[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 627
5 378
113
...
Akkor megtennéd, hogy utánanézel az M-345-ös, vadiúj típusnak?
Majd megosztanád velünk a wikipédiás tapasztalataidat?
Egy picit kezd elborulni az agyam, hogy autóskártyásat játszunk, miközben teljesen fogalmatlanul szajkózzátok vissza @Capslock27 -tel együtt az okosságokat, miközben teljesen nyilvánvaló, hogy semmi közötök nincs a repüléshez.
Esetleg nézz utána a PC-21 kiképző rendszerének, is! Meg a NG-vel együtt kínált cseh taktikai kiképző rendszernek.
Aztán kezdjünk el beszélgetni költségekről!
Egy 14 vadászgéppel rendelkező légierőnek sok 12 kiképző gép. De még ha megduplázzuk a vadászgépek számát, akkor is sok. Másra pedig ez a gép nem használható.

Nem véletlen hogy az olaszok az M346-ból sokkal többet adtak el, mint az M345-ből.
 
  • Tetszik
Reactions: migfun and krisss

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 521
93 780
113
...
Egy 14 vadászgéppel rendelkező légierőnek sok 12 kiképző gép. De még ha megduplázzuk a vadászgépek számát, akkor is sok. Másra pedig ez a gép nem használható.

Nem véletlen hogy az olaszok az M346-ból sokkal többet adtak el, mint az M345-ből.
Egyrészt a M-346, meg az L-39NG nem ugyanaz a kategória. Másrészt 8 kiképzőgép lesz.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 951
123 546
113
Én elhiszem, hogy van ilyen vélemény, de kit értesz a légierő alatt?? A légierő vezetését, pilotákat, stb. Ez így kicsit általános.

Nyilvánosan nem olvastam ilyet. Persze mondhatod nem is fogok, mert akkor eltapossa a NER, csak így ez az állítás se nem igazolható, se nem cáfolható. Te neked meg évek óta kiütésed van az L-39NG - től.

Itt 1 ex Top pilóta véleménye. Neki mint írtam elég kevés érdeke van nyalni, meg a múltja sem erre predesztinálja.


Aki anno 2020 őszén repült vele itthon szintén pozitivan nyilatkozott


Ettől függetlenül biztos vannak fenntartások vele kapcsolatban, ahogy anno a Gripennel is voltak.
Fentebb le van írva ki akarta a gépet. Rajtuk kívül se pilóta se vezető...csak késő bánat. Mindenki annak gondolja ami, a kevés értékes forrás elpazarlàsànak...
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 028
38 384
113
Egyrészt a M-346, meg az L-39NG nem ugyanaz a kategória. Másrészt 8 kiképzőgép lesz.
A nagy kérdőjel a felderítő változat - milyen konfiggal mire lesz jó. Ha tele pakolják önvédelmi-zavaró és felderítő konténerekkel, akkor talán lehet valami haszna. Ha csak rádobnak egy Wescam EOS tornyot azt' annyi akkor hülyeség, mert azt egy olcsóbb drón is tudja...

Egy 24-28 gépes légierőnek a 8 gyakorló és kiképző gép amúgy nem sok - pláne hogy elvileg célt akarnak repülni vele másoknak is jópénzért. Mennyire jó biznisz ez a tevékenység, azt nem tudom...
 
K

kamm

Guest
.
.
Hát igen, hasonló témakör, az M-345 a régi S-211 több lépcsőben történt feltuningolása. Mondjuk az alap is kb 15 évvel fiatalabb, mint az L-39, de legyenek egykorúk. Az olaszoknál ugye ott van a korszerű M-346, igy a 345 csak egy kiegészitő a 346 farvizén. Eddig túl nagy siker nem is lett belőle, az olasz légiérő a szokás szerint rendelt belőle vagy 15 darabot, hogy beinditsa a piacot, meg itt-ott próbálkoznak vele, de fix rendelések eddig nem jöttek.
Dehogyis. Az M345 az egy Jak J-130.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 532
10 171
113
olvass és érts l159. ről vólt szó és nem utolérni kell az utasszálítót ahogy a gripenek sem ezt teszik hanem bevárják.
Ok, bevárják aztán meg mint a borravaló lemaradnak... Mint a dinamikus ugrással 20.000 m-re emelkedő szuperszónikus vadász a stabilan magasságot tartó U-2vel.
 
  • Tetszik
Reactions: Rferi66

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Egy 14 vadászgéppel rendelkező légierőnek sok 12 kiképző gép. De még ha megduplázzuk a vadászgépek számát, akkor is sok. Másra pedig ez a gép nem használható.
Jaja!
Az osztrák légierőnek 15 Eurofighterre volt 19 Saab 105-öse.
A cseheknél 14 Gripenre jut 24 L-159, és 9db L-39.
A RAF kevesebb, mint 200 gépre rendelkezik kb. 90db trainerrel
Spanyol légierő: 150-170 aktív harci gépre jut 57db C101 (gyakorlatilag a spanyol L-39) 24db PC-21, valamint 19 F-5-ös.

Nem véletlen hogy az olaszok az M346-ból sokkal többet adtak el, mint az M345-ből.
:D
Tényleg nem véletlen. Az M-345 épphogy elkészült. Még a sales kampányolást sem kezdték el vele. De gondolom, hogy ezt is tudtad.
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 627
5 378
113
...
Jaja!
Az osztrák légierőnek 15 Eurofighterre volt 19 Saab 105-öse.
A cseheknél 14 Gripenre jut 24 L-159, és 9db L-39.
A RAF kevesebb, mint 200 gépre rendelkezik kb. 90db trainerrel
Spanyol légierő: 150-170 aktív harci gépre jut 57db C101 (gyakorlatilag a spanyol L-39) 24db PC-21, valamint 19 F-5-ös.


:D
Tényleg nem véletlen. Az M-345 épphogy elkészült. Még a sales kampányolást sem kezdték el vele. De gondolom, hogy ezt is tudtad.
Az L39-hez hasonló gépeket jellemzően évtizedekkel korábban rendszeresítették, még a hidegháború idején. Az új fejlesztésű sugárhajtású gépek többsége nagyobb teljesítményű.

Érdemes megnézni, hogy kik vettek M346-ot, (Izrael, Lengyelek stb.) és kik az L39-es potenciális vásárlói. (Szenegál, Ghána, Irak) Biztos hogy ez kell nekünk?
 
  • Tetszik
Reactions: alali77
K

kamm

Guest
...
Az L39-hez hasonló gépeket jellemzően évtizedekkel korábban rendszeresítették, még a hidegháború idején. Az új fejlesztésű sugárhajtású gépek többsége nagyobb teljesítményű.

Érdemes megnézni, hogy kik vettek M346-ot, (Izrael, Lengyelek stb.) és kik az L39-es potenciális vásárlói. (Szenegál, Ghána, Irak) Biztos hogy ez kell nekünk?
Hat ez miféle óvodás érv, most komolyan? Ne vicceljunk mar.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 711
76 728
113
A nagy kérdőjel a felderítő változat - milyen konfiggal mire lesz jó. Ha tele pakolják önvédelmi-zavaró és felderítő konténerekkel, akkor talán lehet valami haszna. Ha csak rádobnak egy Wescam EOS tornyot azt' annyi akkor hülyeség, mert azt egy olcsóbb drón is tudja...
Egy 24-28 gépes légierőnek a 8 gyakorló és kiképző gép amúgy nem sok - pláne hogy elvileg célt akarnak repülni vele másoknak is jópénzért. Mennyire jó biznisz ez a tevékenység, azt nem tudom...
És mi van ha csak 8 db C-t vesznek, akkor lesz 20 db C, ami két 10 gépes század? A 2 D pedig átkerül a 8 L39NG mellé, ami szintén egy 10 gépes kiképző század lesz? És lehet hogy azért vannak itt többen elkeseredve, mert korábban arról volt szó hogy legalább két D-t is vesznek még, de a 8/12 L-39NG miatt azt már nem vesznek? Vagy esetleg azért vannak elkeseredve, mert a 8 db C-ből is már csak 6 db C lett az L-39-esek miatt? Vagy esetleg már csak 4, mert drágább is lett? 16 C változatból is lehet két 8 gépes századot csinálni...
A 8 L-39NG első sorban azért kellett, hogy az NKE-ről kikerülő pilóta jelölteket legyen min reptetni évekig. Repülnek x órát L39-en, majd a legjobb kettőt kiküldik Gripen átképzésre és utána a D-ken repülnek tovább, amíg üresedés nem lesz a C-ken. Évente maximum 1-2 új Gripen pilótára lesz szükség azoknak a pótlására, akik valamiért lekerülnek a típusról. Aki hangsebesség feletti típussal már nem repülhet, az mehet szállítógépre vagy az L-39 "agresszor" gépekre... aki pedig sokáig az L-39-en ragad, az lehet oktató vagy L-39 "agresszor" pilóta. Ezzel és a szállítógépek beszerzésével szépen összeállt a vadászpilóták életpálya modellje. És ezek után még mindig lehet valaki nagykövet, attasé, tanácsadó vagy bármi.
4 FLIR szenzoros "felderítő" és esetleg EW változat azért kell, hogy legyen valami "fejlesztési együttműködés" és ezzel tudnak majd olyan "agresszor" szolgáltatást nyújtani a NATO-ban, mint a Draken Europe, aki szintén ilyen FLIR-es L-39-esekkel és a kék színű Falcon 20-asokkal repül (megvették a Cobham Grouptól). Üzleti probléma az lehet hogy az amerikaiak nem kötöttek újabb szerződést a Draken International-lel, mert a gépeik már nem tudják szimulálni megfelelően az új ellenséget, ezért helyette F-35 agresszor századot hoznak létre. Így az Amerikába telepített gépek is felszabadultak a Drakennél, jöhetnek át Európába. A britekkel, akik most vonták ki az agresszor Hawk gépeket, már szerződést is kötöttek. És persze nem ők az egyetlen ilyen szolgáltatók...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
...
Az L39-hez hasonló gépeket jellemzően évtizedekkel korábban rendszeresítették, még a hidegháború idején. Az új fejlesztésű sugárhajtású gépek többsége nagyobb teljesítményű.

Érdemes megnézni, hogy kik vettek M346-ot, (Izrael, Lengyelek stb.) és kik az L39-es potenciális vásárlói. (Szenegál, Ghána, Irak) Biztos hogy ez kell nekünk?
Semmi köze nincs ahhoz a kiképző gép teljesítményének, hogy mikor rendszeresítették.
A Hidegháború terméke a nagy népszerűségű BAE Hawk, az Alphajet, vagy a mostanában kivonásra kerülő Saab 105 is.
Ennek ellenére az olaszok szépen lefejlesztették a M-346 UTÁN az M345-öt is.
Szerinted miért?
Tudod mi a különbség a Lead-in jet trainer, meg az advanced jet trainer között?
Azért lettek hirtelen ennyire népszerűek a nagy sebességű kiképző gépek, mert egyszerűen elkerülhetetlen az F-35-ös pilóta képzés során.
Ugyanis, mint tudjuk az F-35-nek nincsen kétüléses verziója.
Ez pedig elég komoly probléma elé állítja a légierőket. Eddig a típusra képzés során az adott gép 2 üléses verzióját alkalmazták, amiért nem volt akkora ciki elkérni ugyan annyit, mint az együlésesért, mivel ezek gyakorlatilag azonos feltételek mellett alkalmazhatóak voltak - szükség esetén - akár harci gépként is.
Most viszont az F-35 esetében ilyen opció nincs. Ezt korán felismerték a gyártók, és elkezdték feljebb tolni a kiképző gépek teljesítményét. Ezzel viszont az áruk, és a fenntartási költségük is elindult felfelé. Tehát elkezdték belőlük a TA verziókat feltalálni, de ez elsősorban annak szól, hogy könnyebb legyen eladni egy 30+ Millió dollár (a lengyelek 4 gépet kaptak 147 millióért) értékű gépet, ami egyáltalán nem alkalmas harcra. Mert a T-7 , az M-346, a T-50 ezekre alkalmatlan. Az ennyi pénzért "csak" egy kiképző gép.
Mikor nem ment a bót, akkor persze rájöttek, hogy mi a baj. Így eladtak egy kamu feature-t (TA-50), hogy majd ezek a gépek jól light attack-kodnak, amikor kell.
Csak persze a kiegészítő berendezések beépítésével már annyira felment az áruk, hogy 1-1 elavultabb típus upgrade-elt verziói árkategóriájába is belecsúsztak.
Akkor meg már miért nem próbálják meg banánköztársaságoknak szegény embör multimission gépét összehozni. Ez lett az FA-50 Persze csökkentett teljesítménnyel (már egy eredetileg is vadászgépnek megtervezett géphez képest), csakhogy itt már 40M USD környékén pihegünk.
És értelemszerűen nem csak a gép ára magasabb, de a karbantartása is jóval húzósabb egy nagyobb teljesítményű hajtóművel.
Az NFTC azért döglődik, mert a Hawk-ok alól kimegy az üzemidő, és olyan pénzbe kerülne új típusok megvétele (ugye most már sok országnak az F-35-re kell előképzés), és fenntartása, amit a kanadaiak nem akarnak megfinanszírozni. (pláne, hogy még náluk nincs is kihirdetett döntés az F-18-asok utódjáról.)
A vásárlók meg nem akarnak még drágábban képződni. Így is elég komoly tétel volt a kanadai kiképzés a magyar HM -nak. Pláne, hogy itthon különben sem az F-35 a cél.
Márpedig, ha második századot akarunk (persze, hogy akarunk), akkor viszonylag gyorsan lesz szükség a több pilótára.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 711
76 728
113
A kanadaiaknál a pilótaképzést 2027 után úgy fogják hívni hogy Future Aircrew Training (FAcT) Program...
 
K

kamm

Guest
A kanadaiaknál a pilótaképzést 2027 után úgy fogják hívni hogy Future Aircrew Training (FAcT) Program...
... and that's a FACT! (Jojo, tudom, csak nem birtam kihagyni.)

Sehol nem all meg az egesz teljes atalakitas amugy:

Program at a glance

Overview
The program will renew aircrew training services to help maintain a multi-purpose and combat capable air force. The program will include delivery of pilot training, as well as aircrew training for air combat systems officers and airborne electronic sensor operators

Procuring
Comprehensive aircrew training program that provides aircraft, simulators, civilian instructors and classroom training systems, as well as other essential services, such as aircraft and airfield maintenance, accommodation, and food services

Program status
Request for proposals (RFP) has been provided to qualified suppliers. Formal engagement with industry and qualified suppliers continues

Next steps
Contract award anticipated in 2023



Program description

The Government of Canada is renewing its existing aircrew training services. The new procurement will result in 1 contract covering all the requirements, including maintenance and infrastructure services. The contract period is expected to be at least 20 years.

Existing contracts

Training services are currently provided through 2 separate contracts:

  • North Atlantic Treaty Organization (NATO) Flying Training in Canada is provided by CAE Military Aviation Training through a contract that expires in 2023
    • The contract includes an additional option year, which could extend the services to 2024
  • Contracted flying training and support is provided by Allied Wings
    • The contract will expire in 2027

Locations

The training services take place at the following locations:

  • 15 Wing Moose Jaw, Saskatchewan
  • Southport (formerly known as Canadian Forces Base Portage la Prairie), Manitoba
  • 17 Wing Winnipeg, Manitoba

New training services

Following a review, the Government of Canada determined the new training services will continue to be provided at the existing locations.

Canada’s Industrial and Technological Benefits Policy applies to this procurement, requiring the winning suppliers to place investments in Canada equal to the value of the contract. This procurement will leverage the strength of Canadian industry in areas related to training, simulation, and in-service support. This will ensure the Canadian aerospace and defence industries are well positioned to participate, grow and compete in the global marketplace.

Innovation, Science and Economic Development Canada is involved in this process to ensure the Canadian aerospace and defence industries are well positioned to participate.

Qualified suppliers will be asked to submit an Indigenous Benefits Plan as part of their bids. The winning supplier will commit to supporting Indigenous Benefits in Canada. Public Services and Procurement Canada continues to engage with Indigenous groups on this procurement.

Engagement with the qualified suppliers is ongoing.

Through this engagement, Canada has defined its requirements, and industry representatives have had the opportunity to provide feedback on items such as procurement approach, schedule, solicitation documents and economic benefits to Canada.




Az hagyjan, de jo kis kuplerajnak tunik, amitol inkabb elalltak a nagyok:

Procurement progress and engagement​

The procurement is being completed through an open, fair and transparent competitive process.

2013 and 2016

  • 2013: Preliminary consultations began
  • 2016: Industry was advised of the new scope of this procurement through a Letter of Interest

2018 to 2020

  • May 2, 2018: The government held a FAcT Industry Engagement Session in Ottawa
  • November 15, 2018: Canada launched an Invitation to Qualify to establish a list of qualified suppliers
  • December 10, 2018: The Government of Canada published a list of qualified suppliers that demonstrated their ability to meet Canada’s needs, as defined in an Invitation to Qualify. The companies currently engaging as qualified suppliers are:
    • SkyAlyne Canada Limited Partnership
    • Babcock Canada
    • Leonardo Canada
  • December 16, 2020: The Government of Canada provided the draft RFP to qualified suppliers
Only these suppliers can participate in the next phases of engagement and submit proposals in the competition. Both suppliers will be subject to the same evaluation criteria. Proposals will be assessed on cost, technical requirements and economic benefits.

BAE Systems, Airbus Defence and Space, and Lockheed Martin Canada were originally on the list of qualified suppliers for the program. BAE Systems, Airbus Defence and Space, and Lockheed Martin Canada informed the Government of Canada of their decisions to withdraw from the competition on April 2, 2019, September 13, 2019, and December 14, 2020, respectively. These companies can no longer submit proposals for this procurement. In August 2021 Babcock Canada and Leonardo Canada, both qualified suppliers under the FAcT Invitation to Qualify, advised Canada that they had formed a joint venture in support of FAcT.


Azaz minden komolyabb aircraft maker lelepett, maradt ket palyazo, a Leonardo-Babcock duo es a SkyAlyne Canada - ez bezony igen savanyu...

Ez volt az eredeti qualified supplier list:

DISCUSSION

Phase 1 - ITQ was published on Buyandsell.gc.ca under solicitation number W3471-130001/K with a closing date and time of November 30, 2018 at 2:00 pm. The Qualified Suppliers from Phase 1 - ITQ are (in alphabetical order):

1. Airbus Defence and Space Canada Inc.
2. BAE Systems
3. Babcock Canada Inc.
4. Leonardo Canada
5. Lockheed Martin Canada Inc.
6. SkyAlyne Canada Limited Partnership

These Qualified Suppliers will be invited to participate in FAcT program solicitation Phase 2 - Engagement, and Phase 3 - RFP.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator