Ha már Aero. Anno arról írtam itt is, ha már a magyar kapcsolat miatt a regnáló kormány Aero típust akar vásárolni, akkor arra az L-159 ráncfelvarrt példánya kéne, mert az ténylegesen többfeladatos. Igaz a Grifo lokátort (amiket vettek az elfogyott mindet beépíttték) kéne modernebb AESA-ra cserélni (van lehetőség több típusra is, integrálni kéne a Litening konténert és jó lenne légi utántöltés is. Nos aztán elővettem régi képeimet, mert a blogomra újabb bejegyzésekhez gyüjtött anyagot, és 2003-ban Le Bourgeten a 6073-as oldalszámú L-159B, amely később évekig nálunk repült, ott még kivül vezetett utántöltő csonkkal látható, bár később teszteket nem folytatták, de valószínüleg tervezési szintén megoldották a csehek az utántöltés problémáját.
a kép
Egy gyakorló gépbe AESA radart, légi utántöltést, meg célzó konténert? Minek? Bearanyozni nem szeretnéd? Úgy még drágább lenne.
Egy vadászgépekhez képest nevetséges repteljesítményű, terhelhetőségű, hatósugarú gépre rágyógyított AESA radartól nem válik az L-159 világverővé. Egy öreg Mig-29 megeszi reggelire, de valószínűleg még egy korszerűsített Mig-21 is. Mi célból lenne nekünk jó az L-159 légi utántölthetősége? Kire akarsz ezekkel a félelmetes csatacirkálókkal rátámadni? Az oroszokra? Mellesleg légi utántöltő gépünk sincs. Ha meg valakinek felvetnénk, hogy adják már kölcsön az övéket, mert az irdatlan harcértékű L-159-eseink töltögetésére szeretnénk használni, akkor sírva röhögne az ötleten.
Minek nekünk többfeladatos gyakorló gép, amikor az egész operett légierőnk csak légi rendészete jó? Ha földi cél ellen már a gyakorló gépeket kellene bevetni, akkor már régen rossz, mert az azt jelenti, hogy egy sokkal erősebb ellenféllel háborúzunk és valószínűleg veszíteni fogunk. Egyébként ha nem a miénk az abszolút légi fölény (erre a jelenlegi légierőnkkel esély sincs) és nincs tökéletesen kiiktatva, vagy lefogva az ellenség légvédelme (a jelenelgi lehetőségeink lelett ez sem realitás), akkor ezek a gépek csak gyakorló célpontok lennének az ellenség vadászainak és légvédelmének.
Egyáltalán minek egy 12+2 gépes Gripen századhoz saját gyakorló gép? 1,5 pilóta/gép aránnyal 21 pilóta több éves fluktuációja is csak pár fő. Ezt alapvetően külföldi képzéssel szokás megoldani mert, ilyen léptékben nem tudnánk normálisan kihasználni a gyakorló gépeinket. Úgy meg végképp drága lenne a beszerzésük. A 2009-ben hadrendből kivont 24 db L-39ZO gépünknek milyen is volt a kihasználtsága és a használhatósága? Ha nagyon szükségünk lenne sugárhajtású gyakorlóra, akkor azokat kellett volna sokkal olcsóbban felújítani.
Max. akkor van értelme, ha több ország összeáll egy-két század gyakorló gép beszerzéséhez, fenntartásához és kihasználásához. De akkor sem a többfeladatos változatnak. De még 1-2 századnyi megrendelésért sincs értelme komoly pénzt ölni csillagok háborúja szintű fejlesztésbe, mert soha nem térül meg.