...
Az L39-hez hasonló gépeket jellemzően évtizedekkel korábban rendszeresítették, még a hidegháború idején. Az új fejlesztésű sugárhajtású gépek többsége nagyobb teljesítményű.
Érdemes megnézni, hogy kik vettek M346-ot, (Izrael, Lengyelek stb.) és kik az L39-es potenciális vásárlói. (Szenegál, Ghána, Irak) Biztos hogy ez kell nekünk?
Semmi köze nincs ahhoz a kiképző gép teljesítményének, hogy mikor rendszeresítették.
A Hidegháború terméke a nagy népszerűségű BAE Hawk, az Alphajet, vagy a mostanában kivonásra kerülő Saab 105 is.
Ennek ellenére az olaszok szépen lefejlesztették a M-346 UTÁN az M345-öt is.
Szerinted miért?
Tudod mi a különbség a Lead-in jet trainer, meg az advanced jet trainer között?
Azért lettek hirtelen ennyire népszerűek a nagy sebességű kiképző gépek, mert egyszerűen elkerülhetetlen az F-35-ös pilóta képzés során.
Ugyanis, mint tudjuk az F-35-nek nincsen kétüléses verziója.
Ez pedig elég komoly probléma elé állítja a légierőket. Eddig a típusra képzés során az adott gép 2 üléses verzióját alkalmazták, amiért nem volt akkora ciki elkérni ugyan annyit, mint az együlésesért, mivel ezek gyakorlatilag azonos feltételek mellett alkalmazhatóak voltak - szükség esetén - akár harci gépként is.
Most viszont az F-35 esetében ilyen opció nincs. Ezt korán felismerték a gyártók, és elkezdték feljebb tolni a kiképző gépek teljesítményét. Ezzel viszont az áruk, és a fenntartási költségük is elindult felfelé. Tehát elkezdték belőlük a TA verziókat feltalálni, de ez elsősorban annak szól, hogy könnyebb legyen eladni egy 30+ Millió dollár (a lengyelek 4 gépet kaptak 147 millióért) értékű gépet, ami egyáltalán nem alkalmas harcra. Mert a T-7 , az M-346, a T-50 ezekre alkalmatlan. Az ennyi pénzért "csak" egy kiképző gép.
Mikor nem ment a bót, akkor persze rájöttek, hogy mi a baj. Így eladtak egy kamu feature-t (TA-50), hogy majd ezek a gépek jól light attack-kodnak, amikor kell.
Csak persze a kiegészítő berendezések beépítésével már annyira felment az áruk, hogy 1-1 elavultabb típus upgrade-elt verziói árkategóriájába is belecsúsztak.
Akkor meg már miért nem próbálják meg banánköztársaságoknak szegény embör multimission gépét összehozni. Ez lett az FA-50 Persze csökkentett teljesítménnyel (már egy eredetileg is vadászgépnek megtervezett géphez képest), csakhogy itt már 40M USD környékén pihegünk.
És értelemszerűen nem csak a gép ára magasabb, de a karbantartása is jóval húzósabb egy nagyobb teljesítményű hajtóművel.
Az NFTC azért döglődik, mert a Hawk-ok alól kimegy az üzemidő, és olyan pénzbe kerülne új típusok megvétele (ugye most már sok országnak az F-35-re kell előképzés), és fenntartása, amit a kanadaiak nem akarnak megfinanszírozni. (pláne, hogy még náluk nincs is kihirdetett döntés az F-18-asok utódjáról.)
A vásárlók meg nem akarnak még drágábban képződni. Így is elég komoly tétel volt a kanadai kiképzés a magyar HM -nak. Pláne, hogy itthon különben sem az F-35 a cél.
Márpedig, ha második századot akarunk (persze, hogy akarunk), akkor viszonylag gyorsan lesz szükség a több pilótára.