[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

Odáig volt aránylag jól képzett (amúgy értem, mire érted) hogy a felszállást valószínű nem élhette volna túl. A srácról annyit, hogy sajnálom. A Facebook-os kommentekre reagálva (olyanoktól jött, akik szemtanúk voltak) természetesen eszemben sincs mártírt csinálni belőle, de talán a legjobb azt mondani, egyátalán nem evilági lény volt. Így élt, sajnos így is halt meg.

Szerény elképzelésem szerint, ha ki is tudott volna gurulni a pályára, valószínű a forszázs ereje megdöbbentette volna, amúgy meg elképzelése se lett volna a megfelelő elhatározási sebességről, hogy meddig kell (egyátalán, hogy kell) kétponton sebességet gyűjteni, miképp reagál a botra, merre akar kitörni, már bocsánat, egyátalán hogyan és mikor megy a pályára állás előtt egyenesbe az orrfutó, futóbehúzás, fékszárny, mikor vegye vissza fáklyát, miegyéb. Vészhelyzet, láng kialvás, ferde megfúvás, ilyesmiről nem is beszélve. Csak egy példa, a gép nekifutás közben közelít a pálya valamelyik széle felé, egyre csak gyorsulva. Nagyot lép ellenkezőleg. Netán erre a gép berádlizik. Mit tesz? Semmit...
 
Előreláthatóan 2016-ban jelenik meg Kositzky Attila "VADÁSZPILÓTÁK ÉS BAJTÁRSAIK" c. negyedik könyve. Nemsokára indul a perselyezés a kiadáshoz.
 
Kivont magyar Mig-21 bisz, Mig-21UM és Mig-23MF amerikai légiero színeiben a Spectral film forgatásához Budapesten még 2014 szeptemeberében.
2025590_original.jpg

2025929_original.jpg

2026047_original.jpg

2026491_original.jpg

2026695_original.jpg
 
Érdekes ez az orrkúpos MiG-21-es. :) Levegőbeömlőt számítógéppel kreáltak vajon hozzá, vagy szimplán kihagyták?
 
De miért tették rá az orrkúpot? volt ilyen verzió? (én nem tudtam eddig ilyenről)
 
Tűznyilak 1974

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=KyUvv9cRbEk
 
Köszi Pocok, szép emlékek. A 4,25-nél és 4,50-nél is látható 2316-os gép volt a második gépem, aminek a javításában részt vettem a PG-ben kezdő szerelőként.
 
<i>"Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Kedves Barátaim, Pilótatársaim! A "Vadászpilóták és bajtársaik" című, negyedik könyvemet 2016-ban tervezem kiadni. A könyv kiadásához szükséges pénz gyűjtését a mai nappal, a "Corvin Alapítvány' segítségével megkezdem. Számlavezető: CIB BANK. Számlaszám: 10700172-04893301-51100005. Közlemény rovat: Vadászpilóták és bajtársaik. Az Alapítvány igazolást ad adó visszatérítésre a támogatás beérkezése után. A támogatást és segítséget előre megköszönöm! Kositzky Attila nyugállományú repülő altábornagy"</i>

https://facebook.com/photo.php?fbid=475600279261664&set=a.108110652677297.14338.100004350876187&type=1

11162056_475600279261664_5247741039911475455_o.jpg
 
Nem sok ismeretem van a típusról, azonban a kecskeméti román dinamikus bemutató egészen széppé tette a szememben, így néha-néha olvasgatok róla, elromantikázom a képkeresőben.

A wiki szerint üzemeltetés során a MN 74 darabot veszített, ilyen úton 32 fő hunyt el.
Közületek többen (ahogy a fórum olvasása közben kivettem) szorosabb ismeretséget kötöttetek a 21-esekkel.

Kérdezném, mi okozta ezt a rendkívül nagy számú repeseményt, és főleg az ezekből fakadó halálesetek ilyen nagy arányát?
 
Abszolút laikusként:
A kor 2 Mach-os gépei mind a VSZ-ben, mind Nyugaton peregtek, mint a krumpli.
"Örültek", hogy elérték ezt a sebességtartományt, de ezt azon az áron tudták teljesíteni, hogy a legkisebb reptechnikai hibát is megtorolták. Ezeknek a jószágoknak pl. a szárnyai szegényesen voltak mechnanizálva.
Magas volt a leszállósebességük is, még nem volt annyira kifinomult az avionikájuk, a hajtóművek is érzékenyebbek voltak a szívócsatornában kialakult áramlástani anomáliákra, a katapultülések se voltak dupla nullások. A sort majd folytatják, akik <b>tényleg </b> ismerték őket :-)