[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 931
13 269
113
Ha már Aero. Anno arról írtam itt is, ha már a magyar kapcsolat miatt a regnáló kormány Aero típust akar vásárolni, akkor arra az L-159 ráncfelvarrt példánya kéne, mert az ténylegesen többfeladatos. Igaz a Grifo lokátort (amiket vettek az elfogyott mindet beépíttték) kéne modernebb AESA-ra cserélni (van lehetőség több típusra is, integrálni kéne a Litening konténert és jó lenne légi utántöltés is. Nos aztán elővettem régi képeimet, mert a blogomra újabb bejegyzésekhez gyüjtött anyagot, és 2003-ban Le Bourgeten a 6073-as oldalszámú L-159B, amely később évekig nálunk repült, ott még kivül vezetett utántöltő csonkkal látható, bár később teszteket nem folytatták, de valószínüleg tervezési szintén megoldották a csehek az utántöltés problémáját.
a kép

Egy gyakorló gépbe AESA radart, légi utántöltést, meg célzó konténert? Minek? Bearanyozni nem szeretnéd? Úgy még drágább lenne.
Egy vadászgépekhez képest nevetséges repteljesítményű, terhelhetőségű, hatósugarú gépre rágyógyított AESA radartól nem válik az L-159 világverővé. Egy öreg Mig-29 megeszi reggelire, de valószínűleg még egy korszerűsített Mig-21 is. Mi célból lenne nekünk jó az L-159 légi utántölthetősége? Kire akarsz ezekkel a félelmetes csatacirkálókkal rátámadni? Az oroszokra? Mellesleg légi utántöltő gépünk sincs. Ha meg valakinek felvetnénk, hogy adják már kölcsön az övéket, mert az irdatlan harcértékű L-159-eseink töltögetésére szeretnénk használni, akkor sírva röhögne az ötleten.

Minek nekünk többfeladatos gyakorló gép, amikor az egész operett légierőnk csak légi rendészete jó? Ha földi cél ellen már a gyakorló gépeket kellene bevetni, akkor már régen rossz, mert az azt jelenti, hogy egy sokkal erősebb ellenféllel háborúzunk és valószínűleg veszíteni fogunk. Egyébként ha nem a miénk az abszolút légi fölény (erre a jelenlegi légierőnkkel esély sincs) és nincs tökéletesen kiiktatva, vagy lefogva az ellenség légvédelme (a jelenelgi lehetőségeink lelett ez sem realitás), akkor ezek a gépek csak gyakorló célpontok lennének az ellenség vadászainak és légvédelmének.

Egyáltalán minek egy 12+2 gépes Gripen századhoz saját gyakorló gép? 1,5 pilóta/gép aránnyal 21 pilóta több éves fluktuációja is csak pár fő. Ezt alapvetően külföldi képzéssel szokás megoldani mert, ilyen léptékben nem tudnánk normálisan kihasználni a gyakorló gépeinket. Úgy meg végképp drága lenne a beszerzésük. A 2009-ben hadrendből kivont 24 db L-39ZO gépünknek milyen is volt a kihasználtsága és a használhatósága? Ha nagyon szükségünk lenne sugárhajtású gyakorlóra, akkor azokat kellett volna sokkal olcsóbban felújítani.

Max. akkor van értelme, ha több ország összeáll egy-két század gyakorló gép beszerzéséhez, fenntartásához és kihasználásához. De akkor sem a többfeladatos változatnak. De még 1-2 századnyi megrendelésért sincs értelme komoly pénzt ölni csillagok háborúja szintű fejlesztésbe, mert soha nem térül meg.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 980
8 534
113
Egy gyakorló gépbe AESA radart, légi utántöltést, meg célzó konténert? Minek? Bearanyozni nem szeretnéd? Úgy még drágább lenne.
Egy vadászgépekhez képest nevetséges repteljesítményű, terhelhetőségű, hatósugarú gépre rágyógyított AESA radartól nem válik az L-159 világverővé. Mi célból lenne nekünk jó az L-159 légi utántölthetősége? Kire akarsz ezekkel a félelmetes csatacirkálókkal rátámadni? Az oroszokra? Mellesleg légi utántöltő gépünk sincs. Ha meg valakinek felvetnénk, hogy adják már kölcsön az övéket, mert az irdatlan harcértékű L-159-eseink töltögetésére szeretnénk használni, akkor sírva röhögne az ötleten.

Minek nekünk többfeladatos gyakorló gép, amikor az egész operett légierőnk csak légi rendészete jó? Ha földi cél ellen már a gyakorló gépeket kellene bevetni, akkor már régen rossz, mert az azt jelenti, hogy egy sokkal erősebb ellenféllel háborúzunk és valószínűleg veszíteni fogunk. Egyébként ha nem a miénk az abszolút légi fölény (erre a jelenlegi légierőnkkel esély sincs) és nincs tökéletesen kiiktatva, vagy lefogva az ellenség légvédelme (a jelenelgi lehetőségeink lelett ez sem realitás), akkor ezek a gépek csak gyakorló célpontok lennének az ellenség vadászainak és légvédelmének.

Egyáltalán minek egy 12+2 gépes Gripen századhoz saját gyakorló gép? 1,5 pilóta/gép aránnyal 21 pilóta több éves fluktuációja is csak pár fő. Ezt alapvetően külföldi képzéssel szokás megoldani mert, ilyen léptékben nem tudnánk normálisan kihasználni a gyakorló gépeinket. Úgy meg végképp drága lenne a beszerzésük. A 2009-ben hadrendből kivont 24 db L-39ZO gépünknek milyen is volt a kihasználtsága és a használhatósága? Ha nagyon szükségünk lenne sugárhajtású gyakorlóra, akkor azokat kellett volna sokkal olcsóbban felújítani.

Max. akkor van értelme, ha több ország összeáll egy-két század gyakorló gép beszerzéséhez, fenntartásához és kihasználásához. De akkor sem a többfeladatos változatnak. De még 1-2 századnyi megrendelésért sincs értelme komoly pénzt ölni csillagok háborúja szintű fejlesztésbe, mert soha nem térül meg.
Két részre osztom a választ. 1. Nincs szükség sem 14 sem 28 gépes taktikai légierőhöz, sugárhajtású kiképző gépre. Alapfokú kiválasztás, külföldi képzés a rentábilis.
2. A kormánypárt korifesusai beruháznak a Aeroba. Profitért. A leggyorsabban haszon kell nekik ezért legszarabb (mert erre volt pénze az AV-nek) sugárhajtású gyakorló gépet veszik meg X pénzért (lehet, hogy már szerződés is van csak aláríva nincs, talán a repnapra akarják, de mindenképpen a választások előtt. Ha X+1/3 vagy másfélx ennyit raknánk bele, akkor legalább egy többfeladatú használhatóbb gépet vennénk, ami még mindig jobb, mint ez a kiképzésre használható szar, ami egy pilótaképzési rendszernek a része lenne, amihez se tanár, se reptér, se alacsony és nagysebességű légtér, se szimulátorok, stb..
Az előbbi még mindig jobb megoldás lenne.. Higgyétek el átverik még a választások előtt az NG-t..
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 931
13 269
113
Két részre osztom a választ. 1. Nincs szükség sem 14 sem 28 gépes taktikai légierőhöz, sugárhajtású kiképző gépre. Alapfokú kiválasztás, külföldi képzés a rentábilis.
2. A kormánypárt korifesusai beruháznak a Aeroba. Profitért. A leggyorsabban haszon kell nekik ezért legszarabb (mert erre volt pénze az AV-nek) sugárhajtású gyakorló gépet veszik meg X pénzért (lehet, hogy már szerződés is van csak aláríva nincs, talán a repnapra akarják, de mindenképpen a választások előtt. Ha X+1/3 vagy másfélx ennyit raknánk bele, akkor legalább egy többfeladatú használhatóbb gépet vennénk, ami még mindig jobb, mint ez a kiképzésre használható szar, ami egy pilótaképzési rendszernek a része lenne, amihez se tanár, se reptér, se alacsony és nagysebességű légtér, se szimulátorok, stb..
Az előbbi még mindig jobb megoldás lenne.. Higgyétek el átverik még a választások előtt az NG-t..

Hát ez elég nagy butaság lenne.
Értem én, hogy te utálod a Kormányt, ezért mindenféle butaságot hajlandó vagy róluk feltételezni, de remélhetőleg nem ez a helyzet.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 867
35 254
113
Csak kívülről belekotyogok, de szerintem minden gépnek szüksége van önvédelemre. Ettől persze az a légierő dolga, hogy megtervezze és javaslatokat tegyen, hogy melyik gépre milyen képességek lennének ideálisak. Abba a részbe, hogy melyiket küldenék földi csapásmérésre, nem szólnék bele.

Az AV gyárat meg én sem hoznám haza. Az a cseh nemzeti büszkeség része. És nem utolsó sorban a hadiipar talán legproblémásabb része. Én szívesen meghagyom Prágának, hogy szenvedjenek első sorban ők azzal, hogy oda megrendelést, fejlesztést, miegymást vigyenek. És az 50%-os részarányért cserébe mi csak besegítünk.
miért a jelenlegi grifek már nem képesek önvédelemre se? :) attol hogy lenne eggy igás század még nem jelentené azt hogy az béna kacsává válljon csak azért mert igás a szerepe
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 056
14 207
113
Egy gyakorló gépbe AESA radart, légi utántöltést, meg célzó konténert? Minek? Bearanyozni nem szeretnéd? Úgy még drágább lenne.
Egy vadászgépekhez képest nevetséges repteljesítményű, terhelhetőségű, hatósugarú gépre rágyógyított AESA radartól nem válik az L-159 világverővé. Egy öreg Mig-29 megeszi reggelire, de valószínűleg még egy korszerűsített Mig-21 is. Mi célból lenne nekünk jó az L-159 légi utántölthetősége? Kire akarsz ezekkel a félelmetes csatacirkálókkal rátámadni? Az oroszokra? Mellesleg légi utántöltő gépünk sincs. Ha meg valakinek felvetnénk, hogy adják már kölcsön az övéket, mert az irdatlan harcértékű L-159-eseink töltögetésére szeretnénk használni, akkor sírva röhögne az ötleten.

Minek nekünk többfeladatos gyakorló gép, amikor az egész operett légierőnk csak légi rendészete jó? Ha földi cél ellen már a gyakorló gépeket kellene bevetni, akkor már régen rossz, mert az azt jelenti, hogy egy sokkal erősebb ellenféllel háborúzunk és valószínűleg veszíteni fogunk. Egyébként ha nem a miénk az abszolút légi fölény (erre a jelenlegi légierőnkkel esély sincs) és nincs tökéletesen kiiktatva, vagy lefogva az ellenség légvédelme (a jelenelgi lehetőségeink lelett ez sem realitás), akkor ezek a gépek csak gyakorló célpontok lennének az ellenség vadászainak és légvédelmének.

Egyáltalán minek egy 12+2 gépes Gripen századhoz saját gyakorló gép? 1,5 pilóta/gép aránnyal 21 pilóta több éves fluktuációja is csak pár fő. Ezt alapvetően külföldi képzéssel szokás megoldani mert, ilyen léptékben nem tudnánk normálisan kihasználni a gyakorló gépeinket. Úgy meg végképp drága lenne a beszerzésük. A 2009-ben hadrendből kivont 24 db L-39ZO gépünknek milyen is volt a kihasználtsága és a használhatósága? Ha nagyon szükségünk lenne sugárhajtású gyakorlóra, akkor azokat kellett volna sokkal olcsóbban felújítani.

Max. akkor van értelme, ha több ország összeáll egy-két század gyakorló gép beszerzéséhez, fenntartásához és kihasználásához. De akkor sem a többfeladatos változatnak. De még 1-2 századnyi megrendelésért sincs értelme komoly pénzt ölni csillagok háborúja szintű fejlesztésbe, mert soha nem térül meg.

Én még mindig drónként( Közel-Kelet-i piac!!! ) és a Griffek melletti fegyverhordozó/"testőr"-ként( a Loyal Wingman nem-lopakodó verzója) látom a lehetséges jövőjét pilótás-drón kettős üzemmóddal.

Ehhez viszont kellene +100 km/h, ami a jelenlegi "embargóveszélyes" hajtóművel technikailag esetleg "ráfejleszthető", de egy ilyen "Nemzetbiztonsági Kockázat" gumiparagrafussal/Damoklész-karddal a feje felett nem sok értelmét látom egy fillér ráköltésnek sem!!!

Kell bele egy műszaki szempontból erősebb hajtómű, ami a politikai kockázatot is megszünteti, azonnal lenne egy száz körüli éves megrendelés egy drón és/vagy pilótás oktató, csapásmérő, gépre:
10m $ körüli áron!!! (...kb. szerintem!)

Drónoknak meg a párezer (1-200e $-os árú/gombokért megvehető) használtból kellene átépíteni.

Olcsó fogyóeszköz nincs a piacon, abból ki kell gazdálkodni az utódot!
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
40-50 éves orosz anyag-/technológiai szintet, amit Szlovákiában 30 éve képesek voltak gyártani is Lotarjev DV-2 néven, na ennek a szintjét politikai akarat esetén 2021-ben, a jelenlegi civil technológiával bőven lehet 1-2 éven belül 5%-kal könnyebb, 5%-kal erősebb, 5%-kal kevesebbet fogyasztó verzióban, embargó veszély nélkül, megfizethető áron itthon gyártani.

Nyugtass meg, hogy rosszul értem, nem 40-50 éves hajtómű technikát akarsz minimális reszeléssel adni a következő 30-40 évre a gépeinknek? Ami a legmeghatározóbb paramétert adja egy repülőn. És ami így az életciklusa végén minimum 70-90 éves technológia lenne.


miért a jelenlegi grifek már nem képesek önvédelemre se? :) attol hogy lenne eggy igás század még nem jelentené azt hogy az béna kacsává válljon csak azért mert igás a szerepe

Arra írtam, hogy te a régi Gripenekre csak földi csapásmérésre pakolnál cuccokat.

és mi lenne ha a jelenlegi gripen állomány csupán földi csapásmérő fegyverzet integrációt kapna.

Valószínűleg csak félre értettem és úgy jött le, hogy a mostani levegő-levegő rakéták helyére is levegő-földet pakolni. Nem jött át, hogy csak a mostani konfigurációt egészítenéd ki ilyen képességgel. Amúgy Meteort vagy valami ütőset még így is tennék bele. De most már értem, hogy mire gondolhattál.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 711
76 733
113
...2003-ban Le Bourgeten a 6073-as oldalszámú L-159B, amely később évekig nálunk repült, ott még kivül vezetett utántöltő csonkkal látható, bár később teszteket nem folytatták, de valószínüleg tervezési szintén megoldották a csehek az utántöltés problémáját.
a kép

Erről további képeket találsz az L-159 topikban.
És az L-39 topikban is lehet érdekes dolgokat találni...
 
K

kamm

Guest
Nyugtass meg, hogy rosszul értem, nem 40-50 éves hajtómű technikát akarsz minimális reszeléssel adni a következő 30-40 évre a gépeinknek? Ami a legmeghatározóbb paramétert adja egy repülőn. És ami így az életciklusa végén minimum 70-90 éves technológia lenne.




Arra írtam, hogy te a régi Gripenekre csak földi csapásmérésre pakolnál cuccokat.



Valószínűleg csak félre értettem és úgy jött le, hogy a mostani levegő-levegő rakéták helyére is levegő-földet pakolni. Nem jött át, hogy csak a mostani konfigurációt egészítenéd ki ilyen képességgel. Amúgy Meteort vagy valami ütőset még így is tennék bele. De most már értem, hogy mire gondolhattál.
Ha veges a penz, akkor a mostaniakat kellene meghagyni air-to-air celokra es az ujakat (E) allig fegyverezni mindennel, RBS, Taurus KEPD, Meteor, Iris, Paveways, Brimstone, everything. Nem egyet-egyet, hanem allig.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 711
76 733
113

persze ez F/A 259 csak egy koncepció volt de hátha még él a lehetőség mégis csak hogy újra kezdjék a L159 gyártást és ebből a koncepcióból pár elemet átemeljenek.
Az L-39NG továbbfejlesztésébe vagy az F/A-259 kifejlesztésébe hogyan és mennyire lehetne bevonni azokat a cégeket (IAI/Elbit/Elta, Airbus, RM, stb.), akikkel már üzletelünk, hogy valami eladhatóbb termék legyen belőle? A csehek az F/A-259-et az izraeliekkel közösen gondolták megvalósítani. De pl. az RM pl. szimulátorokat is fejleszt sok mindenhez.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 525
93 803
113
Sztem téves az a feltételezés, hogy a NER 12 - 14 L39-NG vételen akar nyerészkedni. Egyszerűen azért mert az L39-NG nem AV projekt, hanem 50 - 50% AV és Omnipol finanszírozású projekt. Tehát ma is a haszon fele marad csak AV-nál. Ráadasul az AV-nek csak az 51%-os megvásárlásáról szólnak a tárgyalások. Tehat az AV haszon fele kerül leegyszerűsítve magyar zsebekbe, az L39-NG nyereségének 25%-a.

12 gép ára és ez egy nagyvonalú beszerzési mennyiség, 72 millliárd HUF körül van. 18 milliárd lenne a teljes bevétel magyar része. Ennek töredéke a nyereség magyar tulajdonosokra eső része. Egyáltalán nem jelentős összeg, főleg amilyen kockázatos befektetés. Ez nekem azt mutatja, nem a magyar L39-NG vételért próbálkoznak magyar részesedést szerezni. Ez egy rettentően leegyszerűsítő megközelítés.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 525
93 803
113
Szerintem hibás összehasonlítani a Hirtenberger és az AV sztorit, mert a 2 között a világon semmilyen hasonlóság nncsen.
A Hirtenberger Nato-szerte elismert, kitűnő terméket, könnyen eladható aknavetőt és hozzávaló gránokat gyárt, ahol évekre előre le van kötve a gyártósor, sőt még bővítik is a termelést a várpalotai üzemmel. A megszerzése pénzügyi szempontból kitűnő befektetés volt, arról nem beszélve, hogy ez volt a fő szempont, hogy Várpalotára kerülhet a lőpor, gránátgyár.
Na AV pontosan az ellentéte. Európában (sőt az egész Nato-ban) eladhatatlan, felesleges, a hírek szerint jelentős fejlesztésre szoruló terméket gyárt amit jó esetben, néhány darabos mennyiségben esetleg Ázsiban vagy Afrikában lehet eladni, de amely termékmennyiség láthatóan nem biztosítja a rentábilitást. Nagyon jó jel, hogy Tombor (akiket képvisel) valamilyen oknál fogva nem fizette ki a vételárat és ami ettől is pozitívabb, hogy eddig a MH sem rendelt ebből "fantasztikus" NG-ből. Kis szerencsével szépen kihátrálunk az AV üzletből és majd a csehek szépen megmentik a nemzeti repülőgépgyárukat, ez véletlenül sem a mi feladatunk.
Alapvetően igazad van. 2 mozgatórugót látok, ami miatt mégis, ezen kockázatok ellenére próbálkoznak. A katonai repülőiparba, saját jogon és nem egy multi idecsábításával, szinte csak az AV-n keresztül vezet az út Magyarországnak. Erre már egyenrangúbb partneri szerződést lehet a későbbiekben egy nagy céggel kötni.

A másik, hogy a Covid miatt most komoly nyomás nehezedik az AV tulajdonosaira, ezért áron alul lehet részesedést szerezni. Nincs sijertermékük, de a régi szovjet típusok karbantartása, felújítása fix bevételt eredményez. 2-3 L39-NG üzlet kb. 20 gép eladása jó eséllyel kecsegtet és ez nem a magyar rendelés. Illetve mind az Airbushoz, mind az Embraerhez kapcsolódik a cég beszállítóként. Sztem így teljesebb a kép.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 364
11 325
113
Minek nekünk többfeladatos gyakorló gép, amikor az egész operett légierőnk csak légi rendészete jó? Ha földi cél ellen már a gyakorló gépeket kellene bevetni, akkor már régen rossz, mert az azt jelenti, hogy egy sokkal erősebb ellenféllel háborúzunk és valószínűleg veszíteni fogunk.

Mint pl. Szíria vagy Irak?
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 867
35 254
113
Nyugtass meg, hogy rosszul értem, nem 40-50 éves hajtómű technikát akarsz minimális reszeléssel adni a következő 30-40 évre a gépeinknek? Ami a legmeghatározóbb paramétert adja egy repülőn. És ami így az életciklusa végén minimum 70-90 éves technológia lenne.




Arra írtam, hogy te a régi Gripenekre csak földi csapásmérésre pakolnál cuccokat.



Valószínűleg csak félre értettem és úgy jött le, hogy a mostani levegő-levegő rakéták helyére is levegő-földet pakolni. Nem jött át, hogy csak a mostani konfigurációt egészítenéd ki ilyen képességgel. Amúgy Meteort vagy valami ütőset még így is tennék bele. De most már értem, hogy mire gondolhattál.
meteor integrálva van a gépeinkhez. egy modernebb títus rendszeresítése eseteén az azokhoz esetlegesen megvásárólt meteort is tartalmazó rakétakészletből a c/d k is kaphatnának már csak a látóhatáron túli hordozó szerepkör miatt is. (a céladat és a rávezetést modernebb gépek + egxéb hálózat biztsíthatná) míg a cd szerpe ilyen esetben csupán a nagy hatótávú rakétafegyver hordozása indítása majd pucolás. (esetleg zavarókonténer felderítőkonténer hurcibálás)
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon
T

Törölt tag 1586

Guest
Az L-39NG továbbfejlesztésébe vagy az F/A-259 kifejlesztésébe hogyan és mennyire lehetne bevonni azokat a cégeket (IAI/Elbit/Elta, Airbus, RM, stb.), akikkel már üzletelünk, hogy valami eladhatóbb termék legyen belőle? A csehek az F/A-259-et az izraeliekkel közösen gondolták megvalósítani. De pl. az RM pl. szimulátorokat is fejleszt sok mindenhez.
Egy projekt esetében üzleti együttműködésnek több szintje létezik.
Az alap a síma beszállítói kapcsolat amikor a projekt gazdája megrendel a beszállítótól valamit, az meg leszállítja.
A másik a kockázatviselő partneri kapcsolat amikor a beszállító saját kockázatra vesz részt a portékájával a projektben (mert nagyon bízik annak a sikerében) és cserébe x% kal részesedik a vételárból.
Az AV cég jelenlegi állapotát és a jet kiképző / light attack gépek piacát elnézve nagyon erős kétségeim vannak hogy melyik céget lehetne rávenni egy, a sima beszállítói kapcsolatnál mélyebb (és kockázatosabb), együttműködésre.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 867
35 254
113
egy kérdés az alpha jetek elég sok konfliktust megjártak és bevetésre kerűltek. azzokkal mik vóltak a tapasztalatok? (ennek a gépnek a bevetési adatai talán nyilvánosabbak a többinél francia révén)
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 867
35 254
113
+1kis off a Mako Heat mennyire vólt előrrehaladott konceptció (annak a tervei vajon eladóak lehetnek? mert abból egy 1 ülléses olcsó gép szerintem könnyűszerrel kialakítható lenne (persze nem az önálló magyar iparnak) elég sok kompozit technológiát tartalmaz amire az AV nek szüksége lenne.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 980
8 534
113
Alapvetően téves az elképzelés, hogy az L-38NG egy alaposan kidolgozottrendszer része lenne amely a magyar nemzeti harcászati repülőgéképzést éesztené újjá, rentábilis alapon. Az NG egy repülőgéptípus, amelyet a szar helyzetben lévő AV fejlesztett ki (most nem érdekes a tulajdonosi háttér), mert az L-159 nem jött be, embargó és egyéb okok miatt) eladható termék nem volt, innováció nincs, így ismét megkalapálták a L-39 terveket, raktak rá kompozitszárnyat és a létező legolcsóbb, de modenebb dolgokat, ami olcsóvá teszi az üzemeltetését, és ázsiai, afrika országoknak megfelelne. Ebből egy modernizált L-39 jött ki, ami olcsón üzemeltethető, de csak kiképzésre alkalmas. Amiért mi ott vagyunk. Már a Tombor féle társaság előtt is ott voltak a kecskeméti bázisról a megrendezett L-39 konferekciákon magas rendfokozatú tisztek, anno még az L-159 üzlet meghiusulásakor (repnapon jelentették volna be, de a svéd azt mondta ennyiért Ő is adna 4-6 Gripent amennyért lett volna ALCA század, így aztán hiába volt AV hangár, kiállítva gépekkel, repült aero-hun kötelék stb. nem írták alá.) Az ALCA adott volna több szuperszonikus repülésről letiltott tisztnek repült órát, illetve azzal még csapásmérő kapacítás is volt. Ne feledjük, hogy az L-159 Pavewey II bombahordozó is lehetett volna a lézeres irányítást a Girpen+Litening páros adta vola. Hord buta MK82-est, elvileg Maverick is van hozzá, sőt még AIM-9 légharc rakétával valamilyen szintű dogfihgt képessée is van. A Grifo lokátornak van néhány levegő-levegő és levegő-föld módja is. Nos ez nem jött össze.

Most a "nemzeti képességet" akarják helyreállítani (feleslegesen taktikai repülőgép vezető képzés szempontjából). A minden nemzeti egy idejétmúlt beszűkült tudati kategória. Az AV_val pedig a világpiacra sem törünk be. Az AV ráadásul Csehország repülőparának szent grálja, azt úgy lehet magyarosítani mint Svejket. Feltőkésíteni lehet. A tőkét ha magán befektetőcsoport adja, az profitot akar. Hogyan érhető el profit. Eladással. HOl van biztos piac? Ahol el tudom adni a repülőgépet, szupportot képzési rendszert. Az hol van? Magyarországon, mert azok akik adták a pénz a háttérbe, vezetik az országot, és majd legfeljebb a gombhoz varja a kabátot a honvédség légihaderőnem. Ők nem fognak morogni, hogy kapnak újabb gépeket. A pilóták repülni akarnak, még wc deszkán is. Talán még referencia is lehetne a magyar beszerzésből.. Az, hogy felesleges az ilyen képzés. Majd lemarkeintgoljuk. mindig vannak szakértők. Brüsszel-soros-migráncs- norvégia-civilek ellen csak a nemzeti haderő és légi haderőnem saját ideologiailag és modern repülőgépekkel végzett hazai pilótaképzésével lehet megfelelő repülőgép-vezetőket képezni, amely csak minimálisan drágább vagy olcsóbb (ahogy éppen a statisztikát csűrik-csavarják).. Egyébként nem az Aero ellen vagyok. Ha a Boeing-Sabb gyakorlót, vagy a Mastert, és olcsóbb testvérét, netalán Hawkot de mind csak kiképzésre, akkor is ilyet írnák. Csak ott nincsenek magyar szálak a tulajdonlásban...
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 931
13 269
113
Feltalálta a KAI T-50 Golden Eagle-t azzal a különbséggel, hogy az használható, kiforrott és 25 M USD/db áron korlátlanul leszállítják a koreaiak. :)

Mondjuk a T-50 APG-67, vagy EL/M-2032 radarja sem AESA.
De a koreai T-50, az orosz/olasz Jak-130/M-346, a kínai JL-10/L15, a tajvani T-5, az amcsi T-7 még viszonylag megfizethető árú, többségükben szuperszonikus, többfunkciós fegyverhordozók, kifejezetten támadó és légi rendészeti feladattal és mellesleg gyakorló gépek is. Nem túl sokkal elmaradva a 3. generációs vadászgépek teljesítményétől.
Egészen más kategória, mint az L-159.

Az L-39 egyetlen versenyelőnye az ára, ami miatt a 3. világban, főleg Afrikában esetleg el lehet adni kis pénzű országoknak, olyan kis tételekben, amiért a nagyobb versenytársak már nem szívesen hajolnak le.

Lehet álmodozni a nagyok piacairól, de tudomásul kell venni, hogy a fegyverüzleteket politikai alapon, érdekérvényesítő képesség alapján, megvesztegetéses alapon, ellentételezéssel és végül az ár, illetve a tényleges műszaki tudás alapján kötik. Magyarországnak, Csehországnak és az AV-nak világpolitikai ereje nincs. Érdekérvényesítő képességünk közel nulla. Megvesztegetni is csak kis tételben tudunk. Ellentételezést sem tudunk érdemben felajánlani. Az AV termékei műszakilag sem élvonalbeliek. Tehát bármilyen drága fejlesztés, ami az árat elrontaná, gyakorlatilag lenullázza a potenciális piacokat. Annyit lehet rajtuk reszelgetni, ami még olcsó, műszakilag egyszerű, hasznos és marketing szempontból is eladhatóbbá teszi a gépet.

Azt is tudomásul kell venni, hogy bármilyen részegység, amit az AV külföldről vesz, azt a veszélyt hordozza, hogy a gyártó ország letiltja a reexportot, mert el akarja lehetetleníteni az AV-t, mint versenytársat, ha az egy komolyabb üzletbe ütné bele az orrát. Az amcsi hajtómű is ilyen, de a radar, vagy egyéb nehezen helyettesíthető részegység, alkatrész is ilyen lenne. Minél több ilyen van belepakolva a gépbe, annál esélyesebb, hogy valaki megfúrja az AV üzleteit.

Kár álmodozni a szuper L-X59+++-ról, mert csak egy méretes pénzügyi bukta lenne belőle.