[HUN] Honvédségi rakétakomplexumok / rakétatüzérség beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 911
22 411
113
Az egyik legjobb terepjáróképességgel rendelkezik. Azért érdekelene, hogy hol és mikor szolgáltak azok a tűzoltó ismerőseid.
No meg érdekelnének a karbantartások is, mert pl. Németországban is eléggé szeretik az új Tátrákat. A garázslakó is relatív, mert nálunk meg olyan gépek szaladgálnak sokszor, amin rendszám sem lehetne..
Felvidéken, Nyitra megye. Magam is jártam bent az állomáson nemegyszer, akinek ezt a lehetőséget köszönhettem 1,5 éve hagyta ott a pályát, mert párhuzamosan mentőszolgálatot is csinált. Ők nem voltak oda a TATRA-kért, nem a képességeik végett, hanem mert roppant karbantartás igényesek voltak.
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 642
888
113
Hát, mivel eddig rosszat nem hallottunk a HX-rol (nem a Rába hanem MANrol), az ujrol meg csak jót, no meg ha egy BWnek és más nyugati hadseregenek megfelelnek, valamint a Tatraknal sűrűbb karbantartásról szólt mindig is a fáma,, így már a logisztika miatt is érdemesebb ugyanannak a meglévő családnak a legújabb technológiát képviselő tagját rendszeresíteni...
Nem olyan rossz gépek azok, de egyébként kevés újról fogsz rosszat hallani (már ha tényleg nincs nagyon elcseszve). Egyébként nem arról beszéltem, hogy rossz a MAN , sőt. De a TATRA terepjáróképességét nem fogja hozni, kapásból a csővázas megoldás miatt.
Azért a TATRA terepre való, sokkal nagyobb igénybevételnek szokták kitenni őket. De csak 1 példa: Pl. itthon volt 1 képlet a piros autóknál úgy volt számolva, hogy a megadott idő/km /3 , mert kb 3x akkora a kopás/terhelés, mint a normálüzemnek.

Az autógyártás meg érdekes, mert sok különböző gyártmányban van ugyanaz az alkatrész, illetve van olyan hogy u.a. a gyártmány, típus és adott esetben a gyártási év, de mivel váltottak közben ezért más alkatrész kerül bele.


Nocsak, ez érdekes: hogyan definiálod és pláne hogyan mered ezt, azaz konkrétan mennyiben és miben jobb, mint a RMMV HX terepjaro-kepessege...?
Maga az alváz/hordókeret alapból azt biztosítja.. itt kezdődik.



Felvidéken, Nyitra megye. Magam is jártam bent az állomáson nemegyszer, akinek ezt a lehetőséget köszönhettem 1,5 éve hagyta ott a pályát, mert párhuzamosan mentőszolgálatot is csinált. Ők nem voltak oda a TATRA-kért, nem a képességeik végett, hanem mert roppant karbantartás igényesek voltak.
Ez a valamit, valamiért dolog. Akkor bezzeg nem probléma amikor a vas olyan helyekre elmegy, ahol más megsem mozdul kb.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 911
22 411
113
Ez a valamit, valamiért dolog. Akkor bezzeg nem probléma amikor a vas olyan helyekre elmegy, ahol más megsem mozdul kb.
Ha visszaolvasol, kétszer is elismertem a terpjáró képességet, amit a TATRA tud. Viszont többet kell bütykölni ezért több időt vesztegel a garázsban -szlovák tapasztalatok alapján. Visszakanyarodva a topikhoz csak azért fontos ez, hogy egy rakétatüzér platform esetében mi lenne a fontosabb. Hogy minnél több egység mobilis legyen, vagy hogy a sorozatvetők pl. csak fele tud "kirajzani" mozgósitáskor, de azok árkon bokron átmennek majd ha kell. :oops:

Hozzáteszem: a TATRA-k egyes generációi szinte elpusztithatatlanok voltak terepen, korábban igyekeztem követni pont a tűzoltó változatok fejlesztését is és igaz az az állitás, hogy nagyon jók terepen. Csak van az éremnek másik oldala is...
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 332
2 414
113
Hát, mivel eddig rosszat nem hallottunk a HX-rol (nem a Rába hanem MANrol), az ujrol meg csak jót, no meg ha egy BWnek és más nyugati hadseregenek megfelelnek, valamint a Tatraknal sűrűbb karbantartásról szólt mindig is a fáma,, így már a logisztika miatt is érdemesebb ugyanannak a meglévő családnak a legújabb technológiát képviselő tagját rendszeresíteni...
ehhez képest a német katonai tűzoltó tendert Tatra alvázzal nyerték meg
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 290
33 959
113
igazából hazai gyártás összeszerelés nagyobb beszálítói hányad esetén tök mind1 hogy tátra vagy man lenne a befutó a nagytételes tgk beszerzésre.
még igazából az sem számít ha több típus lenne rendszerbe (méretkategoria eltérés esetén vagy tengelyszám nál is mások az alakatrészek jelentős többsége hiába egy a márka.)

a logisztikának pl nem biztos hogy az a jó mint a harcolóknak.

jók a manok de arra hogy a szennyesruhát elvigye a bol b be mégha rosszminőségű úton is teszi meg az út egy részét nem biztos hogy kell egy túlárazott man. hiába kompatibilis a harcolók man teherautójával és azok logisztikai láncába beleiillik ha nem a harcolók tartják karban és az árkülönbözetből +10-20 évig karbantartható egy olcsobb jármű.
 
  • Tetszik
Reactions: Törppapa

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 290
33 959
113
unimog kellene vagy iveco daily 4x4 es legallúlra
én a 4x4 es kerékképletű 5 t kategoriát most kihagynám a rábás csomag színte h14ből ált ki meg ott az ural hasonló kategoriába.
új 6x6 osból szereznék be tömeget (akár civil változatút mercedest itt is számításba venném.)
8x8 asból jelentős tételt színtén megfontolnám a civil eszközök alkalmazását.

ahova meg páncélozni kell a logisztikának vagy a harcolokhoz kerülne az eszköz akkor oda man ha már azon lett megindúlva annál a vonalnál.

ha gyártáson gondolkoznák akkor civil verzió gyártásával együtt és inkább civil változat militarizálva. olcsobban hatékonyabban.
 
  • Tetszik
Reactions: Törppapa

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 290
33 959
113
Tehát akarsz csinálni egy MAN HX-et ami már létezik és használjuk is :D
nem tenném le egyértelműen a voksomat a hx melett a német pont azért tudja túlárazni mert harcoló oldalról az lett a befutó. lehet más gyártó más kategoriáákba sokkal jobb ajánlatot adna olcsobb eszköz nagyobb hozáadott érték hasonló megbízhatóság melett és talán még a hazai civil ipari piacon is jobban elterjedt tehát alkatrészellátottsága és rekvirálhatósága honvédségi igénybevétele egyszerübb.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 290
33 959
113
valljuk be nem a MAN a legelterjedtebb tgk márka hazánkba. jelen van de már egyre kiszorulóba a korábbiakhoz képest (rába amég futott a man is futott az utépítéseken nagyon.) és ha már nagyjából azonosak az igények a hazai cégek számára is le lehetne pörgetni egy pár szériát.
egyébként mind1 milyen márkajelet rakunk rá.
egyébként lassan szentgothárdon is elkezdhetnek gondolkozni a tgk motorok gyártásán ahogy a szgk-k között fogy a belsőégésű.
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 867
4 885
113
igazából hazai gyártás összeszerelés nagyobb beszálítói hányad esetén tök mind1 hogy tátra vagy man lenne a befutó a nagytételes tgk beszerzésre.
még igazából az sem számít ha több típus lenne rendszerbe (méretkategoria eltérés esetén vagy tengelyszám nál is mások az alakatrészek jelentős többsége hiába egy a márka.)

a logisztikának pl nem biztos hogy az a jó mint a harcolóknak.

jók a manok de arra hogy a szennyesruhát elvigye a bol b be mégha rosszminőségű úton is teszi meg az út egy részét nem biztos hogy kell egy túlárazott man. hiába kompatibilis a harcolók man teherautójával és azok logisztikai láncába beleiillik ha nem a harcolók tartják karban és az árkülönbözetből +10-20 évig karbantartható egy olcsobb jármű.
A probléma az, hogy a Tatra nemhogy nem olcsóbb, hanem a bonyolult műszaki megoldásai miatt szinte biztosan drágább, mint a nálunk 20 éve rendszerben lévő HX. A karbantartási költségektől meg a haját tépné a pénzügyi igazgatóság. Pár éve ugyanilyen értelmetlen dolog volt Mercedeseket vásárolni járőrgépkocsinak a Rendőrségen. A célnak teljesen alkalmatlan volt, de legalább a karbantartási költség Mercedes szintű volt....
Ha az ár az elsődleges akkor HX mellett az Iveco jöhet még szóba, de sok értelme nem lenne még egy típus rendszeresítésének. Üzemeltetési költség szempontjából a leghasznosabb az azonos típus lenne.
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 642
888
113
Ha visszaolvasol, kétszer is elismertem a terpjáró képességet, amit a TATRA tud. Viszont többet kell bütykölni ezért több időt vesztegel a garázsban -szlovák tapasztalatok alapján. Visszakanyarodva a topikhoz csak azért fontos ez, hogy egy rakétatüzér platform esetében mi lenne a fontosabb. Hogy minnél több egység mobilis legyen, vagy hogy a sorozatvetők pl. csak fele tud "kirajzani" mozgósitáskor, de azok árkon bokron átmennek majd ha kell. :oops:

Hozzáteszem: a TATRA-k egyes generációi szinte elpusztithatatlanok voltak terepen, korábban igyekeztem követni pont a tűzoltó változatok fejlesztését is és igaz az az állitás, hogy nagyon jók terepen. Csak van az éremnek másik oldala is...
Én is csak arról beszélek, hogy a TATRA messze felülmúlja őket a terepjáróképességben. A többet kell bütykölni és a karbantartási költségek sem olyan egyszerű dolog, mert ha veszed a sz*r Rábákat, lehet olcsóbbra jön ki, a Tátra... Nyilván megkell határozni a tól-iget és arra alapot keresni.

ehhez képest a német katonai tűzoltó tendert Tatra alvázzal nyerték meg
Ott azért inkább a tűzoltótechnika gyártója volt a lényeg, ő pedig elsősorban azért is a Tatra alvázat választotta, mert ők tudtak gyorsan szállítani. De egyébként a gépek ellen sem lázadoztak.

A probléma az, hogy a Tatra nemhogy nem olcsóbb, hanem a bonyolult műszaki megoldásai miatt szinte biztosan drágább, mint a nálunk 20 éve rendszerben lévő HX. A karbantartási költségektől meg a haját tépné a pénzügyi igazgatóság. Pár éve ugyanilyen értelmetlen dolog volt Mercedeseket vásárolni járőrgépkocsinak a Rendőrségen. A célnak teljesen alkalmatlan volt, de legalább a karbantartási költség Mercedes szintű volt....
Ha az ár az elsődleges akkor HX mellett az Iveco jöhet még szóba, de sok értelme nem lenne még egy típus rendszeresítésének. Üzemeltetési költség szempontjából a leghasznosabb az azonos típus lenne.
A Tátrát jármű mindennél drágább +20-30%-al. Mondjuk azért érdekelnének azok a karbantartási költségek, mert van itthon olyan cég, aki új Tátrát használ a bányában és szeretik.. jobban, mint az elődjét.
Az én infóim alapján, ott muszáj volt ezeket az autókat választani, pont mint az OKF-nek a Rábákat, OMSZ-nak a Craftereket plsz nem véletlen jöttek nagy tételben VAG termékek.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
3 759
6 623
113
Én is csak arról beszélek, hogy a TATRA messze felülmúlja őket a terepjáróképességben. A többet kell bütykölni és a karbantartási költségek sem olyan egyszerű dolog, mert ha veszed a sz*r Rábákat, lehet olcsóbbra jön ki, a Tátra... Nyilván megkell határozni a tól-iget és arra alapot keresni.


Ott azért inkább a tűzoltótechnika gyártója volt a lényeg, ő pedig elsősorban azért is a Tatra alvázat választotta, mert ők tudtak gyorsan szállítani. De egyébként a gépek ellen sem lázadoztak.


A Tátrát jármű mindennél drágább +20-30%-al. Mondjuk azért érdekelnének azok a karbantartási költségek, mert van itthon olyan cég, aki új Tátrát használ a bányában és szeretik.. jobban, mint az elődjét.
Az én infóim alapján, ott muszáj volt ezeket az autókat választani, pont mint az OKF-nek a Rábákat, OMSZ-nak a Craftereket plsz nem véletlen jöttek nagy tételben VAG termékek.
De nem errol volt szo. A MH legutoljara a HX-sorozat tipusat kezdte hadrendbe allitani (HX32?), amit a Rabanal alakitottak at; az allitas az volt, hogy a legujabb HX3-sorozatu RMMV (Man) 8x8 es 10x10 tipusokkal a legertelemszerubb es legcelszerubb kiegesziteni.

Ketlem, hogy barmifele terepen ne tudna elmenni, ami a MH eseteben szoba johet:

A nemeteknel az egesz BW is erre alapoz:
https://www.youtube.com/watch?v=W0249n5u2qc

Legutobb ok es az izraeliek is az uj 10x10-re tettek a szinten HX3-nak titulalt az uj tuzersegi loveguket is:

https://www.youtube.com/watch?v=9tnHiI8Qep4

Kapaszkodj meg, jo sansszal ebbol lesz a MHnek is majd a tovabbi tuzersege:
https://www.youtube.com/watch?v=GXeK83ubytc

Emellett a US Army CTT programra (~6000 military truck rendeles, kb $5B ertekben) a General Motors is a RMMV HX3-sorozatot valaszotta, a Rheinmetallal palyazott, gondolom, az sem veletlen.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 022
36 412
113
Úgy tűnik a a PULS nagyjából FELEANNYIBA kerül, mint a HIMARS.
Szóval vélhetően őszintén mondták HM-nél, hogy nem akarunk HIMARS-ot. :)

Az alábbi megmagyarázza, hogy miért PULS-t vettek a hollandok:

2023 februárjában kapott Hollandia export engedélyt HIMARS rendszerre az alábbiak szerint:
  • 20 db indító jármű
  • 39 db M30A2 rakétákat tartalmazó konténer (234 db rakéta) - ez a tiltott kazáttás rakéta pótlására kifejlesztett Air Burst rakéta
  • 38 db M31A2 rakétákat tartalmazó konténer (228 db rakéta)
  • 80 db M57 ATACAMS rakétákat tartalmazó konténer (80 db rakéta)
  • 17 db M1152A1 Humvee
  • kiegészítő berendezések és szolgáltatások
Ezért az amerikaik 670 millió dollárt akartak kérni.

Nem csoda, ha végül a hollandok 20 indítónyi PULS és vélhetően a fentihez hasonló hasonló mennyiségű rakétáért inkább az ELBIT 305 millió EUR vagyis 325 millió USD-s ajánlatát fogadták el.

Ez alapján elmondható, hogy a PULS nagyjából FELEANNYIBA kerül, mint a HIMARS.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 424
120 879
113
De nem errol volt szo. A MH legutoljara a HX-sorozat tipusat kezdte hadrendbe allitani (HX32?), amit a Rabanal alakitottak at; az allitas az volt, hogy a legujabb HX3-sorozatu RMMV (Man) 8x8 es 10x10 tipusokkal a legertelemszerubb es legcelszerubb kiegesziteni.

Ketlem, hogy barmifele terepen ne tudna elmenni, ami a MH eseteben szoba johet:

A nemeteknel az egesz BW is erre alapoz:
https://www.youtube.com/watch?v=W0249n5u2qc

Legutobb ok es az izraeliek is az uj 10x10-re tettek a szinten HX3-nak titulalt az uj tuzersegi loveguket is:

https://www.youtube.com/watch?v=9tnHiI8Qep4

Kapaszkodj meg, jo sansszal ebbol lesz a MHnek is majd a tovabbi tuzersege:
https://www.youtube.com/watch?v=GXeK83ubytc

Emellett a US Army CTT programra (~6000 military truck rendeles, kb $5B ertekben) a General Motors is a RMMV HX3-sorozatot valaszotta, a Rheinmetallal palyazott, gondolom, az sem veletlen.
A németek közben vettek még 4000 db iveco-t is.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 022
36 412
113
A németek közben vettek még 4000 db iveco-t is.
Akkor jobban értem, hogy DSEI-n miért IVECO alvázon volt demózva az EURO-PULS...
(Furcsa volt, hogy nem Merci vagy MAN van alatta...)

00-Euro-PULS-0069.jpg
 
2022. február 22.
10
75
13
Picit hozzászólnék TATRA témához. Nem szeretném arcas fórumtárs szavait megkérdőjelezni, de én nem vettem észre a mi gépünkön, hogy annyira szervizigényes lenne. Lehet, hogy az ő tűzoltó ismerősei egy hétfői, esetleg péntek délutáni szériából kaphattak, de a miénk tuti hogy vagy szerdai, esetleg csütörtök délelőttiből jött. Ahogy 2015-ben(vagy 16-ban) megkaptuk a CAS30 T815-7 6x6-os autónkat, onnantól azonnal előlépett 1. számú vízhodó kocsivá, maga mögé utasítva az addigi 1. helyezett CAS30 Iveco TRAKKER-t. Komolyabb hibái a köv. voltak: levegőrendszer egyik szelepje engedett. Hivatalos bejelentés után másnapra a szerelő helyszínen javította. "Riadiaca jednotka" vezérlőmű,-egység(?) javítása, ez sokáig tartott, mert szervizbe kellett menni vele.
Saját vélemény, ami nekem hiba: nincs vonórúd a kocsin, mert állítólag a hátsó vonószem 5t-ig terhelhető csak, így nagyobb gépeket nem vontathatunk. A felépítményen a "lafeta" vízágyú(?) részeinek elhelyezése. Oda rakták, ahol akkora hőség volt, hogy szinte odasült, odaragadt a tartójához. Azóta átraktuk egy másik roló alá. A kilátást szokni kell, mert az első szélvédő osztott, valamint az oldalsó is eléggé korlátozott kilátást nyújt az elődhöz képest.
Váltó: 2x megesett velem kisvárosi forgalomban, hogy 2 váltás közt "beragadt". Se fel-, se le- , se funkciót nem váltott. Sűrű .rvaéletezés közben elakadásjelző bekapcs, kisorol útszélre aztán gépet leállít. 10-ig elszámol, aztán bízva a készítőkben (by George Lucas) újraindít. És láss csodát: beindul, mint ha mi sem történt volna.
Diffiből folyt az olaj,de ez is lett javitva.
Menettulajdonságok terepen ahogy írtátok Ti is, kiválóak.
A javítások árazását nem tudom minősíteni, mert nekünk csak 1 helyre lehet vinni gépet javításra, ott pedig 2- de van hogy 3 szoros árazással dolgoznak a civil piachoz képest (AOMV - Automobilové Opravovne Ministerstvo Vnútra). Ja és a munka minősége gyakran megközelíti a CURRUS legendás munkaminőségét.
(A szlovák szavakért, ha vannak bocsi. Fordítózzatok, ha kell)
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 911
22 411
113
Nem szeretném arcas fórumtárs szavait megkérdőjelezni, de én nem vettem észre a mi gépünkön, hogy annyira szervizigényes lenne.
Váltó: 2x megesett velem kisvárosi forgalomban, hogy 2 váltás közt "beragadt". Se fel-, se le- , se funkciót nem váltott. Sűrű .rvaéletezés közben elakadásjelző bekapcs, kisorol útszélre aztán gépet leállít. 10-ig elszámol, aztán bízva a készítőkben (by George Lucas) újraindít. És láss csodát: beindul, mint ha mi sem történt volna.
A váltóra kif. emlékszem, hogy heves indulatok tárgya volt :cool: