Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
A személyeskedésed megtarthatod magadnak. Megtanulhatnád már végre, hogy azzal nem az igazad bizonyítod be, csak az egyes fórumozók körében rólad kialakított negatív képed erősíted vele.

Amikor a magyar hálózatot elkezdték kiépíteni, akkor sem arra tervezték, hogy minden házban lesz hűtő, mosógép, mikró, porszívó, számítógép és százféle egyéb elektromos gép. Mint ahogy az amerikai vadnyugaton sem arra tervezték, hogy medencét fűtenek, meg 5 kW-os vízmelegítő lesz a csapon.
A hálózatot folyamatosan fejlesztik, az ígényeknek megfelelően. Az elektromos kocsik sem egyik napról a másikra fognak elterjedni, szóval lesz idő alkalmazkodni a többletfogyasztáshoz. Hogy ez pénzbe kerül? Nyílván, de azért fizetek sokkal többet az áramért, mint amennyiért ő megveszi Pakstól.
A minden házba MW-os gyorstöltő hülyeséget meg hagyd már el. Nem fognak gyorstöltőket pakolgatni mindenhova. Az emberek túlnyomó többsége otthon fogja töltögetni a sima 230-ról.


Annyira nem arra tervezték, hogy nyolcvanas évek eleji társasház, aluminim szalagkábel... Örök pröbléma, arra tervezeve a rendszer, utcavégi trafóval bezárólag, hogy kb világítás mosógép egy db tévé.. ezért örök probléma, hogy kenyérsütő és mosógép egyszerre: azt már nem bírja a hálózat...
hová illeszted be itt a rendszerbe az E-autó töltőrendszert?
meg lehetne, de
-van-e rá szándék?
*-van-e rá akarat?
-ha van is mindkettő, jelenleg ez-e a legégetőbb probléma, országos szinten?
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger
M

molnibalage

Guest
A teljes magyar közlekedést 1 Paksi erőmű ellátná. Most építünk még egy Paksot, így jópár évig párhuzamosan kettő is működni fog, gondolom számoltak azzal, hogy ehhez szakemberek is kellenek.
Melyik részét nem érted a zsinóráramnak, a változó igényeknek és azt, hogy ezek metszete problémás...?
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Melyik részét nem érted a zsinóráramnak, a változó igényeknek és azt, hogy ezek metszete problémás...?

Mindegyiket értem. Te melyik részét nem érted annak, hogy ha elterjednek majd az e-kocsik, akkor a lakosság többsége éjjel fogja tölteni, amikor alapból kisebb lenne a fogyasztás. Szóval az e-kocsik ugyan a nappali fogyasztást is megnövelik, de az éjszakait sokkal jobban, így kisebb lesz az ingadozás.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Ja értem, negatív kép...

Az mikor jön el majd a "kép kialakításakor", hogy nem állsz bele egy vitába, amihez láthatólag nincs meg se a műszaki, se a természettudományos tudásod? Hm..?
A hócipőm teli van azzal, amikor elfogynak a műszaki érvek, akkor a stíluson kezdenek az emberek lovagolni akkor, amikor már felbaszták a kedves vitapartner agyát a folyamatos sületlenségekkel....

És, ha ez folyamatosan történik akkor kiről milyen képes is lehet alkotni...? [fevakarás]

A KGST éra alatt a fő gernichálózatot méretezték a növekő ipar és lakossági igények növekő kielégítéséhez, de az kisebb alállomásokat. Szigetszentmiklósos az utca végén a trafó állandóan lehalt a '90-es évek végén, aztán lecserélték egy nagyobbra. Na, szerinted miért? És sehol nem látok egy fia elektromos autót sem. A házakban levő kábeleket viszont sehol és a lakossági vonalon én 16A feletti biztit nem láttam, de ha szerinted elterjedt, akkor higyjél csak eppen. Mert ez már hit amit tolsz...

Hálózatot végszükség esetén fejlesztettek régen is csak. Ennek költségét BTW nagy fejlesztéskor rátoljká a beruházóra. Az erőműves projektek eseténben volt, hogy még extra feltétele is volt a csati engedélynek. Ja, a rezsicsökkentés nevű ordas baromság miatt meg nemhogy hálózatfejlesztés nincs, de a karbantartáson is ott vágnak, ahol csak lehet. Erről is volt már szó....

Sehol nem mondtam a minden házba gyorstöltőt. De, ha csak minden autót 5-6 kW teljesítménnyel töltenél már az érdekes lenne egy rakás napszakban. Mondjuk nyáron hazaérsz kánikulában a boltból, mindenki légkondizok és autót tölt és teszi napi teendőit még mellette.

Az ugye megvan, hogy hány nagy blackout volt a világan elektromos autók nélkül is? Ja, ha ezt még nyakonöntöd még a balfasz szél+naperőművek, akkor lesz csak "szép világ"...

Te pont annyira értesz az elektromos autózáshoz, amennyire én. Neked sem és nekem sincs.
Egyébként én hoztam adatot, hogy más országokban sokkal több áramot fogyaszt egy-egy háztartás. Ha nekik sikerült olyan rendszert kiépíteni, akkor nekünk miért ne sikerülne. Afrikában vannak olyan falvak, ahol a teljes falu nem fogyaszt annyit, mint itthon egy ház, akkor szólj már nekik, hogy ne vegyenek mosógépet, mert az hálózatfejlesztéssel fog járni.
Mit nem lehet azon megérteni, hogy ha nő a fogyasztás és nem bírja a hálózat, akkor az elosztók rászorulnak a fejlesztésre? Eddig is kellett fejlesszenek, ezután is fognak. Egyébként megnézhetnéd, hogy a magyar áramfogyasztás hosszútávon folyamatosan növekedett, szóval a jövőben is fog, e-kocsik nélkül is.
 
  • Tetszik
Reactions: zeal

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
Tarlós István biztos benne, hogy idővel Budapestről is kitilthatják a dízelüzemű járműveket. A főpolgármestert az Index kereste meg ezzel azután, hogy Róma, Stuttgart és Düsseldorf vezetői a dízelautók kitiltásáról döntöttek.

"Nem nagyon hiszem, hogy öt éven belül ez generálisan megoldható. Egy biztos, itt is bekövetkezik" - mondta Tarlós, aki szerint ennek előfeltétele a lakosság és a vállalkozók felkészítése. "Mi is tervbe vettük a kitiltást, de csak bizonyos türelmi idővel, és nem egyik napról a másikra" - mondta.

Magyarországon amúgy a jogszabályi környezet nem teszi lehetővé a dízel kocsik kitiltását, ezért jogszabályokat kell alkotni. Tarlós szerint az első lépés a szmogrendelet módosítása volt, a két év múlva hatályosuló új szabályozás szerint szmogriadó idején bizonyos dízeleket már el lehetne tiltani a közlekedéstől.
 
  • Tetszik
Reactions: danielblack

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 235
60 323
113
Ezzel a tiltsuk ki a dízeleket a városból dologgal van egy kis bajom. Mert mi lesz így a B-s jogsival is vezethető kisteherautókkal?
Csak mert egy Fiat Doblo 1.3 vagy 1.6 MJet valósan eszik 6-7 liter körül terhelten, egy 1.6 benzines meg 10+ litert.
Ablakos ismerősöm Fiat Ducato 3 literes MJet-e 9 fölött még nem evett. Benzinesben nem is nagyon gyártanak ilyet, de szerintem nyugodtan számolhatunk 20 literes fogyasztással egy benzinesre.
A másik meg az olajfinomító oldala az egésznek. Nem értek hozzá, csak kérdezem. Milyen arányban tudják szabályozni a finomítóban azt, hogy a nyersolajból milyen végtermék (dízel, benzin, kerozin) legyen? :-O
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Ezzel a tiltsuk ki a dízeleket a városból dologgal van egy kis bajom. Mert mi lesz így a B-s jogsival is vezethető kisteherautókkal?
Csak mert egy Fiat Doblo 1.3 vagy 1.6 MJet valósan eszik 6-7 liter körül terhelten, egy 1.6 benzines meg 10+ litert.
Ablakos ismerősöm Fiat Ducato 3 literes MJet-e 9 fölött még nem evett. Benzinesben nem is nagyon gyártanak ilyet, de szerintem nyugodtan számolhatunk 20 literes fogyasztással egy benzinesre.
A másik meg az olajfinomító oldala az egésznek. Nem értek hozzá, csak kérdezem. Milyen arányban tudják szabályozni a finomítóban azt, hogy a nyersolajból milyen végtermék (dízel, benzin, kerozin) legyen? :-O

Lehet lemaradtam valamiről, de nem az euro 6-osnál roszabb besorolásúakat akarják kitiltani?
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 235
60 323
113
blitzkrieg

"Lehet lemaradtam valamiről, de nem az euro 6-osnál roszabb besorolásúakat akarják kitiltani?"

Jó ha a 10%-ot eléri az Euro 6-os dízelek aránya.
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
gyorsan utánanézve a foylamatnak, úgy látom nincs olyan, hogya dízelnél leáll a finomítás...
http://www.physics.ttk.pte.hu/pages/munkatarsak/nemetb/IT-4-Koolaj-feldolgozas-NB.pdf

tlán ez?
forrás:
http://slideplayer.hu/slide/2088678/
img9.jpg


ill



img14.png
 
M

molnibalage

Guest
Te pont annyira értesz az elektromos autózáshoz, amennyire én. Neked sem és nekem sincs.
Ez a legülyébb "érv", ami valaha hallottam.

Senkinek nincs a kertjében - ha van kertje egyáltalán - vadászgép, harckocsi vagy más harceszköz vagy űrhajó főleg nem működőképes állapotban. Ezek szerint akkor mondjuk Allesmor kevésbé ért a hajtóművekhez vagy Cifu az űrkutatáshoz, vagy én aerodinamikához és repteljesítményhez, mert nincs meg a vas fizikailag? Nem kell birtokolnod egy villanyautót ahhoz, hogy a korlátaid lássad főleg úgy, hogy adatok és videók vannak fent a használatáról.

Elképedek, hogy képes voltál ekkora marhaságot leírni, amikor az egész természettudományos és műszaki képzés alapja az, hogy képes legyél megállapításokat tenni valamiről anélkül, hogy meg kelljen építened. Ezt hívják műszaki tervezésnek. Ezér van az, hogy nem úgy építesz nyomásálló tartályt, hogy hasra ütsz és addig gyártod, amíg végre nem durran el, hanem méretezed és nem fog eldurrani. Vagy repülőgépet, autót és vonatot sem úgy tervezel, hogy egyszer majd csak nem törnek össze...

Egyébként én hoztam adatot, hogy más országokban sokkal több áramot fogyaszt egy-egy háztartás.
Jaj...

Az országokban az egy főre eső magasabb fajlagos fogyasztás nem azért 3-szor magasabb, mert otthon fogy 3-szor több áram. Azért, mert az ipar is többet termel nagyobb hozzáadott értékkel. Tudod az ipari üzemek elég szép nagy fogyasztók...

Ha nekik sikerült olyan rendszert kiépíteni, akkor nekünk miért ne sikerülne.
Nem technikailag lehetetlen. 3 dolog miatt nem menne könnyen. Pénz, pénz, pénz.

Afrikában vannak olyan falvak, ahol a teljes falu nem fogyaszt annyit, mint itthon egy ház, akkor szólj már nekik, hogy ne vegyenek mosógépet, mert az hálózatfejlesztéssel fog járni.
Kapaszkodj meg, Afrika fejlődésének egyik gátja, hogy polgárháborús környezetben vagy más problémák miatt a szigetüzemmel nem lehet egyről a kettőre jutni. Afrika nagy részén ma azon megy a fáradozás, hogy olvasháshoz és mobiltelőhóz legyen áram a nagyvárosokon kívül is.

Mit nem lehet azon megérteni, hogy ha nő a fogyasztás és nem bírja a hálózat, akkor az elosztók rászorulnak a fejlesztésre?
A hálózati csatlakozási terv az szerinted micsoda...? Ha te elkezded olyan fogyasztókkal teleszórni a hálózatot, ami szétkúrja, akkor a szolgáltató szépen lekapcsol téged a hálózatról az ellátásbiztonság miatt. A komoly stabilitást igénylő fejlesztéseket nem csinálja meg a szolgáltató. Egyetlen erőmű építésnél sem volt az, hogy akkor letesz a szolgáltató 100 misis trafót, mert XY cég erőművet épít.

Miben különbözik ez attól, hogy ha sok villanyautó lesz, akkor a szolgáltató nem fogja ingyen letenni a nagyobb trafót? Hm...?

Eddig is kellett fejlesszenek, ezután is fognak. Egyébként megnézhetnéd, hogy a magyar áramfogyasztás hosszútávon folyamatosan növekedett, szóval a jövőben is fog, e-kocsik nélkül is.
Olyan kurva jó, hogy minőséget nem nézed meg. A hőtanból is kurvára más az, hogy egy hőmennyiség 10 fokon vagy 100 fokon áll rendelkezésre. Az ipar fogyasztása kezdett nőni, lakossági oldalon a légkondik terjedése. Csak ezek egyike sem gond. Nem figylesz most sem.

  1. A légkondik szakaszosan üzemelnek és vill. teljesítményük nem 4-5 kW. Egy kocsinál ennyi töltési teljesítményhez a felvett effektív teljesítmény ennél is nagyobb... A 16A limittel ezt még elviseli a helyi hálózat. (Kiéve amikor kánikula van és lerohad akár nyugaton is, amire annyiar szeretsz hivatkozni. Tanulmányozd... https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_major_power_outages
  2. Az ipari létesítmények adott teljesítményszint felett min. egy szinttel fentebb vannak a gridben vagy akár a 120kV vagy nagyobb távvezetékről saját alállomásaik vanak.
  3. = 1+2 Nem mindegy, hogy a grid melyik feszülségszinjén és mekkroa teljesítményt adsz hozzá. Az M1/M7 táján leteszel egy trafót és villámtöltő is megy, mert a 120 kV-ról is le tudsz ágazni. A városban azonan ilyen nincs, teljesen más kisfogyasztói csúcsra van bejártva az egész. Ha te elkezdenél tízezerszámra 5-10 kW-os lassútöltést tolni akkor is fázisjavítás és új trafó kéne n+1 helyen, nemhogy gyorstöltés esetén.
Mondom, ha ennyire fogalmatlan vagy, akkor inkább halgass és figyelj.

Ismételten mekérdezem, hogy legalább a középiskolás fizika megvolt 3-as szinten? Mert én azt látom, hogy nem. Lövésed nincs semmiről. Egyvonalas villamos tervet sem láttál sanszosan soha, ahogy hálózati csatit sem. Ozy és más ismertette azt, hogy a váltóáramnál a fázis milyen problémákat okoz, mert ugyebár meddó teljesítmény és egyebek léteznek. (Bár ez már nem középsulis anyag..)
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Ezzel a tiltsuk ki a dízeleket a városból dologgal van egy kis bajom. Mert mi lesz így a B-s jogsival is vezethető kisteherautókkal?
Csak mert egy Fiat Doblo 1.3 vagy 1.6 MJet valósan eszik 6-7 liter körül terhelten, egy 1.6 benzines meg 10+ litert.
Ablakos ismerősöm Fiat Ducato 3 literes MJet-e 9 fölött még nem evett. Benzinesben nem is nagyon gyártanak ilyet, de szerintem nyugodtan számolhatunk 20 literes fogyasztással egy benzinesre.
A másik meg az olajfinomító oldala az egésznek. Nem értek hozzá, csak kérdezem. Milyen arányban tudják szabályozni a finomítóban azt, hogy a nyersolajból milyen végtermék (dízel, benzin, kerozin) legyen? :-O

Ismereteim szerint semmire, ahogy nő a molekula mérete úgy lesz benzin-kerozin-dízel, finomító csak szétválogatja őket.
 
M

molnibalage

Guest
Ismereteim szerint semmire, ahogy nő a molekula mérete úgy lesz benzin-kerozin-dízel, finomító csak szétválogatja őket.
Ez ebben a formában nem igaz, mert létezik krakkolás is, ami nevéből adódóan szénlánctörés. A hidrogéngyár lényege meg az, hogy szénláncokat tudnak növeszteni is. Ezért van az, hogy amíg a II. vh alatt átlagosan csoda volt az 50%-os fehéráru kihozatal, ma szarabb kőolajból is el lehet érni akár 85%-ot is. Battán terveztek hidrogéngyárat, a tervek szinten elkészültek, egyes berendezéseket már legyártottak, de a 2008-as válság elsöpörte, azót közelében nincs a csúcskihasználtságnak a DUFI és hidrogéngyár sem került újra napirendre, még most sem.

(Ennek oka részben az is lehet, hogy az Ukrajna felől érkező termékvezetéken évi 400 vagy 500 ezer tonna gázolaj is érkezik, amit már kénmentesíteni sem kell.)
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
Hogy jön ide a finom indulás, ha a csigalassú töltés is meghaldja a maximális áramfelvételt...?
Mert a beszelgetes onnan indult, csak te nem figyeltel.
https://forum.htka.hu/threads/autó-motor-elektromos-járművek-közlekedés.1490/page-6#post-424237
Tonyo megjegyzesere valaszoltam, hogy eszre se venne ha a szomszed 220-rol kezdene tolteni az autojat ugyanott, ahol korabban egy furogep mar zavarta a rendszert.
Ja, a rezsicsökkentés nevű ordas baromság miatt meg nemhogy hálózatfejlesztés nincs, de a karbantartáson is ott vágnak, ahol csak lehet. Erről is volt már szó....
Nem a rezsicsokkentes a baromsag, hanem a profit kivitele. Folosleges a kulfoldi tulajdonresz a kozmuszolgaltatoknal.
Kabe plusznullasak a hazai kozmucegek, de ugy, hogy ebbe mar a fejlesztes koltsegeit is beleszamoljak. Ha egy kulfoldi ceg szeretne "profitot" kivenni akkor azt lesporolja a fejlesztesbol. Ergo semmi szuksegunk az eon-ra es a rezsicsokkentes jo otlet volt.
Annyira nem arra tervezték, hogy nyolcvanas évek eleji társasház, aluminim szalagkábel... Örök pröbléma, arra tervezeve a rendszer, utcavégi trafóval bezárólag, hogy kb világítás mosógép egy db tévé.. ezért örök probléma, hogy kenyérsütő és mosógép egyszerre: azt már nem bírja a hálózat...
hová illeszted be itt a rendszerbe az E-autó töltőrendszert?
Ahol ez problemat okoz ott ma a lakoknak eppen nem az a legfobb gondja, hogy milyen e-autot vasaroljanak. Az alu vezetekek elterjedeset korabban is kritizaltak szamos helyrol, amikor az e-autorol meg szo sem volt. Aki csak tehette nem epitette be azt a szemetet. Megjegyzem sok esetben nem is kell atvezetekelni az egesz hazat vagy a trafot kicserelni, hanem eleg csak egy vezeteket kicserelni a garazsban.
(Es akkor meg nem beszeltunk az akku tarolos napelemes rendszerekrol es az autok feluletet borito napelemes foliak hasznossagarol. Azok is sok terhet le fognak venni a halozatokrol.)