[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 495
3 946
113

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 230
24 350
113
Köszi, máshol még nem olvastam a Caslav-i eset pontos okait.
Link a google-ferdítőhöz:
https://translate.google.com/transl...edni-let-pumy-66-na-cviceni-lion-effort-2015/
(a sok körítés után a lényeg a cikk kb. 2/3-ánál kezdődik, a jobb oldali cockpit fotó feletti bekezdésnél)
Eddig is tudtuk, hogy a "műszaki hibát" ami a leszálláskor fellépett végül is Ugrik rosszul kezelte, de itt legalább nagyon korrektül (sőt profi módon) le van vezetve a történet...
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 230
24 350
113
e049d59fd6c7548b437a609bc9d1e9f5.jpg

A földezérés pillanatában deaktivál az ATCS rendszer, DE a hajtóművet 60%-os fordulatszámon, kb. 40% tolóerőn hagyja, amit a pilótának ezután magának kell kezelnie. Érthetetlen módon Ugrik a fékezéssel volt elfoglalva - ami részben nem működött - viszont a motorteljesítményt (a tolóerőt) nem csökkentette.
Mint ha a gázon hagynád az egyik lábad miközben próbálod kigyúrni a belét a nem működő fékpedálnak...
 
M

molnibalage

Guest
Eddig is tudtuk, hogy a "műszaki hibát" ami a leszálláskor fellépett végül is Ugrik rosszul kezelte, de itt legalább nagyon korrektül (sőt profi módon) le van vezetve a történet...
Emésztetetlenül hosszú írás totálisan feleleges kitérők tömkelegével és kb. SAAB reklámmal.
Műszaki hiba...?

Kb. ez a lényeg, minden más csak sallang.

Shortly afterwards, the news immediately spread throughout the base, and everyone present watching the landing of the Hungarian Gripen from the stand immediately began to wonder what could have caused such a fatal accident during a completely banal landing? And here it is necessary to return to the beginning of the landing maneuver to the place where the gene. Ugrik decided to approach with the ATCS (Auto Throttle Control System) turned on. When the wheels of the main chassis are touched, the ATCS system is automatically deactivated, but the engine control lever, the so-called POMka, remains in the same mode as before the deactivation of ATCS, ie approx. 60% of speed - approx. 40% of thrust. The aid is no longer blocked by anything, but the pilot must manually retract it to ground idle. And this thing gen. Ugrik did not do this for completely incomprehensible reasons.


General Csaba Ugrik was and still is undoubtedly an extremely experienced pilot with a large number of flying hours and experience from a wide range of supersonic aircraft, including the legendary Twenty-One. Unfortunately, especially the managerial position of base commander in recent years probably did not allow him to spend driving Gripen, or training on the simulator required number of hours and practice a number of situations that he could encounter as a JAS-39 pilot in flight. It is a mere speculation by the authors that he simply and simply forgot about this particular action, which must be done after deactivating the ATCS system, mainly due to the small number of flying hours in the Gripen cabin recently. This only proves how it is still necessary to know in detail all the systems of the aircraft and not to underestimate anything in retraining and training. Another speculation as to why the co-pilot did not intervene in the proceedings,is probably a question of subordination.
The younger of the pilots simply did not want to interfere in the piloting of his superior.


Hát igen, amiről már sokszor volt szó. Nincsenek új balesetek, csak feledékeny emberek. A civil repülés is tele van ilyen esetekkel.

Ami viszont igen szomorú, hogy ezt egy magyarnak miért egy cseh oldalról kell megtudnia?
Transzparencia a béka segge alatt kettővel.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 288
4 739
113
Ami viszont igen szomorú, hogy ezt egy magyarnak miért egy cseh oldalról kell megtudnia?
Transzparencia a béka segge alatt kettővel.
Mert akkor vérszemet kapnának az emberek, hogy lehet felelőst keresni, és esetleg felelősségre vonni bármelyik döntéshozót. Kinek hiányzik ez? Aki most hoz döntéseket, annak nem, aki döntéshozóvá akar válni, annak sem. Titkosítsunk mindent 50 évre.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 230
24 350
113
Műszaki hiba...?
A cikk szerint a földetérés pillanatától a gép fékezett, csak gyakorlatilag nem lassult. Nyilván azért sem, mert Ugrik egyszerűen nem húzta vissza a gázkart, de hogy maga a fékezés alig lassitott valamit a gépen az arra enged következtetni, hogy:
  1. vagy nem működtek a futóművek fékei már a földetérés pillanatától és Ugrik ezt megtetézte...
  2. vagy a fent hagyott tolóerővel pikk-pakk "elhasználta a fékeket" és elfogyott a beton...
Az hogy elqrta, az nem kérdés. Az, hogy erről igy olvasunk ennyi idő távlatából az is "olyan jellemző"...A hátsó ülésben lévő gyakorlott pilóta ezt lazán megoldotta volna.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74
M

molnibalage

Guest
Mert akkor vérszemet kapnának az emberek, hogy lehet felelőst keresni, és esetleg felelősségre vonni bármelyik döntéshozót. Kinek hiányzik ez? Aki most hoz döntéseket, annak nem, aki döntéshozóvá akar válni, annak sem. Titkosítsunk mindent 50 évre.
Ehhez képest lásd az F-15-ös írásomat. Fent volt tök nyilvános forrásban, hogy mi történt.
A cikk szerint a földetérés pillanatától a gép fékezett, csak gyakorlatilag nem lassult. Nyilván azért sem, mert Ugrik egyszerűen nem húzta vissza a gázkart, de hogy maga a fékezés alig lassitott valamit a gépen az arra enged következtetni, hogy:
  1. vagy nem működtek a futóművek fékei már a földetérés pillanatától és Ugrik ezt megtetézte...
  2. vagy a fent hagyott tolóerővel pikk-pakk "elhasználta a fékeket" és elfogyott a beton...
Az hogy elqrta, az nem kérdés. Az, hogy erről igy olvasunk ennyi idő távlatából az is "olyan jellemző"...A hátsó ülésben lévő gyakorlott pilóta ezt lazán megoldotta volna.
Semmiféle fékelfogyás nem volt. Simán félreértésből nem fékeztek...
A gép annyit lassult, amit a légellenállás és a gördülési ellenállás okozott. Úgy, hogy a tolóerő még alapjáraton sem volt.
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
512
1 415
93
Valamelyik képen látszanak masszív féknyomok a pályán, szóval fékezett a gép, ahogy a kerekektől tellett.
(̶P̶l̶e̶t̶y̶k̶a̶k̶é̶n̶t̶ ̶a̶z̶t̶ ̶h̶a̶l̶l̶o̶t̶t̶a̶m̶,̶ ̶h̶o̶g̶y̶ ̶a̶ ̶r̶e̶p̶i̶a̶j̶á̶n̶d̶é̶k̶ ̶b̶e̶s̶z̶o̶r̶u̶l̶t̶ ̶a̶ ̶g̶á̶z̶k̶a̶r̶ ̶m̶ö̶g̶é̶,̶ ̶a̶z̶é̶r̶t̶ ̶n̶e̶m̶ ̶s̶i̶k̶e̶r̶ü̶l̶t̶ ̶a̶z̶t̶ ̶l̶e̶h̶ú̶z̶n̶i̶ ̶a̶l̶a̶p̶r̶a̶.̶)̶
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 310
81 315
113
Mindenki úgy tudta eddig hogy az AMRAAM-ER csak a NASAMS-hez lesz jó, erre most kiderült hogy van egy ilyen program is....

Raytheon looks at integrating AMRAAM-ER in F-35A and F-22 internal carriage

A mérnöki erőfeszítések megerősítik azokat a találgatásokat, amelyek szerint a vállalat a kiterjesztett hatótávolságú variánst (AMRAAM-ER) nemcsak föld-levegő fegyverként, hanem levegő-levegő rakétaként is kínálja.

Raytheon szerint még nem határozta meg, hogy az AMRAAM-ER belefér-e a Lockheed Martin F-22 vadászgép belső fegyverterébe. Feltehetően a kibővített hatótávolságú változat könnyebben integrálható a már hagyományos AMRAAM-ot is szállító negyedik generációs harci repülőgépek szárnyai és törzse alá, mint például a Boeing EA-18G, Boeing F / A-18E / F, Boeing F-15, Eurofighter Typhoon, Lockheed Martin F-16 és Saab JAS-39 Gripen.
 
M

molnibalage

Guest
Mindenki úgy tudta eddig hogy az AMRAAM-ER csak a NASAMS-hez lesz jó, erre most kiderült hogy van egy ilyen program is....
Kettőt lehet találni, hogy miért merült fel az ötlet, hogy esetleg hamarabb kukáznál az F-22A-t, mint tervezték.
Bár van számtalan előnye is az M1.7 SC-nek, egyik az AMRAAM messzira loftoálsa, de ha ezt tudja az F-35A is belső térből az AIM-120 ER-rel, akkor ez a rész ki lenne pipálva.

Bár ettől az F-35A nem válna képesség úgy üldözni is a menekülő ellenfelel és olyan szabadon mozogni, mint a Raptor.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
És akkor megint előjön a kérdés, hogy amikor Maróth Gáspár azt mondta az egyik Spirit FM-es interjúban hogy a megrendelt AMRAAM rakétákat még nem tudja alkalmazni a Gripen, akkor mire gondolt...
..ha tényleg erre gondolt akkor arra is gondolnia kellett hogy az AMRAAM-ER hez kevés a Gripen mostani PS-05/A Mk.3-4 radarja.
Ahhoz hogy az ER hatótávolságát ki lehessen használni már turira szükség lesz az AESA antennás Mk.5 re.;)
 
S

speziale

Guest
Kettőt lehet találni, hogy miért merült fel az ötlet, hogy esetleg hamarabb kukáznál az F-22A-t, mint tervezték.
Bár van számtalan előnye is az M1.7 SC-nek, egyik az AMRAAM messzira loftoálsa, de ha ezt tudja az F-35A is belső térből az AIM-120 ER-rel, akkor ez a rész ki lenne pipálva.

Bár ettől az F-35A nem válna képesség úgy üldözni is a menekülő ellenfelel és olyan szabadon mozogni, mint a Raptor.
Ennyi erővel a meteor-t is rendszeresíthették volna...annak integrációját az európai F35 üzemeltetők úgyis megcsinálják...
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
..ha tényleg erre gondolt akkor arra is gondolnia kellett hogy az AMRAAM-ER hez kevés a Gripen mostani PS-05/A Mk.3-4 radarja.
Ahhoz hogy az ER hatótávolságát ki lehessen használni már turira szükség lesz az AESA antennás Mk.5 re.;)

Lehet rosszul tudom (akkor javítsatok ki), de már bőven megvan az a képesség, hogy külső forrásból kapja a céladatokat a Gripen, és azok alapján MCG-t is tud küldeni a rakétának. Tehát nem a saját radarját használja az MCG-hez, hanem földi vagy légi bázisú radar, vagy akár egy másik Gripen radarjának adatai alapján.

Innen nézve nincs szükség saját AESA antennára, hiszen csak a fegyverindító platform szerepét tölti be.

Földi telepítésű radarokkal pedig azért nem állunk rosszul...