M1 Abrams (USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 148
5 956
113
Az USA egyik tanulmánya havi 200 körüli hk veszteséggel számol egy intenzív konfliktus esetén. Pár évig még pont talán ki is tart ez a készlet. Az egy másik kérdés, hogy utána mi lenne, mert felpörgetni havi 200-ra, na az egy elég nagy erőfeszítés még a jenkiknek is. De ha halgatsz bármilyen mai think-thank podcastot, akkor Ukrajna miatt mindehol ezt ecsetelik. Nem véletlenül van tervbe véve tüzérségi lőszertől kezdve LRASM-ig bezárólag minden gyártásának a felpörgetése.
Az a pár év bőségesen elég lehet hogy felpörgessék a gyártást
 
  • Tetszik
Reactions: endre and waterloo

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Nem bizony,hanem új gyárakat húztak fel (Ford autóüzemei meg Willys Jeep gyártására álltak át,meg katonai teherautókéra).Ez ma sem lenne másképpen,azért is nem megy 1 évnél rövidebb idő alatt (meg a végszerelde mellett a beszállitóknak is fel kellene készülnie a tömeggyártásra),de már az is igen nagy erőfeszitéseket követelne (lényegében hadigazdaságra való azonnali átállással menne az 1 év alatt,polgári viszonyok megtartásával inkább több kéne)
A gond az ukrán szemponbol,hogy a nyugatiak számára ez a hadiipari kapacitás bővités/visszaállitás egyáltalán nem olyan égető kérdés.Oo nem elég erős a Nyugat tényleges megtámadásához,amit az atomfegyverek amúgy is lehetetlenné tesznek hagyományos katonai módszerekkel.Forditva dettó,az atomfegyverzet miatt lehetetlen,de a Nyugat nem is akarja megtámadni az oroszokat.

Ebben egyetértünk. A Ford nagyon sok mindent gyártott, repülőt, tankot, jeepet, kis kutyafülét. Ha kitörne a NATO-ruszki háború, akkor nem arról beszélnénk, hogy 30 Abramst ott lesz Főnök nyár végére. De ha kis késés, akkor is ígérem, hogy legkésőbb ősszel. És igen, kellene idő, de nem sok ahhoz, hogy a polgári termelés is átálljon. Az 1 év háborús viszonyok között abszolút elfogadható jóslat.
És igen, egyelőre ez el sem indult. Sehol sem. (Szerencsére.) Ha beindulna a történet, német cégek is lennének, akik nem kapnának Magyarországról alkatrészeket orvosi műszerekhez vagy hajógyárak alkatrészt. Hogy ne csak mindig arról beszéljünk, mennyi alkatrész jön be. Csak a környékemen tudok több céget is, aki fordított irányba szállít.
Nem akarom túldimenzionálni a lehetőségeinket, mert ha valaki ránéz a GDP-kre, az láthatja, hogy egy 10 milliós kis ország vagyunk Oroszország, Németország meg az USA egy kicsit nagyobbak. És itt már nem a hadiparról beszélünk, hanem a polgáriról is. (Igen, ne felejtsük el, hogy az agyonmaradott muszka is teljes termelésben messze lehagy egy Magyarországot vagy egy Belgiumot.)
Egyszerűen arról van szó, hogy akkor nem csak a gazdaság 2%-át fordítanánk háborús erőfeszítésekre. És más népek sem ennyit. És reménykedjünk, hogy ez a történet le fog menni anélkül, hogy ez bekövetkezne.

És igen, ha nincs háború, akkor az USA-nak is több időbe fog kerülni, hogy felpörögjön. Pont azért, mert a mostani esetben csak az LM-en meg a Boeingen, meg a többi gyártón van a súly, hogy építsél már magadnak egy új üzemet vagy bővítsen. Nálad van a szabadalom, nálad vannak a tervrajzok.
És bár igazad van abban, hogy az oroszoknál jóval nehézkesebben megy minden, de offolva megjegyzem, hogy őket sem szabad leírni. Tudják jól, hogy már lakosságszámban sem beszélünk paritásról. (EU 500millió fő, USA 300millió, Orosz Föderáció 140millió.) A gondolkodásuk meg tényleg merev. De a II. vh-ba szerintem Hitler úgy vágott neki, hogy ez egy földműves nép. Ezeknél nincs ipar, sem ipari kultúra, technológiai tudás. És hamarosan ott találta magát több tízezer T-34-gyel szemben, amit egyszerűen már nem tudott legyűrni a német hadsereg.

Zárásul egy japán bölcs meglátás. Aki kitalálta Pear Habort(Nagumo), ő maga szólt a császárnak, hogy 1-2 évük van akkor is, ha sikerül. Aki látta már Detroitot vagy Texast, annak nincs kétsége afelől, hogy a császári Japán nem háborúzhat sokáig az Egyesült Államok ellen.
 

ZsoltHun

Well-Known Member
2018. október 26.
808
2 189
93
Yama
Ebben egyetértünk. A Ford nagyon sok mindent gyártott, repülőt, tankot, jeepet, kis kutyafülét. Ha kitörne a NATO-ruszki háború, akkor nem arról beszélnénk, hogy 30 Abramst ott lesz Főnök nyár végére. De ha kis késés, akkor is ígérem, hogy legkésőbb ősszel. És igen, kellene idő, de nem sok ahhoz, hogy a polgári termelés is átálljon. Az 1 év háborús viszonyok között abszolút elfogadható jóslat.
És igen, egyelőre ez el sem indult. Sehol sem. (Szerencsére.) Ha beindulna a történet, német cégek is lennének, akik nem kapnának Magyarországról alkatrészeket orvosi műszerekhez vagy hajógyárak alkatrészt. Hogy ne csak mindig arról beszéljünk, mennyi alkatrész jön be. Csak a környékemen tudok több céget is, aki fordított irányba szállít.
Nem akarom túldimenzionálni a lehetőségeinket, mert ha valaki ránéz a GDP-kre, az láthatja, hogy egy 10 milliós kis ország vagyunk Oroszország, Németország meg az USA egy kicsit nagyobbak. És itt már nem a hadiparról beszélünk, hanem a polgáriról is. (Igen, ne felejtsük el, hogy az agyonmaradott muszka is teljes termelésben messze lehagy egy Magyarországot vagy egy Belgiumot.)
Egyszerűen arról van szó, hogy akkor nem csak a gazdaság 2%-át fordítanánk háborús erőfeszítésekre. És más népek sem ennyit. És reménykedjünk, hogy ez a történet le fog menni anélkül, hogy ez bekövetkezne.

És igen, ha nincs háború, akkor az USA-nak is több időbe fog kerülni, hogy felpörögjön. Pont azért, mert a mostani esetben csak az LM-en meg a Boeingen, meg a többi gyártón van a súly, hogy építsél már magadnak egy új üzemet vagy bővítsen. Nálad van a szabadalom, nálad vannak a tervrajzok.
És bár igazad van abban, hogy az oroszoknál jóval nehézkesebben megy minden, de offolva megjegyzem, hogy őket sem szabad leírni. Tudják jól, hogy már lakosságszámban sem beszélünk paritásról. (EU 500millió fő, USA 300millió, Orosz Föderáció 140millió.) A gondolkodásuk meg tényleg merev. De a II. vh-ba szerintem Hitler úgy vágott neki, hogy ez egy földműves nép. Ezeknél nincs ipar, sem ipari kultúra, technológiai tudás. És hamarosan ott találta magát több tízezer T-34-gyel szemben, amit egyszerűen már nem tudott legyűrni a német hadsereg.

Zárásul egy japán bölcs meglátás. Aki kitalálta Pear Habort(Nagumo), ő maga szólt a császárnak, hogy 1-2 évük van akkor is, ha sikerül. Aki látta már Detroitot vagy Texast, annak nincs kétsége afelől, hogy a császári Japán nem háborúzhat sokáig az Egyesült Államok ellen.
Yamamoto mondta, hogy van 1-2 évük max amíg az alvó óriás felébred. Aztán konyec filma
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 824
9 693
113
Nem bizony,hanem új gyárakat húztak fel (Ford autóüzemei meg Willys Jeep gyártására álltak át,meg katonai teherautókéra).Ez ma sem lenne másképpen,azért is nem megy 1 évnél rövidebb idő alatt (meg a végszerelde mellett a beszállitóknak is fel kellene készülnie a tömeggyártásra),de már az is igen nagy erőfeszitéseket követelne (lényegében hadigazdaságra való azonnali átállással menne az 1 év alatt,polgári viszonyok megtartásával inkább több kéne)
A gond az ukrán szemponbol,hogy a nyugatiak számára ez a hadiipari kapacitás bővités/visszaállitás egyáltalán nem olyan égető kérdés.Oo nem elég erős a Nyugat tényleges megtámadásához,amit az atomfegyverek amúgy is lehetetlenné tesznek hagyományos katonai módszerekkel.Forditva dettó,az atomfegyverzet miatt lehetetlen,de a Nyugat nem is akarja megtámadni az oroszokat.

Abramsot szerintem se olyan könnyű gyártani, meg költséges is amúgy, de az is igaz, hogy ha jobban felismernék a helyzetet, akkor jobban ráállnának a dolognak és sok mindent lehetne tenni. Főleg hogy nem a harckocsi lenne az elsődleges, hanem a tarack. Annak vannak híján az ukránok. Párezer 155 millis milliónyi lőszerrel. Szó szerint milliónyival. Arra kellett volna ráállniuk már mostanra.
 
  • Tetszik
Reactions: waterloo

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 582
18 557
113
Yama

Yamamoto mondta, hogy van 1-2 évük max amíg az alvó óriás felébred. Aztán konyec filma
Igazából ez kicsit legenda, ekkorra Amerika már felébredt, az 1938-as és '40-es tengerészeti fejlesztési programok ekkor már mozgásban voltak. 2 North-Carolina-osztályú csatahajó végszerelés alatt, 4 Soth Dakora építés alatt, az első 3 Iowa megrendelve, a Montana-osztály tervezés alatt, az első tíz Essex-osztályú hordozót megrendelték, 2-3 tucat cirkáló és közel 100 romboló mellett. A japánok tudták, hogy max akkor van még bármi esélyük, ha 1940 végén, legkésőbb 41 elején támadnak, mert 1943-tól már nem lesz esélyük.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 033
14 037
113
Igazából ez kicsit legenda, ekkorra Amerika már felébredt, az 1938-as és '40-es tengerészeti fejlesztési programok ekkor már mozgásban voltak. 2 North-Carolina-osztályú csatahajó végszerelés alatt, 4 Soth Dakora építés alatt, az első 3 Iowa megrendelve, a Montana-osztály tervezés alatt, az első tíz Essex-osztályú hordozót megrendelték, 2-3 tucat cirkáló és közel 100 romboló mellett. A japánok tudták, hogy max akkor van még bármi esélyük, ha 1940 végén, legkésőbb 41 elején támadnak, mert 1943-tól már nem lesz esélyük.


Ami felkészülés úgy viszonylag könnyen tervezhető az USA számára, hogy a Politika évekkel korábban eldöntötte, hogy elkezdi megfojtatni --a korlátlan a Csendes-Óceáni amerikai befolyást veszélyeztető-- Császári Japánt!
Lépésről lépésre szorították a "falig" Japánt, nem hagyva számára csak a katonai megoldást!

...jut eszembe: Ez olyan ismerős folyamat! Honnan/Miért is ??? :oops:

.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 559
84 988
113
Ahogy korábban is írtam csak átbaxás az amerikai M1A1 szállítás Ukrajnának. :)

A Washington Post azt írja, hogy az Egyesült Államok ígérete, hogy Abrams tankokat szállít Ukrajnának, csak azért adatott meg, hogy Scholz átadja a Leopardjait Kijevnek.

A cikk ugyanakkor nyíltan leszögezi, hogy Anthony Blinken amerikai külügyminiszter a "hosszú távú igényekre" megfogalmazással fejezte ki ezt az elképzelést – vagyis éveket csúsztathat a szállítás.

Az Egyesült Államok a végsőkig késlelteti tankjainak leszállítását. Ez tiszta üzlet és semmi több. Amikor a német leopárdok elkezdenek égni Ukrajnában, piaci áraik lefelé szállnak, és az Abrams piacra lép, mint Európa, sőt az egész világ egyetlen és vitathatatlan lehetősége. És ennek megfelelően a tankrendelések Amerikába mennek. Ahogy korábban írtam, „tiszta üzlet”, a jenkik csak átverték Scholzot.

y2Mtlc0eTlU.jpg
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 183
59 981
113
Azért azt se felejtsük el, hogy a az alapanyagok gyártása sokkal komolyabb felkészültséget igényel mint a Sherman hengerelt acélja.

Én úgy tudom, hogy azt a tankot öntötték. Még a páncél teknőt is. Ezért lehetett ilyen gyorsan gyártani.

Vagyis jó lenne tudni, hogy miről beszélünk. Gyárat hasonlítunk össze gyárral vagy egyik ország polgári termelését a másik ország polgári termelésével? Igen, a III. vh-ban nem a RajnaiFém állna szemben az UralVagonnal, hanem az a MAN kapacitás, ami most évi 30ezer civil teherautót képes leszarni a futószalagról, az hirtelen a BW-nek kezdené az utánpótlás járműveit gyártani (a teljes igényét legyártaná egy év alatt ma is, ami a német hadseregnek jelenleg 40 évre kell), elhiheted nekem, hogy a Caterpillar magyarországi telephelye sem Jóska cégének pakolná össze a markológépet, hanem a Honvédségnek csinálna pár buldózert az utászoknak, utána állna át a Leo2-esekre.

Gondolom a MAN-nál és a Caterpillarnál is van páncéllemez gyártás ESR-től a különleges hűtött hengersorig, meg elektronsugaras ipari hegesztés, Korund gyár, hőkamerákhoz lézergiroszkóphoz precíziós alkatrészek stb.... :rolleyes:
Vannak olyan régi tankok, amiket le lehet gyártani egy mai civil gyárban, de a mostaniak nem tartoznak közéjük. Ahhoz komoly előkészítés kell. Szerintem.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 165
33 389
113
Aki azt hiszi, hogy egy modern autógyárban futószalagon lehet harckocsikat gyártani, az csalódni fog.
Nem 1940-50-et írunk.
Akkor sem lehetett.Eleve egy 1-2 tonnás járműmozgatására tervezett szállitószallag nem tudott volna mit kezdeni akkor sem egy 20-30 tonnás tankkal.....
Többi technológiai folyamatról már ne is beszéljünk.
Én úgy tudom, hogy azt a tankot öntötték
Változattol függ.Volt amit hengerelt lemezből hegesztettek,de döntően öntött elemekből hegesztették,de amelyik gyár képes volt rá,az komplett részeket egyben öntötték ki.Meghajtáshoz is többféle hajtásláncot használtak,gyártónak mire volt lehetősége.Meg éppen hol tartott a fejlődése.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo and endre

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Gondolom a MAN-nál és a Caterpillarnál is van páncéllemez gyártás ESR-től a különleges hűtött hengersorig, meg elektronsugaras ipari hegesztés, Korund gyár, hőkamerákhoz lézergiroszkóphoz precíziós alkatrészek stb.... :rolleyes:
Vannak olyan régi tankok, amiket le lehet gyártani egy mai civil gyárban, de a mostaniak nem tartoznak közéjük. Ahhoz komoly előkészítés kell. Szerintem.

Ez nettó marhaság. Korund, ami hű, hát az nagyon kell a modern páncélhoz, nos nálam, idehaza is van. Nem tudom, neked milyen szerszámaid vannak oda haza, de az én flexem azzal dolgozik. Iparilag ez egy tömegesen előállított anyag, ugyanis kopó alkatrész. Vízzel vágás, szalagcsiszoló, bakköszörű szintén ezzel dolgozik. Negannal pont erről beszélünk, ha át kell állni, akkor kell egy idő az átszervezésre, hogy a felesleges civil felhasználását például ennek az anyagnak letiltsák és az a nagyon nem tud gyártani nehéz gépeket Caterpilla kapjon viszont flex korongot is a munkához, meg páncél lemezt is.
Az ipari hegesztésed meg túl van misztifikálva. Zalánál is ment a nagy duma, hogy általános hegesztő és lángvágó végzettséggel csak nem képzeljük, hogy tud ebben az országban bárki is páncélt hegeszteni! Hát ez teljesen más technológia, ide 20 év páncélgyártásban szakmai tapasztalat kell, hogy valaki egyáltalán elkezdje tanulni. Aztán kiderült pillanatok alatt, hogy a teljes kasznit alváztól a toronyig magyar hegesztők fogják összevarrni. Ja, de ne képzeljük, hogy ez a magyar civil gyárakban megtalálható eszközparkkal! El kell keserítenem téged, de nekem idehaza olyan hegesztő gépem van, ami két típusát is tudja annak a nagyon speciális és polgári életben elérhetetlen gépnek, amit te itt megfogalmaztál. Ez a gép nem való ipari tömegtermelésre, mert a technológia egy házi használatra szánt gyengébb változata. És nem vagyok normális, hogy ilyenekre költök, de úgy voltam vele, hogy ha már csinálok valamit magamnak, akkor az már szép legyen! Bőven elég egy átlag embernek oda haza egy olcsó pálcás, csak az nem ad a végén olyan esztétikus munkát. Nonszensz a lista, amit felsorolsz.
És nem. Bármennyire is szeretnéd ezt hinni, ha ma beviszel egy T-72-es tervrajzot a Caterpillarhoz Gödöllőre, akkor nem tudják neked ott helyben legyártani. Ez megint egy bullshit, ami terjed a fejekben, hogy a régi tankot le lehetett, a mostanit nem. Negannak tökéletesen igaza van a fenti válaszában. Abba a tankba egy fémipari műhelyben sem optikád, éjszakai infrád, de még egy motor blokkot sem fognak neked szenvedni összerakni. Azt fogják mondani, hogy ahol alu öntéssel foglalkoznak, ott kezdjék el kiönteni a motor blokkot. Amelyik cég meg elektronikával foglalkozik, az meg a szenzorokat kezdje el. Őneki arra van szüksége, hogy ide hordják azokat az alkatrészeket, amikkel el sem akar kezdeni foglalkozni, hogy legyártsa.
Terjed a fejekben megint a sötétség. Magyarországon több hely is van, ahol többtíz tonna mozgatásához fel van szerelve híddaru. Amit Zalában is láttatok, az nem egy katonai/hadipari használatra készült eszközpark. Nem becsmérelni akarom ezzel, mert nincs mire. Csak az a gyár nem egy spéci. Bármennyire is ment itt eddig is a duma, hogy ott olyan gépek vannak, hogy megnyomsz egy gombot, az egyik oldalon bemegy a szögvas és a lemez, a másik oldalon meg kijön a Lynx. És nem is tudna szerintetek más gyártani... Civil életben is teljesen használható felszerelés.

Aki azt hiszi, hogy egy modern autógyárban futószalagon lehet harckocsikat gyártani, az csalódni fog.
Nem 1940-50-et írunk.

Akkor sem tudtak. Negannak igaza van abban, hogy nem a Ford gumi kerekét rakták a Schermanra. Átszervezték a termelést. Csak vissza kéne már térni az eredeti cikkhez és az eredeti témához.
Az a telephely, ami az ukrán cikkben le volt fotózva, az teljesen alkalmatlan évi 1000 Abrams előállítására. Ott ma sem, 3 év múlva sem tudnák megoldani. De van egy csomó jó helyük, ahol háború esetén be tudják rendezni és az iparuk képes előállítani ennyi modern MBT-t, csak akkor nem házi riasztókba gyártanak majd ifra érzékelőket, hanem más üzemek is átállnak, hogy azt csinálják, ami éppen kell. Szervezés kérdése csupán, ha égető szükség van rá. Addig amíg nincs, addig megy a havi 10-15 darab mennyiség.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Már csak 1 kérdés van. Meddig tart ki a kb 8000db legyártott Abrams? Mert itt bizony kőkemény kannibalizálásról beszélünk nagyon sok részegység tekintetében. Mert mondhatjuk, hogy Zalában vagy a KMV-nél manufakturális módszerekkel gyártanak/fognak gyártani, de pl német harckocsiparkot nem fenyegeti az a veszély, hogy kifogynak a donorjárművekből és akkoir nincs tovább minből fenntartani a flottát, hisz képesek gyártani a semmiből harckocsit.
Tudtommal csak részbeni kanibalizálásról van szó.
Ugyanis ténylegesen a rendberakott gépek akár több harckocsi korábban szétszedett, és felújított darabjaiból kerül összeszerelésre, azonban a darabokra szedett alkatrészeket minden esetben megpróbálják helyrehozni. Ha nem sikerül, akkor nyúlnak csak az újragyártottakhoz.
Ez alkatrész szinten egy elég jól készletezhető folyamatot jelent. Ráadásul, mivel hatalmas mennyiség van aktív állományban, illetve nagyok a letárolt készletek is, így ha valamelyik alkatrészből fogytán vannak, akkor simán leadnak egy többezres megrendelést az újragyártásra.
A vázak (test és torony) azok, amelyeket nem gyártanak újat. Azokkal addig húzzák, amíg tudják.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 492
59 941
113
Ez nettó marhaság. Korund, ami hű, hát az nagyon kell a modern páncélhoz, nos nálam, idehaza is van. Nem tudom, neked milyen szerszámaid vannak oda haza, de az én flexem azzal dolgozik. Iparilag ez egy tömegesen előállított anyag, ugyanis kopó alkatrész. Vízzel vágás, szalagcsiszoló, bakköszörű szintén ezzel dolgozik. Negannal pont erről beszélünk, ha át kell állni, akkor kell egy idő az átszervezésre, hogy a felesleges civil felhasználását például ennek az anyagnak letiltsák és az a nagyon nem tud gyártani nehéz gépeket Caterpilla kapjon viszont flex korongot is a munkához, meg páncél lemezt is.
Az ipari hegesztésed meg túl van misztifikálva. Zalánál is ment a nagy duma, hogy általános hegesztő és lángvágó végzettséggel csak nem képzeljük, hogy tud ebben az országban bárki is páncélt hegeszteni! Hát ez teljesen más technológia, ide 20 év páncélgyártásban szakmai tapasztalat kell, hogy valaki egyáltalán elkezdje tanulni. Aztán kiderült pillanatok alatt, hogy a teljes kasznit alváztól a toronyig magyar hegesztők fogják összevarrni. Ja, de ne képzeljük, hogy ez a magyar civil gyárakban megtalálható eszközparkkal! El kell keserítenem téged, de nekem idehaza olyan hegesztő gépem van, ami két típusát is tudja annak a nagyon speciális és polgári életben elérhetetlen gépnek, amit te itt megfogalmaztál. Ez a gép nem való ipari tömegtermelésre, mert a technológia egy házi használatra szánt gyengébb változata. És nem vagyok normális, hogy ilyenekre költök, de úgy voltam vele, hogy ha már csinálok valamit magamnak, akkor az már szép legyen! Bőven elég egy átlag embernek oda haza egy olcsó pálcás, csak az nem ad a végén olyan esztétikus munkát. Nonszensz a lista, amit felsorolsz.
És nem. Bármennyire is szeretnéd ezt hinni, ha ma beviszel egy T-72-es tervrajzot a Caterpillarhoz Gödöllőre, akkor nem tudják neked ott helyben legyártani. Ez megint egy bullshit, ami terjed a fejekben, hogy a régi tankot le lehetett, a mostanit nem. Negannak tökéletesen igaza van a fenti válaszában. Abba a tankba egy fémipari műhelyben sem optikád, éjszakai infrád, de még egy motor blokkot sem fognak neked szenvedni összerakni. Azt fogják mondani, hogy ahol alu öntéssel foglalkoznak, ott kezdjék el kiönteni a motor blokkot. Amelyik cég meg elektronikával foglalkozik, az meg a szenzorokat kezdje el. Őneki arra van szüksége, hogy ide hordják azokat az alkatrészeket, amikkel el sem akar kezdeni foglalkozni, hogy legyártsa.
Terjed a fejekben megint a sötétség. Magyarországon több hely is van, ahol többtíz tonna mozgatásához fel van szerelve híddaru. Amit Zalában is láttatok, az nem egy katonai/hadipari használatra készült eszközpark. Nem becsmérelni akarom ezzel, mert nincs mire. Csak az a gyár nem egy spéci. Bármennyire is ment itt eddig is a duma, hogy ott olyan gépek vannak, hogy megnyomsz egy gombot, az egyik oldalon bemegy a szögvas és a lemez, a másik oldalon meg kijön a Lynx. És nem is tudna szerintetek más gyártani... Civil életben is teljesen használható felszerelés.



Akkor sem tudtak. Negannak igaza van abban, hogy nem a Ford gumi kerekét rakták a Schermanra. Átszervezték a termelést. Csak vissza kéne már térni az eredeti cikkhez és az eredeti témához.
Az a telephely, ami az ukrán cikkben le volt fotózva, az teljesen alkalmatlan évi 1000 Abrams előállítására. Ott ma sem, 3 év múlva sem tudnák megoldani. De van egy csomó jó helyük, ahol háború esetén be tudják rendezni és az iparuk képes előállítani ennyi modern MBT-t, csak akkor nem házi riasztókba gyártanak majd ifra érzékelőket, hanem más üzemek is átállnak, hogy azt csinálják, ami éppen kell. Szervezés kérdése csupán, ha égető szükség van rá. Addig amíg nincs, addig megy a havi 10-15 darab mennyiség.
Csak remélni tudom, hogy láttál már egy modern autógyárat belülről. Ott mást mint egy bizonyos kategóriájú autót nem lehet gyártani, összeszerelni. Audi Győr pl soha fog tudni teherautókat gyártan. Hogy harckocsiról ne is beszéljünk... Negan ide vagy oda...
 

GI83

Well-Known Member
2022. március 13.
1 991
15 854
113
Csak remélni tudom, hogy láttál már egy modern autógyárat belülről. Ott mást mint egy bizonyos kategóriájú autót nem lehet gyártani, összeszerelni. Audi Győr pl soha fog tudni teherautókat gyártan. Hogy harckocsiról ne is beszéljünk... Negan ide vagy oda...


Nem is neked írom, de:

Megmunkáláatól a motorgyártó sorokon át: ha már egy laikusok számára ismeretlen apró változtatás történik.. az is komoly átállás eredménye. Eleve minden célgéppel történik. Minimum fél év csak az állomások atépítése, ami mondjuk nyáron elkezdődik, majd téli tervezett leálláskor beépítésre kerül.

De a rábában amúgy szvsz lehetne. Az nem annyira célgépesített.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 165
33 389
113
Csak remélni tudom, hogy láttál már egy modern autógyárat belülről. Ott mást mint egy bizonyos kategóriájú autót nem lehet gyártani, összeszerelni. Audi Győr pl soha fog tudni teherautókat gyártan. Hogy harckocsiról ne is beszéljünk... Negan ide vagy oda...
Erős baj van a szövegértelmezési készségeddel.....Azt tesék értelmezni,amit irunk,nem azt amit szerinted irunk.
Merthogy pontosan azt irtuk,hogy egy Ford PKW gyár nem fog gyorsan átállni se tankok,se önjáró lövegek sorozatgyártására,max KTJ kategóriájú járművekére.Mert alkalmatlan rá.Előbb at kell állitani.Eközben max az épület maradna a régi,úgy-ahogy (m ondjuk egy 80 tonna teherbirású anyagmozgató rendszer,futódarú beépitéséhez lehetséges,hogy még azt is át kéne mókolni...).II.vh-ban sem hk gyártásra állitották át a szgk gyártósorokat,hanem hasonló kategóriás katonai járművek gyártására.Shermanok meg újonnan felhúzott,meg elöbb alaposan átmókolt gyártósorokon készültek.
Ugyanakkor a gyártósoron nem kell pl páncélacélt gyártó nemesacélműnek lennie,az beszállitói szegmens.
A nem specializált gyártósorral dolgozó nehézgépgyártó manufaktúrális üzemek meg viszonylag könnyen átállithatóak harcjárműgyártásra.Jó esetben már eleve van ott megfelelő teljesitményű hegesztő aparat (állványt is beleértve),anyagmozgató rendszer (mondjuk egy 100 tonnás futódaru),lényegében csak a technológiai leirásra van szükségük-meg a beszállitói körre.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 183
59 981
113
Ez nettó marhaság. Korund, ami hű, hát az nagyon kell a modern páncélhoz, nos nálam, idehaza is van. Nem tudom, neked milyen szerszámaid vannak oda haza, de az én flexem azzal dolgozik. Iparilag ez egy tömegesen előállított anyag, ugyanis kopó alkatrész.

Nálam is, csak éppen pl. a villamos technikában használt korund, az nem korund páncél csempe... És akkor most a drágább, ma használt bórkarbid, titánim diboromid kerámiákról nem is beszélve. Persze tudom, szerinted a CAT-nál is gyártanak ilyet páncélzati minőségben :rolleyes:
Ahogyan van ESR kemencéjük meg speciális hűtött hengersorok, meg adott esetben (pl. T-72) 20+ tonnás precíziós öntvényhez speciális öntőgépük, amely egyenletesen hűti ki az öntvényt....

Az ipari hegesztésed meg túl van misztifikálva. Zalánál is ment a nagy duma, hogy általános hegesztő és lángvágó végzettséggel csak nem képzeljük, hogy tud ebben az országban bárki is páncélt hegeszteni! Hát ez teljesen más technológia, ide 20 év páncélgyártásban szakmai tapasztalat kell, hogy valaki egyáltalán elkezdje tanulni. Aztán kiderült pillanatok alatt, hogy a teljes kasznit alváztól a toronyig magyar hegesztők fogják összevarrni. Ja, de ne képzeljük, hogy ez a magyar civil gyárakban megtalálható eszközparkkal!

Had ne mondjam el mit gondolok a Lynx-ről, de szerintem kicsit más anyagvastagságokkal dolgozik, mint egy tank.
Egy kotrón is van néhol olyan 20 mm-s lemezvastagság, mint egy IFV-n, de a tankoknál még a nyugati típusoknál is 50 mm-ről kezdünk....
De ha már az M1 topikjában vagyunk, vannak benne 100 mm-s lemezek is... és ezt a lemezt viszont úgy kell odahegeszteni, hogy találatnál ne engedjen el.
Ehhez kell az ipari elektronsugaras heggesztőgép. Ilyen anyagvastagsághoz, ilyen gépet egy civil MAN/CAT kategóriájú gyárban se fogsz találni!

Nonszensz a lista, amit felsorolsz.

Ez nem nonszensz lista, hanem fogalmad sincs arról milyen komoly ipari háttér kell egy harckocsi legyártásához!
Az 1 milliárdos Indiának nem megy önállóan, pedig iszonyat pénzeket ölnek bele, de te komolyan elhiszed , hogy egy random civil gépipar cég képes lenne modern harckocsit gyártani....

Persze, át lehet építeni egy civil gyárat tankgyárra, csak az onnantól kezdve tankgyár lesz, speciális gépekkel, felszereléssel, munkavállalói tudással, 4-5 év és milliárd dolláros tőkebefektetéssel. ;)
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Nálam is, csak éppen pl. a villamos technikában használt korund, az nem korund páncél csempe...

Na, ezt fejtsd ki bővebben! Hogy lett a korund a páncélban csempe, ami kerek. Kicsi golyócskák. Azt kell legyártani.

Nálam is, csak éppen pl. a villamos technikában használt korund, az nem korund páncél csempe... És akkor most a drágább, ma használt bórkarbid, titánim diboromid kerámiákról nem is beszélve. Persze tudom, szerinted a CAT-nál is gyártanak ilyet páncélzati minőségben :rolleyes:
Ahogyan van ESR kemencéjük meg speciális hűtött hengersorok, meg adott esetben (pl. T-72) 20+ tonnás precíziós öntvényhez speciális öntőgépük, amely egyenletesen hűti ki az öntvényt....

Speciális öntőgép... ami 20+ tonnát tud katonai minőségben. Azt ügye tudod, hogy Scherman gyártásról beszélsz, amit röhögve megoldottak a II. vh. idején. Megint be akarod adni, hogy Magyarországon senki nem tud semmit a különböző vasak öntéséről. A környékemen repülőgépgyártáshoz hajtómű elemet készítenek, annyit lehet tudni a gyárról, hogy valami szürke öntvényt használnak. És nem kis darabokról beszélünk.
Megint megy a woodoozás, hogy ezeket nem lehet megcsinálni, csak katonai használatra kifejlesztett speciális gyárakban.


Had ne mondjam el mit gondolok a Lynx-ről, de szerintem kicsit más anyagvastagságokkal dolgozik, mint egy tank.
Egy kotrón is van néhol olyan 20 mm-s lemezvastagság, mint egy IFV-n, de a tankoknál még a nyugati típusoknál is 50 mm-ről kezdünk....
De ha már az M1 topikjában vagyunk, vannak benne 100 mm-s lemezek is... és ezt a lemezt viszont úgy kell odahegeszteni, hogy találatnál ne engedjen el.

Leírnád bővebben, hogy mit szerettél volna mondani? Azt, hogy egy Lynx IFV gyártása megoldható polgári infrastruktúrán, de egy Leo2 MBT előállítása nem?
Szerinted mi a különbség egy 50-es páncéllemez hegesztése és egy 100-as között? És azt ne mondd, hogy az egyikhez 50*50-es gyökölést használok, a másikhoz 50*100-ast! Ami hegesztőgépem itthon van, az kell hozzá, meg egy teafőző. A fáklya azért, hogy te kis kezedbe veszed és elkezdesz végre a hülyeség után valami értelmeset is csinálni. A teafőző és az eldobható műanyag pohár azért kell, hogy nekem is legyen valami a kezembe, miközben nézem, hogy mit barmolsz azzal a szerencsétlen vassal. Mert hogy nem értesz hozzá, az eddig is világosan lejött. Csak nem tudom, miért okoskodsz akkor ennyit.

Ehhez kell az ipari elektronsugaras heggesztőgép. Ilyen anyagvastagsághoz, ilyen gépet egy civil MAN/CAT kategóriájú gyárban se fogsz találni!

Most beszélgessünk úgy a többsoros varratokról, hogy továbbra is írsz, de nem tudod, hogy miről beszélsz? Tíz gyárat simán felsorolok neked Magyarországon, ami tud ilyen vastagsággal dolgozni és ha ragaszkodsz ehhez a hülye elnevezéshez, hogy elektronsugaras hegesztő (Hegesztés egy g, sértésből szokták valakinél megnyomni a g-t, ha azt akarod éreztetni, hogy annyira hülye hozzá, hogy szakbarbár. Meg... hát vannak akik szimplán annyira hülyék, hogy két g-vel írják ezt a szót.) ami képes megcsinálni.
Amúgy hogy valamit tanuljunk, plazma sugárnak hívják és nem elektronsugárnak. A plazmában szétesik az atom magra és elektronfelhőre. Az egyik az anód, a másik a katód felé fog elindulni nagy sebességnél. Becsapódáskor több ezer fokos felszíni hőmérsékletet is tud gerjeszteni.
Ebben nincs semmi katonai titok. És kicsit kevésbé csinálnál hülyét magadból, ha mondjuk miután felvetem, hogy nem egy technológiáról beszélsz, hanem egy technológia családról, akkor konkretizálnád, hogy melyik fajtára gondolsz. Mondjuk a féminertgáz-fémaktívgáz technológiára gondolsz, hogy azzal szeretnéd elkezdeni a páncél hegesztését? Vagy wolframinertgáz technológiát szeretnél használni hozzá? Ha a cégednél a szakmunkásod nem tudja megcsinálni, akkor rúgjátok ki, mert egy balfasz! Vagy szimplán más szakmából szakmunkás.
Szeretnél még rugózni rajta párat?
 
  • Vicces
  • Hűha
Reactions: LMzek 2.0 and fip7

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 408
20 560
113
Már csak 1 kérdés van. Meddig tart ki a kb 8000db legyártott Abrams? Mert itt bizony kőkemény kannibalizálásról beszélünk nagyon sok részegység tekintetében. Mert mondhatjuk, hogy Zalában vagy a KMV-nél manufakturális módszerekkel gyártanak/fognak gyártani, de pl német harckocsiparkot nem fenyegeti az a veszély, hogy kifogynak a donorjárművekből és akkoir nincs tovább minből fenntartani a flottát, hisz képesek gyártani a semmiből harckocsit.
Szerintem mire kifogynának a 8000-ből, addigra be tudják ismét indítani a gyártást.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 183
59 981
113
Na, ezt fejtsd ki bővebben! Hogy lett a korund a páncélban csempe, ami kerek. Kicsi golyócskák. Azt kell legyártani.

Úgy, hogy a mai kerámia páncélok csempés rendszerűek, például így:
iu

Ez szilícium karbid, de mexas ugyan ez volt korundban. Így néz ki. A kicsi golyócskával amit a vágókorongra teszel meg nem is tudom mit akarsz.
Szerintem nagyon nem vagy képben ezzel :eek:
Ez például a K21 IFV kompozit összetétele:
667fd95693ad3983bfce750b2875ed37.jpg


A harckocsiknál is számtalan helyen használnak, titánt és kermámiát. És ezeket össze is kell tudni hegeszteni!
Bizony, kerámiát titánnal, acéllal, acélt titánnal vagy WHA vagy DU elemmel. Ez mind hegesztve van, ehhez kell az elektronsugaras hegesztőgép.
Nah, ilyen nincs egy civil gyárban, maximum ha űripari.

Speciális öntőgép... ami 20+ tonnát tud katonai minőségben. Azt ügye tudod, hogy Scherman gyártásról beszélsz, amit röhögve megoldottak a II. vh. idején.

Hát nem, nem arról. Az egy lágyvas öntvényvolt, amiről én beszélek, a lassú kihűtéssel és edzéssel az meg mondjuk a T-72-es MBL-1-es toronyöntvénye. Nincs nagy különbség csak éppen majd 3 szor keményebb és nem repeszel... Ég és föld....

A környékemen repülőgépgyártáshoz hajtómű elemet készítenek, annyit lehet tudni a gyárról, hogy valami szürke öntvényt használnak.

Szürke öntvény volt az Opel Astra F-ünk motorblokja.... sima öntött vas fajta, Nem MBL-1-es ütés és repeszmentes kemény acélöntvény.... LOL.

Leírnád bővebben, hogy mit szerettél volna mondani? Azt, hogy egy Lynx IFV gyártása megoldható polgári infrastruktúrán, de egy Leo2 MBT előállítása nem?
Szerinted mi a különbség egy 50-es páncéllemez hegesztése és egy 100-as között? És azt ne mondd, hogy az egyikhez 50*50-es gyökölést használok, a másikhoz 50*100-ast! Ami hegesztőgépem itthon van, az kell hozzá, meg egy teafőző. A fáklya azért, hogy te kis kezedbe veszed és elkezdesz végre a hülyeség után valami értelmeset is csinálni. A teafőző és az eldobható műanyag pohár azért kell, hogy nekem is legyen valami a kezembe, miközben nézem, hogy mit barmolsz azzal a szerencsétlen vassal. Mert hogy nem értesz hozzá, az eddig is világosan lejött. Csak nem tudom, miért okoskodsz akkor ennyit.

LOL baszki... Nah, te kurvára értesz hozzá már ne haragudj....
Heggesz már össze nekem egy 100 mm-s bóracél lemezt egy 50 mm-s kerámia lappal, úgy, hogy anyag technológiailag egyik se sérüljön, és lövésnél is tartson. Mind ezt vákumban XD Persze tudom, te magyar szaki vagy, kézi hegesztővel megoldod két tea között :D:D:D

Most beszélgessünk úgy a többsoros varratokról, hogy továbbra is írsz, de nem tudod, hogy miről beszélsz? Tíz gyárat simán felsorolok neked Magyarországon, ami tud ilyen vastagsággal dolgozni és ha ragaszkodsz ehhez a hülye elnevezéshez, hogy elektronsugaras hegesztő (Hegesztés egy g, sértésből szokták valakinél megnyomni a g-t, ha azt akarod éreztetni, hogy annyira hülye hozzá, hogy szakbarbár. Meg... hát vannak akik szimplán annyira hülyék, hogy két g-vel írják ezt a szót.) ami képes megcsinálni.
Amúgy hogy valamit tanuljunk, plazma sugárnak hívják és nem elektronsugárnak. A plazmában szétesik az atom magra és elektronfelhőre. Az egyik az anód, a másik a katód felé fog elindulni nagy sebességnél. Becsapódáskor több ezer fokos felszíni hőmérsékletet is tud gerjeszteni.
Ebben nincs semmi katonai titok. És kicsit kevésbé csinálnál hülyét magadból, ha mondjuk miután felvetem, hogy nem egy technológiáról beszélsz, hanem egy technológia családról, akkor konkretizálnád, hogy melyik fajtára gondolsz. Mondjuk a féminertgáz-fémaktívgáz technológiára gondolsz, hogy azzal szeretnéd elkezdeni a páncél hegesztését? Vagy wolframinertgáz technológiát szeretnél használni hozzá? Ha a cégednél a szakmunkásod nem tudja megcsinálni, akkor rúgjátok ki, mert egy balfasz! Vagy szimplán más szakmából szakmunkás.
Szeretnél még rugózni rajta párat?

Szerintem a plazma hegesztést és az elektronsugaras hegesztést kicsit kevered, de sebaj.

És remélem ez alapján rájöttél, hogy miért beszéltél hülyeséget, mind ezt felháborodva.
Nem ugyan az a kettő. A harckocsikat a másodikkal szokás hegeszteni ;)
De tudom, magyar szaki megoldja. Hiszen mi mindent is tudunk, akkor is ha nem... Akkor is ha milliárdos lélekszámú atomhatalmak szopnak az ilyen gyártással, de mi nekünk ez semmi. Hiszen (szerinted) van hozzá kézi hegesztő géped, és megcsinálod pik-pak...

Szerintem inkább hagyjuk ezt a témát :D
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 183
59 981
113
De mielőtt nagyon egymásnak esnénk, hogy ki milyen hozzá nem értő, szögezzük le, hogy itt a fórumon valószínűleg Ozynak van a legnagyobb ilyen jellegű tudása. Valószínűleg a legpontosabb infókkal ő rendelkezik ez ügyben is.
Bár magát a vitát elég értelmetlennek látom. Mivel szerintem még a Zalai, dedikáltan hadipari üzemben sem lesz se páncél se finomechanika se elektronika gyártás. Csak összeszerelés. Mind ezt egy nem harckocsi szintű fémszerkezeten.
Én úgy gondolom, hogy nem véletlenül nem rendelkezik a világ nagy része olyan képességgel amellyel önállóan harckocsit tudnának gyártani.
Mint írtam, indiának úgy telt 20 évébe, hogy előtte ők már licenc gyártottak harckocsikat. Ezen azért érdemes lenne elgondolkodni.