Tudjuk a pontos amerikai F16/18 as ès a francia Mirage ajánlatot?Én értem, hogy fel vagy indulva, de akkor most tedd fel magadban a kérdést, hogy mennyi pénzt kaptatok volna, ha mégis az amerikaiak F-16-os ajánlatát fogadták volna el? Vagy méginkább azt a kérdést, hogy az F-16-osokat 2,3, vagy 4 évvel a megérkezésük után kellett volna (dél-afrikai mintára) leállítani, mert nem tudjuk kifizetni a supportot?
De kicsivel fentebb olvashatod is @tindalos rövid, de velős válaszát, hogy a kezdeti fintorgás után hová jutott a Gripen a Légierőn belül.
Azt nem érted/érti itt meg nagyon sok ember, hogy az L-39 egy igen jó és elterjedt KIKÉPZŐ platform. Ha nem így lenne, akkor az USA-ban nem ezzel repülnének agresszor-t, vagy nem ezzel oktatnának privátban. Ha valahol, ott minden centet megpróbálnak megfogni, ha működő üzletet akarnak.
Ha használhatatlan gép lenne, akkor vettek volna helyette mást.
Múltkor tettem be egy videót arról, hogy az új Top Gun-hoz a színészeket L-39-en készítették fel az F-18 előtt, az éles felvételeken rájuk váró terhelésekre.
Igen, lehet verni az asztalt - mint @krisss -, hogy tessék minden pénzt a szárazföldre költeni, mert az cudar állapotban van!
Mi is jönne ki ezeknek a gépeknek (12db) az árából? Kb. 1 század Leopard 2A7+.
Mire mész velük légierő nélkül? Mert az a 14 gépes Gripen flotta az a röhej kategória. Kb. minta 9 lövéses kiképzés a sorállománynál.
Persze lehet külföldön képezni embert, csak az a gond, hogy honnan tudod, hogy kit kell kiküldened? Mert ezidáig úgy történt a Gripenre való képzés, hogy a pilóta jelölteket az alapképzés után egyből küldték ki Texan-ra, meg Hawkra Kanadába. Ez kb. olyan, mintha a Pitbullal kezdenéd az egyhónapos alapkiképzés után.
Elb@szunk egy halom pénzt a kinti képzésre, miközben a jelentkezők jelentős része nem alkalmas a nagy sebességű harcigép harcszerű használatára.
Ha meg itthon lesz egy olcsó, és olcsón fenntartható sugárhajtású gép, amivel még egyes feladatokat is szimulálva gyakorolhatunk, akkor már egy előszűrt brigád kerül ki - bármelyik nemzetközi vadászgép képzésbe is csatlakozunk.
Másrészt ha nem lesz hely (évek múlva) még a megnövelt számú Gripenre sem, akkor a tehetséges, alkalmas pilótákat nem a dugattyús Zlinenen fogod parkoltatni, amíg nem szabadul fel hely, hanem L-39NG-n.
Majerik Máté életrajzából is kiderül, hogy Ő sem azonnal került Gripenre. Az NFTC-t felénél abba kellett hagynia, majd ő is parkolt egy ideig. Aztán meg tulajdonképpen még egyszer el kellett végeznie (természetesen újra kifizetve ennek díjait), mert a svédek nem fogadták egyből a Gripen átképzésre.
Szóval akármennyire is pénzkidobásnak tűnik ez most, ez egy hosszútávú befektetés, hogy valódi légierőt építsünk.
Fordítsuk meg a dolgot!
Szerinted az mekkora ötlet, hogy innentől kezdve az összes jövőbeni Leopard 2-es harckocsi személyzetet nem itthon képezzük, hanem küldenénk ki a német páncélos suliba? Minek költünk rohadt drága szimulátorra, meg minek vettük az A4-eseket? Kár beléjük a lőszer is. Úgy sem akarjuk ezeket valós harcban bevetni - legalább is ez a hivatalos narratíva!
Az meg, hogy jelenleg felderítőnek van cimkézve 4 leendő gép, az semmit sem jelent. Ha jól gondolom, akkor van egy fejlesztési elképzelés a felderítős használatukra. Ha nem válik be, akkor meg mennek ugyan arra a feladatra, amire a 8-at szánják.
Azt felejtsük el, amit @Szittya írt, hogy nem kell gyorsabbnak lennie az elfogó gépnek, mint az utasszállítónak.
Nem csak gyorsabbnak kell lennie, de jóval gyorsabbnak is, mivel az átrepülő gépeknek van egy adott magassága, amin az utazósebességen közlekednek.
Nem elég, hogy a NG csúcssebessége sem elég még az utasszállítók utazójához, de ahhoz is jelentős idő kell, mire felküzdi magát a gép egy elfogáshoz - miközben az emelkedéssel folyamatosan sebességet veszít.
Maga a feladat pedig megköveteli, hogy odafent tudja tartani legalább az utasszállító utazó sebességét, mert egy rádió hibás gépet szépen le-, vagy ki kell kisírni a légtérből.
És hogy mire lenne alkalmas:
Amit már tudunk: Kiképzés, a ködös felderítő funkciók.
Ezen felül az NG korlátozottan - és tényleg csak szükség esetén - alkalmas lehet olyan CAS feladatokra, amiket az orosz és ukrán SZU-25-ösöktől láthatunk. Magával a sebességgel egy picit előrébb lennénk, mint a Mi-24-esekkel. Ehhez kelleni fog még némi önvédelmi konténer, meg pár fegyver integrációja.
De ahogy írtam is, ezek a gépek KIKÉPZÉSRE lesznek itt. Ahogy a Zlin-ek is.
És pontosan ugyan úgy csapágyasra fogják őket hajtani, mint a Zlineket.
Spec èn nem hiszem ha ugyanennyi pènzt rászánunk, hogy le kellett volna állítani őket.
Az is megvan ugye, az eredeti ajánlat ès ami megvalósult, köszönőviszonyban sincs.
Bár az akkori katonai/légierős vezetès nem a gripenre tette le a voksát. Szakmailag!
Èn a felderítőt vèlemènyeztem!
Idiotizmus!
A mai drónos világban.
A kikèpzőröl is megvan a vèlemènyem, de az árnyaltabb.
Ha tènyleg lessz itt egy oskola, ahová jönnek más nemzetek pilótái is, kicsit más a helyzet.
Kit akarsz parkoltatni ha kètszer annyi gripen lessz?
Topgun??? Most ezt mièrt?
Szittya gondolatait, egy lègteret örző gèp sebessègèről . Hát.
Mint a kètlábú rottweiler aki senkit nem èr utol a kertben
Demègcsak azt sem tudja megnèzni, ki jött be.
A gazdi vagy más.
Semmit nem jelent, hogy bejelentettèk a 4 felderítőt?
Akkor mi jelent mit, ha egy hivatalos bejelentès semmit?
Krisss nem azèrt veri az asztalt, hogy a szárazföldiekre költsenek mindent.
Csakhogy a keretet ami van anyagilag, faszuln ne költsèk el.
@tindalos. Azt is tudod vèlemènyezni, a 12 gèp ötlete mennyire tetszik a lègierős állománynak?
Persze csak ha mernek nyíltan beszèlni, erről a bizniszről.
Szu25? Drón!
Huszár nem köteledèsből de amúgy van olyan bejelentett beszerzès amit nem szívesen fogadtál?