Nem érted.
Biztos tök jó lenne 2x vagy 5x gép, de jelenleg senki nem mondja biztosra a vezetésből, hogy lesz gépbővítés.
A biztonságpolitikai helyzet nem indokolja, különben ezt vennék előre a fejlesztésben.
Még csak komolyabb vitáink sincsenek a szomszédainkkal - nem hogy háborús helyzet és nekik is csak "légi rendőrségük" van kb.
Románoknak több, de elavultabb gépeik lesznek két és félszer akkora védendő terület - már ha egyáltalán van értelme az összehasonlításnak egy NATO szövetséges esetén. Kormány többet "hadakozik" Brüsszellel, mint bármelyik szomszédunkkal...
Nekem csak annyi a gondom, hogy emberek tényként állítanak olyat, ami egyelőre nem az.
Legalább annyian gondolják itt velem együtt, hogy nem is várható mennyiségi növelés ebben az évtizedben, mint ahányan biztosra veszik. Ha '22-ben váltás jön (most hagyjuk, hogy mi ennek a valószínűsége meg ennek ki örülne, ki nem), akkor meg örüljünk, ha Zrínyi mostani formájában lefut - nem, hogy második Gripen század...
Az a nagy probléma, hogy teljesen más alap kiindulópontról indultok Kammmal és ezért esély nincs megértenetek egymást. És ezt kisebb részben tetézi néhány valódi félreértés a gépek állapota és képességei között.
1, A mi C/D-ink
jelenleg nem frissen gyártottak. Félidősek, ennek minden előnyével és hátrányával. Amikor arról beszélünk, hogy a románoknak 40 éves gépeik lesznek 3-szor meg 4-szer ennyien az évtized végére, mint amennyi jelenleg nekünk van, akkor a mieink akkora már 30 éves lesz. A hadrafoghatóság számait nem adja ki. (Viszont azt sem, hogy az ő 50 éves gépeik hogy maradnak fent a levegőben.)
2, A szlovák Viperek esetében a legújabb technológiát vásárolták meg annak a bizonyos egy századnak. Attól még, hogy mi nem a 20 évvel ezelőtti szinten hagyjuk a saját gépeinket, attól még ezek nem lesznek egy szinten egy frissen gyártott E/F-fel vagy egy 70-es blokkal hadrafoghatóság tekintetében sem, de harcértékben is egyszerűen
nem is tudunk mindent kicserélni bennük, hogy egyenértékűek legyenek. A motor nem fog ugyan annyit tudni, a fegyverszám tekintetében a terhelhetőségük szintén a kicsi de olcsó elvnél maradnak.
3, Románoknál jelenleg is 4 század vadászgép van. Csak amíg MIG-21-essel repültek, addig nem ijedtünk meg tőlük. Az a technológiai különbség C/D és 21 között van, amire lehet hivatkozni, hogy ha nagyon arcoskodnak és támogatni akarják a szárazföldieket, akkor hamar levarázsoljuk őket az égről.
Az F-16 MLU-nak a harcértéke vitatott, mert még a románok sem tudják, hogy pontosan mi kerül bele és mi nem. De az biztos, hogy kétszeres fölénynél többet a legjobban modernizált C/D sem fog tudni kompenzálni belőlük.
Szóval ha beszereznek akár csak három század használt F-16-ost, azt már te nem fogod lefogni egy század géppel. És még mindig arról beszélünk, hogy ők nem oszlattak fel a négy közül egy századot se.
4, Folyamatosan abból indulsz ki, hogy NATO szövetségesek és amúgy is örök barik meg világbéke. Románia amióta létezik
soha nem volt még olyan időszak, hogy ne okozott volna problémát. Amikor Ukrajnáról beszél az egyik tábor, amire az a válasza a másiknak, hogy de az tőlünk messze van
és egyébként is NATO tagok vagyunk, akkor az a bajom, hogy a II. vh. alatt meg mind a ketten német szövetségesek. És ettől még gyengének nem mutatkozhatunk egy Kelet-Európában kiélesedő diplomáciai légkörben. Se oláh ellenében, se tóttal szemben!
„Si vis pacem, para bellum”
Problémák, amiben neked igazad is lehet:
A, Ténylegesen nem jelent az ukrán 4 százados légierő
jelenleg veszélyt ránk. Megjegyzem, ott is beszélgetnek F-15+F-16 kombinációról, és a katonai kiadásokat minden határon túl növelik. A románoknak a jelenlegi légierejük sem jelent nagy előnyt a számukra, de a szándék az már be lett jelentve Mordorban, hogy bővíteni akarnak. Nem rendelkezünk a Szolgálatok információival, hogy ennek a komolyságát és valós ütemezését fel tudjuk mérni, csak találgatunk. De amennyiben ezt valóban meglépik
ebben az évtizedben, úgy nekünk is érdekünk ezt ellensúlyozni. A kor és modernizációval egybevéve én azt mondom, hogy három század román F-16-ost ellensúlyozni tudunk két századdal.
De ha ez elmarad és csak 2035-re lesz nekik harmadik század F-16-osuk, akkor abban az esetben valóban inkább megéri megvárni az 5th gen váltásunkat és már arra beszerezni új gépeket. Itt nagyon elcsúszik a beszélgetés köztetek, hogy abból indulunk ki, hogy
jelenleg nekik egy század van, vagy abból, hogy ezt nagy hangzatosan 2026-ig akarják háromra felhozni. Megszoktuk tőlük a nagy szavakat és nagy megcsúszásokat, de ha 2030-ban fejezik be a 3. századot, az is tisztességes csúszás lesz számukra.
B, Az idő kulcskérdés és itt tényleg arról vitatkoztok Kammmal, hogy 2026 a második század vagy 2030. Én azt mondom, hogy amíg nincs sugárhajtású kiképzőgép, addig felesleges arról álmodni, hogy új vadászgépeket szereznénk be. Viszont teljesen jogos az az észrevétel másoktól, hogy ha 2030 előtt nem tartja valaki valószínűnek az új századot, onnantól viszont már értelme nem lesz annak, hogy ne várjunk az 5. generációs gépre. Viszont én azzal számolok, hogy 2030-ra már fel fog állni az új század fele részben E-ből, fele részben F-ből.
+ érv, amit nem szeretünk emlegetni, a Tempest még mindig egy óriási lutri. Ez nem egy tudatos tervezés eredménye, hanem a Brit Birodalom nosztalgiája az angoloktól. Partnert találtak hozzá egy olyan Olaszországban, ahol másfél évente új kormány szokott jönni. És ez a két jómadár már bevásárolt magának F-35-ösből.
Számunkra egy lehetséges kitörési pont ez a program. Egyfelől arra építeni, hogy 2035. jan. 1-én kész lesz és addig fél lábon ugrálva is kibírjuk, abban több a rizikó, mint a realitás. Ráadásul addigra a mi légi flottánk is olyan korú lesz, mint most a román F-16-osok. Kérdéses hadrafoghatósági arány, csak nem három századdal betervezve, hanem... Mennyivel? Eggyel?
Szóval én azt mondom, hogy a végtelenségig nem húzhatjuk a második század kérdését. Látni kell, hogy a kormány gőz erővel dolgozik a repülőiparban a kapacitásaink kiépítésén. Én azt mondom, hogy ezek a folyamatok túlságosan előre haladottak már ahhoz, hogy mi 2035-ön túli új gép építésében gondolkodnánk. De 2026 meg szerintem túl korai. És ettől a pillanattól kezdve értékeld azt, amit mondasz!
Te azt mondod, hogy 2030-ig nem hiszed, hogy lenne új gép. Akkor miért idén fizetünk ki pénzt egy AV gyárért Csehországban? Miért idén jelentjük be, hogy a Gripenek brazil partnere fejlesztő irodát nyit Budapesten
és a jövőben gyárépítés is lehetséges. Egy gyár építése több év és még nincs is konkrét elhatározás meg szerződés rá.
Én azt mondom, hogy az évtized második fele. Emiatt nem is várok a közeljövőben bejelentést. Szerintem nem 2025-re kell legyártani az új gépeket, hanem 2026 környékén fog egy új szerződés létrejönni és pár évet simán rá kell számolni, amíg elkészülnek. És igen, a pilóták képzése akkor is még olyan, hogy nem lesz 100%-os, hanem újabb évek.
De világosan ki kell jelenteni, hogy mit mondunk egy időpont esetén. Ha te úgy értenéd a 2030-at, hogy akkor jelentik be az új szerződést és akkor kezdődik el valami új vadászgép gyártása, akkor nem értek veled egyet. Ha úgy érted, hogy addigra már le is lesz szállítva az új század, a pilóták javában gyakorolnak, akkor viszont egyetértünk.