[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 217
4 568
113
Jelenleg is MI üzemeltetjük a gépeket. Csak a Saab támogatását igénybe vesszük hozzá


Itt csak névleg beszélünk bérlésről. A "bérleti díjban" kifizetünk egy folyamatos support szolgáltatást. Ezt a tulajdonjog megszerzése után (mert mint tudjuk a szerződésünk ilyen) is simán igényelhetjük, változatlan formában.
Ezt képzeld el, úgy, mint hogy bemész egy mobilszolgáltatóhoz. Mobil telefont szeretnél használni. Erre 2 lehetőséged van:
  • Vagy kipengeted egyben álmaid telefonját (vagy amire pénzed van), és utána fizeted a szolgáltatás előfizetési havidíját,
  • vagy részletre veszed, és a részletekkel együtt fizeted a havidíjat. Ha letelik a telefon részlete, és maradni akarsz a szolgáltatónál, akkor fizeted tovább az előfizetést.
Mindkét esetben fizeted a havidíjat. Anélkül a telefon nem sokat ér. Így van ez a Gripenekkel is! :rolleyes::p:D
Értem a lízing fogalmát, csak arra céloztam, hogy elég lenne upgradelt C/D változattal bővíteni a gépparkot az E/F helyett, ha úgy érzik, később érdemesebb F-35-re váltani.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 511
72 513
113
Már linkelve lett tavaly. A gépek minden további fizetés nélkül maradnak 2026 után. A szerződésmódosítás eredménye lehet ez is.

0lJLNWG.png

Ez egy 5 évvel ezelőtti pillanatfelvétel. Azóta hány szerződésmódosítás volt már? Legutóbb még a Pápára áttelepülés miatt is módosítani kellett. Nem igazán tudjuk, épp mi a tényleges helyzet.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 440
113
Értem a lízing fogalmát, csak arra céloztam, hogy elég lenne upgradelt C/D változattal bővíteni a gépparkot az E/F helyett, ha úgy érzik, később érdemesebb F-35-re váltani.
Ha nem a tiéd (és a végén sem lesz az) az eszköz, akkor kapsz a nyakadba egy halom korlátozást. Pl. nem mehetsz - mondjuk - 6G felé. Volt már ilyen korlátozásra a Gripeneknél is példa. A svédeknek azért az volt az érdekük, hogy kicsit több pénzért, de megtartsuk. Ezekkel az A/B-kből átalakított C/D-kkel (OKOK EBS HU) olyan sok tervük, a svédeknek már nem nagyon lehet. ;)
Az olyan A/B-ket, amiket nem alakítottak C/D-kké, vagy alkatrésznek el nem bontották, már a svédek is letámasztották valamelyik elhagyott hangárban. Szépen lassan a svéd C/D-k egy része is így jár...
 
M

molnibalage

Guest
Ez egy 5 évvel ezelőtti pillanatfelvétel. Azóta hány szerződésmódosítás volt már? Legutóbb még a Pápára áttelepülés miatt is módosítani kellett. Nem igazán tudjuk, épp mi a tényleges helyzet.
Komolyabb egy sem. A pápai az technikai jellegű volt, a gépeknek máshová kellett mennie. Nincs semmi ok feltételezni, hogy ez máshogy lenne.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 371
7 842
113
Az olyan A/B-ket, amiket nem alakítottak C/D-kké, vagy alkatrésznek el nem bontották, már a svédek is letámasztották valamelyik elhagyott hangárban. Szépen lassan a svéd C/D-k egy része is így jár...
Hát nézzük a piaci lehetőségeket ebben a gyászos világban. Sanszosan pár évig az eu s országok GDP je kicsit vissza fog esni. A Horvátoknál lassan kifutnak végstádiumba a migek. Ha nem lépnek a svédek valami C/D bérleti lehetőséggel "kis magyar hátszéllel :D " sanszosan 6-8 év múlva esedékes horvát tenderen alul maradhatnak. Nálunk is ha a gyenge gazdasági teljesítmény elhúzódik mert sajnos nagyon benne van a pakliban akkor szerintem valamikor 2030 után álmodozhatunk az F-35 ről. Addig meg ha pláne a délen jobban be kellesz segíteni a légtérvédelembe a lehetséges NATO meg egyéb felkérések miatt pl a horvátok mellett bosnyák, montenegro...... akkor talán ideje lenne még bérelni a meglévő gépekhez persze upgrade után plusz gépeket. Talán úgy hogy a horvátokat is részben kisegítjük bérleti közbenjárással a svédeknél :D
Egyébként szerintem nekünk ezt az ugrást mindenképp meg kellene lépni a svédek felé. A lehetséges horvát gripen bérlés kis hátszél nyomását :) (lehetőleg úgy hogy mi is bérelnénk plusz gépeket). Mert így tudnánk egy fokozatot lépni azon a bizonyos táblán.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 790
75 839
113
Ha nem a tiéd (és a végén sem lesz az) az eszköz, akkor kapsz a nyakadba egy halom korlátozást. Pl. nem mehetsz - mondjuk - 6G felé. Volt már ilyen korlátozásra a Gripeneknél is példa. A svédeknek azért az volt az érdekük, hogy kicsit több pénzért, de megtartsuk. Ezekkel az A/B-kből átalakított C/D-kkel (OKOK EBS HU) olyan sok tervük, a svédeknek már nem nagyon lehet. ;)
Az olyan A/B-ket, amiket nem alakítottak C/D-kké, vagy alkatrésznek el nem bontották, már a svédek is letámasztották valamelyik elhagyott hangárban. Szépen lassan a svéd C/D-k egy része is így jár...

A korlátozás(6g)minden Gripenre vonatkozott így a svedekere is.Nem magyarcspecifikus dolog volt.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 170
113

Érdekes cikk. Viszont szomorú, hogy a rendszerbe kerülés az elmúlt harmincöt évben szinte jottányit sem változott.
X embert behoznak a rendszerbe, nagy a lemorzsolódás, ami természetes, de utána aki alkalmas, az is hosszabb-rövidebb időre ilyen-olyan parkolópályára kerül.
Ez nem normális.
Ez a srác még szerencsés is volt, hogy a két év helybenjárás alatt is aktívan repülhetett, de azért az látszik, hogy a normális, minimálisan is rentábilis utánpótlás neveléshez a 14 Gripen kevés. A felvevő oldal kapacitása túl szűkös.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 077
10 698
113
Érdekes cikk. Viszont szomorú, hogy a rendszerbe kerülés az elmúlt harmincöt évben szinte jottányit sem változott.
X embert behoznak a rendszerbe, nagy a lemorzsolódás, ami természetes, de utána aki alkalmas, az is hosszabb-rövidebb időre ilyen-olyan parkolópályára kerül.
Ez nem normális.
Ez a srác még szerencsés is volt, hogy a két év helybenjárás alatt is aktívan repülhetett, de azért az látszik, hogy a normális, minimálisan is rentábilis utánpótlás neveléshez a 14 Gripen kevés. A felvevő oldal kapacitása túl szűkös.

De legalábbis több repült időt kellene biztosítani.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Nekem a Gripen fizikájának leirása tetszik - igy első kézből, ahogyan a pilóta látja :
"Igyekszem a minimálisan szükséges üzemanyagot magammal vinni, hogy minél jobban teljesítsen a gép, mivel a Gripen nem a nagy tömeg-tolóerő arányáról híres, és nem az a gép, amivel egy repülőnapon kiemelkedően látványos műrepülő manővereket lehet végrehajtani. Abban az olyan gépek jeleskednek, amelyeknél az állásszög nem annyira korlátozott és felesleges tolóerőben sincs hiány. Ilyen például az F-18-as, vagy a Szu-27-es család. A Gripen mérete is kicsi, nem szabad távol kerülni a nézőktől, mert könnyen szem elől tévesztik. Ami viszont szerintem jól áll a típusnak az a nagysebességű manőverek és a nagy orsózó szögsebesség kihasználása. A kis sebességű, laffogós fordulókat meg kell hagyni az előbb említett típusoknak. Ami még előnyünkre válik, hogy kicsi a profilellenállása, jól gyorsul a gép. Megfigyelhető, hogy a nagysebességű áthúzáshoz elég szűken tudunk visszafordulni, míg egy F-18-asnak ki kell menni messzebbre, hogy felgyorsuljon....
Előny és kihívás is, hogy a Gripenen nem a hagyományos botkormány van, hanem az F-16-oséhoz hasonló markolat. Kis mozdulattal nagy hatást lehet elérni a kormányfelületeken. Már néhány milliméternyi elmozdítás is elég komoly változást okoz. Nagy szögsebességű orsózásnál kihívás tökéletesen vízszintben vagy késben megfogni a gépet. Sokat kell gyakorolni, mert a mozdulatokat gyorsan reagálja le a gép. Ez persze előny is, mert gyorsabban lehet váltani, nem kell nagy botmozdulatokkal dolgozni, nem kell egy manőver megállításánál ellentétes kormánybevitelt alkalmazni."
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 511
72 513
113
Ez a srác még szerencsés is volt, hogy a két év helybenjárás alatt is aktívan repülhetett, de azért az látszik, hogy a normális, minimálisan is rentábilis utánpótlás neveléshez a 14 Gripen kevés. A felvevő oldal kapacitása túl szűkös.

Nem inkább az a probléma hogy jelenleg egy Gripen átlagosan 3 naponta repül 1 órát?
Nem az időszakos ellenőrzéseket, karbantartásokat kellene inkább felpörgetni?
Most már van mobilhangár is, minden szükséges felszereléssel a kisebb munkákhoz, ki lehetne hsználni... ha van elég ember hozzá.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 790
75 839
113
Nem inkább az a probléma hogy jelenleg egy Gripen átlagosan 3 naponta repül 1 órát?
Nem az időszakos ellenőrzéseket, karbantartásokat kellene inkább felpörgetni?
Most már van mobilhangár is, minden szükséges felszereléssel a kisebb munkákhoz, ki lehetne hsználni... ha van elég ember hozzá.

Ahhoz ember kell.Nem betonozhatod a szerelőket a gépek mellé.
 
M

molnibalage

Guest
Nem inkább az a probléma hogy jelenleg egy Gripen átlagosan 3 naponta repül 1 órát?
Nem az időszakos ellenőrzéseket, karbantartásokat kellene inkább felpörgetni?
Most már van mobilhangár is, minden szükséges felszereléssel a kisebb munkákhoz, ki lehetne hsználni... ha van elég ember hozzá.
Ez gépenként kb. évi 120 óra. Ennyi van lízingelve. A gépek tudnának többet is repülni. Gondolom én...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 440
113
Nem inkább az a probléma hogy jelenleg egy Gripen átlagosan 3 naponta repül 1 órát?
Nem az időszakos ellenőrzéseket, karbantartásokat kellene inkább felpörgetni?
Most már van mobilhangár is, minden szükséges felszereléssel a kisebb munkákhoz, ki lehetne hsználni... ha van elég ember hozzá.
Ne felejtsd el, hogy nekünk repóra korlátos support szerződésünk van. Ha a földi támogatás bírná is, a szerződésben foglalt repórák nem időarányos - ha nem annál felpörgetettebb - tempóját, előfordulhatna az, hogy a 10 évre leosztott repidő mondjuk a 8. évben elfogy. Utána meg úgy járunk, mint a lengyelek az alultervezett support szerződésükkel, hogy az ellátási lánc nincs felkészítve az intenzívebb alkatrész fogyasztásukra. A vége az, hogy minden alkatrészre hónapokat várnak.
Ha a terv az, hogy növeljük a gépek számát, akkor már addig is lépcsőzetesen nőni fog a repült óra igény - ahogy sorba lépnek be a Kanadában végzett új pilótáink. De gondolom erre van terv.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 511
72 513
113
Ne felejtsd el, hogy nekünk repóra korlátos support szerződésünk van. Ha a földi támogatás bírná is, a szerződésben foglalt repórák nem időarányos - ha nem annál felpörgetettebb - tempóját, előfordulhatna az, hogy a 10 évre leosztott repidő mondjuk a 8. évben elfogy. Utána meg úgy járunk, mint a lengyelek az alultervezett support szerződésükkel, hogy az ellátási lánc nincs felkészítve az intenzívebb alkatrész fogyasztásukra. A vége az, hogy minden alkatrészre hónapokat várnak.
Ha a terv az, hogy növeljük a gépek számát, akkor már addig is lépcsőzetesen nőni fog a repült óra igény - ahogy sorba lépnek be a Kanadában végzett új pilótáink. De gondolom erre van terv.

A több géphez is több alkatrész kell...
Kb. 2013-2017 között is felpörgetett tempóban mentek a Gripenek, hogy utolérjék magukat időarányosan.
Ha nem lesz második század, akkor kb. 8 pilótára lehet szükség a közeljövőben, utána marad megint az évi kb. 2 fő. Erre nem éri meg több gépet venni.
Inkább több időt kellene még bérelni. Ezzel meg az lehet a probléma, hogy ha már szépen előrelátóan kiszámolták hogy a jelenlegi ütemmel, amikor 2026-ban magyar tulajdonba kerülnek a gépek, minden gép 2026-ra épp átesett a következő 800 órás ipari nagyjavításon és a következőig maradt még bennük kb. 600-800 óra. Azaz a 2026-2034 időszakra eső költségeket növelheti jelentősen az, ha 2026-ig többet repülnek. Magyarország lízingeli a gépeket, nem úgy mint a lengyelek, így a svédek feladata a hadrafoghatóság biztosítása.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 440
113
...nem is tudom melyik év volt az, amikor végre kirepültük az éves keretet. Nekünk van "rezervánk a rendszerben" a korábbi évekből szerintem.
Ez a szerződésmódosítás előtt - és a Z2026 előtt - így is volt, de állítólag 2-3 éve sokkal több a repülés.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 440
113
A több géphez is több alkatrész kell...
Ez így van, de további gépek beszerzése teljesen újra kötött szervizszerződést igényel. Tehát ne úgy képzeld, hogy akkor holnaptól ugyan azokat a keretszámokat koptatjuk több géppel.
Ha nem lesz második század, akkor kb. 8 pilótára lehet szükség a közeljövőben, utána marad megint az évi kb. 2 fő. Erre nem éri meg több gépet venni.
Ezt honnan vetted ezt a 8 pilótát?
Ezzel meg az lehet a probléma, hogy ha már szépen előrelátóan kiszámolták hogy a jelenlegi ütemmel, amikor 2026-ban magyar tulajdonba kerülnek a gépek, minden gép 2026-ra épp átesett a következő 800 órás ipari nagyjavításon és a következőig maradt még bennük kb. 600-800 óra. Azaz a 2026-2034 időszakra eső költségeket növelheti jelentősen az, ha 2026-ig többet repülnek. Magyarország lízingeli a gépeket, nem úgy mint a lengyelek, így a svédek feladata a hadrafoghatóság biztosítása.
Teljesen lényegtelen hogy kinek a tulajdona a gép. A használathoz szükséges support korlátos mindkét esetben. Mi a gépeket a Svéd Légierőtől béreljük korlátos support szolgáltatással. A Svéd légierő meg kötött egy szintén korlátos support szerződést a Saab-bal ugyan ezen gépekre. Tulajdonképpen viszonteladja a szolgáltatást.
A lengyelek hiába vették meg a gépeket. Support szolgáltatás nélkül mehetnek a placcra kordon mőgé.
Náluk a PGZ biztosítja a korlátos supportot (és egyben a hadrafoghatóságot), aki szintén tovább adja a Lockheed szintén korlátos supportját.
Ha 2016-ban a tulajdonunk lesz a gép akkor egyszerűen kötnünk kell egy ugyan olyan korlátos support szerződést a Saab-bal, mint amivel a Svéd légierő rendelkezik, és minden megy tovább a jelenlegi - már jól bevált - feltételekkel.
Náluk sem a PGZ-vel meg a LM-nal van a gond, hanem hogy az eredeti szerződések már nem takarják be a túlhasználatból (a szerződés kereteihez képest) származó alkatrész igényt.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 075
13 704
113
Link
De a keret növekedése - a hírek szerint -, a gyakorlatban is jelentkezett tényleges repült idő növekedésében.

Az eddigi 16800 órát emelték a duplájára miután áttárgyalták, hogy 10 év helyett 20 évig lesznek itt a gépek.

Ezzel elvileg 63 milliárdot spórolnak. Ezért 2* annyi repidő plussz kiképzés? Ez elég fura lenne. Még úgy is, hogy a részleteket nem tudjuk.
Gondolom most azért repülnek többet mert van pénz. Hisz volt olyan év amikor alig 1300 órát repültek.