M1 Abrams (USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 652
55 297
113
Ez nettó marhaság. Korund, ami hű, hát az nagyon kell a modern páncélhoz, nos nálam, idehaza is van. Nem tudom, neked milyen szerszámaid vannak oda haza, de az én flexem azzal dolgozik. Iparilag ez egy tömegesen előállított anyag, ugyanis kopó alkatrész. Vízzel vágás, szalagcsiszoló, bakköszörű szintén ezzel dolgozik. Negannal pont erről beszélünk, ha át kell állni, akkor kell egy idő az átszervezésre, hogy a felesleges civil felhasználását például ennek az anyagnak letiltsák és az a nagyon nem tud gyártani nehéz gépeket Caterpilla kapjon viszont flex korongot is a munkához, meg páncél lemezt is.
Az ipari hegesztésed meg túl van misztifikálva. Zalánál is ment a nagy duma, hogy általános hegesztő és lángvágó végzettséggel csak nem képzeljük, hogy tud ebben az országban bárki is páncélt hegeszteni! Hát ez teljesen más technológia, ide 20 év páncélgyártásban szakmai tapasztalat kell, hogy valaki egyáltalán elkezdje tanulni. Aztán kiderült pillanatok alatt, hogy a teljes kasznit alváztól a toronyig magyar hegesztők fogják összevarrni. Ja, de ne képzeljük, hogy ez a magyar civil gyárakban megtalálható eszközparkkal! El kell keserítenem téged, de nekem idehaza olyan hegesztő gépem van, ami két típusát is tudja annak a nagyon speciális és polgári életben elérhetetlen gépnek, amit te itt megfogalmaztál. Ez a gép nem való ipari tömegtermelésre, mert a technológia egy házi használatra szánt gyengébb változata. És nem vagyok normális, hogy ilyenekre költök, de úgy voltam vele, hogy ha már csinálok valamit magamnak, akkor az már szép legyen! Bőven elég egy átlag embernek oda haza egy olcsó pálcás, csak az nem ad a végén olyan esztétikus munkát. Nonszensz a lista, amit felsorolsz.
És nem. Bármennyire is szeretnéd ezt hinni, ha ma beviszel egy T-72-es tervrajzot a Caterpillarhoz Gödöllőre, akkor nem tudják neked ott helyben legyártani. Ez megint egy bullshit, ami terjed a fejekben, hogy a régi tankot le lehetett, a mostanit nem. Negannak tökéletesen igaza van a fenti válaszában. Abba a tankba egy fémipari műhelyben sem optikád, éjszakai infrád, de még egy motor blokkot sem fognak neked szenvedni összerakni. Azt fogják mondani, hogy ahol alu öntéssel foglalkoznak, ott kezdjék el kiönteni a motor blokkot. Amelyik cég meg elektronikával foglalkozik, az meg a szenzorokat kezdje el. Őneki arra van szüksége, hogy ide hordják azokat az alkatrészeket, amikkel el sem akar kezdeni foglalkozni, hogy legyártsa.
Terjed a fejekben megint a sötétség. Magyarországon több hely is van, ahol többtíz tonna mozgatásához fel van szerelve híddaru. Amit Zalában is láttatok, az nem egy katonai/hadipari használatra készült eszközpark. Nem becsmérelni akarom ezzel, mert nincs mire. Csak az a gyár nem egy spéci. Bármennyire is ment itt eddig is a duma, hogy ott olyan gépek vannak, hogy megnyomsz egy gombot, az egyik oldalon bemegy a szögvas és a lemez, a másik oldalon meg kijön a Lynx. És nem is tudna szerintetek más gyártani... Civil életben is teljesen használható felszerelés.



Akkor sem tudtak. Negannak igaza van abban, hogy nem a Ford gumi kerekét rakták a Schermanra. Átszervezték a termelést. Csak vissza kéne már térni az eredeti cikkhez és az eredeti témához.
Az a telephely, ami az ukrán cikkben le volt fotózva, az teljesen alkalmatlan évi 1000 Abrams előállítására. Ott ma sem, 3 év múlva sem tudnák megoldani. De van egy csomó jó helyük, ahol háború esetén be tudják rendezni és az iparuk képes előállítani ennyi modern MBT-t, csak akkor nem házi riasztókba gyártanak majd ifra érzékelőket, hanem más üzemek is átállnak, hogy azt csinálják, ami éppen kell. Szervezés kérdése csupán, ha égető szükség van rá. Addig amíg nincs, addig megy a havi 10-15 darab mennyiség.
Csak remélni tudom, hogy láttál már egy modern autógyárat belülről. Ott mást mint egy bizonyos kategóriájú autót nem lehet gyártani, összeszerelni. Audi Győr pl soha fog tudni teherautókat gyártan. Hogy harckocsiról ne is beszéljünk... Negan ide vagy oda...
 

GI83

Well-Known Member
2022. március 13.
1 494
12 669
113
Csak remélni tudom, hogy láttál már egy modern autógyárat belülről. Ott mást mint egy bizonyos kategóriájú autót nem lehet gyártani, összeszerelni. Audi Győr pl soha fog tudni teherautókat gyártan. Hogy harckocsiról ne is beszéljünk... Negan ide vagy oda...


Nem is neked írom, de:

Megmunkáláatól a motorgyártó sorokon át: ha már egy laikusok számára ismeretlen apró változtatás történik.. az is komoly átállás eredménye. Eleve minden célgéppel történik. Minimum fél év csak az állomások atépítése, ami mondjuk nyáron elkezdődik, majd téli tervezett leálláskor beépítésre kerül.

De a rábában amúgy szvsz lehetne. Az nem annyira célgépesített.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 081
31 015
113
Csak remélni tudom, hogy láttál már egy modern autógyárat belülről. Ott mást mint egy bizonyos kategóriájú autót nem lehet gyártani, összeszerelni. Audi Győr pl soha fog tudni teherautókat gyártan. Hogy harckocsiról ne is beszéljünk... Negan ide vagy oda...
Erős baj van a szövegértelmezési készségeddel.....Azt tesék értelmezni,amit irunk,nem azt amit szerinted irunk.
Merthogy pontosan azt irtuk,hogy egy Ford PKW gyár nem fog gyorsan átállni se tankok,se önjáró lövegek sorozatgyártására,max KTJ kategóriájú járművekére.Mert alkalmatlan rá.Előbb at kell állitani.Eközben max az épület maradna a régi,úgy-ahogy (m ondjuk egy 80 tonna teherbirású anyagmozgató rendszer,futódarú beépitéséhez lehetséges,hogy még azt is át kéne mókolni...).II.vh-ban sem hk gyártásra állitották át a szgk gyártósorokat,hanem hasonló kategóriás katonai járművek gyártására.Shermanok meg újonnan felhúzott,meg elöbb alaposan átmókolt gyártósorokon készültek.
Ugyanakkor a gyártósoron nem kell pl páncélacélt gyártó nemesacélműnek lennie,az beszállitói szegmens.
A nem specializált gyártósorral dolgozó nehézgépgyártó manufaktúrális üzemek meg viszonylag könnyen átállithatóak harcjárműgyártásra.Jó esetben már eleve van ott megfelelő teljesitményű hegesztő aparat (állványt is beleértve),anyagmozgató rendszer (mondjuk egy 100 tonnás futódaru),lényegében csak a technológiai leirásra van szükségük-meg a beszállitói körre.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 365
54 968
113
Ez nettó marhaság. Korund, ami hű, hát az nagyon kell a modern páncélhoz, nos nálam, idehaza is van. Nem tudom, neked milyen szerszámaid vannak oda haza, de az én flexem azzal dolgozik. Iparilag ez egy tömegesen előállított anyag, ugyanis kopó alkatrész.

Nálam is, csak éppen pl. a villamos technikában használt korund, az nem korund páncél csempe... És akkor most a drágább, ma használt bórkarbid, titánim diboromid kerámiákról nem is beszélve. Persze tudom, szerinted a CAT-nál is gyártanak ilyet páncélzati minőségben :rolleyes:
Ahogyan van ESR kemencéjük meg speciális hűtött hengersorok, meg adott esetben (pl. T-72) 20+ tonnás precíziós öntvényhez speciális öntőgépük, amely egyenletesen hűti ki az öntvényt....

Az ipari hegesztésed meg túl van misztifikálva. Zalánál is ment a nagy duma, hogy általános hegesztő és lángvágó végzettséggel csak nem képzeljük, hogy tud ebben az országban bárki is páncélt hegeszteni! Hát ez teljesen más technológia, ide 20 év páncélgyártásban szakmai tapasztalat kell, hogy valaki egyáltalán elkezdje tanulni. Aztán kiderült pillanatok alatt, hogy a teljes kasznit alváztól a toronyig magyar hegesztők fogják összevarrni. Ja, de ne képzeljük, hogy ez a magyar civil gyárakban megtalálható eszközparkkal!

Had ne mondjam el mit gondolok a Lynx-ről, de szerintem kicsit más anyagvastagságokkal dolgozik, mint egy tank.
Egy kotrón is van néhol olyan 20 mm-s lemezvastagság, mint egy IFV-n, de a tankoknál még a nyugati típusoknál is 50 mm-ről kezdünk....
De ha már az M1 topikjában vagyunk, vannak benne 100 mm-s lemezek is... és ezt a lemezt viszont úgy kell odahegeszteni, hogy találatnál ne engedjen el.
Ehhez kell az ipari elektronsugaras heggesztőgép. Ilyen anyagvastagsághoz, ilyen gépet egy civil MAN/CAT kategóriájú gyárban se fogsz találni!

Nonszensz a lista, amit felsorolsz.

Ez nem nonszensz lista, hanem fogalmad sincs arról milyen komoly ipari háttér kell egy harckocsi legyártásához!
Az 1 milliárdos Indiának nem megy önállóan, pedig iszonyat pénzeket ölnek bele, de te komolyan elhiszed , hogy egy random civil gépipar cég képes lenne modern harckocsit gyártani....

Persze, át lehet építeni egy civil gyárat tankgyárra, csak az onnantól kezdve tankgyár lesz, speciális gépekkel, felszereléssel, munkavállalói tudással, 4-5 év és milliárd dolláros tőkebefektetéssel. ;)
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
Nálam is, csak éppen pl. a villamos technikában használt korund, az nem korund páncél csempe...

Na, ezt fejtsd ki bővebben! Hogy lett a korund a páncélban csempe, ami kerek. Kicsi golyócskák. Azt kell legyártani.

Nálam is, csak éppen pl. a villamos technikában használt korund, az nem korund páncél csempe... És akkor most a drágább, ma használt bórkarbid, titánim diboromid kerámiákról nem is beszélve. Persze tudom, szerinted a CAT-nál is gyártanak ilyet páncélzati minőségben :rolleyes:
Ahogyan van ESR kemencéjük meg speciális hűtött hengersorok, meg adott esetben (pl. T-72) 20+ tonnás precíziós öntvényhez speciális öntőgépük, amely egyenletesen hűti ki az öntvényt....

Speciális öntőgép... ami 20+ tonnát tud katonai minőségben. Azt ügye tudod, hogy Scherman gyártásról beszélsz, amit röhögve megoldottak a II. vh. idején. Megint be akarod adni, hogy Magyarországon senki nem tud semmit a különböző vasak öntéséről. A környékemen repülőgépgyártáshoz hajtómű elemet készítenek, annyit lehet tudni a gyárról, hogy valami szürke öntvényt használnak. És nem kis darabokról beszélünk.
Megint megy a woodoozás, hogy ezeket nem lehet megcsinálni, csak katonai használatra kifejlesztett speciális gyárakban.


Had ne mondjam el mit gondolok a Lynx-ről, de szerintem kicsit más anyagvastagságokkal dolgozik, mint egy tank.
Egy kotrón is van néhol olyan 20 mm-s lemezvastagság, mint egy IFV-n, de a tankoknál még a nyugati típusoknál is 50 mm-ről kezdünk....
De ha már az M1 topikjában vagyunk, vannak benne 100 mm-s lemezek is... és ezt a lemezt viszont úgy kell odahegeszteni, hogy találatnál ne engedjen el.

Leírnád bővebben, hogy mit szerettél volna mondani? Azt, hogy egy Lynx IFV gyártása megoldható polgári infrastruktúrán, de egy Leo2 MBT előállítása nem?
Szerinted mi a különbség egy 50-es páncéllemez hegesztése és egy 100-as között? És azt ne mondd, hogy az egyikhez 50*50-es gyökölést használok, a másikhoz 50*100-ast! Ami hegesztőgépem itthon van, az kell hozzá, meg egy teafőző. A fáklya azért, hogy te kis kezedbe veszed és elkezdesz végre a hülyeség után valami értelmeset is csinálni. A teafőző és az eldobható műanyag pohár azért kell, hogy nekem is legyen valami a kezembe, miközben nézem, hogy mit barmolsz azzal a szerencsétlen vassal. Mert hogy nem értesz hozzá, az eddig is világosan lejött. Csak nem tudom, miért okoskodsz akkor ennyit.

Ehhez kell az ipari elektronsugaras heggesztőgép. Ilyen anyagvastagsághoz, ilyen gépet egy civil MAN/CAT kategóriájú gyárban se fogsz találni!

Most beszélgessünk úgy a többsoros varratokról, hogy továbbra is írsz, de nem tudod, hogy miről beszélsz? Tíz gyárat simán felsorolok neked Magyarországon, ami tud ilyen vastagsággal dolgozni és ha ragaszkodsz ehhez a hülye elnevezéshez, hogy elektronsugaras hegesztő (Hegesztés egy g, sértésből szokták valakinél megnyomni a g-t, ha azt akarod éreztetni, hogy annyira hülye hozzá, hogy szakbarbár. Meg... hát vannak akik szimplán annyira hülyék, hogy két g-vel írják ezt a szót.) ami képes megcsinálni.
Amúgy hogy valamit tanuljunk, plazma sugárnak hívják és nem elektronsugárnak. A plazmában szétesik az atom magra és elektronfelhőre. Az egyik az anód, a másik a katód felé fog elindulni nagy sebességnél. Becsapódáskor több ezer fokos felszíni hőmérsékletet is tud gerjeszteni.
Ebben nincs semmi katonai titok. És kicsit kevésbé csinálnál hülyét magadból, ha mondjuk miután felvetem, hogy nem egy technológiáról beszélsz, hanem egy technológia családról, akkor konkretizálnád, hogy melyik fajtára gondolsz. Mondjuk a féminertgáz-fémaktívgáz technológiára gondolsz, hogy azzal szeretnéd elkezdeni a páncél hegesztését? Vagy wolframinertgáz technológiát szeretnél használni hozzá? Ha a cégednél a szakmunkásod nem tudja megcsinálni, akkor rúgjátok ki, mert egy balfasz! Vagy szimplán más szakmából szakmunkás.
Szeretnél még rugózni rajta párat?
 
  • Vicces
  • Hűha
Reactions: LMzek 2.0 and fip7

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 953
19 249
113
Már csak 1 kérdés van. Meddig tart ki a kb 8000db legyártott Abrams? Mert itt bizony kőkemény kannibalizálásról beszélünk nagyon sok részegység tekintetében. Mert mondhatjuk, hogy Zalában vagy a KMV-nél manufakturális módszerekkel gyártanak/fognak gyártani, de pl német harckocsiparkot nem fenyegeti az a veszély, hogy kifogynak a donorjárművekből és akkoir nincs tovább minből fenntartani a flottát, hisz képesek gyártani a semmiből harckocsit.
Szerintem mire kifogynának a 8000-ből, addigra be tudják ismét indítani a gyártást.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 365
54 968
113
Na, ezt fejtsd ki bővebben! Hogy lett a korund a páncélban csempe, ami kerek. Kicsi golyócskák. Azt kell legyártani.

Úgy, hogy a mai kerámia páncélok csempés rendszerűek, például így:
iu

Ez szilícium karbid, de mexas ugyan ez volt korundban. Így néz ki. A kicsi golyócskával amit a vágókorongra teszel meg nem is tudom mit akarsz.
Szerintem nagyon nem vagy képben ezzel :eek:
Ez például a K21 IFV kompozit összetétele:
667fd95693ad3983bfce750b2875ed37.jpg


A harckocsiknál is számtalan helyen használnak, titánt és kermámiát. És ezeket össze is kell tudni hegeszteni!
Bizony, kerámiát titánnal, acéllal, acélt titánnal vagy WHA vagy DU elemmel. Ez mind hegesztve van, ehhez kell az elektronsugaras hegesztőgép.
Nah, ilyen nincs egy civil gyárban, maximum ha űripari.

Speciális öntőgép... ami 20+ tonnát tud katonai minőségben. Azt ügye tudod, hogy Scherman gyártásról beszélsz, amit röhögve megoldottak a II. vh. idején.

Hát nem, nem arról. Az egy lágyvas öntvényvolt, amiről én beszélek, a lassú kihűtéssel és edzéssel az meg mondjuk a T-72-es MBL-1-es toronyöntvénye. Nincs nagy különbség csak éppen majd 3 szor keményebb és nem repeszel... Ég és föld....

A környékemen repülőgépgyártáshoz hajtómű elemet készítenek, annyit lehet tudni a gyárról, hogy valami szürke öntvényt használnak.

Szürke öntvény volt az Opel Astra F-ünk motorblokja.... sima öntött vas fajta, Nem MBL-1-es ütés és repeszmentes kemény acélöntvény.... LOL.

Leírnád bővebben, hogy mit szerettél volna mondani? Azt, hogy egy Lynx IFV gyártása megoldható polgári infrastruktúrán, de egy Leo2 MBT előállítása nem?
Szerinted mi a különbség egy 50-es páncéllemez hegesztése és egy 100-as között? És azt ne mondd, hogy az egyikhez 50*50-es gyökölést használok, a másikhoz 50*100-ast! Ami hegesztőgépem itthon van, az kell hozzá, meg egy teafőző. A fáklya azért, hogy te kis kezedbe veszed és elkezdesz végre a hülyeség után valami értelmeset is csinálni. A teafőző és az eldobható műanyag pohár azért kell, hogy nekem is legyen valami a kezembe, miközben nézem, hogy mit barmolsz azzal a szerencsétlen vassal. Mert hogy nem értesz hozzá, az eddig is világosan lejött. Csak nem tudom, miért okoskodsz akkor ennyit.

LOL baszki... Nah, te kurvára értesz hozzá már ne haragudj....
Heggesz már össze nekem egy 100 mm-s bóracél lemezt egy 50 mm-s kerámia lappal, úgy, hogy anyag technológiailag egyik se sérüljön, és lövésnél is tartson. Mind ezt vákumban XD Persze tudom, te magyar szaki vagy, kézi hegesztővel megoldod két tea között :D:D:D

Most beszélgessünk úgy a többsoros varratokról, hogy továbbra is írsz, de nem tudod, hogy miről beszélsz? Tíz gyárat simán felsorolok neked Magyarországon, ami tud ilyen vastagsággal dolgozni és ha ragaszkodsz ehhez a hülye elnevezéshez, hogy elektronsugaras hegesztő (Hegesztés egy g, sértésből szokták valakinél megnyomni a g-t, ha azt akarod éreztetni, hogy annyira hülye hozzá, hogy szakbarbár. Meg... hát vannak akik szimplán annyira hülyék, hogy két g-vel írják ezt a szót.) ami képes megcsinálni.
Amúgy hogy valamit tanuljunk, plazma sugárnak hívják és nem elektronsugárnak. A plazmában szétesik az atom magra és elektronfelhőre. Az egyik az anód, a másik a katód felé fog elindulni nagy sebességnél. Becsapódáskor több ezer fokos felszíni hőmérsékletet is tud gerjeszteni.
Ebben nincs semmi katonai titok. És kicsit kevésbé csinálnál hülyét magadból, ha mondjuk miután felvetem, hogy nem egy technológiáról beszélsz, hanem egy technológia családról, akkor konkretizálnád, hogy melyik fajtára gondolsz. Mondjuk a féminertgáz-fémaktívgáz technológiára gondolsz, hogy azzal szeretnéd elkezdeni a páncél hegesztését? Vagy wolframinertgáz technológiát szeretnél használni hozzá? Ha a cégednél a szakmunkásod nem tudja megcsinálni, akkor rúgjátok ki, mert egy balfasz! Vagy szimplán más szakmából szakmunkás.
Szeretnél még rugózni rajta párat?

Szerintem a plazma hegesztést és az elektronsugaras hegesztést kicsit kevered, de sebaj.

És remélem ez alapján rájöttél, hogy miért beszéltél hülyeséget, mind ezt felháborodva.
Nem ugyan az a kettő. A harckocsikat a másodikkal szokás hegeszteni ;)
De tudom, magyar szaki megoldja. Hiszen mi mindent is tudunk, akkor is ha nem... Akkor is ha milliárdos lélekszámú atomhatalmak szopnak az ilyen gyártással, de mi nekünk ez semmi. Hiszen (szerinted) van hozzá kézi hegesztő géped, és megcsinálod pik-pak...

Szerintem inkább hagyjuk ezt a témát :D
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 365
54 968
113
De mielőtt nagyon egymásnak esnénk, hogy ki milyen hozzá nem értő, szögezzük le, hogy itt a fórumon valószínűleg Ozynak van a legnagyobb ilyen jellegű tudása. Valószínűleg a legpontosabb infókkal ő rendelkezik ez ügyben is.
Bár magát a vitát elég értelmetlennek látom. Mivel szerintem még a Zalai, dedikáltan hadipari üzemben sem lesz se páncél se finomechanika se elektronika gyártás. Csak összeszerelés. Mind ezt egy nem harckocsi szintű fémszerkezeten.
Én úgy gondolom, hogy nem véletlenül nem rendelkezik a világ nagy része olyan képességgel amellyel önállóan harckocsit tudnának gyártani.
Mint írtam, indiának úgy telt 20 évébe, hogy előtte ők már licenc gyártottak harckocsikat. Ezen azért érdemes lenne elgondolkodni.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 766
35 959
113
Mint írtam, indiának úgy telt 20 évébe, hogy előtte ők már licenc gyártottak harckocsikat. Ezen azért érdemes lenne elgondolkodni.
Indiai ipar és állam legendásan rossz hatékonyságú és korrupt. Nem véletlen Kína lett ipari nagy hatalom és nem India, pedig olcsó munkaerő már inkább Indiában érhető el nagyobb számban, de a fene sem akar semmit ott gyártatni...
Arjun, Tejas - mindegyik "sikertörténet"! Mire elkészülnek, addigra el is avulnak és kezdhetik elölről az egészet. Ez az ottani kormányzatnak nem olyan nagy baj, mert folyamatosan van munkája az állam által eltartott, nagy részt politikusok rokonaival teli rakott hadiparnak a DRDO-val az élen...

Félévet éltem Indiában - sokan el sem hinnék a sztorikat, amiket láttam.
India garantáltan soha nem lesz nagy hatalom! :D

Szóval velük inkább ne példálozzunk... ;)
 

senki

Active Member
2018. július 27.
304
229
43
Én úgy tudom, hogy azt a tankot öntötték. Még a páncél teknőt is. Ezért lehetett ilyen gyorsan gyártani.



Gondolom a MAN-nál és a Caterpillarnál is van páncéllemez gyártás ESR-től a különleges hűtött hengersorig, meg elektronsugaras ipari hegesztés, Korund gyár, hőkamerákhoz lézergiroszkóphoz precíziós alkatrészek stb.... :rolleyes:
Vannak olyan régi tankok, amiket le lehet gyártani egy mai civil gyárban, de a mostaniak nem tartoznak közéjük. Ahhoz komoly előkészítés kell. Szerintem.
Az első szériánál a lemezeket csavarral rögzítették, de találatkor a leszakadó csavarok sérülést okoztak, gyártásnál nem igényelt szakembert, és könnyen javítható. Késöbb átáltak hegesztésre, nem okozott gondot. Úgy tudomöntött hk alkatrész az csak a t-34 tornya volt.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 365
54 968
113
Indiai ipar és állam legendásan rossz hatékonyságú és korrupt. Nem véletlen Kína lett ipari nagy hatalom és nem India, pedig olcsó munkaerő már inkább Indiában érhető el nagyobb számban, de a fene sem akar semmit ott gyártatni...
Arjun, Tejas - mindegyik "sikertörténet"! Mire elkészülnek, addigra el is avulnak és kezdhetik elölről az egészet. Ez az ottani kormányzatnak nem olyan nagy baj, mert folyamatosan van munkája az állam által eltartott, nagy részt politikusok rokonaival teli rakott hadiparnak a DRDO-val az élen...

Félévet éltem Indiában - sokan el sem hinnék a sztorikat, amiket láttam.
India garantáltan soha nem lesz nagy hatalom! :D

Szóval velük inkább ne példálozzunk... ;)

Ha kínával méred össze ez tök igaz. De mérd össze hazánk iparával!
Hány atomfegyvert fejlesztettünki ki? Hány ICBM-et? Hány vadászgépet stb....
Ipar tekintetében kismiskák vagyunk indiához képest. Ha nekik se ment igazán, akkor biztos nálunk bármelyik civil cég utánuk csinálja. :D
Hiszen alapvetően ez volt a mondandójuk!;)

Én annyit mondtam, hogy persze, lehet civil nehézgépes gyárból harckocsi gyárat csinálni, csak éppen az 1 milliárd dollár, meg 4-5 év, úgy, hogy veszed hozzá a tudást! És innentől kezdve az harckocsi gyár, nem civil gyár.
Igazából ennyit próbáltam csak elmagyarázni. :)
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
Úgy, hogy a mai kerámia páncélok csempés rendszerűek, például így:
iu

Ez szilícium karbid, de mexas ugyan ez volt korundban. Így néz ki. A kicsi golyócskával amit a vágókorongra teszel meg nem is tudom mit akarsz.
Szerintem nagyon nem vagy képben ezzel :eek:
Ez például a K21 IFV kompozit összetétele:
667fd95693ad3983bfce750b2875ed37.jpg


A harckocsiknál is számtalan helyen használnak, titánt és kermámiát. És ezeket össze is kell tudni hegeszteni!
Bizony, kerámiát titánnal, acéllal, acélt titánnal vagy WHA vagy DU elemmel. Ez mind hegesztve van, ehhez kell az elektronsugaras hegesztőgép.
Nah, ilyen nincs egy civil gyárban, maximum ha űripari.



Hát nem, nem arról. Az egy lágyvas öntvényvolt, amiről én beszélek, a lassú kihűtéssel és edzéssel az meg mondjuk a T-72-es MBL-1-es toronyöntvénye. Nincs nagy különbség csak éppen majd 3 szor keményebb és nem repeszel... Ég és föld....



Szürke öntvény volt az Opel Astra F-ünk motorblokja.... sima öntött vas fajta, Nem MBL-1-es ütés és repeszmentes kemény acélöntvény.... LOL.



LOL baszki... Nah, te kurvára értesz hozzá már ne haragudj....
Heggesz már össze nekem egy 100 mm-s bóracél lemezt egy 50 mm-s kerámia lappal, úgy, hogy anyag technológiailag egyik se sérüljön, és lövésnél is tartson. Mind ezt vákumban XD Persze tudom, te magyar szaki vagy, kézi hegesztővel megoldod két tea között :D:D:D



Szerintem a plazma hegesztést és az elektronsugaras hegesztést kicsit kevered, de sebaj.

És remélem ez alapján rájöttél, hogy miért beszéltél hülyeséget, mind ezt felháborodva.
Nem ugyan az a kettő. A harckocsikat a másodikkal szokás hegeszteni ;)
De tudom, magyar szaki megoldja. Hiszen mi mindent is tudunk, akkor is ha nem... Akkor is ha milliárdos lélekszámú atomhatalmak szopnak az ilyen gyártással, de mi nekünk ez semmi. Hiszen (szerinted) van hozzá kézi hegesztő géped, és megcsinálod pik-pak...

Szerintem inkább hagyjuk ezt a témát :D

Az egész marhaság, amit leírtál. Lényegében alumíniumot akarsz hegeszteni vassal. Mindezt űrtechnológiával oldják meg az ukránok a T-64-eseikkel és T-72-eseikkel. Amiket (T-72) a csehszlovákok és a lengyelek is gyártottak és ők is űrtechnológiával. De még a jugoszlávok is.

A hegesztés definíciója az, hogy kovalens kötést hozol létre két munkadarab között. Kíváncsi lennék, hogyan hozol létre ilyen kötést aluoxid és vas között úgy, hogy az átmenetet képező varrat legfeljebb 10%-ban térjen el bármilyen fizikai tulajdonságában a két munkadarabtól?

Nos, a korund nem azért kell a páncélba, hogy csempének bele rakd, hanem golyók kellenek, ami eltöri a nyíl hegyet. Te nagyon okos! Egyetlen dolog, amiben egyet értek veled, hogy köztünk Ozy tud a legtöbbet a fémek hegesztéséről.

Ja, meg abban is egyetértünk, hogy veled nem érdemes tovább vitáznom. Semmi fogalmad nincs még a szavak jelentéséről se, amiket nagy melldöngetve használsz.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 365
54 968
113
Mindezt űrtechnológiával oldják meg az ukránok a T-64-eseikkel és T-72-eseikkel.

Most bele mehetünk abba, hogy a T-64B tornyába senki nem hegesztett semmit, hanem korund golyókat öntöttek körül acéllal, de erősen félre viszi a beszélgetést. Mert te fejben itt tartasz. 1970-ben. Ma meg nem itt vagyunk. Ráadásul azok nem kis korund golyók voltak hanem igen méretesek....
main-qimg-4898b2cb817c7e7e8f3ec233af914c0a




A hegesztés definíciója az, hogy kovalens kötést hozol létre két munkadarab között. Kíváncsi lennék, hogyan hozol létre ilyen kötést aluoxid és vas között úgy, hogy az átmenetet képező varrat legfeljebb 10%-ban térjen el bármilyen fizikai tulajdonságában a két munkadarabtól?

Azért okosan oda raktál egy kitételt.... Tökéletesen fémeket tud hegeszteni, de fémkerámia betétek rögzítésére is használják.
Nem lesz tökéletes a varrat, de elég masszív rögzítési forma. És jobb, mint a csavaros megoldások...

Nos, a korund nem azért kell a páncélba, hogy csempének bele rakd, hanem golyók kellenek, ami eltöri a nyíl hegyet. Te nagyon okos!

Te nagyon okos! :)
Szerinted a svédek azért raktak korund csempéket az STRV-122-be , mert fürdőszobának nézték és kicsempézték?
Ez például szerinted miből van? o_O
iu

800px-IDET2007_composite_armor_ballistic_test.jpg



iu


Amúgy tök jót beszélgetünk, csak egyrészt off topik, másrészt én minimum 20 te meg 50 évvel vagy lemaradva a jelenlegi hadipartól tudásban.
Így meg kicsit nehéz beszélgetni....
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
Azért okosan oda raktál egy kitételt.... Tökéletesen fémeket tud hegeszteni, de fémkerámia betétek rögzítésére is használják.
Nem lesz tökéletes a varrat, de elég masszív rögzítési forma. És jobb, mint a csavaros megoldások...

És itt végre felnőttél ahhoz, hogy megértetted, miért beszéltél végig ostobaságot.

Vannak oldható és oldhatatlan kötések. A csavarozás oldható kötés. A hegesztés meg a legjobb minőségű oldhatatlan kötés. (Vagyis... izé... én néztem 1,5 éve az ukrán csoda tank hegesztését, hát az trágya. No meg űrtechnológia, ahogy te mondtad.) Ettől még sem a csavarozás, de el kell keserítenem, amit te magyarázol, az sem lesz hegesztés, csupán rögzítetted a páncélon belül a másik réteget. Talán kiwikipádiáztad idő közben ezeket a fogalmakat és meg fogod érteni, amit mondtam.

Létezik különböző fémek közötti hegesztés, ezt duplex acélnak hívjuk. De ez nem korund és acél lap között, hanem két vas ötvözet között. És már ebből jobban meg tud élni valaki Magyarországon, mint egy kezdő tanári fizetésből.

És mivel nincs reményem, hogy te felwikipédiázva magad egyszer megérted az összes fogalmat, ami ehhez szükséges, a magam részéről abba is hagytam.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 652
55 297
113
Indiai ipar és állam legendásan rossz hatékonyságú és korrupt. Nem véletlen Kína lett ipari nagy hatalom és nem India, pedig olcsó munkaerő már inkább Indiában érhető el nagyobb számban, de a fene sem akar semmit ott gyártatni...
Arjun, Tejas - mindegyik "sikertörténet"! Mire elkészülnek, addigra el is avulnak és kezdhetik elölről az egészet. Ez az ottani kormányzatnak nem olyan nagy baj, mert folyamatosan van munkája az állam által eltartott, nagy részt politikusok rokonaival teli rakott hadiparnak a DRDO-val az élen...

Félévet éltem Indiában - sokan el sem hinnék a sztorikat, amiket láttam.
India garantáltan soha nem lesz nagy hatalom! :D

Szóval velük inkább ne példálozzunk... ;)
Soha nem értettem, miért reménykedett a nyugat abban, hogy a sok indiai IT szakember majd enyhíti a munkaerőhiànyt….:confused:
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 081
31 015
113
Most bele mehetünk abba, hogy a T-64B tornyába senki nem hegesztett semmit, hanem korund golyókat öntöttek körül acéllal, de erősen félre viszi a beszélgetést. Mert te fejben itt tartasz. 1970-ben. Ma meg nem itt vagyunk. Ráadásul azok nem kis korund golyók voltak hanem igen méretesek....
main-qimg-4898b2cb817c7e7e8f3ec233af914c0a






Azért okosan oda raktál egy kitételt.... Tökéletesen fémeket tud hegeszteni, de fémkerámia betétek rögzítésére is használják.
Nem lesz tökéletes a varrat, de elég masszív rögzítési forma. És jobb, mint a csavaros megoldások...



Te nagyon okos! :)
Szerinted a svédek azért raktak korund csempéket az STRV-122-be , mert fürdőszobának nézték és kicsempézték?
Ez például szerinted miből van? o_O
iu

800px-IDET2007_composite_armor_ballistic_test.jpg



iu


Amúgy tök jót beszélgetünk, csak egyrészt off topik, másrészt én minimum 20 te meg 50 évvel vagy lemaradva a jelenlegi hadipartól tudásban.
Így meg kicsit nehéz beszélgetni....
Egy modern hk-nál már nem nagyon öntenek semmit helyben (meg lassan sehogy se,a modern kompozit páncél nem öntött páncél).Beszállitóktol érkeznek a részelemek,amit a végszereldében összekalapálnak.És bizony egy nehézgépgyártásra,nagy anyagvastagságú szerkezeti elemek szerelésére képes polgári manufaktúra minden további nélkül képes IFV összeszerelésre,egy részük még hk összeszerelésre is.Többségük kapásbol hk szerelésre azért némi felkészitést igényel,de nem olyan hű de nagyot.
Ez azonban a manufacturális,kis sorozatú gyártás.A specializált gyártósoron való nagysorozatú gyártás egy más tészta,oda célirányosan tervezett és épitett gyártósor kell.