Hát ha te találsz az M777 eredeti árán (
700.000 USD) bármilyen új 155-ös önjárót, akkor én faguriga leszek.
És akkor még nem is az EDA programos 1/10-ed árat vettem!
Felújítva, tartalék alkatrésszel, oktató anyagokkal együtt sem kerülhet többe mint 1M USD. Ráadásul a Nemzeti Gárdás kapcsolatunkkal nem is feltétlen kerülne olyan sokba a kiképzés.
Ne az indiai szerződésből indulj ki, mert náluk a licence gyártás is benne volt az árban.
Ahogy leírtam, használt M777-esből nagyon sok van az amerikaiaknak raktáron. A Marinesnak majdnem az egész, de az Armynak is rengeteg. Pláne, ha elkezdik a Stryker BCT-kben leváltani az új kerekes SPH programmal. Ráadásul vontatottból ez jelenti nagyjából a top kategóriát. (az A2 digitalizált, ultrakönnyű, és ráadásul fel van készítve az intelligens lőszerek alkalmazására is.)
Abból indulj ki, hogy nem fogunk tudni a szükséges mennyiségű ágyúcsövet megvenni még kerekesből sem.
A legolcsóbb ismert kerekes az EVA lenne. A cseh tender kapcsán derült ki, hogy az kijött volna lőszerrel együtt a 6M EUR/db-os keretből. A Caesar meg nem.
Na egy osztály ezen az árszinten nagyjából 145-150M EUR magasságában mozogna. Na ebből kellene vagy 3-4 minimum, ha egy önálló ezredet fel kellene szerelni, a kerekes dandárnak járón kívül. És akkor a tartalékos ezredek még nem rendelkeznek semmilyen tűztámogatással.
A kerekesek beszerzése elkerülhetetlen. Ezt senki sem vitatja. Csak nem mindegy, hogy a tüzérség rendberakása 1Mrd USD- be kerül, vagy csak a felébe.
Szóval szerintem az ideális az lenne, ha menne egy kerekes SPH osztály a kerekes dandárhoz. 2 kerekes SPH osztály az önálló ezredhez. Ezt kellene megfejelni egy 2 vontatott osztállyal (1db 155-ös, meg 1db 105 mm-es) .
Ha meg megvesszünk egy rakétás tüzér rendszert, akkor az ezred kibővülhet egy tüzér dandárra, némi saját felderítéssel (UAV is), logisztikával.
A 2 vontatott osztály pedig gondoskodhatna 1-1 kiképző ütegről, ahol lehetne intézni mind az önjárókra a szerződéses állomány kiképzését, mind a tartalékos tüzérek szakkiképzését. A kiképzés során én szépen lépcsőzetesen intézném a programot. A 105-ös után, átkerülhetnének a leendő tüzérek a 155-ös vontatottra, majd pedig mindenki a beosztásának megfelelő SPH-ra (kerekes, vagy a PZH).
105-ös esetén elegendő a személyzetnek (és a vontatásra) egy NMS (vagy akár egy Hilux is!), míg az M777-hez bőven jó egy Gidrán is.
De mondok még jobbat!
Olyan régen hoztam már szóba a Bronco-t...
A képen a BVS10 van, de nem nehéz elképzelni a dolgot Broncoval sem. Az első szegmensbe megy a személyzet. A hátsóba a lőszer, míg a végére ráakasztható a 105-ös. Ha meg az ágyú két kereke közé felraknak egy 1-1 csúszótalpat, akkor nincs az a terep, ahova ez a miskulancia el ne menne.