[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 061
13 432
113
Jaja!
Az osztrák légierőnek 15 Eurofighterre volt 19 Saab 105-öse.
A cseheknél 14 Gripenre jut 24 L-159, és 9db L-39.
A RAF kevesebb, mint 200 gépre rendelkezik kb. 90db trainerrel
Spanyol légierő: 150-170 aktív harci gépre jut 57db C101 (gyakorlatilag a spanyol L-39) 24db PC-21, valamint 19 F-5-ös.
No, no!
Osztrákoknál a Saab 105-ok elejétol fogva (50 evig voltak szolgálatban) harcigépek-ként is funcionáltak. Pláne hogy az Eurofighterekhez csak 8 pilótájuk van. :oops:
Csehországban pedig az L-159-esek alapvetoén konyú harci gépek és azért vannak olyan számban, mert mentették ezzel az Aero gyártását.
Angoloknál például a Hawkok mint agreszor, mint akrobata funkcióban is szolgálnak.
Spanyoloknak ugyan csak van akrobata formációjuk, plusz C101 egyben konyú harci gép is (a PC-21 pedig turboprop).
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 212
14 064
113
Van egy rossz hírem! A Légierő azzal repül amit alájuk tesznek.
De, csak hogy mondjak egy jó példát, hogy mennyire mérvadó ez. A Gripen döntés után 10-ből 12 légierős muksót azt mondta, hogy ráb@sztunk. :rolleyes: :D
Aztán 10-ből 12 szárazföldi muksó mondta azt, hogy rábasztunk.:rolleyes:
Hisz semmire nem maradt pènz amellett. Kb èvtizedekig.

Szakmailag.

Az 1600 órát sem repültèk le.
Utólag lerepülhető ha minden igaz.

Volt a pilóták egyrèsze lègiharcra/másrèsze földi cèlok támadására volt kikèpezve. Elmèletben.o_O

Évi hány repórában?

Sidewindert hányaszor indítottak?

A Bosznia felett lelőtt F16 pilóta
Scott O'Grady a stresszben, lègiharc közben kèptelen volt normálisan indítani. Gèpet lelőni.

Pedig nem ők voltak vert helyzetben.
úgyhogy azt sem ártana "èlesben" gyakorolni.

Abból milyen volt amúgy?

Levegő föld fegyverzetet egyszer nem használtak.
Meddig is?
40db maverick.
Más amúgy volt?
27milis?:rolleyes:

JAS mit is jelent?

A felderítőkèpessèg hogy milyen szinten valósult meg?

Lègiutántöltèst mikor gyakoroltak először?

Szóval elmèletben biztos jó a gèp.
Lehet szeretni.

Rossz hírem van.
Igen a lègierő azzal repül amit kap.
De azt nem kell szeretni.

Lövèszkènt èn sem szerettem a BTR-t. Kgp-t. P9rc-t. Szar magyar repeszállót stb.
Hiába az volt.

Nem kellene ezt a sort folytatni.
Politikai/pènzügyi/egyèrtelműen korrupciós okokból.
Aki ezt nem látja azzal baj van.
Hisz èvekkel ezelőtt elindították ezt a bizniszt.

Mièrt lesz ez jó felderítő?

Amelyik pilóta ezen a tipuson lessz felderítő, nem gripenen pilóta azzal elbeszèlgetnèk nègyszemközt.
Mit gondol igazából.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 339
46 114
113
No, no!
Osztrákoknál a Saab 105-ok elejétol fogva (50 evig voltak szolgálatban) harcigépek-ként is funcionáltak. Pláne hogy az Eurofighterekhez csak 8 pilótájuk van. :oops:
Csehországban pedig az L-159-esek alapvetoén konyú harci gépek és azért vannak olyan számban, mert mentették ezzel az Aero gyártását.
Angoloknál például a Hawkok mint agreszor, mint akrobata funkcióban is szolgálnak.
Spanyoloknak ugyan csak van akrobata formációjuk, plusz C101 egyben konyú harci gép is (a PC-21 pedig turboprop).
És? Ez min változtat?
Az osztrák Saab 105-ösök 1988-tól kizárólag kiképzési és felderítési feladatra alkalmazták (A Drakenek váltották őket a harci szerepkörben).
A cseh L-159-esek meg echte kiképzési és parkoltató szerepet kaptak a cseheknél. (Annak ellenére, hogy Irakban is alkalmazták őket.)
Minden Gripen pilótának az L-39 után több évet le kellett tudni az L-159-en, hogy utána benevezhessen a Gripen ülésre.
Spanyol légierő esetén pedig a PC-21 turbópropsága egyáltalán nem jelent semmit. Ettől még dedikáltan a vadászgép kiképzés eleme.
Nézd! Ez a pilótafülkéje:
PC-21+Cockpit.bmp

Hidd el, nem C-130-as, vagy C-295 képzés folyik rajta!
Az alapkérdés az volt, hogy sok-e 14 (de inkább 28) géphez a 8 kiképző gép.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 339
46 114
113
Aztán 10-ből 12 szárazföldi muksó mondta azt, hogy rábasztunk.:rolleyes:
Hisz semmire nem maradt pènz amellett. Kb èvtizedekig.

Szakmailag.

Az 1600 órát sem repültèk le.
Utólag lerepülhető ha minden igaz.

Volt a pilóták egyrèsze lègiharcra/másrèsze földi cèlok támadására volt kikèpezve. Elmèletben.o_O

Évi hány repórában?

Sidewindert hányaszor indítottak?

A Bosznia felett lelőtt F16 pilóta
Scott O'Grady a stresszben, lègiharc közben kèptelen volt normálisan indítani. Gèpet lelőni.

Pedig nem ők voltak vert helyzetben.
úgyhogy azt sem ártana "èlesben" gyakorolni.

Abból milyen volt amúgy?

Levegő föld fegyverzetet egyszer nem használtak.
Meddig is?
40db maverick.
Más amúgy volt?
27milis?:rolleyes:

JAS mit is jelent?

A felderítőkèpessèg hogy milyen szinten valósult meg?

Lègiutántöltèst mikor gyakoroltak először?

Szóval elmèletben biztos jó a gèp.
Lehet szeretni.

Rossz hírem van.
Igen a lègierő azzal repül amit kap.
De azt nem kell szeretni.

Lövèszkènt èn sem szerettem a BTR-t. Kgp-t. P9rc-t. Szar magyar repeszállót stb.
Hiába az volt.

Nem kellene ezt a sort folytatni.
Politikai/pènzügyi/egyèrtelműen korrupciós okokból.
Aki ezt nem látja azzal baj van.
Hisz èvekkel ezelőtt elindították ezt a bizniszt.

Mièrt lesz ez jó felderítő?

Amelyik pilóta ezen a tipuson lessz felderítő, nem gripenen pilóta azzal elbeszèlgetnèk nègyszemközt.
Mit gondol igazából.
Én értem, hogy fel vagy indulva, de akkor most tedd fel magadban a kérdést, hogy mennyi pénzt kaptatok volna, ha mégis az amerikaiak F-16-os ajánlatát fogadták volna el? Vagy méginkább azt a kérdést, hogy az F-16-osokat 2,3, vagy 4 évvel a megérkezésük után kellett volna (dél-afrikai mintára) leállítani, mert nem tudjuk kifizetni a supportot?

De kicsivel fentebb olvashatod is @tindalos rövid, de velős válaszát, hogy a kezdeti fintorgás után hová jutott a Gripen a Légierőn belül.
Azt nem érted/érti itt meg nagyon sok ember, hogy az L-39 egy igen jó és elterjedt KIKÉPZŐ platform. Ha nem így lenne, akkor az USA-ban nem ezzel repülnének agresszor-t, vagy nem ezzel oktatnának privátban. Ha valahol, ott minden centet megpróbálnak megfogni, ha működő üzletet akarnak.
Ha használhatatlan gép lenne, akkor vettek volna helyette mást.
Múltkor tettem be egy videót arról, hogy az új Top Gun-hoz a színészeket L-39-en készítették fel az F-18 előtt, az éles felvételeken rájuk váró terhelésekre.

Igen, lehet verni az asztalt - mint @krisss -, hogy tessék minden pénzt a szárazföldre költeni, mert az cudar állapotban van!
Mi is jönne ki ezeknek a gépeknek (12db) az árából? Kb. 1 század Leopard 2A7+.
Mire mész velük légierő nélkül? Mert az a 14 gépes Gripen flotta az a röhej kategória. Kb. minta 9 lövéses kiképzés a sorállománynál.
Persze lehet külföldön képezni embert, csak az a gond, hogy honnan tudod, hogy kit kell kiküldened? Mert ezidáig úgy történt a Gripenre való képzés, hogy a pilóta jelölteket az alapképzés után egyből küldték ki Texan-ra, meg Hawkra Kanadába. Ez kb. olyan, mintha a Pitbullal kezdenéd az egyhónapos alapkiképzés után.
Elb@szunk egy halom pénzt a kinti képzésre, miközben a jelentkezők jelentős része nem alkalmas a nagy sebességű harcigép harcszerű használatára.
Ha meg itthon lesz egy olcsó, és olcsón fenntartható sugárhajtású gép, amivel még egyes feladatokat is szimulálva gyakorolhatunk, akkor már egy előszűrt brigád kerül ki - bármelyik nemzetközi vadászgép képzésbe is csatlakozunk.
Másrészt ha nem lesz hely (évek múlva) még a megnövelt számú Gripenre sem, akkor a tehetséges, alkalmas pilótákat nem a dugattyús Zlinenen fogod parkoltatni, amíg nem szabadul fel hely, hanem L-39NG-n.
Majerik Máté életrajzából is kiderül, hogy Ő sem azonnal került Gripenre. Az NFTC-t felénél abba kellett hagynia, majd ő is parkolt egy ideig. Aztán meg tulajdonképpen még egyszer el kellett végeznie (természetesen újra kifizetve ennek díjait), mert a svédek nem fogadták egyből a Gripen átképzésre.

Szóval akármennyire is pénzkidobásnak tűnik ez most, ez egy hosszútávú befektetés, hogy valódi légierőt építsünk.
Fordítsuk meg a dolgot!
Szerinted az mekkora ötlet, hogy innentől kezdve az összes jövőbeni Leopard 2-es harckocsi személyzetet nem itthon képezzük, hanem küldenénk ki a német páncélos suliba? Minek költünk rohadt drága szimulátorra, meg minek vettük az A4-eseket? Kár beléjük a lőszer is. Úgy sem akarjuk ezeket valós harcban bevetni - legalább is ez a hivatalos narratíva! :rolleyes:

Az meg, hogy jelenleg felderítőnek van cimkézve 4 leendő gép, az semmit sem jelent. Ha jól gondolom, akkor van egy fejlesztési elképzelés a felderítős használatukra. Ha nem válik be, akkor meg mennek ugyan arra a feladatra, amire a 8-at szánják.
Azt felejtsük el, amit @Szittya írt, hogy nem kell gyorsabbnak lennie az elfogó gépnek, mint az utasszállítónak.
Nem csak gyorsabbnak kell lennie, de jóval gyorsabbnak is, mivel az átrepülő gépeknek van egy adott magassága, amin az utazósebességen közlekednek.
Nem elég, hogy a NG csúcssebessége sem elég még az utasszállítók utazójához, de ahhoz is jelentős idő kell, mire felküzdi magát a gép egy elfogáshoz - miközben az emelkedéssel folyamatosan sebességet veszít.
Maga a feladat pedig megköveteli, hogy odafent tudja tartani legalább az utasszállító utazó sebességét, mert egy rádió hibás gépet szépen le-, vagy ki kell kisírni a légtérből.
És hogy mire lenne alkalmas:
Amit már tudunk: Kiképzés, a ködös felderítő funkciók.
Ezen felül az NG korlátozottan - és tényleg csak szükség esetén - alkalmas lehet olyan CAS feladatokra, amiket az orosz és ukrán SZU-25-ösöktől láthatunk. Magával a sebességgel egy picit előrébb lennénk, mint a Mi-24-esekkel. Ehhez kelleni fog még némi önvédelmi konténer, meg pár fegyver integrációja.
De ahogy írtam is, ezek a gépek KIKÉPZÉSRE lesznek itt. Ahogy a Zlin-ek is.
És pontosan ugyan úgy csapágyasra fogják őket hajtani, mint a Zlineket.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 117
119 429
113
Igen, lehet verni az asztalt - mint @krisss -, hogy tessék minden pénzt a szárazföldre költeni, mert az cudar állapotban van!
A légierő is tudnà azt a pénzt értelmes dolgokra költeni minden további nélkül. A gond az, hogy nem tarjàk alkalmasnak gripen képzésre se!

Tudom, hogy hiàba mondom neked a rózsaszín ködben amiben hajlamos vagy mindent is nézni nulla nyomós indokkal, de attól hogy a saját szarunkat szagoljuk nem lesz kevésbé büdös.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 274
113
Sidewindert hányaszor indítottak?
Most júniusban is kint voltak pl.:
62ab2036e99aa072196773.jpg

Levegő föld fegyverzetet egyszer nem használtak.
Meddig is?
AGM-65-t, GBU-12-t és sima MK82-est 2018-ban először, azóta már idehaza is párszor (ugyanekkor Sidewinder éleslövészeti is volt!):
5f51b07acff04946288073.jpg

Svédországban levegő-földre átlag háromévente járunk ki.

Levegő föld gépegyú lövészet rendszeresen van már idehaza is, értelem szerűen légi célra csak svédországban gyakorolhatnak a srácok...mint mindenki más, akinek nincs erre alklmas "légtere, lőtere".
Szóval elmèletben biztos jó a gèp.
Lehet szeretni.
Jó a gép. Legyen elég repidő a gyakorlásra és elegendő fegyverzet hozzá vásárolva.

De ahogyan Majerik Máté mondta:

"A vadászrepülőgép is olyan eszköz mint egy kés: létezik vajazó, filéző, disznóölő. A doktrína dönti el, mi a hosszú távú cél. Annak megfelelő eszközt célszerű beszerezni. Nekem pedig vadászpilótaként az a dolgom, hogy a rendelkezésre álló repülőgépből – minden előnyét és hátrányát ismerve – kihozzam a maximumot."
https://www.valaszonline.hu/2021/01/19/kecskemet-gripen-majerik-mate-riport/
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 274
113
Igen, lehet verni az asztalt - mint @krisss -,
Én csak abban bizom, hogy magányosan egymaga irogat ide és a többi bajtársa nem köt fogadásokat a háttérben, sörben, hogy ép ki mit fog válaszolni vagy levezetni neki az otthoni fotel melegéből...:D
Az meg, hogy jelenleg felderítőnek van cimkézve 4 leendő gép, az semmit sem jelent. Ha jól gondolom, akkor van egy fejlesztési elképzelés a felderítős használatukra. Ha nem válik be, akkor meg mennek ugyan arra a feladatra, amire a 8-at szánják.
Az eredeti Aero felderitő koncepció egy törzsbe épitett FLIR tornyot jelent,...valljuk be, ezt egy átlag drón is tudja...meglátjuk.
A gond az, hogy nem tarjàk alkalmasnak gripen képzésre se!
Öszintén fel kell tenni a kérdést:
"Ha versenyautót akarok vezetni és a versenyen a lehető legjobban akarok teljesiteni, akkor milyen olcsóbb kocsiba kellene beülnöm gyakorlás képpen, hogy spóroljak, de ne essek ki a formából?..." :oops: (mert itt szerintem nagyon azt néztük csak hogy olcsó legyen és guruljon, a többit meg hozzáképzeljük)
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and krisss

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 339
46 114
113
A légierő is tudnà azt a pénzt értelmes dolgokra költeni minden további nélkül.
Persze, hogy tudná, de ha megkérdezed tőlük, hogy melyik a jobb opció a Gripen pilóta jelöltek parkoltatására, a Zlin, vagy egy L-39NG, akkor milyen választ fognak adni erre?
Tudom, hogy hiàba mondom neked a rózsaszín ködben amiben hajlamos vagy mindent is nézni nulla nyomós indokkal, de attól hogy a saját szarunkat szagoljuk nem lesz kevésbé büdös.
Ezt most alaposan félreérted!
Én a Honvédelem szempontjából elengedhetetlennek tartom a hazai pilótaképzés rendes beindítását, és egy sugárhajtású kiképző gép beszerzését.
Hogy ehhez kiválasztottak egy ERRE alkalmas (!!!) platformot, ami ráadásul elfogadható (a többi opcióhoz képest) költségekkel jár, az számomra ez egyetlen járható út. Ha ezt V4-es együttműködéssel is csinálják, egy további pozitív dolog. Hogy ezen pár NER közeli ember pénzt keres - leszarom! Ha ebből esetleg lesz némi hazai bevétel is, akkor az csak plusz. Ha csak kur@kra költik itthon (vagy ornyálkahártya rekonstrukcióra), aki meg elkölti az itthoni körmösöknél, már jobban érzem magam.

Azügyben meg nekem higgyél, hogy annál nincs fosabb és deprimálóbb érzés, hogy repülni szeretnél, de nem tudsz, mert nincs alád gép.
Az, hogy valaki repülni akar az a mai világban is egy elég különleges dolog - főleg itt Magyarországon. Szóval meg kellene becsülni az ilyen jelentkezőket!
Ne gondoljuk, hogy a földről, majd drónokkal fogunk 100%-ban CAS-t adni a szárazföldieknek, csak mert ez a divat! Mert az nem megy!

Magamról tudom, hogy össze kell azért kapni magad bátorságilag, amikor egy oktató gépben be vagy zárva a szűk plexi alá.
Ilyen tanulós helyzetekben jómagam elég szétszórt vagyok, plusz ugye itt azért csak az életeddel játszol. Nálam ezzel már a sima B-s jogsi esetén is problémák voltak. Nem azért mert szar (jó, persze az is! :) ) voltam, hanem mert egyszerűen egy új mozgásforma. Egyszerűen nem volt esélyem sem a rutin kialakulására a repülésnél.
Nekem ott tört kerékbe a repülős karrierem, amikor még középiskolásként a vitorlázó gépeket tologattam a tűző napon a füves felszállópályán, meg akasztgattuk be a vonószembe a drótkötelet, hogy a csörlő felrántsa a Góbékat. Kb. 1 hónapos "aktív" repülés után (hétvégente 2 nap 8-18óráig) mondtam azt, hogy ez nekem nem kell.
Ez alatt az 1 hónap alatt összeszedtem 2 napszúrást, meg 8 (2 hónap alatt, ez nagyjából 8x7-8perc iskolakörözés) felszállást. Miközben fizettem minden egyes felszállásért - akkoriban elég jó kis pénzt.
Közben pedig néztem, ahogy az oktatók minden 3-4. felszállás után elmentek 1 órára rendes gépeikkel szórakozni. Volt olyan nap, amikor összesen 2 felszállásom volt. Ez kb. olyan, mintha úgy tanulnál meg autót vezetni, mintha heti 1 órád lenne, az is 5 percig tart.

Szóval maximális tisztelet azoknak, akik gyakran a Zlin-es parkoltatás ellenére is a Honvédségnél maradtak. Lehet ezt jobban is csinálni!
Nekünk ehhez az L-39NG-re van pénzünk. Mert az nem opció, hogy ezek helyett 2-3 Mastert vegyünk! Mert annál több nem jönne ki a pénzünkből.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 339
46 114
113
Az eredeti Aero felderitő koncepció egy törzsbe épitett FLIR tornyot jelent,...valljuk be, ezt egy átlag drón is tudja...meglátjuk.
Ok, de pont emiatt ez értelmetlen lenne.
Ha nem lenne elképzelés, akkor egyszerűen benyögik a 12 kiképző gép (ha már ennyi volt a kötelező kvóta) beszerzését. NER esetében akkor is pattognának le a hátukról a kérdések.
Öszintén fel kell tenni a kérdést:
"Ha versenyautót akarok vezetni és a versenyen a lehető legjobban akarok teljesiteni, akkor milyen olcsóbb kocsiba kellene beülnöm gyakorlás képpen, hogy spóroljak, de ne essek ki a formából?..." :oops: (mert itt szerintem nagyon azt néztük csak hogy olcsó legyen és guruljon, a többit meg hozzáképzeljük)
Nem-nem! Őszintén azt a kérdést kell feltenni, hogy ha így lenne, akkor a hasonló feladatra miért a még az NG-nél is lassabb turbóprop PC-21 kezdett el rohamosan terjedni!
A versenyautós analógia azért nem passzol, mert ott a lényeg a sebesség.
A repülésnél nagyon nem a sebesség a legfontosabb, hanem a tér érzet, és a tér érzékelés, térben való tájékozódás, valamint a terhelések. A repülés esetén gyakran alig van sebesség érzet. Úgy is tudsz piszok nagy terhelést kapni, hogy a talajhoz viszonyított sebességed nem komoly.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 218
4 571
113
Persze, hogy tudná, de ha megkérdezed tőlük, hogy melyik a jobb opció a Gripen pilóta jelöltek parkoltatására, a Zlin, vagy egy L-39NG, akkor milyen választ fognak adni erre.
Nem parkoltatni kellene a Gripen-pilótajelölteket, hanem reptetni. Már akit nem küldtek el átképzésre máshová.
Ezek szerint a 17 éves szerződéssel lekötött képzés még így is túl sok kiképzett pilótát eredményezett. Akkor mire van nagyobb szükség rövid távon; új képzés felépítésére, vagy a már meglévő kiképzett állomány eredeti funkciójában való alkalmazására? Pár Gripen D és sok fegyverzet segítene ezen inkább.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 339
46 114
113
Nem parkoltatni kellene a Gripen-pilótajelölteket, hanem reptetni. Már akit nem küldtek el átképzésre máshová.
Jelöltet min reptetsz? Gripenen nem teheted! Ha lesz NG, akkor lesz min reptetni.
Ezek szerint a 17 éves szerződéssel lekötött képzés még így is túl sok kiképzett pilótát eredményezett. Akkor mire van nagyobb szükség rövid távon; új képzés felépítésére, vagy a már meglévő kiképzett állomány eredeti funkciójában való alkalmazására? Pár Gripen D és sok fegyverzet segítene ezen inkább.
Sosem a pilóták mennyiségével van/volt a gond, hanem hogy ez a rendszer HR szempontból egy tragédia.
Sokkal több Gripen pilótát sem tarthatsz, mert azoknak is kell a repült óra. Ráadásul ott már a Gripen óradíjával.
Ha meg túl keveset tartasz, akkor a természtes fluktuáció (nyugdíj vagy egyéb okokból), és a leszerelők is pillanatok alatt megfektetik a rendszert. Itt egy igen komoly 24/7-es készenlétről kell gondoskodni!
Ha ilyet akarsz ellátni "elégséges" mennyiségű pilótával, akkor ott állandóan borulni fog a rendszer.
Ha pedig van egy kiképző századod, akkor onnan sokkal gyorsabban felrántod a szükséges pótlás
Nem véletlenül tartottak az osztrákok meg a csehek is kiképző századot...
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 274
113
miért a még az NG-nél is lassabb turbóprop PC-21 kezdett el rohamosan terjedni!
Mert tubópropban a PC szerintem az egy felső kat., lökhatjásban viszont be kell látni, hogy az NG viszont alsó kat. Igaz, az ára is ehhez van igazitva és nem vitatom a korábbi üzemeltetés tapasztalataival biró emberekben rejlő potenciált, ha meg a szakmában vannak.
A versenyautós analógia azért nem passzol, mert ott a lényeg a sebesség.
Nem a sebességen volt annyira a lényeg..., de jómagam is mindig pesszimista voltam az NG beszerzéssel kapcsolatban és bár én képes vagyok meglátni a jó dolgokat is ebből a story-ból, de összességében egy tendeciát látok, amit nem tudok másképp leirni, mint pár "matuzsálem" kitalálta , hogy hogyan húzza majd ki nyugdijig a Z2026 hátán. Sőt, nyuggerként is visszacsatolódnak majd erre a rendszerre több szálon, amiből még nem nagyon látom, hogy lesz minőségi hazai pilótaképzés. o_O
Nem akarom lemondani előre a dolgot, de ezzel a történettel kapcsolatban szkeptikus vagyok. Legyek meglepődve kellemesen azt kivánom, de teljesen igaza van @krisss -nek abban, hogy ez egyenlőre olyan "úri muri" szagú.
Mondanám, hogy igyunk meg egy sört, ha végül Neked lesz igazad, de tudom ,hogy nem iszol. :)
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 218
4 571
113
Jelöltet min reptetsz? Gripenen nem teheted! Ha lesz NG, akkor lesz min reptetni.

Sosem a pilóták mennyiségével van/volt a gond, hanem hogy ez a rendszer HR szempontból egy tragédia.
Sokkal több Gripen pilótát sem tarthatsz, mert azoknak is kell a repült óra. Ráadásul ott már a Gripen óradíjával.
Ha meg túl keveset tartasz, akkor a természtes fluktuáció (nyugdíj vagy egyéb okokból), és a leszerelők is pillanatok alatt megfektetik a rendszert. Itt egy igen komoly 24/7-es készenlétről kell gondoskodni!
Ha ilyet akarsz ellátni "elégséges" mennyiségű pilótával, akkor ott állandóan borulni fog a rendszer.
Ha pedig van egy kiképző századod, akkor onnan sokkal gyorsabban felrántod a szükséges pótlás
Nem véletlenül tartottak az osztrákok meg a csehek is kiképző századot...
Az osztrákok a kezdetektől használják a gyakorlóikat légtérrendészeti feladatokra (függetlenül attól, hogy menyire alkalmasak a feladatra), még a pótosaikra is fel van festve a vészhelyzeti frekvencia.
A csehek értelemszerűen mindent is rendszeresítettek, amit el akarnak adni.
Amit Te írsz, ahhoz semmi szükség 12 gépre, még nyolcra sem. Mennyit is béreltünk anno az Aero-tól? Talán kettőt, ha jól emlékszem. Szóval vannak alternatívák a pilóták reptetésére, bár szerintem a minél előbb minél több Gripen a jó, főleg jelen különleges katonai művelettel terhelt körülményeink között, és inkább annak az árát kell megfizetni.
Egy biztos, most nem ez volt a legsürgetőbb beszerzés, amit meg kellett lépni.
 
  • Tetszik
Reactions: Rferi66

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 339
46 114
113
Mert tubópropban a PC szerintem az egy felső kat., lökhatjásban viszont be kell látni, hogy az NG viszont alsó kat. Igaz, az ára is ehhez van igazitva és nem vitatom a korábbi üzemeltetés tapasztalataival biró emberekben rejlő potenciált, ha meg a szakmában vannak.
Itt azt kell meglátni, hogy ez a 2 gép mutatja meg azt a kategóriát (alsó-felső határ), amiben az olcsósított modern kiképzésbe érdemes beleugorni. Igazság szerint a modern kikéozési rendszerek nem attól modernek, hogy olyan hű de modern gépekkel csinálják, hanem hogy milyen szimulációs háttérrel rendelkeznek.
Itt most nem a bázis egyik eldugott sarkába lepakolt szimulátorról beszélek, hanem arról, hogy mondjuk éppen egy taktikai képzés közepette átvariálják a virtuális helyzetképet, és olyan fenyegetéseket, radarokat dobnak fel a taktikai monitorokra, ami miatt a korábban eltervezett végrehajtást át kell tervezni.

Persze, hogy van feljebb, de a költségek növekedése miatt a légierők megpróbálnak olyan alternatívák után nézni, mint a PC-21.
Ezekkel a gépekkel azért már le lehet szakítani az arcot. Nem véletlen hogy mindkettőt alkalmazzák műrepülő csapatok.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
Nem parkoltatni kellene a Gripen-pilótajelölteket, hanem reptetni. Már akit nem küldtek el átképzésre máshová.
Ezek szerint a 17 éves szerződéssel lekötött képzés még így is túl sok kiképzett pilótát eredményezett. Akkor mire van nagyobb szükség rövid távon; új képzés felépítésére, vagy a már meglévő kiképzett állomány eredeti funkciójában való alkalmazására? Pár Gripen D és sok fegyverzet segítene ezen inkább.

A másodikra egyértelműen nincs szükség. Akit alkalmatlannak találtak, azt nem kell visszasírni vadászpilótának. Azt szállítógépekre kell rakni meg ahol még megfelelnek.
Én az életem során láttam már elég kivételt. Nem akarom azt mondani, hogy kategorikusan el kell zárni egy rosszul teljesítőt attól, hogy életében még egyszer a lehetőség közelébe kerüljön... De nem épülhet arra a rendszer, hogy egy bukott diákot nem csak a vizsgán akarok átengedni, de feltétlenül felelősségteljes posztra akarom beerőltetni. Ezt magának kell kiharcolnia, ha van benne még elég akarat.

Én szakma váltásnál felnőttképzésben olyan csapattal tanultam, ahol jó részük tiniként pont erre a pályára készült, csak kiszórták. Volt jó példa, olyan, aki nálam sokkal jobb képességgel letudta a vizsgát. De a csapat fele kibukott mellőlem. Aki alkalmatlannak bizonyult, azt alkalmatlannak kell kezelni mindaddig, amíg be nem bizonyítja, hogy alkalmas és fel tudja küzdeni magát.

Az elsőre viszont egyértelműen szükség van. Fel kell építeni egy kezdő pilóta képzést (Zlin) és a Basic Jet Trainer (NG) hazai képzést, az alba nem repül hangsebesség felett, vagyis ezeknél a gépeknél még nincs is olyan megkötés, hogy túl kicsi a légtér, mert sűrűn lakott városi terület. Az a kitétel AJT-nél kezdődik és azt kell megoldani NATO keretben és oda tényleg alkalmas (és idehaza előképzett) jelöltet kell kizárólag küldeni, mert amit eddig nálunk ment, az pénzpocséklás. Utána pedig Gripen D és svéd kiképzés következik.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord