[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
3 861
13 111
113
Kiképzőgépnek vettük.
Európán kívül használják könnyű tamadógépnek. Vagy olyan asszimetrikus konfliktusban, ahol nincs potens légvédelem.
Mondjuk drónok ellen érdekes. Láttuk Izrael mindennel is vadaszta a drónokat.
Nono a kommunikacio alapjan kikepzo gepnek es ha kell tamado gepnek bar ezt kevesbe hangoztatjak a sajtoban de azert szoktak ajtok mogott valamint a dedikalt felderitonek vettuk ami majd egyszer kesz lesz.
Ha csak kikepzo gepnek vesszuk akkor 6-8db veszunk mint arra a hm-nek igenye volt nem pedig 12 :D
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 641
113
Nono a kommunikacio alapjan kikepzo gepnek es ha kell tamado gepnek bar ezt kevesbe hangoztatjak a sajtoban de azert szoktak ajtok mogott valamint a dedikalt felderitonek vettuk ami majd egyszer kesz lesz.
Ha csak kikepzo gepnek vesszuk akkor 6-8db veszunk mint arra a hm-nek igenye volt nem pedig 12 :D
Na de mi európai kiképzőközpont akarunk lenni...
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 641
113
Az meg elegge keves foleg hogy soha semmise 100%osan bevetheto (sehol semelyik orszagban)
Mennyi új pilótát kéne képezni évenként? Gyanítom 100 alatt. A kiképzés meg jóval kevéssé igényes feladat, mint egy bevetés. Pl. ha nincs radar, nem tud elromlani. A hajtőmű meg nem térdel le olyan sokat.
 
  • Tetszik
Reactions: Kávé

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
3 861
13 111
113
Mennyi új pilótát kéne képezni évenként? Gyanítom 100 alatt. A kiképzés meg jóval kevéssé igényes feladat, mint egy bevetés. Pl. ha nincs radar, nem tud elromlani. A hajtőmű meg nem térdel le olyan sokat.
Ismerve az elmult evek hozza allasat (ami javult az elmult 30evhez kepest) meg ha 4db lenne akkorse lenne 100%os bevethetoseg…
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 641
113
Ismerve az elmult evek hozza allasat (ami javult az elmult 30evhez kepest) meg ha 4db lenne akkorse lenne 100%os bevethetoseg…
Oké. Na akkor mink van:
14+4 (elméleti) Gripen
2 A319, 2 Falcon, 2 KC-390
Azt nem tudom, hogy helikopterpilóta-képzésben repülnek-e sugárhajtású oktatógépen.
De a merevszárnyas flotta mondjuk ha 2 "garnitúra" pitátával rendelkezik és 10 évente lecserélődnek, akkor talán évente 5 új pilóta kell. Ha mondjuk 80 órát kell 1 év alatt lerepülni, akkor gépenként 100 óra repidő jön ki. Az nem túl sok. Ha 1/2 évet "szervízben" töltenek évente, akkor is 180 napjuk van rá. De totál laikus vagyok, lehet teljesen rosszul látom.
 
  • Tetszik
Reactions: Kávé

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
3 861
13 111
113
Oké. Na akkor mink van:
14+4 (elméleti) Gripen
2 A319, 2 Falcon, 2 KC-390
Azt nem tudom, hogy helikopterpilóta-képzésben repülnek-e sugárhajtású oktatógépen.
De a merevszárnyas flotta mondjuk ha 2 "garnitúra" pitátával rendelkezik és 10 évente lecserélődnek, akkor talán évente 5 új pilóta kell. Ha mondjuk 80 órát kell 1 év alatt lerepülni, akkor gépenként 100 óra repidő jön ki. Az nem túl sok. Ha 1/2 évet "szervízben" töltenek évente, akkor is 180 napjuk van rá. De totál laikus vagyok, lehet teljesen rosszul látom.
Most nem ertem hogy jon ide az hogy hany pilota kell,
Arrol volt eddig szo hogy ebbol 4 nem lett volna eleg mar a bevethetosegi szamok miattse.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 641
113
Most nem ertem hogy jon ide az hogy hany pilota kell,
Arrol volt eddig szo hogy ebbol 4 nem lett volna eleg mar a bevethetosegi szamok miattse.
Az éves repült óraszám-igényt próbáltam kiszámolni a magam laikus módján. Egy utasszállító pl. repülhet évente nyugodtan 2-3000 órát is. Azt sem egyszerűbb üzemeltetni egy alapfokú iskolagépnél. De ott erős anyagi kényszer van a minél több repülésre.
 
  • Tetszik
Reactions: Kávé

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 641
113
Wiki szerint: "A kanadai képzésben 2002 és 2018 vége között 95 magyar pilóta részesült képzésben a NFTC keretien belül." Ez mondjuk évi 6.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and Kávé

dzsoniboj

Member
2011. július 14.
36
84
18
Felderítő Skyfox...

skyfox-6.jpg


Szerintem ez a konténer van rajta...

scarpod.jpg



A digitális szóróanyag szerint Wescam MX-15D a "gömb" benne. Ami magyar szempontból logikus, lévén a H145M és a H225M is ezzel van felszerelve - már amelyik. De szerintem a SCAR-pod gyártója felejtős, ha az osztrákok más megoldás felé néznek a kiképzők tekintetében. Mindenesetre semmi értelme az egész koncepciónak a közpénzszóráson felül.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 731
12 258
113
Mennyi új pilótát kéne képezni évenként? Gyanítom 100 alatt.

Honnan jött ez a 100 alatt? :D

Wiki szerint: "A kanadai képzésben 2002 és 2018 vége között 95 magyar pilóta részesült képzésben a NFTC keretien belül." Ez mondjuk évi 6.

Múltkor úgy saccoltam, hogy évi 4 kellhet.
Egyébként az sem lenne baj, hogyha meg tudnák tartani azokat, akik megvannak. Meg ha tényleg működne az, hogy aki Gripenről valamiért kikopik, az teherszállítóra kerül. Ha ott még 5-8-10 évet elrepked, az simán jó.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 641
113
Honnan jött ez a 100 alatt? :D
Teljesen objektív kőkemény tényeken alapuló hasraütés alapján. :) Utána kezdtem számolgatni. De igazam volt valószínűleg: 100 alatt (jóval). Azt hiszem akkor is alatta lenne, ha az egész "garnitúrát" kéne lecserélni évente.
 
  • Vicces
Reactions: borisz

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 641
113
De minek? Hol, mikor, és miért használnánk, amikor minden tekintetben jobb egy drón erre a feladatra?
Van ugye a közelfelderítés, fogyóeszköz drónokkak, van a távolfelderíés mélyen a távolfelderítés mélyen a hátorszádból pl. (AWACS, Joint STARS) vagy fogyóeszköz drónokkal (Global Hawk) szintén felségterületen kívülről, meg vannak a műholdak. A repülőgépes felderítés nem létező fogalom a területvédelmi képességgel rendelkező légvédelmi rendszerek okán.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 631
42 033
113
A digitális szóróanyag szerint Wescam MX-15D a "gömb" benne. Ami magyar szempontból logikus, lévén a H145M és a H225M is ezzel van felszerelve - már amelyik.
Az osztrák SCAR-POD lényegében szinte bármilyen "gömböt" be tud fogadni. Nyilván nekünk az MX-15-ös lenne ideális - ha már ez az irány.

De szerintem a SCAR-pod gyártója felejtős, ha az osztrákok más megoldás felé néznek a kiképzők tekintetében. Mindenesetre semmi értelme az egész koncepciónak a közpénzszóráson felül.
Pedig egyelőre ezt a SCAR-POD-ot nyomják, ami jóval olcsóbb vélhetően mint egy Litening.
Az MX-15D amúgy nem rossz "gömb" - katonai célra is.

Persze felderítőnek ez így nagyon sovány - ezt a szintet bármelyik drón is "tudja".


Hogy valamennyire használható legyen ez kellene:
1. Önvédelmi rendszer: besugárzás jelzők, rakéta indítás jelző, dipol és fáklyaszórók meg DIRCM.
Erre pl. Elbitnek vannak kész megoldásai - pár tízkiló az egész rendszer, simán elbírja a L-39-es
Legyengített légvédelem mellett így már talán használható lenne könnyű támadóként.
2. Megerősített felfüggesztők: agy régebbi ábra szerint 400 kg a legerősebb felfüggesztő pont a gépen. Azóta erről nem közöltek infót, de ezeknek a teher bírását meg kellene növelni legalább 500 kg-ra hogy komolyabb konténereket és bombákat is elbírjon.
3. Jó lenne ha "EOS gömböt" magára gépre építenék rá és így nem foglalna felfüggesztő pontot. Sztem radart tenni rá esélytelen meg valószínűleg felesleges is, de egy orrba behúzható "infra gömb" hasznos lenne földi célok megtalálásra és drón vadászatra is. Korábban láttam olyan képet ami alapján az orrkúp helyén sok a szabad hely. Akár behúzhatóvá is lehetne tenni a gömböt.
Konkrétan az osztrák SCARPOD-osok gyártanak ilyen "kamera-liftet" repülőkre:

A felderítő verziónak SAR randar konténer illetve SIGINT konténerek kellenének.
Pl. EL / M-2060P - ez 590 kg és elég komoly SAR radar földi célpontok felderítésére: 1-3 méteres felbontás, legalább 170 km-es látótáv, 100 fokos látószög.
Ez már olyan képesség lenne amit nem tudnak a drónjaink! 170 km-es hatótávval még az ellenséges légvédelemtől is kellő távolságra van.
Ehhez a has alatti felfüggesztőt kellene meg erősíteni, mert a legutolsó ismert infó szerint az csak 295 kilót bír...

Szárnytartókra meg lehet tenni ELINT-podokat - ezek max 200 kilósak ahogy néztem. Ezeket a legkülső függesztők is elbírják.

A támadó gépek esetén fegyverzetnek meg elég sovány a max 15 km-ről bevethető lézerbombák.
A rakéta-blokk meg géppuska-pod teljesen felejtő - utóbbi talán Shahed szerű drónok ellen lenne használható.

SPICE250 bombákat illetve BRIMSTONE rakétákat kellene integrálni rá, amik biztonságosabb távolságból bevethetőek.

Mindet persze scifi, mert biztos nem fognak annyi pénzt költeni erre, hogy egy kicsit is használható legyen.

Majd rádobnak egy SCARPOD-ot, aztán le van tudva ez a "felderítő verzió"...
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 641
113
Az osztrák SCAR-POD lényegében szinte bármilyen "gömböt" be tud fogadni. Nyilván nekünk az MX-15-ös lenne ideális - ha már ez az irány.


Pedig egyelőre ezt a SCAR-POD-ot nyomják, ami jóval olcsóbb vélhetően mint egy Litening.
Az MX-15D amúgy nem rossz "gömb" - katonai célra is.

Persze felderítőnek ez így nagyon sovány - ezt a szintet bármelyik drón is "tudja".


Hogy valamennyire használható legyen ez kellene:
1. Önvédelmi rendszer: besugárzás jelzők, rakéta indítás jelző, dipol és fáklyaszórók meg DIRCM.
Erre pl. Elbitnek vannak kész megoldásai - pár tízkiló az egész rendszer, simán elbírja a L-39-es
Legyengített légvédelem mellett így már talán használható lenne könnyű támadóként.
2. Megerősített felfüggesztők: agy régebbi ábra szerint 400 kg a legerősebb felfüggesztő pont a gépen. Azóta erről nem közöltek infót, de ezeknek a teher bírását meg kellene növelni legalább 500 kg-ra hogy komolyabb konténereket és bombákat is elbírjon.
3. Jó lenne ha "EOS gömböt" magára gépre építenék rá és így nem foglalna felfüggesztő pontot. Sztem radart tenni rá esélytelen meg valószínűleg felesleges is, de egy orrba behúzható "infra gömb" hasznos lenne földi célok megtalálásra és drón vadászatra is. Korábban láttam olyan képet ami alapján az orrkúp helyén sok a szabad hely. Akár behúzhatóvá is lehetne tenni a gömböt.
Konkrétan az osztrák SCARPOD-osok gyártanak ilyen "kamera-liftet" repülőkre:

A felderítő verziónak SAR randar konténer illetve SIGINT konténerek kellenének.
Pl. EL / M-2060P - ez 590 kg és elég komoly SAR radar földi célpontok felderítésére: 1-3 méteres felbontás, legalább 170 km-es látótáv, 100 fokos látószög.
Ez már olyan képesség lenne amit nem tudnak a drónjaink! 170 km-es hatótávval még az ellenséges légvédelemtől is kellő távolságra van.
Ehhez a has alatti felfüggesztőt kellene meg erősíteni, mert a legutolsó ismert infó szerint az csak 295 kilót bír...

Szárnytartókra meg lehet tenni ELINT-podokat - ezek max 200 kilósak ahogy néztem. Ezeket a legkülső függesztők is elbírják.

A támadó gépek esetén fegyverzetnek meg elég sovány a max 15 km-ről bevethető lézerbombák.
A rakéta-blokk meg géppuska-pod teljesen felejtő - utóbbi talán Shahed szerű drónok ellen lenne használható.

SPICE250 bombákat illetve BRIMSTONE rakétákat kellene integrálni rá, amik biztonságosabb távolságból bevethetőek.

Mindet persze scifi, mert biztos nem fognak annyi pénzt költeni erre, hogy egy kicsit is használható legyen.

Majd rádobnak egy SCARPOD-ot, aztán le van tudva ez a "felderítő verzió"...
Ezeket könnyebb volna integrálni egy Falconra vagy hasonlóra.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby