[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

S

speziale

Guest
Az MS20 upgrade +50-80% range novekedest hozott a meglevo radarhoz, pusztan a backend cserejevel (ami az erosebb CPU miatt sokkal jobb algoritmust futtat mar.)


A Mk4 is hoz majd megint, de ez a fenti allitas szimplan nem igaz. plane, hogy a Meteor self-guided...

azt azért áruld már el, hogy az MS20 upgrade-nek mi köze van az MK IV radarvariánshoz...

@rudi pont arról beszél, hogy a Meteor képességinek kihasználásához ez lenne a minimum radar upgrade követelmény...ha nem is lesz AESA
 
S

speziale

Guest
Meteor nem valószínű - most vettek vagy 200 AMRAAM-ot, amihez van infrastruktúra, szakismeret stb.
Tudom, hogy a NASAMS-hez is jó, de azért ez elég nagy mennyiség - béke időben 10 évbe is telhet mire ellövöldözik a lőtéren.
Másnak sincs Meteorja a környéken, szóval nem létszükséglet,hogy 100 km-ről tudjunk lövöldözni.

a helyzet az egyébként, hogy szerintem is nagyon sok minden szól az ellen, hogy Meteort vegyünk...(szerintem nem is fogunk)...

harcászati oldalról viszont a Meteor képes lenne ellensúlyozni mondjuk egy Viper-el szemben a Gripen rosszabb kinematikáját

valójában a C/D Gripen fizikai felépítéséból fakadó hátrányok ellensúlyozását a fegyverzettel lehet megtenni. BVR-ben a kinematikai gyengeséget Meteor-ral lehet pótolni, WVR-ben meg manapság úgyse a gép forudlóképessége a meghatározó , hanem az, hogy van-e sisakcélzód és milyen az IR rakétád...
a kis hatótáv meg itt nálunk a kárpát-medencei távolságok mellett nem olyan óriási hátrány
 
S

speziale

Guest
Kezdj el számolgatni!
Jövőre 1000Mrd HUF nagyságrendjében lesz a HM költségvetés. A NATO iránymutatás szerint 20%-ot kellene ebből beszerzésre fordítani, hogy egy modern haderő megőrizze "modernségét". Azaz 200Mrd HUF lenne az előirányzat. Namost ez a jelenlegi beszerzés "nehéz" költségvetési időszakban felkúszott 30+%-ra. És ez csak az előre tervezett kiadás. Ezen felül az egyszeri, vagy kisebb tételek - amiket év közben rendeltek be - ebben benne sincsenek.
A Gripenek Lízing díja valahol 22-28Mrd között mozgott a teljes ittlétük alatt.
Amikor a HM költségvetése 200-250Mrd HUF volt, akkor mondhattad, hogy légierő és legfőképpen Gripen nehéz volt a HM költségvetés. És tényleg!
Teljesen nyilvánvaló, hogy megfojtott minden egyéb területen esedékes beszerzést. Mert közben meg 50%-ot is meghaladta a bér jellegű kiadások, és még nem üzemeltettél.
De ha most azt mondom, hogy ha csak a jelenlegi konstrukcióban kellene 3x ennyi Gripent üzemeltetni, akkor is el kell, hogy bírja a költségvetés a Gripenek költségeit. És akkor még nem számoltuk, hogy az 1000Mrd még nem a GDP 2%-a. Valamint jelenlegi Gripen századnak a saját tulajdonba kerülése után már csak a fenntartást kell fizetnünk, tőkét már nem. Amit pedig már korábban is többször leírtam, hogy 15-20 évre nem nagyon éri meg 2 század gép tulajdonjogának ellenértékét kifizetni. Mehetne minden úgy, mint ahogy a csehek csinálták egészen végig (tényleges bérlet)
Szóval, ha mindezt beleszámolom, akkor nekem némi arányosítással az jön ki, hogy a jelenlegi 14 gépünk tulajdonjogának megszerzése után olyan évi 45-50Mrd HUF-ból ki kell jönnie ennyi gépnek. (+ 28db C/D)
Ha emellé kapunk egy karbantartó üzemet is, akkor a saját gépeinket magunk karbantarthatjuk. (+ mások is hozzánk hozhatják a gépeiket). És akkor azt még nem is vettük, hogy a fentebbi 45-50Mrd-os összegből egy részt nem is a beszerzésekhez kellene könyvelni, hanem a fenntartáshoz. Na, így szerintem elbírná még az 1000Mrd-os költségvetés is, nemhogy majd a 2024-től érvényes 2%-os (ha jól számolom, akkor bőven 1100Mrd HUF fölött) összeg 225Mrd-jából. Addigra gyakorlatilag annyi lesz a fejlesztésre fordítható pénz, mint amennyivel pár éve az egész HM gazdálkodott!

Mondjuk nem teljesen értem, hogy itt miért akarja mindenki 20 évre elosztani a beszerzési költségeket...ha lejár a Gripen bérelt, akkor a maradványértéket akkor kell kifizetni...ha meg veszünk még használt példányokat azok az 1-2 év alatt bejönnek, azokat sem lehet elhúzni...
másrészről a gondolkodás ott is hibádzik, hogy szóba se kerül mennyibe kerülne a gépek upgrade-je meg normális felfegyverzése..

1 AESA radar 10 millió EUR, 2 garnitúra IRIS-t, Meteor, SDB gépenként alsó hangon 8 millió EUR. És akkor még nincs sisakcélzód, Britecloud-od, nincsen felderítő konténered, Arexis pod-od, meg azért lássuk csak SDB mint csapásmérő eszköz önmagában elég karcsú....
szóval az upgrade meg normális felfegyverzés olyan 25 millió EUR lenne gépenként....az 4 század esetén önamgában 1 mrd EUR...
és akkor még erre jön a vételár....meg a fenntartási költség...minek akarsz 3 század gépet, amikor jelenleg 1 század sem tud elég évi repült órát teljesíteni...
 
K

kamm

Guest
azt azért áruld már el, hogy az MS20 upgrade-nek mi köze van az MK IV radarvariánshoz...

@rudi pont arról beszél, hogy a Meteor képességinek kihasználásához ez lenne a minimum radar upgrade követelmény...ha nem is lesz AESA
Ebből egy szót nem értek - leszurned egyetlen kérdésre? Köszi.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 112
113
Mondjuk nem teljesen értem, hogy itt miért akarja mindenki 20 évre elosztani a beszerzési költségeket...ha lejár a Gripen bérelt, akkor a maradványértéket akkor kell kifizetni...ha meg veszünk még használt példányokat azok az 1-2 év alatt bejönnek, azokat sem lehet elhúzni...
másrészről a gondolkodás ott is hibádzik, hogy szóba se kerül mennyibe kerülne a gépek upgrade-je meg normális felfegyverzése..
Hogyne lehetne elhúzni?
Emlékeztetnélek, hogy jelenleg is 15+éve fizetjük a jelenlegi gépeinket. Hol bérleti konstrukcióban, hol lízingben. A gépek upgrade-jét csak a jelenlegi gépeinkre kell nekünk külön kifizetni. A további századok esetén egyszerűen már eleve olyan gépeket rendelünk, amelyek már át vannak alakítva. Ne felejtsd el, hogy a svédeknél kivonásra kerülő C/D-k letárolás után annyira lesznek hasznosak a Svéd Légierőnek, mint csecs a kandisznón.
Viszont ha upgradelik őket C/D+ra, akkor nem csak az upgrade költségeit hozza vissza, de bérleti díjat is szedhetnek érte, vagy részletre eladhatják. (Megjegyzem, hogy én C/D+-t már nem vennék, csak bérelnék) Különben meg csak a hangárt foglalná valamelyik kies svéd légibázison.

1 AESA radar 10 millió EUR, 2 garnitúra IRIS-t, Meteor, SDB gépenként alsó hangon 8 millió EUR. És akkor még nincs sisakcélzód, Britecloud-od, nincsen felderítő konténered, Arexis pod-od, meg azért lássuk csak SDB mint csapásmérő eszköz önmagában elég karcsú....
szóval az upgrade meg normális felfegyverzés olyan 25 millió EUR lenne gépenként....
Akkor vedd azt, hogy mondjuk megkapjuk ezeket a gépeket 50-55M USD áron. Ennyiért gyakorlatilag egy M346, vagy egy T-50-es nagysebességű kiképző gép nem jön ki.
Ne felejtsd el, egy kandisznócsecsről beszélünk a Svéd Légierő szempontjából. Ráadasul ezzel a SAAB-nak adnak melót. Mind az upgrade-del, mind a 15 éves maintenance-szal.

az 4 század esetén önamgában 1 mrd EUR...
Senki nem beszél 4 századról.
A jelenlegi mellé kellene még 2.
és akkor még erre jön a vételár....meg a fenntartási költség...minek akarsz 3 század gépet, amikor jelenleg 1 század sem tud elég évi repült órát teljesíteni...
Nem hallottad? Ez azért már változott. :oops:
 
S

speziale

Guest
Hogyne lehetne elhúzni?
Emlékeztetnélek, hogy jelenleg is 15+éve fizetjük a jelenlegi gépeinket. Hol bérleti konstrukcióban, hol lízingben. A gépek upgrade-jét csak a jelenlegi gépeinkre kell nekünk külön kifizetni. A további századok esetén egyszerűen már eleve olyan gépeket rendelünk, amelyek már át vannak alakítva. Ne felejtsd el, hogy a svédeknél kivonásra kerülő C/D-k letárolás után annyira lesznek hasznosak a Svéd Légierőnek, mint csecs a kandisznón.
Viszont ha upgradelik őket C/D+ra, akkor nem csak az upgrade költségeit hozza vissza, de bérleti díjat is szedhetnek érte, vagy részletre eladhatják. (Megjegyzem, hogy én C/D+-t már nem vennék, csak bérelnék) Különben meg csak a hangárt foglalná valamelyik kies svéd légibázison.

bocs, ne haragudj de ez hülyeség....

1) amiket leírtam költségek azoknak egy jelentős része a fegyverzet+pod-ok...azt meg kell venned ha veszel több gépet
2) a svéd Gripen-ek amikor kivonják őket lesznek valamilyen standard-on...amit mi nem tudunk, hogy pontosan mi....de arra nagy tételben fogadnék, hogy AESA radar nem lesz rajtuk, max az MK IV upgrade lesz meg...azt remélem te sem gondolod komolyan, hogy a svédek majd szívjóságból ingyé raknak nekünk bele AESA radart
3) a világban mennyire is elterjedt a lízing hadeszközöknél? Elfelejted, hogy azokat a gépeket nekünk nem a Saab-tól kell majd megvenni, hanem a svéd légierőtől...


Senki nem beszél 4 századról.
A jelenlegi mellé kellene még 2.

elírtam...de erre te is rájöhettél volna, hiszen 25m EUR*42~1 mrd EUR

Nem hallottad? Ez azért már változott. :oops:

mennyit repülnek egy évben a magyar pilóták? persze ha neked az évi 50 óra a mérce, akkor lehet
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 901
8 944
113
Jo ertelmetlen penzkidobas lenne, amikor ott a sved-nemet Taurus, ami modernebb, stealth es kicsivel olcsobb is, mikozben ugyanolyan messzire (500-600km) megy el 30-40 meteren terepkoveto modban 1 mach korul, raadasul rendszerben van a nemeteknel is, meg tapan mar a svedeknel is (de mindenképpen elérhető a Gripenre is, ugy tudom.)



Igy van. En Meteorbol vennek meg Taurusbol, ezek melle egy marek SDB II-t (Maverickunk most is van) plusz a full TIDLS licenszet, foldre, mindenhova.
Ha tobb penz van, akkor az Mk5 csomag + helmet search stb mindegyikre plusz IRIS elkezdene levaltani a Sidewindereket, ahogy eloregednek.
Ezen felüli összegből mar inkabb E jöjjön és melléjük megint Meteor, Taurus stb, ugyanaz.
JDAM kitteket?
 
M

molnibalage

Guest
Meteor nem valószínű - most vettek vagy 200 AMRAAM-ot, amihez van infrastruktúra, szakismeret stb.
Tudom, hogy a NASAMS-hez is jó, de azért ez elég nagy mennyiség - béke időben 10 évbe is telhet mire ellövöldözik a lőtéren.
Semmit nem lövöldöznek el lőtéren. Azon ma régen túl vagyunk, hogy valódi rakétákat indítgassunk.
Nem tűnt fel, hogy az AMRAAM 13 éves itthoni szolgálata alatt 0 darabot lőttünk el?
Túl drága ahhoz és ma már szoftveres modellezés a menő és a jó.
Másnak sincs Meteorja a környéken, szóval nem létszükséglet,hogy 100 km-ről tudjunk lövöldözni.
De, pont azért, hogy az AIM-120-as többi géppel szemben kinematikai és hatótáv fölény legyen.
Valamilyen korszerű fire-and-forget CAS fegyverzet kell a Maverik helyett, mivel abból kevés is van meg már nem is gyártják. Lézeres JDAM és SDB-II esetleg Brimstone - utóbbi kettőt még integrálni kéne...Brimstone lenne a legjobb, de az kisesélyesnek tűnik.
Ezek az álom kategóriák egyelőre.
Sidewinder pótlásnak jó az IRIS-T, ez esélyes.
Igen, nagyon erre húz a "közhangulat".
A már integrált Taurus is jó lehet - Dél-Korea is bevásárolt belőle az F-15-ösökhöz, mert ezt tartották a legjobb bunker-rombolónak. Észak-Koreában állítólag többszáz kilométernyi alagút- és bunkerrendszer fut a hegyekben, szóval nekik létszükséglet egy ilyen fegyver - nekünk nem biztos...
Nekünk erre olyan nagy szükség nincs, ameddig nem akarunk mindent több száz km-re szétlőni és nem a védekezés a prioritás.
Ahogy terjednek a SRBM-ek környéken (pl. román ATACMS), nem árt nekünk sem egy "hosszúra nyúló kar", pláne amíg nem lesz valamilyen hasonló rakéta rendszer hadrendbe állítva...(Taurus 500km vs ATACMS 300km)
Ezek ellen semmit nem ér egy ilyen fegyver. Ha az ellen nem teljesen balfasz, akkor te indítás előtt nem fogsz elkapni egy ilyet repülővel egyenrangú ellenfelek esetén. Kb. soha. Igen hamar tűzkész és, ha 300 km hatótávja van és 200 km-re tid a célhoz menni, akkor irdatlan területen kvázi bárhol lehet. Soha nem fogod megtalálni. A jenkiknek sem sikerült 1991-ben JSTAR-ral és mással.

De akkor felrajzolom.

Ez a 200 és 300 km-es sáv Kecsó ellen. A kettő közt bárhova eldughatod az indítókat és a 200 km-es vonalnál messze túl lehet lőni Kecsón is.
Nincs az a recon asset, amivel te itt megtalálsz egy rakás indítót és szét is lövöd még akkor is, ha 36 Gripened ellen.
Nem viccből mondtam a betonfedezéket, hogy nagyon kéne.

HZIA244.png

A "buta vasbombák" (Mk. 83 / Mk. 84) megvannak még amúgy? Szoktak egyáltalán gyakorolni vele?
Fotókon ritkán látni...
Nekünk ilyen tudtommal nincs. A jenki igen, csinálja.

90-es években mikor kiírták a tendert Gripen poszter volt a falamon a koleszban a szoba társamnak szemben F16 lógott.:) Szeretem a Gripent és hiszem hogy akkor ez jó választás volt. Most is szeretem és tetszik az E/F de viszont már nem vagyok meggyőződve és nem hiszem hogy “mindent” visz! Az EW egy nagyon fontos elem de csak egy a sok közül és nagyon sok kritérium alapján választja mindenki hogy mit rendszeresít, a politika is egy ebben. Ha viszont a Gripen E/F ennyire jó miért nem ezt választottak a bolgárok, horvátok, svájc stb.? Nem hiszem hogy csak a politikai döntés a válasz erre, hanem a sok kritérium pontozásánál ahol az EW és a politika is egy sor és még sok egyébb más tulajdonság, ezeknél az országoknál teljes pontszámban vesztett. Jó gép a Gripen a régi is és az új de ezek szerint mindenki úgy gondolja hogy a Rafale és F16 (plussz saját légvédelmük) is elegendő hogy ellensúlyozza. Végül is ez a lényeg mindenki, mi is úgy építünk haderőt hogy ha a légierő vagy szárazföld picit gyengébb vagy erősebb is de összességében kiegyensúlyozza az erőviszonyokat. Örülni fogok az E/F -nek is de ha csak egy további C/D század lesz (minden gép modernizálva + fegyverzet) akkor sem fog lógni a szám !
Semmiféle tender nem volt.
A korábban linkelt anyag ezt kifejti....
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 888
6 132
113
Semmit nem lövöldöznek el lőtéren. Azon ma régen túl vagyunk, hogy valódi rakétákat indítgassunk.
Nem tűnt fel, hogy az AMRAAM 13 éves itthoni szolgálata alatt 0 darabot lőttünk el?
Túl drága ahhoz és ma már szoftveres modellezés a menő és a jó.

De, pont azért, hogy az AIM-120-as többi géppel szemben kinematikai és hatótáv fölény legyen.

Ezek az álom kategóriák egyelőre.

Igen, nagyon erre húz a "közhangulat".

Nekünk erre olyan nagy szükség nincs, ameddig nem akarunk mindent több száz km-re szétlőni és nem a védekezés a prioritás.

Ezek ellen semmit nem ér egy ilyen fegyver. Ha az ellen nem teljesen balfasz, akkor te indítás előtt nem fogsz elkapni egy ilyet repülővel egyenrangú ellenfelek esetén. Kb. soha. Igen hamar tűzkész és, ha 300 km hatótávja van és 200 km-re tid a célhoz menni, akkor irdatlan területen kvázi bárhol lehet. Soha nem fogod megtalálni. A jenkiknek sem sikerült 1991-ben JSTAR-ral és mással.

De akkor felrajzolom.

Ez a 200 és 300 km-es sáv Kecsó ellen. A kettő közt bárhova eldughatod az indítókat és a 200 km-es vonalnál messze túl lehet lőni Kecsón is.
Nincs az a recon asset, amivel te itt megtalálsz egy rakás indítót és szét is lövöd még akkor is, ha 36 Gripened ellen.
Nem viccből mondtam a betonfedezéket, hogy nagyon kéne.

HZIA244.png


Nekünk ilyen tudtommal nincs. A jenki igen, csinálja.


Semmiféle tender nem volt.
A korábban linkelt anyag ezt kifejti....

Mk 82 van, dobálták is a Bakonyban
 
T

Törölt tag 1586

Guest
harcászati oldalról viszont a Meteor képes lenne ellensúlyozni mondjuk egy Viper-el szemben a Gripen rosszabb kinematikáját
A Meteor BWR fegyver ahol nem igazán van jelentősége hogy melyik tipus manőverezik jobban.
WVR esetén lehet jelentősége a kinematikának.
Viszont ha a Gripen pilóták is kapnának HMCS sisakot, továbbá LOAL képes Iris-T vagy AIM-9X rakétákat, na az már tényleg okafogyottá tenne minden manőverező légiharcot.
 
M

molnibalage

Guest
Mondjuk nem teljesen értem, hogy itt miért akarja mindenki 20 évre elosztani a beszerzési költségeket...ha lejár a Gripen bérelt, akkor a maradványértéket akkor kell kifizetni...
Ezt a téveszmét hányszor írja le még valaki?
1,5 éve ott van a Gripen anyagban a HTKA-n és tegnap idéztem be, hogy nem igaz...

Nem feltétlenül.
Ha menekülő célra lősz, nagyobb eséllyel éri utol.

Meg a végfázisban van manőverezési energia tartalék.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and kamm
T

Törölt tag 1586

Guest
Nem feltétlenül.
Ha menekülő célra lősz, nagyobb eséllyel éri utol.
A légiharc lényege hogy ki látja meg elsőnek éz ellenfelet és ki tud elsőnek indítani.
A Meteor és egy új erős radar párosnak az a lényege hogy már olyan távolságból tudod az ellenfelet 1. észlelni, 2. követni, 3. azonosítani és 4. rakétát indítani ahonnan az még minderre nem képes ellened.

Ha az ellenfelednek valami nagyon jó MAWS rendszere van és érzékeli a közeledő rakétát, akkor ha van egy kis esze akkor leborít, gyorsít és menekülni kezd....na ekkor jöhet majd csak az általad vázolt üldözéses scenario.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 838
12 560
113
A légiharc lényege hogy ki látja meg elsőnek éz ellenfelet és ki tud elsőnek indítani.
A Meteor és egy új erős radar párosnak az a lényege hogy már olyan távolságból tudod az ellenfelet 1. észlelni, 2. követni, 3. azonosítani és 4. rakétát indítani ahonnan az még minderre nem képes ellened.

Ha az ellenfelednek valami nagyon jó MAWS rendszere van és érzékeli a közeledő rakétát, akkor ha van egy kis esze akkor leborít, gyorsít és menekülni kezd....na ekkor jöhet majd az általad vázolt üldözéses scenario.

Igen. Erről beszélek.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 667
34 427
113
Akkor vedd azt, hogy mondjuk megkapjuk ezeket a gépeket 50-55M USD áron. Ennyiért gyakorlatilag egy M346, vagy egy T-50-es nagysebességű kiképző gép nem jön ki.
Viszont tavalyi IAI ajánlat szerint a K(e)fir NG 30milka,AESA radarostul,F414 hajtóművel,meg kb mindennel,amire a zsidó hadiipar képes...és az nem kevés.:cool:
Gripenjeink vegyesfelvágottak,C törzs A szárnyakkal-és azok az A szárnyak kissé kérdésesek.Mennyi élettartam lehet még bennük?Érdemes korszerűsiteni,vagy ahoz már szárnycsere is kéne?Úgy mennyibe kerülne?
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka
S

speziale

Guest
A Meteor BWR fegyver ahol nem igazán van jelentősége hogy melyik tipus manőverezik jobban.

jajmár...ne légy te is ilyen....arról beszélek, hogy nem mindegy a hmz szempontjából, hogy a gép milyen kinematikai jellemzőkkel tudja indítani a rakétát...tudod kicsit más ha a Raptor szupercirkálásból 15km magasságból hajigálja az amraam-ot....
 
  • Tetszik
Reactions: endre
T

Törölt tag 1586

Guest
Igen. Erről beszélek.
OK, de akkor gondolom megvan az is hogy a Meteor mellé azért kell nagyon erős radar mert az előző hozzászólásban írt 1.-2.-3. pontoknak még a Meteor hatótávolságán (~100 km) túl kell megtörténjen még akkor is ha célnak viszonylag kicsi (de még nem STEALTH) az RCS értéke (~ 1m2)
Erre mostani Mk.3 radar nem képes, vagyis nem lehet kihasználni vele a Meteor nagy hatótávolságából szàrmazó előnyt.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
jajmár...ne légy te is ilyen....arról beszélek, hogy nem mindegy a hmz szempontjából, hogy a gép milyen kinematikai jellemzőkkel tudja indítani a rakétát...tudod kicsit más ha a Raptor szupercirkálásból 15km magasságból hajigálja az amraam-ot....
Valóban, a Gripen nem tud szupercirkálni, viszont erre az általad említett F-16V sem képes...
harcászati oldalról viszont a Meteor képes lenne ellensúlyozni mondjuk egy Viper-el szemben a Gripen rosszabb kinematikáját
 
M

molnibalage

Guest
OK, de akkor gondolom megvan az is hogy a Meteor mellé azért kell nagyon erős radar mert az előző hozzászólásban írt 1.-2.-3. pontoknak még a Meteor hatótávolságán (~100 km) túl kell megtörténjen még akkor is ha célnak viszonylag kicsi (de még nem STEALTH) az RCS értéke (~ 1m2)
Erre mostani Mk.3 radar nem képes, vagyis nem lehet kihasználni vele a Meteor nagy hatótávolságából szàrmazó előnyt.
Hóóóóóóóóóóóó

A Gripen közepes magasságon repülhet földháttérben lehet és nem adja fel a hosszú lándzsa előnyét, égháttérben követi a cél és a kisebb magasságával összenyomja az AIM-120 HMZ-t, miközben a Meteor ezt kompenzálja.

Vegyük már észre, hogy az F-15C-k sem indítottak még AIM-120-at sem 40 km-nél távolabb az AF alatt tudtommal és ez volt SV alatt is AIM-7-tel. 8-10 km magasan.

A Meteorral simán lehetséges ez úgy, hogy közepes magasságban marad és a légkör az ellen rakéta HMZ-t zúzza le. A Meteor annyival messzebb tud elrepülni az eltérő hajtómű miatt.