyükre nézve.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 294
113
Egy háborús helyzet esetén az elektromos hálózat az ami a leghamarabb kipurcan. Ha nincs aggregátorod olyan ami bírja az EM hullámokat is részben akkor az elektromos/hibrid hajtásokat kukázhatód. Nem beszélve a várható pl EM zavaró tényezőkről a digitális kütyükre nézve.
ezért akarják lehet a hidrogéncellás akutöltést alkalmazni. hiszen milyen EM zavarhat meg egy kémiai reakciót?

tehát alapvetően akumulátoros (ami egy fereday kalitkába foglal helyet) és nem dizel/benzin üzemü generátort hordoz az akuk ujratöltésére nem is napelemet szélkereket olyan helyekre ahol nem megoldott a járművek kiépített hálozatról történő töltése hanem hidrogéncellát.

amibe annyi hidrogén kell és akkor amikor az utántöltést az aksikra elvégzik. utánna palackok akár kidobhatók akár leadhatók
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 294
113
amikor meg megoldott az akuk utántöltése mert kiépült a hálozat vagy felvannak töltve az akuk. hidrogén sem kell hogy a járműbe legyen.
mert a jármű alapvetően elektromos hajtással fog üzemelni?
és mivel minde digitásliis a modern rendszerekbe ha valami zavarja az elektromos áramot az alapból harcképtelené teszi a járművet. mert még a dizelek se müködnek olyan kornyezetbe amibe egy elektromos nem üzemel. mert befecskendezéstől kezdve minden digitális már.

tehát a hidrogéncella nem lenne más így mint egy gyorstöltő/üzemanyagtöltő állomás a járműbe építve.
tehát nem szükséges mindenhova generátor kocsit küldeni hanem csak pár palack hidrogént.
persze ahol lehet lehet hogy elég generátor kocsirol tölteni. hisz az aksiknak mindegy mről kapják az áramot.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 855
29 100
113
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 294
113
igen kiépített bázison valószínűleg így müködne, legalábbis dizel agregáátorokkal.
menet közbeni vagy olyan hlyen ahova nem juttatható ki a több nagyméretű agregátor meg hidrogénnel történhetne az akupakk ujratöltése.(jármű testén bellül)
előnyei a könyebb súly csendesség. és gyártása terén keletkező piaci igények kihasználása.
legalábbis szerintem.