Na most nem akarom az elkövetőt mentegetni kicsit sem, de ha kocsiba ülök, akkor valami fontos dolgom van. És mind a mai forgalomszervezés, mind a közlekedési kultúra oda mozdult el, hogy ne lehessen normális idő alatt bejárni az utat a autóval jelentősen áthágott szabályok nélkül. Nem az alkalmatlanokat szórjuk ki az autóvezetés-vizsgákon, hanem az alkalmatlanokhoz igazítjuk (próbáljuk igazítani) a közlekedést. Aztán kinevelődnek a mindkét végletet túlzásba vivő idióták.
Már egy párszor felhúztam a szemöldököm közúti közlekedés témájú némely hozzászólásodon régebben is.
Nem mondok újat; a közúti közlekedés egy össztársadalmi tevékenység.
Ahol az adott társadalom teljes vertikuma részt vesz a csenyétei cigányoktól a belpesti fülhallgatós rolleresekig. (Sztereotípia level 2024)
Van egy adott jogszabályi keretrendszer, egy adott közlekedési terület/felületrendszer, s egy korszellemmel megvert társadalmi környezet. Legyen az Bern, Budapest, Csenyéte, Peking, Bogota, Új-Delhi.
Amikor kilépsz a lépcsőházból, a kertkapun, akkor azzal aláírod a részvételi feltételeket.
Bosszankodol, hiszen nem mindenkit te nemzettél/neveltél, de ilyen a popszakma.
Reggelente, ha 6:50-kor indulok, akkor 30-35 perc, mire bearaszolok a munkahelyre.
Ha 6:40-kor, akkor húsz perc és úgy suhanok fel a pályára, hogy a hűtőfolyadék hőmérője még meg sem mozdult...
Én bagoly típus vagyok, minden reggel egy (nem)kicsit meghalok, ha egy perccel is korábban kell kelnem a komfortos
8 óránál.
Tehát minden reggel úgy kelek, hogy 6:40-kor el tudjak indulni.
De ez nem mindig jön össze (idős az édesanyám, a zasszonyra kell várni, odajön a szomszéd, hogy átjöhet e napközben, mert a nagy satun dolgozna, stb.)
...hogy is van a régi mondás; lenézzük az afrikaiakat, mert esőtáncot járnak aszály idején, de felvilágosult New York-i lakosként azt hisszük, hogy a dudálásunk feloszlatja a közlekedési dugót...
Már többször írtam/mondtam, hogy előzetes PÁV "light" vizsgálat nélkül senkit nem engednék gkv. tanfolyamot végezni.
Mert sem a vezetés oktatás alatt, sem vizsgán nem derül ki, hogy a delikvens - ha nem ül mellette egy idegen "főhatóság" - mennyire kretén...
Amikor a '89-ben PÁV III-at csináltam (már megvolt a sorkatonasághoz az MHSZ tgk vez. vizsgánk), a jelentkezők fele nem ment át a vizsgán.
Pedig ügyes, talpraesett gyerekeke voltak.
Csak elbuktak a pszichológián.
Szóval ilyen előzetes PÁV nem lesz, mert a mindenkori politika ellenérdekelt.
Mert szavazó az istenadta, mert tankol, kocsit, alkatrészt,
vármegyematricát vesz.
Akkoriban kevés nő vezetett, mert egy akkori autóban nem volt szervo, mindig induló, erőteljes, a teljes fordulatszám tartományban használható motor, lefulladásgátló, automata váltó, no meg nem volt üzembiztonság.
Pont így is elég kalandos volt, mert a döntő többség max. csak hétvégén vezetett egyszer a piacra, telekre, Skodrival, Varnyúval -szigorúan kalapban...
De a hétköznapok 8-tól 14 óráig teljesen jók voltak, mert akkor leginkább azok vezettek, akiknek ez a hivatásuk volt: Szállítók, fuvarosok, buszosok, taxisok, mentősök. Akik uralni tudtak egy IFA-t, Roburt, kézi váltós buszt, Nysát, Barkast, taxis KGST szgk.-t...
Szerettem is akkoriban vezetni hidd el.
Pedig Nysa volt.
Beállítottam neked időponta, hogy milyen volt vezetni:
Meg Buchankát a budapesti kockaköves forgalomban.
Ma viszont már mindenki vezet.
Mindenki
is.
Ennek végtelen sok oka van; műszaki fejlődés, árarányok, tömegközlekedés visszaszorulása, stb., stb.
Tehát vezet a khm. uzsorás 18 éves fia, meg a 150 centis nőcike AMG SUV-ot, a munkanélküli képzésben résztvevő teherautót (s igen, kidobálja üresbe a váltót a 10 tonnáson is, csak azért is - unokatesóm oktató...), automata buszt, aki nem tud normálisan sebességet váltani a saját kocsiján se, de relatíve jól lehet keresni, hát miért ne?
Vezet az eleve idegbeteg csomagküldős fehér furgont 120 címmel.
Vezet a munkanélküli kétszázezres Swiftet ételfutárként.
Vezet a polgárőr, aki a falujából leginkább ki sem mer menni.
Vezet a reszketeg falusi bácsi a zsákfaluból, aki behordja a falubelieket a kemoterápiára, meg vezet a nagymama, mert ő ér rá elmenni az unokáért
avárosba az iskola után.
Te meg csodálkozol.