Aero Vodochody has renamed its L-39NG the L-39 Skyfox as it prepares to step up deliveries of the updated single-engine jet trainer to initial customers Vietnam, Hungary and local operator LOM Praha.
www.flightglobal.com
Az Aero Vodochody
augusztus 16-án átadta első Skyfox-ját a vietnami légierőnek, és azóta további nyolcat szállított Hanoiba. Három további, idén átadásra váró repülőgép teljesíti az eredeti megrendelést, de a
Sotona reménykedik a további kötelezettségvállalásban.
Az
első magyar példányt – az első nyolcas rendelés egyikét – a jövő év végén szállítják, bár a magyar pilóták már edzenek a gépen – mondja Sotona. Budapest további négy Skyfoxot rendelt –
felderítő konfigurációban –, de az Aero Vodochody még fejleszti ezt a verziót.
Folyamatban van egy
megvalósíthatósági tanulmány is arról, hogyan lehet „gripenizálni” a magyar repülőgépeket, a repülési kijelzők módosításával, hogy azok jobban összhangba kerüljenek az ország légiereje által üzemeltetett Saab Gripenekkel. Az Aero Vodochody áprilisban írt alá szándéknyilatkozatot (MoU) a svéd gyártóval.
Sotona szerint két másik potenciális ügyfél –
Szenegál és Ghána –, akik korábban komoly érdeklődést mutattak a repülőgép megrendelése iránt,
azóta költségvetési problémákra hivatkozva lemondták a tárgyalásokat.
Afrika azonban továbbra is a fő célpiac, mondja, mivel a régió légierei felelősek a még mindig kormányzati szolgálatban lévő mintegy
200 örökölt L-39-es nagy részéért. Az Aero Vodochody sokuknál karbantartást, nagyjavítást vagy frissítést hajtott végre, így kapcsolata van az ügyfelekkel is – mondja Sotona. A
fennmaradó mintegy 500, még repülő L-39-es közül sok magánpilóták vagy kiképző szervezetek tulajdonában van.
A szomszédos
Szlovákia egy másik potenciális vevő, az Aero Vodochody 2020-ban pozsonyi „hosszú távú” ipari részvételt kínál a programban, valamint egy országon belüli képzési csomagot, nyolc repülőgép vállalása fejében.
Bár nem történt előrelépés, Sotona szerint a Szlovákiával kötött megállapodás „logikus” lenne, és „szép háromszöget” hozna létre a cseh és a magyar flottával. Szlovákia a Lockheed Martin F-16 Block 70-et választotta elsődleges harci repülőgépének, ami azzal jár, hogy pilótáit az USA-ba küldik kiképzésre, mivel az ország nem rendelkezik saját sugárhajtású kiképzőgépparkkal.
A NATO-tagok és szövetségesek között
további lehetséges jövőbeli ügyfelek Ausztria, Bulgária, valamint a balti és az „adriai” országok – mondja Sotona.
Míg a Skyfox korai példáinak bemutatása és az új ügyfelek megszerzése az Aero Vodochody fő tevékenysége, a repülőgép-szerkezetek – a karbantartás, javítás és nagyjavítás mellett – továbbra is az
üzlet fontos részét képezik. A cég az Airbus, az Embraer és a Leonardo programjainak fő szállítója.
Október elején egyetértési megállapodást írt alá az
Embraerrel a C-390-el kapcsolatos együttműködés kiterjesztésére, amely programhoz több mint egy évtizede járult hozzá, a hátsó törzs és rakodó rámpa gyártásával, nyomtatásra építve, de emellett a szárny elülső élének tervezési felelőssége. Ez egybeesik Prága két C-390-re vonatkozó kötelezettségvállalásával, és az erről szóló tárgyalások a végéhez közelednek.
Bár a Sotona által „számunkra hatalmasnak” nevezett megállapodás némileg kibővíti az Aero Vodochody munkarészét a katonai szállítmányozás és tankhajó terén, a fő előny az, hogy „biztosítja a kapcsolatot a jövőben”. A brazil cég a közelmúltban Ausztriából, Hollandiából és Dél-Koreából érkezett megrendelések nyomán fokozza a típus gyártását.
Idén az Aero Vodochody 4,5 hajókészletet gyárt majd, jövőre hétre, az évtized végére pedig 10-re nő.
Az Aero Vodochody
másik fő repülőszerkezet-ügyfele a belfasti Spirit AeroSystems, akinek egyetlen forrásból szállítja az Airbus A220 szárny élvonalát. A program gyártása várhatóan az idei mintegy 100 szárnykészletről 2025-re 130-ra nő.
A
másik két fő beszállítói szerződés a Leonardo C-27J középső szárnydoboza és a 19 üléses L-410 NG ingázó repülőgép futóműve a cseh testvérvállalattól, az Aircraft Industriestől.
Sotona szerint az aerostruktúrák továbbra is az Aero Vodochody üzleti mixének kulcsfontosságú részét képezik. „Nagyszerű közreműködő. Egyedül nem élhetünk meg belőle, de az előnye a mennyiség és a stabilitás, amit ad nekünk.”
Az Aero Vodochody másik repülőgép-programja – bár egy alvó –
az L-159, amelyet utoljára a 2000-es évek elején gyártottak, bár a cég 2017-ben egyetlen további repülőgépet is gyártott Irak számára. Az L-39-ből fejlesztették ki az 1990-es években. Az orosz gyártású könnyű harci repülőgépek hazai helyettesítőjeként az eredeti megrendelő a cseh légierő volt, amely 72 példányt szállított át, majd 24 kivételével mindegyiket elbocsátotta.
Az Aero Vodochody évekig dolgozott a védelmi minisztériummal és más exportszervezetekkel, hogy vevőket találjanak, és azóta a nem kívánt repülőgépek nagy részét Irakba, valamint a légierőknek ellenséges támogató szolgáltatásokat nyújtó Draken International egyesült államokbeli és egyesült királyságbeli fegyvereibe szállította.
Bár Sotona elismeri, hogy a program újraindítása valószínűtlen, azt mondja, hogy
a cégnek még mindig megvan az összes gyártási eszköze, és „nem zárjuk ki, ha megrendelés érkezik”. Azt mondja, az ambíciója, hogy az Aero Vodochody elkészítse a fejlett tréner szuperszonikus verzióját, bár elismeri, hogy az erőforrások jelenleg „nagyon a Skyfoxra koncentrálnak”.
2020-ban az Aero Vodochody-t megvásárolta a Penta befektetési csoporttól a cseh Omnipol védelmi és biztonsági csoportból és Tombor András magyar üzletemberből, Orbán Viktor miniszterelnök korábbi biztonsági főtanácsadójából álló vegyesvállalat. Az Aero Vodochody irányításáért az Omnipol – amely két éve saját jogon vásárolta meg az Aircraft Industries-t orosz tulajdonosától – a felelős.
Sotona – aki korábban egy másik Omnipol-üzletágat, a térfigyelő berendezésekre specializálódott ERA-t vezette – azt mondja, hogy az új befektetőknek „van befektetési étvágya”, és „az Aero Vodochodyt mindig is elsősorban repülőgépgyártónak szánta”.
Több mint 100 éves fennállása alatt sok zaklatott időszak után az Aero Vodochody vagyona felfelé ível. Sotona három évvel ezelőtti csatlakozása óta a munkaerő csaknem felére, 1750-re nőtt.