[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Ez mennyire igaz? Mert egyszer így, egyszer úgy olvasom.

A Meteor hátránya a viszonylag nagy méretei, amelyek több rakéta felakasztása esetén rontják a repülési jellemzőket, és mindenekelőtt növelik a hordozó radarjelét.

Ha valóban hátrány, akkor mennyiben kompenzálja a rakéta hatótávolsága, aktiv adatkapcsolata és pontossága??
Nem tudjuk, hogy az elektronikai zavarás mennyi teszi nagy távolságon problémássá a Meteor kinematikai hatótávolságát.
Erős hasonlattal egy AIM-120C-7-es F-16C/AM az olyan egy Meteoros 4. gen gép ellen, minta karddal menni neki egy falanxnak...
Közepes magasságon a Meteor kinematikai lerepült távolsága a kétszerese is lehet úgy, hogy a végén nem lassul, hanem a hajtóműve működik a rakétának.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 694
90 790
113
Nem tudjuk, hogy az elektronikai zavarás mennyi teszi nagy távolságon problémássá a Meteor kinematikai hatótávolságát.
Erős hasonlattal egy AIM-120C-7-es F-16C/AM az olyan egy Meteoros 4. gen gép ellen, minta karddal menni neki egy falanxnak...
Közepes magasságon a Meteor kinematikai lerepült távolsága a kétszerese is lehet úgy, hogy a végén nem lassul, hanem a hajtóműve működik a rakétának.
Oké, de a Gripen manőverezési képessége számottevően romlik? Gondolom az Eriknél ez kevésbé lesz jellemző.

Mennyivel növeli a radarjelet, számottevően javítja az ellenség általi a felderíthetőséget? Ezekre van tapasztalata a svédeknek vagy csak a gyári optimizmus?
 
M

molnibalage

Guest
Oké, de a Gripen manőverezési képessége számottevően romlik? Gondolom az Eriknél ez kevésbé lesz jellemző.
Az E változat eleve rosszabb. A F414 tolóerő növekedése még a gép tömeg növekedésével sem tartott lépést, nemhogy a légellenállás többlettel.
Saccra Meteor olyan lehet, mintha egy SDB-t vinne gép egy AIM-120 helyett.
Érezhető, de ettől nem lesz béna kacsa.
Mennyivel növeli a radarjelet, számottevően javítja az ellenség általi a felderíthetőséget?
Ezt itt számokban senki meg nem mondja neked.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and SilvioD
T

Törölt tag 1586

Guest
Oké, de a Gripen manőverezési képessége számottevően romlik?
BVR ben nincs jelentősége a manőverezési képességnek.
Ott az számít milyen jó a radarod, mekkora a rakétád hatótávolsága és milyen jó az RVR ed.
Aki messzebről tud indítani, jó eséllyel az fogja nyerni a légiharcot.
Az őrültséggel határos bátorság kell ahhoz hogy valaki belemenjen egy BVR be ha tudja hogy az ellenfél több tucat km rel hamarabb indíthatja a rakétáit, ráadásul azokat jó eséllyel nem fogja tudni kimanőverezni...
 
K

kamm

Guest
aa.jpg
Ez a képernyőkep szerintem ugyanaz, amit 8-10 éve a cseh gripenes cikk kapcsan megjelent.
 
M

molnibalage

Guest
BVR ben nincs jelentősége a manőverezési képességnek.
Azért ez így nem igaz. Egy ponton túl nincs jelentősége. De az, hogy ez a pont hol van elég sokmindentől függ.

Egy F-86-ra téve a Meteor sem elégséges kompenzálni azt, hogy egy EF milyen magasról és milyen messzire képes elloftolni azt és milyen gyorsan éri el a 0-10 km-es magasságod meg azt sem, hogy a DLZ-t hogyan omlasztod össze.
 
  • Tetszik
Reactions: honved
T

Törölt tag 1586

Guest
Azért ez így nem igaz. Egy ponton túl nincs jelentősége. De az, hogy ez a pont hol van elég sokmindentől függ.

Egy F-86-ra téve a Meteor sem elégséges kompenzálni azt, hogy egy EF milyen magasról és milyen messzire képes elloftolni azt és milyen gyorsan éri el a 0-10 km-es magasságod meg azt sem, hogy a DLZ-t hogyan omlasztod össze.
Az hogy a rakétát hordozó gép milyen magasra tud emelkedni és milyen sebességgel tudja eldobni a rakétát szerintem nem "manőverezési képesség" kategória.
Szerintem ez alap repülési teljesítmény mutató kérdés.
A Meteornak nagyobb légellenállása mint az AMRAAM nak és emiatt ha Meteor van függesztve nyilván rosszabbak az alap repülési teljesítmény mutatók (csúcsmagasság, max. sebesség, hatótáv), de szerintem ezt bőven kompenzálja a Meteor teljesítménye


Az alap kérdés arról szólt hogy van e jelentősége annak hogy a Meteorral függesztve romlik a Gripen manőverező képessége.
Magának a manőverező képességnek vajmi kevés jelentősége van BVR ben
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
16 934
53 514
113
Az új sisakról van fent pár fotó a harckocsifilm csatornán, de nem linkelodik, valaki orvosolja please.
 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 708
4 262
113
Róka fogta csuka.Mert valójában a terület nagyságához mérten a rendelkezésre álló erő nagyon kevés.Nem elösszőr emlegetem,hogy Saron egy kevesebb mint 20km-es frontszakaszon tört át 4 HADOSZTÁLY erejével,Golánon meg a tényleges hadszintér egy kisebb magyar járás területe volt,
A tüzérség szerintem számunkra a legfontosabb fegyvernem kéne,hogy legyen.Egy orosz dd harccsoport tüzérségi komponense kb egy tüzér dd erejű komplex tüzérségi erőt jelent.....
A légierő lenne az az erő,ami a térben a leggyorsabban képes mozogni és csapástmérni.De nekünk nincs pénzünk egy ehez szükséges méretű légierőt kiépiteni és fentartani....Alsó hangon kéne legalább 3 ezred/repülő dd hozzá.
Emlékeim szerint akkor ott beásott szír védelem volt a másik oldalon...
 

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
764
1 898
93
Az hogy a rakétát hordozó gép milyen magasra tud emelkedni és milyen sebességgel tudja eldobni a rakétát szerintem nem "manőverezési képesség" kategória.
Szerintem ez alap repülési teljesítmény mutató kérdés.
A Meteornak nagyobb légellenállása mint az AMRAAM nak és emiatt ha Meteor van függesztve nyilván rosszabbak az alap repülési teljesítmény mutatók (csúcsmagasság, max. sebesség, hatótáv), de szerintem ezt bőven kompenzálja a Meteor teljesítménye


Az alap kérdés arról szólt hogy van e jelentősége annak hogy a Meteorral függesztve romlik a Gripen manőverező képessége.
Magának a manőverező képességnek vajmi kevés jelentősége van BVR ben
Szerintem ez így nem korrekt.
A gép gyorsuló- , emelkedő képessége is ugyanúgy a manőverezési (térbeli mozgási, gyorsulási) képesség alapvető elemei. Így a statikus képességek - max. sebesség, rep magasság - is a részei, hiszen a dinamikus képességeket meghatározó elemek - tolóerő/tömeg arány, légellenállás - következményei.
 

Rapesz

Well-Known Member
2021. május 9.
314
1 085
93
Pontosan melyik csatornára gondolsz? Amit én ismerek, azon nincs...

Az új sisakról van fent pár fotó a harckocsifilm csatornán, de nem linkelodik, valaki orvosolja please.

Ja, megtaláltam... Youtube/Harckocsi1988/Közösség menüben. Csak annyit tennék hozzá, hogy a 4 képen négy különböző sisak van... bár az első ráadásul egy pixelhalmaz. A második a Striker, a harmadik a Cobra és a negyedik szerintem Targo...
A valós, rendszeresítésre kerülő sisak nincs még, hiszen a nyilatkozatok alapján az még fejlesztés alatt van.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
27 818
117 988
113
Ja, megtaláltam... Youtube/Harckocsi1988/Közösség menüben. Csak annyit tennék hozzá, hogy a 4 képen négy különböző sisak van... bár az első ráadásul egy pixelhalmaz. A második a Striker, a harmadik a Cobra és a negyedik szerintem Targo...
A valós, rendszeresítésre kerülő sisak nincs még, hiszen a nyilatkozatok alapján az még fejlesztés alatt van.
Az a csatorna továbbra is elég tré.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
16 934
53 514
113
Ja, megtaláltam... Youtube/Harckocsi1988/Közösség menüben. Csak annyit tennék hozzá, hogy a 4 képen négy különböző sisak van... bár az első ráadásul egy pixelhalmaz. A második a Striker, a harmadik a Cobra és a negyedik szerintem Targo...
A valós, rendszeresítésre kerülő sisak nincs még, hiszen a nyilatkozatok alapján az még fejlesztés alatt van.




Akkor vaklárma volt.
 
M

molnibalage

Guest
Nem tudom, hogy melyik topikban volt téma, itt vagy a másik Gripenben.


A HMD-system called Cobra is operational with the current Gripen C/D. For Gripen E, the Swedish Air Force and the Brazilian Air Force will use a HMD called Targo. With the Targo HMD, Gripen pilots will, among other features, get night cueing and display capabilities. The Targo system will be manufactured and supplied by the Brazilian company AEL Sistemas (AEL).


Ez alapján sanszosan a C/D-hez nincs Targo.
Cobra (Striker 1)a svèdek sem hasznàltàk szèleskörűen mert nem voltak megelègedve vele amennyire tudom.
Szóval akkor Striker 2 lesz?

Ha jól látom / értem, akkor ebben NVG be van építve és azt vetíti ki, a Targo esetén meg fel kell tenni külön.

De bevallom HMD-k terén óriási lyukak vannak tudásomban.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ha jól látom / értem, akkor ebben NVG be van építve és azt vetíti ki, a Targo esetén meg fel kell tenni külön
Igen a Striker ennyivel több mint az Izraeli / USA sisakok (kivéve az F-35 Gen III sisak)
Erre éjszaka nem kell külön NVG t felrakni.
Az izraeli sisakok közül az új X Sight lesz ilyen integrált NVG megoldású, de fájdalom, az csak helikoptetekbe lesz jó.
A Striker II ára arányban áll a tudásával. Az F35 disak után ez a második leg drágább
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
K

kamm

Guest
Nem tudom, hogy melyik topikban volt téma, itt vagy a másik Gripenben.


A HMD-system called Cobra is operational with the current Gripen C/D. For Gripen E, the Swedish Air Force and the Brazilian Air Force will use a HMD called Targo. With the Targo HMD, Gripen pilots will, among other features, get night cueing and display capabilities. The Targo system will be manufactured and supplied by the Brazilian company AEL Sistemas (AEL).

Ez alapján sanszosan a C/D-hez nincs Targo.
Cobra (Striker 1)a svèdek sem hasznàltàk szèleskörűen mert nem voltak megelègedve vele amennyire tudom.
Szóval akkor Striker 2 lesz?

Ha jól látom / értem, akkor ebben NVG be van építve és azt vetíti ki, a Targo esetén meg fel kell tenni külön.

De bevallom HMD-k terén óriási lyukak vannak tudásomban.
Mar vegigmentunk ezen. Elbit adta a Targo 2 alapjan az E-hez is a HMDt, ezt 2016-ban megrendelték:


Ugyanakkor a BAE állítása szerint a Striker II az általuk szállított Striker I EF és Gripen C/D tapasztalatai alapján készült, és máshol "open system" cimszoval alapból kb bármihez illeszthetőnek tartjak...


A svédeket ismerve 99.99% inkább ugyanazt a rendszert illesztik ugyanahhoz a support systemhez mindenhol, szoval az Eben előre gondolkodva az Elbite lenne a logikus a C/D-hez nalunk is, hacsak valami politika felül nem írja (a svédeknek mindegy, mi fizetjük.) Valami modern kell a svédeknek is...
 

Rapesz

Well-Known Member
2021. május 9.
314
1 085
93
Mar vegigmentunk ezen. Elbit adta a Targo 2 alapjan az E-hez is a HMDt, ezt 2016-ban megrendelték:


Ugyanakkor a BAE állítása szerint a Striker II az általuk szállított Striker I EF és Gripen C/D tapasztalatai alapján készült, és máshol "open system" cimszoval alapból kb bármihez illeszthetőnek tartjak...


A svédeket ismerve 99.99% inkább ugyanazt a rendszert illesztik ugyanahhoz a support systemhez mindenhol, szoval az Eben előre gondolkodva az Elbite lenne a logikus a C/D-hez nalunk is, hacsak valami politika felül nem írja (a svédeknek mindegy, mi fizetjük.) Valami modern kell a svédeknek is...
Egyébként szerintem a Striker II előnye a TARGO II-vel szemben az alapban integrált éjjellátó.
Aztán azt is el tudom képzelni, hogy azért mondták hogy a miénk még fejlesztés alatt van, mert a TARGO II-be is éppen ezt a dolgot faragják éppen bele izraelben... :)
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely
K

kamm

Guest
Egyébként szerintem a Striker II előnye a TARGO II-vel szemben az alapban integrált éjjellátó.
Mennyiben előnye, ha sokkal drágább és végül ugyanazt nyújtja? (Nem tudom, csak feltetelezem.)
Aztán azt is el tudom képzelni, hogy azért mondták hogy a miénk még fejlesztés alatt van, mert a TARGO II-be is éppen ezt a dolgot faragják éppen bele izraelben... :)
Nem, szerintem inkább a zsidók - okosan - sporoltak és a szokasos felcsatolható módra oldották meg - ha megnezed, szerintem latszik is rajta:

DJHMCS_Day_Nigh_t800y.jpg


Amúgy faszantos kis rendszer az Elbite, meg PiP is csinal a celzopod kepere és hasonlók:

 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka

Rapesz

Well-Known Member
2021. május 9.
314
1 085
93
Mennyiben előnye, ha sokkal drágább és végül ugyanazt nyújtja? (Nem tudom, csak feltetelezem.)

Nem, szerintem inkább a zsidók - okosan - sporoltak és a szokasos felcsatolható módra oldották meg - ha megnezed, szerintem latszik is rajta:

DJHMCS_Day_Nigh_t800y.jpg
Szerintem a lényeg látszik a képeken amit linkeltél. A Targo-nál az éjszakai módban az extrán/külön felszerelt éjjellátó csak a szem előtti terülen működik, míg a Striker II-nél az éjszakai és a nappali üzemben is ugyanaz a 40 fokos látótér marad, teljes funkcionalitással. Tehát éjszaka sem egy csövön nézel ki... ami szerintem sok előnyt jelenthet... így kívülállóként mondom.
Amit linkeltél az nem a Striker II egyébként, hanem a JMCS...

A Striker II-ről itt találsz videót:
LINK

STRIKER II:
Integrated night vision All the capability, all the time
Striker II features a high-performance, digital night vision camera in the helmet, creating a truly 24/7 capable HMD with no need for heavy, obtrusive night vision goggles. The night view is captured by our integrated camera, processed and projected onto the inside of the visor — showing the pilot a digital image in real time. With this seamless day-to-night capability, there is no trade-off between situational awareness provided by the visor-projected display and the utility of the night vision goggles.

90
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and kamm