1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Légimentés Magyarországon

Diskurzus a(z) 'Magyar vonatkozású hírek, elemzések' témában - Terminator által indítva @ 2018. december 28..

  1. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Visszaolvasva, 2 megjegyzés:
    - A 13,2 Mrd forint a 9db nagyjavításon (8000-es) átesett (gondolom, hogy ezért mentek először Németországba, meg különben is esedékes volt!), EMS konfiguráció szerint teljesen berendezett, és időjárási radarral ellátott gépért, szerintem kimondottan jó üzletnek tűnik. Darabja 1.46M EUR
    Összehasonlításképpen, az ügynökség oldaláról: Egy 2009-es, 1220 repült órás, VIP 135-ös ára 1,75M EUR
    - A csörlőt számon kérni egy EMS mentő géptől, kb olyan dolog, mint hogy az utcai mentőautóban miért nincsen hidraulikus erővágó. Igen, arra ott vannak a tűzoltók.
    Itt is a csörlős dolgot a honvédség SAR gépei fogják ellátni. Ezekben a H135-ös gépekben egy mentőorvos dolgozik. Kis is röhögnének, ha annyi pénzéért, amennyit kapnak, még csörlőn való akrobatikázást is kellene csinálni... :p:D
     
  2. zeal

    zeal Well-Known Member

    Nem véletlen tettem idézőjelbe amit írtam. A heliben alig van hely dolgozni és nem lehet vele félreállni sem mint egy autóval, amíg valami komolyabb beavatkozást csinál az orvos. A helikopter nem indul el csak stabil beteggel.

    Egyszer volt is közfelháborodás, mert a helikopter nem a súlyos sérültet vitte el, hanem a kevésbé súlyosan sérült politikus Hendét(?). Mindenki azt hitte, hogy azért mert ő volt a nagykutya, de nem, csak ő volt stabil állapotban.
     
  3. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Miért, szerinted a rohamkocsi a beteg stabilizálása nélkül elindul? o_O:eek:
     
  4. zeal

    zeal Well-Known Member

    A helikopterbe csak olyan beteget teszel be aki jó eséllyel kibírja az utat. Autóval elviszel bárkit aki akár össze is omolhat közben. Olyankor egyszerűen félreállsz és tudsz dolgozni.
     
    misinator likes this.
  5. Madár Fokker

    Madár Fokker Active Member

    Úgy gondolom, hogy senki nem kérte számom a csörlőt, meg a mentőorvosoktól a kötélen himbálózást, hiszen eddig sem volt. Csak mindenhol az lett beharangozva az új gépekkel kapcsolatban, mint az egyik nagy előrelépés, hogy: "és alkalmasak lesznek kötéltechnikai mentésekre is azokon a helyeken, ahol nem tudnának leszállni."
    Szerintem emiatt jogos, hogy agyaltunk azon, hogy mit takarhat a fenti kijelentés: csörlőt, vagy csak egy kampót.

    Itt a link:

    https://magyarnemzet.hu/belfold/megujul-a-legimentes-hazankban-6411851/
     
    fishbed and Terminator like this.
  6. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Akkor tisztázzuk!
    A H135 EMS konfigurációja nem tartalmaz semmilyen körülmények között csörlőt. Egyszerűen nincs rá hely, hogy biztonsággal beforgassák a hordágyat.
    Ez nem jelenti azt, hogy odabent ne lehetne komoly felügyeletet biztosítani.
    Ezek at opciók a H135-re:
    [​IMG]
    Igen, vannak olyan H135-ök, amelyek fel vannak szerelve csörlővel (pl. sima SAR, hegyi mentő, Wind Farm Service), de az EMS nem az. A VIP sem! :)
    Láttuk már szerintem, hogy a nyomtatott, és elektronikus sajtóban mekkora marhaságok meg tudnak jelenni! o_O;)
    NEM! Hidd el a helikopterbe pontosan ugyan olyan betegeket teszel be, mint egy rohamkocsiba (ez a legmagasabb ellátási szint).
    Feleslegesen bizonygatnod nekem az ellenkezőjét. Az SBO-n is dolgozó, korábban mentőtiszt feleségemnek jobban hiszek! :p:rolleyes:
    A helikopterbe viszont még olyanabbakat is betesznek, mivel ott a kórházba jutási idő jóval kisebb, mint közúton.
    És az EMS verziók belsejéről: Link
    A magyarokban, valami hasonló elrendezés van:
    [​IMG]
    Azért van 2 ülés az "utastérben" mivel az újraélesztésekhez min. 2 emberre van szükség, a lélegeztető gép megléte esetén, (ami az EMS-nél van a fedélzeten). Ebben az esetben mentőorvos, és a mentő ápoló foglal helyet a beteg mellett.
    És akkor egy a kutatás-mentés helyzetéről talán még ma is aktuális (2006-os) tanulmány.
    Ebből azért engem erősen meglepett az átlagosan évi 10 alkalmas bevetési szám.
    És ebből egyértelművé válik az a megállapítás is, hogy a kutatás-mentésből a magyar honvédségnek inkább a kutatás része ami megmarad.
    Természetesen gyakorlatokra mindenképpen szükség van!!! Mert harci ill. különleges körülmények között nagyon kellenek!
     
  7. zeal

    zeal Well-Known Member

    Az sbo az nem a helikopter rövidítése. Inkább olyan dolgozót kellene megkérdezni, akik a heliken dolgoznak. :p
    Dolgoztam én is mentőn, igaz már vagy 15 éve. Nem emlékszem pontosan, de szerintem azok rohadt kis méretű gépek voltak,és nem lehetett komolyabb munkákat végezni, mert alig volt bennük hely, ezért csak unalmas szállításokkal találkoztam. Persze Pesten mi más munkája lett volna a légi mentésnek?

    Lehet, hogy azóta fejlődtek, de nekem 2 ember az kevésnek tűnik. Most elgondolkodtattál... Ha van újraélesztő gép akkor azért már elképzelhető. (Szerencsére az utóbbi években már egyre több helyen van.)
    Jaj, de jó, hogy ez már nem az én gondom. :rolleyes:
     
    pöcshuszár likes this.
  8. zeal

    zeal Well-Known Member

    Ehh... Ezt mondom én is, 3 fővel sokkal jobban pörög a munka. :)
    Kérdeztem is korábban, hogy miért nem használunk a nyomi helik helyett nagyobbakat, de azt mondták, hogy akkor nem tudna leszállni sok helyen. A H145 ügyesen megoldotta ezt a problémát.
    A 4. év után még csak a mentőtiszti (át)képzés kezdődik, de csak 5 befejezett év után dolgozhatnak.
     
  9. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Nálunk is régen volt már ez, de majd megkérdezem a pontosság kedvéért (csak reggelre lessz eredmény :cool::p). Simán lehet az 5-öd év is!
     
  10. zeal

    zeal Well-Known Member

    A gyógyszertan szigorlatnak meg kell lennie és az az ötödév végén van.
     
  11. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Többek között - gondolom - ezért lettek a 145-ösök! Meg mert mindenre IS lehet használni. Szerintem csak a kertek alól fogjuk megtudni (ha egyáltalán), hogy a különböző kiegészítőkből (orvosi felszerelés, ülés páncélozás, fegyver gondola, fegyverzet, utasülés, csörlő, fedélzeti "ajtó" géppuska, EO torony, hordágy, stb.) összesen mennyit vettünk.
    Mert az egy dolog, hogy mivel lesznek felszerelve a gépek, amikor jönnek, az meg egy egészen másik dolog, hogy milyen egyéb dolgok jönnek konténerbe lecsomagolva később kamionon!
     
    zeal likes this.
  12. gafzhu

    gafzhu Active Member

    ÖÖÖÖ helikopterbe időnként olyanokat tesznek be, mint egy sima kiskocsiba.
    Kedvencem: kettővel odébb lévő város külterületén fociztak, 2 játékos összefejelt, az egyik ko. lett. Felhívták a mentőt, az meg ráküldte a helikoptert. Közben a beteg magához tért és békén cigarettázott, míg leszállt mellettük a heli. Aztán bevitték a kórházi heliportra, besétáltak betegestül az SBO-ra, átadták majd elrepültek...
     
  13. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Igen, erre én emlékeztem rosszul.
    A mentőtiszt III. 5. év után lehetséges. A mentőtiszt I. fokozat a főiskolai képzésen szerezhető.
     
  14. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    És milyen jól tették! Az eljárás melyik részével van problémád?
     
  15. gafzhu

    gafzhu Active Member

    Semelyikkel. Csak a modern egészségügy rákfenéje az eset. Ha a cigizés után folytatta volna a focit, boldogan él, míg valami másban meg nem hal. Így csak a reptetés belekerült... mennyibe is? 1 milla?
     
  16. pela3

    pela3 Well-Known Member

    Hát a helikopteres mentésről annyit, hogy nem csak 50km-t repülnek...
    Állítólag ezek a inkább rendőrséginek sikerültek, mint mentőnek. Ismerősöm (nem légimentő) de azt hallotta, hogy állítólag sok, inkább rendészeti eszköz van rájuk aggatva. (Bár én még egy olyan képet sem láttam, szóval fenntartásokkal kezelendő)

    Egyre több meredek sztorit hallani a mentőhelikopteresekről, hogy miket csináltak, sőt én is láttam már leszarom szintet. Azt is hallottam, hogy közölték korán reggel még nem hajlandóak kirepülni az adott feladatért. (Nem tudom mennyire igaz, de van olyan személyzet akiről eltudom képzelni), az biztos, hogy az orvosok és a tisztek nagyobb alázattal vannak a betegek iránt, van 1 doktornő, dr. Horváth Anikó ha jól emlékszem, többször jött már "segélykocsinak", mindig alapos, profi és aranyos volt, egy igazi példakép. De láttunk már olyat is, hogy a ked mellényben kiszállt az emberünk az autóból.. :D Egy biztos , a légimentésben hatalmas nagy koponyák vannak.

    Az instabil beteggel, pedig lehetőség szerint nem indulunk el, kivéve ha valami hatalmas rizikófaktor van, amivel minél előbb kórházba kell érni, oda kell figyelni a szállítási traumára is. Ez a 3 dolog lehet döntő a helikopter mellett, egyébként az ilyen betegeket, a beteg érdekében inkább a helikopter viszi, ha nincs más aggasztó folyamat. Vittem már MGK szinten MTK kíséretével reanimált beteget, mert a kopter nem vitte el a következő miatt: Vannak kórházak amik nem képesek önállóan helikoptert fogadni, mert nem a kórház épületén van a heliport, hanem mellette vagy abszolút nincs, ilyenkor ki kell riasztani az esetkocsit vagy roko-t, akik ott várják a beteget / sérültet a a kijelölt leszállópont közelében, átveszik a beteget és beviszik a beteget a kórházi osztályra (az SBO is az), ez pedig 2 ALS egységet foglal le, belőlük pedig nem sok van ráadásul időveszteség.


    "Azért van 2 ülés az "utastérben" mivel az újraélesztésekhez min. 2 emberre van szükség, a lélegeztető gép megléte esetén, (ami az EMS-nél van a fedélzeten). Ebben az esetben mentőorvos, és a mentő ápoló foglal helyet a beteg mellett. " - Mentőorvos és mentőtiszt vagy ápoló. Bármilyen nagyobb ellátásnál le kell szállni a géppel, biztonságos helyre, elvileg lehetne repülés közben defibrillálni, a pilóta engedélyével, Újraélesztésnél min.1 emberre van szükség , emelt szinten van több emberre, de ne keverjük már a kiérkezési reanimációt a szállítás közbenivel, ugyanis kritikus állapotú betegnél általában van véna biztosítás, fel van monitorozva, kapja a gyógyszeres támogatás, helin nem tudom van-e de szerintem van Lucas. A keringés megállás előtt pedig szerintem észlelhető az állapotromlás, amikor bizony landolni kell. Monitorozva, pvb, o2 th mellett, azért sokkal "kényelmesebb" elkezdeni a reanimációt, szóval a 3. ember max az intubáláshoz kellhet. De egy másik példa: MOK/MTK 2 fő, mentőmotor 1 fő + laikusok ha vannak , mind 2 ALS egység és ügyes munkát végeznek.


    "ÖÖÖÖ helikopterbe időnként olyanokat tesznek be, mint egy sima kiskocsiba.
    Kedvencem: kettővel odébb lévő város külterületén fociztak, 2 játékos összefejelt, az egyik ko. lett. Felhívták a mentőt, az meg ráküldte a helikoptert. Közben a beteg magához tért és békén cigarettázott, míg leszállt mellettük a heli. Aztán bevitték a kórházi heliportra, besétáltak betegestül az SBO-ra, átadták majd elrepültek...
    " - Ez nagyon, de nagyon ritka. De itt sem tudni, hogy milyen kompetenciával, felszereléssel volt a kiskocsi, pesten van olyan MGK amiben AED sincs.. Eszméletlen betegre meg jár az emelt szint, a helikoptert meg csak másik mentőegység fordíthatja vissza. Lehet, az az 1 kocsi volt a környéken, a helinek meg útirányban volt, lehet, hogy a kiskocsi nem tudta volna obszerválni, lehet, hogy volt olyan betegsége / tünete ami miatt ALS felügyelet kell, vagy éppen emberünk nem hagyta, hogy ellássák. Nálunk is rengeteg ilyen van és mikor bekerülünk vele hátra a dobozba, kis rábeszélés után hagyja magát. Vagy csak éppen lesz***m kategória volt, bár én ilyet még személyesen nem tapasztalt, inkább az ellenkezőjét, de pletykát hallottam már ilyenről.

    "És milyen jól tették! Az eljárás melyik részével van problémád?" - Hát ha nem a sérültön múlt (szerintem inkább rajta), akkor ITLS...
     
  17. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Törvényi előírás szerint elvileg nem kell hogy legyen. Tudtommal ez az egyik különbség az esetkocsihoz képest.
    Ezért kell a 2 ember. ;)
     
  18. pela3

    pela3 Well-Known Member

    Hülyeséget beszélsz, melyik kocsin kell, hogy legyen? Nem kötelező felszerelés.
     
  19. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    "Szolgálatba állt az összes magyar tulajdonú, korszerű mentőhelikopter, kiváltva az eddig bérelt osztrák gépeket - közölte az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) kommunikációs és pr-igazgatója hétfőn az MTI-vel.

    A korábbi hét osztrák gép kiváltása fokozatosan történt. Négy új helikopter már korábban szolgálatba állt a debreceni, a szentesi, a miskolci és a pécsi légimentőbázisokon, három másik gép pedig decembertől dolgozik Budaörsön, Balatonfüreden és Sármelléken. További két helikopter tartalékként áll rendelkezésre.

    A légimentési képesség fejlesztéséről szóló kormányhatározat szerint a légimentés technikai feltételeit a rendőrség biztosítja, az egészségügyi szakmai irányítást pedig az OMSZ végzi. A mentőhelikopterek riasztása és irányítása ezután is a mentésirányítás országos rendszerében történik.

    Győrfi Pál tájékoztatása szerint a kilenc helikopter robotpilótával, éjjellátó képességgel, valamint időjárásradarral is rendelkezik, így új képességekkel gyarapítják a magyarországi légimentést. A gépek lélegeztető és újraélesztő, illetve ultrahang-berendezésekkel is fel vannak szerelve.
    "

    https://www.napi.hu/magyar_gazdasag/egeszsegugy-legimentes-helikopter.697605.html

    http://medicalonline.hu/eu_gazdasag/cikk/januartol_norveg_mentohelikopterek_repulnek
     
    szuvorov, therob and zeal like this.
  20. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Megépülhet a szekszárdi légimentőbázis

    Akkor így már csak 1 tartalék helikopter marad? Pl. a Hungaroringre az F1 futam miatt mindig 2 helikopternek kell kitelepülni. Ha jól tudom, eddig az osztrák cég biztosított +1 helikoptert arra a hétvégére. Most hogy lesz megoldva?
     

Ezen oldal megosztása