[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T.Tom

Well-Known Member
2016. november 6.
366
1 713
93
Tegnap NVG-s éleslövészet volt Hajmáskéren:
45054168874_61a04b09f1_o.jpg
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Tegnap NVG-s éleslövészet volt Hajmáskéren:
Tudja valaki mi értelme van Gripen gépágyúval éjszaka földi célpontra lövöldözni?
Ha vontatatott célzsákra gyakorolnának A-A lövészetet akkor az OK lenne, de ennek így nem igazán látom a gyakorlati hasznát...
(remélem nem gondolják komolyan hogy èles helyzetben ilyen feladatra küldenék a Gripeneket...:confused:)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Ez a Bk27-es elég pontos fegyver. A pilóta éjjel is tud vele célokat leküzdeni és a MiG/Szu gépek NIR-lövészet utáni érában a következő olcsó lövészet a Bk27-es ágyúval tüzelés. Neves elődeivel ellentétben viszont itt már éjszaka is van mód célleküzdésre.

De az tény, hogy egy gépágyúval nem lehet akkora csapást mérni, akár szabadesésű bombákkal.

Szíria óta meg lehet ideologizálni, hogy az aszimmetrikus hadviselésben egy éjszaka érkező Gripen NVG-vel mennyire olcsón tud gépágyúval leküzdhető célokat gépágyúval leküzdeni.
Nem látják, nem tudják hova ráfordítani a MANPADS keresőjét vagy a ZSzu-23-as szálkeresztjét.

Én ennek ellenére azt mondom, ha komolyan akarunk csapást mérni, akkor még ezek ellen a célok ellen is inkább Mk-82-eseket kéne hajigálni NVG-vel, mint 27mm-es sorozatokkal pengetni a képzeletbeli Toyota terepjárókat.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Szíria óta meg lehet ideologizálni, hogy az aszimmetrikus hadviselésben egy éjszaka érkező Gripen NVG-vel mennyire olcsón tud gépágyúval leküzdhető célokat gépágyúval leküzdeni.
Nem tudtam hogy asszimetrikus hadvidelésre készítjük fel az úgymond "légierőnket"...
Nem látják, nem tudják hova ráfordítani a MANPADS keresőjét vagy a ZSzu-23-as szálkeresztjét.
Nos...ez nem igaz.
518299_detay.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Nem tudtam hogy asszimetrikus hadvidelésre készítjük fel az úgymond "légierőnket"...

Nos...ez nem igaz.
518299_detay.jpg
Mert éjjel kapásból tudod hova nézz...? Fényes nappal is soxor gond megtalálnom a gépet, ha hallom,...mert rendszerint már távolodik tőlem mire szemmel észreveszem...
Pongyola megfogalmazás volt.

Éjjellátó esetén viszont nagyon pontos koordinátákkal kell ellátni a MANPAD operátort és nem kis gyakorlat kell, hogy néhány fokos látószögben megtaláld a célt. Valós idejű adatszolgáltatás kell. Inkább helik ellen hatásos ez az NVG-s cucc, de gyorsan mozgó vadászgépek ellen? Izé....

Próbálkozzon valaki nappal 20-szor nagyítás mellett digi fényképezővel követni egy gépet úgy, hogy felkapja csak úgy maga elé. Én már csináltam. Kurvára nem egyszerű. És az nappal volt, nem 20 kiló és nem forgott veszélyben az életem sem...
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 316
24 789
113
Próbálkozzon valaki nappal 20-szor nagyítás mellett digi fényképezővel követni egy gépet úgy, hogy felkapja csak úgy maga elé. Én már csináltam. Kurvára nem egyszerű. És az nappal volt, nem 20 kiló és nem forgott veszélyben az életem sem...

Kb. erről beszéltem...nekem gyakorlatilag egyszer sem sikerült értékelhető képet lőni, fel is adtam az ilyen fotópróbálkozásaimat.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 888
6 134
113
Tudja valaki mi értelme van Gripen gépágyúval éjszaka földi célpontra lövöldözni?
Ha vontatatott célzsákra gyakorolnának A-A lövészetet akkor az OK lenne, de ennek így nem igazán látom a gyakorlati hasznát...
(remélem nem gondolják komolyan hogy èles helyzetben ilyen feladatra küldenék a Gripeneket...:confused:)

Az az értelme, hogy itthon mással nem tudunk lőni, a hülye (persze nézőpont kérdése) lőtéri biztonsági szabályok miatt. Legalábbis ez az egyik ok, amiért nem volt itthon bombaoldâs pl.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and borisz

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Nem tudtam hogy asszimetrikus hadvidelésre készítjük fel az úgymond "légierőnket"...

Az úgymond "légierőnk" realisan leküzdhető céljai a toyotás harcosok. Az NVG-s gépágyús lövészetek célpontjai pedig nem Sz-300-as állások vagy megerősített vezetési pontok, hanem kb az Avia teherautók által játszott menetoszlopok.
Ha így nézzük, ezek a feladatok technikailag az aszimmetrikus hadviselésre készítik a légierőnket.

Amúgy, ha innen nézzük, mind a délszláv hadviselés, mnd az ukrán válság aszimmetriksu hadviselés volt, hiszen mind a JNA légiereje a horvátok ellen, mind pedig az ukrán légierő a szakadárok ellen gerilla, illetve félreguláris erőkkel szemben került bevetésre, főleg.
 
  • Tetszik
Reactions: Python and fishbed
T

Törölt tag 1586

Guest
Éjjellátó esetén viszont nagyon pontos koordinátákkal kell ellátni a MANPAD operátort és nem kis gyakorlat kell, hogy néhány fokos látószögben megtaláld a célt. Valós idejű adatszolgáltatás kell. Inkább helik ellen hatásos ez az NVG-s cucc, de gyorsan mozgó vadászgépek ellen? Izé....
Ezt azt hiszem ezt csak te találtad ki….
A MANPAD operátor kb. ezt fogja látni az éjjelátóján:
Gyorsan mozgó vadászgép...ha éjjel, egy háborúban, Gripennel, földi célra akarsz lövöldözni az minden lesz csak gyors nem. A Gripennek először is oda kell menni a célpont közelébe olyan alacsonyan hogy a pilcsi szabad szemmel megkereshesse, azonosíthassa a célpontot, felmérje a terepet, kitalálja hogy milyen irányból tud rácsapni a célra, és majd csak ez után indíthat támadást. Ez egész pontosan azt jelenti hogy nem több mint 5-6000 láb magasan el kell kezdenie körözni a cél felett és ha már biztos minden fent írt feltételben akkor kezdheti a rácsapást. A MANPAD team bőven rá fog érni megkeresni a gépet és seggbe lőni a támadásból való felvételnél...Izé…
Az úgymond "légierőnk" realisan leküzdhető céljai a toyotás harcosok. Az NVG-s gépágyús lövészetek célpontjai pedig nem Sz-300-as állások vagy megerősített vezetési pontok, hanem kb az Avia teherautók által játszott menetoszlopok.
Ez is egy lehetőség, csak hát COIN feladatokhoz semmi szükség Gripenre...szimplán overkill
Ha az elvárás Toyotás harcosok leküzdése akkor tényleg az lenne a legjobb ha vennének mondjuk egy tucat Alcát (vagy valami hasonló korszerű gyakorló / light attack gépet) és azokra bíznák a Toyoták éjszakai gépágyúzását...
 
M

molnibalage

Guest
Ezt azt hiszem ezt csak te találtad ki….
A MANPAD operátor kb. ezt fogja látni az éjjelátóján:

Ja persze... Akkor, ha:
  • Csigalassan repül a gép...
  • Tudja, hogy már ott van...
  • A videón pár fokos látószög van. Ja, hogy csak azt mutatják már rajta, amikor a gépet már követik? Aha. És az égboltot meg ki pásztázza végig előtte, hogy tudja honnan jön a gép? Én úgy látom, hogy leszállópálya végén kamerázott, naná, hogy látja a gépeket hamar.
  • A videón levő gépek talán 500 méteren sem voltak.
Elnézést, de ez így megalol, ha komoly érvnek szántad.

Gyorsan mozgó vadászgép...ha éjjel, egy háborúban, Gripennel, földi célra akarsz lövöldözni az minden lesz csak gyors nem.
Már elnézést, de miért is? Kb. 800 km/h-val lehet támadni, de elvi felső határa nemigen van a sebességnek, a pilóta ügyességén múlik.

A Gripennek először is oda kell menni a célpont közelébe olyan alacsonyan hogy a pilcsi szabad szemmel megkereshesse, azonosíthassa a célpontot, felmérje a terepet, kitalálja hogy milyen irányból tud rácsapni a célra, és majd csak ez után indíthat támadást. Ez egész pontosan azt jelenti hogy nem több mint 5-6000 láb magasan el kell kezdenie körözni a cél felett és ha már biztos minden fent írt feltételben akkor kezdheti a rácsapást. A MANPAD team bőven rá fog érni megkeresni a gépet és seggbe lőni a támadásból való felvételnél...Izé…
  • Ilyen környezetben nem adsz gépágyús CAS-t. Sőt, szerintem soha sem. Bakker, a XXI. században vagyunk...
  • Bár mondjuk lézerrel megvilágított célnál nem értem, hogy hol kell körözgetni sokat, mert NVG-n látszik tudtommal.
  • Sőt, ha GPS koordinátát felküldenek, akkor bakker talán TD is van a HUD-n. Azt kell megcélozni és odalőni. Nem kell semmit körözgetni.
Egyébként az én alap kiindulásom az volt, hogy nem ilyen marha módon CAS-olsz...

Kecskeméti repnapon hangsebesség közüli kismagasságú bombvebetést imitáltak. Tudtam, hogy jönni fognak és akkor láttam meg őket, amikor kb. már felettem voltak. Nappal, kristálytiszta égboltnál.

Kívánok sok szerencsét az éjszakai MANPAD-ozgatáshoz így. Külső segítség nélkül tű a szénakazalban a történet.

Ez is egy lehetőség, csak hát COIN feladatokhoz semmi szükség Gripenre...szimplán overkill
Na ezzel egyetértek.

Ha az elvárás Toyotás harcosok leküzdése akkor tényleg az lenne a legjobb ha vennének mondjuk egy tucat Alcát (vagy valami hasonló korszerű gyakorló / light attack gépet) és azokra bíznák a Toyoták éjszakai gépágyúzását..
A UCAV olcsóbb és tartósabb jelenlétet ad. Nem értem ezt az ALCA mániát. Hány ALCA kell ahhoz, hogy csak 20 km-es célkörzetben legyen 0/24 órás CAS 2 napig? Kurvasok.

UCAV-ból meg egy, mert kis hatósugárral 48 órát is odafent van. Ráadásul már APKWS is van, Hellfire alatti. Ha COIN környezetben akarsz CAS-olni, akkor UCAV. Nem véletlenül arattak az elmúlt 10+ évban azok és döntötték be pl. az RAH-66-ot is.

Gondolkozzunk már picit...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Ezt azt hiszem ezt csak te találtad ki….
A MANPAD operátor kb. ezt fogja látni az éjjelátóján:
Gyorsan mozgó vadászgép...ha éjjel, egy háborúban, Gripennel, földi célra akarsz lövöldözni az minden lesz csak gyors nem. A Gripennek először is oda kell menni a célpont közelébe olyan alacsonyan hogy a pilcsi szabad szemmel megkereshesse, azonosíthassa a célpontot, felmérje a terepet, kitalálja hogy milyen irányból tud rácsapni a célra, és majd csak ez után indíthat támadást. Ez egész pontosan azt jelenti hogy nem több mint 5-6000 láb magasan el kell kezdenie körözni a cél felett és ha már biztos minden fent írt feltételben akkor kezdheti a rácsapást. A MANPAD team bőven rá fog érni megkeresni a gépet és seggbe lőni a támadásból való felvételnél...Izé…

Ez is egy lehetőség, csak hát COIN feladatokhoz semmi szükség Gripenre...szimplán overkill
Ha az elvárás Toyotás harcosok leküzdése akkor tényleg az lenne a legjobb ha vennének mondjuk egy tucat Alcát (vagy valami hasonló korszerű gyakorló / light attack gépet) és azokra bíznák a Toyoták éjszakai gépágyúzását...


Na, itten leledzik a tévedés!
Szóval aszimmetrikus hadviselés, éjszakai csapásmérés, Gripen.
Először is, vagy van NVG szemüvege a toyotás harcosnak, vagy nincs. Vagy csak a Stingerhez van egy párhuzamosított éjjellátó. Vagy még az se.
Nem ugyanaz.
Az aszimmetrikus hadviselésnél a legnagyobb veszélyt a MANPADS jelenti, ennek hatótávjánál magasabbra emelkedni szükségtelen.
Hanem alacsonyan éjjel nem szokás célokat felderíteni, pláne nem szabad szemmel. Az ember ha éjjel repül éjszaka, még NVG-vel is csak a tereptárgynak repülést kockáztatja, de célokat nem fog azonosítani.
Erre ott van a TGP, infraszenzorok, a képernyőre kitehető infrakép, a GPS alapú útvonalrepülés amihez a földi előretolt csapat (JTAC) adja meg a paramétereket.
Tehát mikor éjjel a Gripen már a célra a gépágyús rácsapást végzi, a hajózó az NVG-vel úgy fog operálni, mintha nappal lenne. és eddigre már megvoltak a lőkörök, vagy csak az az egy ami az optimális szektor megtalálásához kell.
Ezzel szemben a toyotás harcosoknak nem biztos, hogy rendelkezésére áll ugyanez, azaz ha hallanak is valahol az éjszakában egy rájuk csapó gépet közeledni (nem könnyű, ha ezt a gép kb 3000 méterről kezdi meg és a tűzmegnyitás 1500-ról indul), nem biztos, hogy a böhönye Stingert rá is tudják majd egyből emelni a rájuk csapó vadászgépre.
Ha van éjjellátójuk és az jó minőségű, akkor persze könnyebb a dolguk, de fontos, hogy egy korszerű harcászati vadászgép éjjel többet lát a toyotás harcosokból, mint a toyotás harcosok belőle.
 
M

molnibalage

Guest
Na, itten leledzik a tévedés!
Szóval aszimmetrikus hadviselés, éjszakai csapásmérés, Gripen.
Először is, vagy van NVG szemüvege a toyotás harcosnak, vagy nincs. Vagy csak a Stingerhez van egy párhuzamosított éjjellátó. Vagy még az se.
Nem ugyanaz.
Az aszimmetrikus hadviselésnél a legnagyobb veszélyt a MANPADS jelenti, ennek hatótávjánál magasabbra emelkedni szükségtelen.
Hanem alacsonyan éjjel nem szokás célokat felderíteni, pláne nem szabad szemmel. Az ember ha éjjel repül éjszaka, még NVG-vel is csak a tereptárgynak repülést kockáztatja, de célokat nem fog azonosítani.
Erre ott van a TGP, infraszenzorok, a képernyőre kitehető infrakép, a GPS alapú útvonalrepülés amihez a földi előretolt csapat (JTAC) adja meg a paramétereket.
Tehát mikor éjjel a Gripen már a célra a gépágyús rácsapást végzi, a hajózó az NVG-vel úgy fog operálni, mintha nappal lenne. és eddigre már megvoltak a lőkörök, vagy csak az az egy ami az optimális szektor megtalálásához kell.
Ezzel szemben a toyotás harcosoknak nem biztos, hogy rendelkezésére áll ugyanez, azaz ha hallanak is valahol az éjszakában egy rájuk csapó gépet közeledni (nem könnyű, ha ezt a gép kb 3000 méterről kezdi meg és a tűzmegnyitás 1500-ról indul), nem biztos, hogy a böhönye Stingert rá is tudják majd egyből emelni a rájuk csapó vadászgépre.
Ha van éjjellátójuk és az jó minőségű, akkor persze könnyebb a dolguk, de fontos, hogy egy korszerű harcászati vadászgép éjjel többet lát a toyotás harcosokból, mint a toyotás harcosok belőle.
Pontosan. A JTAC +SAR alapján (ha mozog a cél) a Griff TGP-vel befogja a célt. TD ott a HUD-on. Lehet menni, nincs semmiféle körözgetés MANPAD zónában.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
T

Törölt tag 1586

Guest
- Csigalassan repül a gép...szerinted célpontot hangsebesség felett fog keresgélni éjjellátóval a fején?
- Tudja, hogy már ott van...ha csak nem süket a MANPAD team akkor bizony tudni fogják.
- A videón pár fokos látószög van...szerintem kb 30 fokos. Szerinted mennyi kéne?
- A videón levő gépek talán 500 méteren sem voltak...szerintem meg jóval magasabban.
Már elnézést, de miért is? Kb. 800 km/h-val lehet támadni, de elvi felső határa nemigen van a sebességnek, a pilóta ügyességén múlik.
Aha..éjjel, éjellátóval a fején földközeli rácsapásnál. Ezt gondold át villámgyorsan..
Ilyen környezetben nem adsz gépágyús CAS-t. Sőt, szerintem soha sem. Bakker, a XXI. században vagyunk...
Erről beszéltem...ez volt a kérdés...minek gyakorolnak olyat amire - nagyon remélem - soha nem fog sor kerülni?
Bár mondjuk lézerrel megvilágított célnál nem értem, hogy hol kell körözgetni sokat, mert NVG-n látszik tudtommal.
Sőt, ha GPS koordinátát felküldenek, akkor bakker talán TD is van a HUD-n. Azt kell megcélozni és odalőni. Nem kell semmit körözgetni.
A lézer és a GPS koordináta csak arra elég hogy megtalálja a célpontot. Ha megtalálta akkor pozitív módon azonosítania kell 100%-os biztonsággal. Ez a pilóta szemével fog történni. Maradjunk a Toyota célpontnál..Ahhoz hogy egy terepjárót felismerjen, ellenségként azonosítson max. 5-6000 lábra le kell mennie. Ezt nem lehet FL30-ról megcsinálni és nem is egy szempillantás az egész. Ha valamit elnéz akkor vagy nekimegy a földnek vagy öngólt lő.
A UCAV olcsóbb és tartósabb jelenlétet ad.
Na ezzel egyetértek...
Hány ALCA kell ahhoz, hogy csak 20 km-es célkörzetben legyen 0/24 órás CAS 2 napig? Kurvasok.
Ha van tanker akkor elég egy század, ha nincs tanker akkor meg kettő.
Ezzel szemben a toyotás harcosoknak nem biztos, hogy rendelkezésére áll ugyanez, azaz ha hallanak is valahol az éjszakában egy rájuk csapó gépet közeledni (nem könnyű, ha ezt a gép kb 3000 méterről kezdi meg és a tűzmegnyitás 1500-ról indul), nem biztos, hogy a böhönye Stingert rá is tudják majd egyből emelni a rájuk csapó vadászgépre.
Persze azt is feltételezhetjük hogy a Toyotás harcosok inkább megadják magukat, de mi van ha mégse.
Mi van ha azt a négy darab (? ha jól tudom annyi van?) TGP-t nem tudják egyszerre mind a 14 Gripenre felakasztani. Akkor marad a pilóta szeme.
Mi van ha mégis csak van éjjellátója a buckalakóknak és felnéznek vele az égre?
stb..stb..
szerintem nem jó ötlet abból kiindulni hogy majd az ellenség is olyan szarul felszerelt mit mi.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya