MiG-21 Fishbed (Mikojan-Gurjevics,Szovjetunió) / J-7 , F-7 (Csengdu, Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
@molnibalage

Mig-21-es témában nem lehet olyat írni, ami megfelel az olvasóknak.
Hogyne lehetne?

Vagy újraírja az ember, a nyolcvanas években készült nyugati anyagok sokadik másolatát. Ez nagyon pontatlan, így értelmetlen mű lenne. A fellelhető írások 98%-a sajnos ilyen.
Na, de ha újraírod...?
Vagy felhasználod az elmúlt 20-25 év orosz kutatásainak eredményeit.
Főleg ezzel...?

Ez utóbbi esetben meg sokaknak nem fog tetszeni, mert nem egyezik azzal, amit a kilencvenes években olvastak a TupGun-ban.
A TG alíg írt követlenül a 21-esről és a mai olvasók egy része olyan fiatal, hogy ezeket nem is olvasta.

Orosz témában nincs jó írás.
Mert...?
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 547
61 863
113
Emel

Köszönöm a választ!

Azért egy ilyen szárnnyal megnézném a MIG-21-et:
220px-Wing_cranked_arrow.svg.png
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
Mit értünk "gótikus" szárny alatt? A T-10 első változatai még Concorde féle elliptikus szárrnyel bírtak és asszem csak a gyártás nehézsége miatt dobták, meg a wingtip HP miatt. Kettős deltát használtak több gépen is. Draken és kínai J-7 egyes változatain.
Gótikus szárny = Tu-144, Concorde és az ezeket megelőző szárny-kísérleti típusok szárnya
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 547
61 863
113
Mack

A kínai gépek szárnya megint más, úgynevezett "compound delta" de azok is jól néznek ki:
J-7E_3view.jpg


A Szu-15TM-nek van még ilyen:
sukhoi_su_15tm-28427.jpg

Fogalmam sincs, hogy az oroszok miért nem vették át a MIG-21BIS-nél ezt az új szárnyprofilt.
(Lehet nem érte volna meg, bár a Szu-15 esetén úgy látszik valamiért mégiscsak megérte.)

Az általam betett szárnytípus , amit szívesen megnéztem volna az orosz gépeken az a "cranked arrow" típusú delta szárny. Ilyen van például a draken-en:
1280px-SAAB_J-35F_Draken_0012.jpg


Meg az F-16XL-en volt még hasonló:
300px-F-16XL_afg-041110-016.jpg
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
fip7
Amikor a MiG-21-est tervezték Mikojanék, akkor a minél nagyobb sebesség elérése még követelmény volt, ez pedig a 21-nél M2,05-öt jelentett, és ez maximált repülési korlátázást jelentett. Az volt az oka, hogy a hangsebesség átlépésétől a gép mellső pontján keletkező lökéshullám a sebesség növekedésével egyre inkább szűkülő kúp alakba megy át, és a fent jelzett sebesség fölött már elérte volna a szárnybelépőélt. Ettől kezdve drasztikusan megváltoztak (volna) a gép repülési tulajdonságai, gyakorlatilag közel vezethetetlenné vált volna amíg a sebessége le nem csökken a határ alá. Ettől függetlenül akkoriban azért keringtek a légierőnél cinkos kacsintással előadott legendák néhány pilótáról akik "kissé" túl gyorsan repültek, de állítólag mind azt mondta a többieknek utána hogy nagyon ráizzadt a keze a botkormányra meg a feje a sisakba mire kikeveredett a lekvárból, úgyhogy inkább senki ne próbálja ki. A Szu-15TM-nél meg nyilván belefért a limitbe hogy kissé megnöveljék előre a szárny felületét, mert a teljes hosszhoz képest a szárny jóval hátrább van mint a 21-en. Ezzel együtt is a Szuhojon a megnövelt felületnél már teljesen más a szárnyprofil alakja, a belépőél kissé lefelé le van hajlítva, el van tekerve, szóval kellett ott még némi aerodinamikai kutatás-kísérletezés mire ezt megtehették. Mire meg a kínai F-7MG-t gyártották, addigra már tudták hogy a tüzelőanyag-faló nagy sebesség nem olyan fontos egy frontvadásznak (voltak már gyorsabb elfogóvadászaik), így inkább rámentek a manőverképesség fokozására, az új alakú szárny már ennek a jele.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 547
61 863
113
Emel

Én is ilyeneken elmélkedem amúgy, csak komoly háttértudás nélkül. Az utóbbi időben próbálom különböző nyelveken összeszedni az infókat a különböző szárnyakról és azok pozitív-negatív hatásairól, mert magyar nyelven sajnos alig van róla értelmes információ.
Szerintem ha komolyan vették volna a MIG-21 frontvadász szerepét, akkor idővel más prioritások mentén kellet volna fejleszteniük a gépet. Például alacsonyabb maximális sebesség, több belső üzemanyag, hatékonyabb szárny aerodinamika, jobb forduló szögsebesség stb...
A több belső üzemanyaggal egyébként próbálkoztak, de nem a szárnyban hanem a törzsben akarták elhelyezni. Az meg rontotta az alaktényezőjét a gépnek.

Ez kicsit off lesz itt, de ha már nagy felületű delta szárnyak és a manőverező légi harc tulajdonságok szóba kerültek:
Mirage+2000+at+15k.jpg

Azért ezek elég jó értékek egy hagyományos delta szárnnyal rendelkező repülőgéptől :)

Összehasonlításul a MIG-21-é:
21-5.jpg


Tudom két generáció választja el őket, de azért mégis. Nem biztos, hogy a nagyobb felületű delta szárny (tailless delta) rossz/rosszabb, mint az osztott (tailed delta) megoldás.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
És tudom, hogy a két diagrammon nem azonos magassági adat szerepel. ;)
Nem ez a fő különbség a két gép között, hanem az hogy a MiG-21 még aerodinamikailag stabil konstrukció (a Mirage-III-al érdemes összehasonlítani), a Mirage-2000 meg már instabil kialakítású! Hiába hasonlít a szárnya a Mirage-III-ra, de teljesen más a profilja és a törzs-szárny átmenet kialakítása, így mások a repülési tulajdonságok is. A MiG-21/Mirage-III összehasonlítást meg elég jól elvégezték az izraeli pilóták a 66-ban kezükbe került iraki gépen, és az volt a véleményük, hogy nem lenne vele feltétlenül fontos a levegőben szembetalálkozni. Ezért lettek az arab repülőterek a 67-es háborúban az első számú kiemelt célpontok az izraeli légierő számára.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 547
61 863
113
emel

Igen, eredetileg Mirage III-at akartam keresni, de nem találtam :-(
Az összehasonlításról pedig én is tudok, kis és közepes magasságon, hangsebesség alatt a MIG-21-et valamivel jobb repülőgépnek tartották.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 547
61 863
113
Találtam a MIG-21-hez 15000 láb magasságon lévő görbét is, így már összemérhető a Mirage 2000-el. (Mirage III-at még mindig nem leltem :-( )
21.jpg


Mirage+2000+at+15k.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Találtam a MIG-21-hez 15000 láb magasságon lévő görbét is, így már összemérhető a Mirage 2000-el. (Mirage III-at még mindig nem leltem :-( )
MiG-21-ből ez nekem is magvan asszem.

A Mirage-2000 diagramon az M1.0-M1.3 tartományt tessék menézni és összevetni az F-16CJ 10k lábbal. (Ez 5k lábbal magasabban van.) Na ennyit számít a deltaszárny, szuperszonikus tartományban. Aztán tessék megnéni a kisebb sebesség tartományban, ha emelkedni is akarsz vele. Hát nem túl acélos, bár ez 15k lábon van. Csak éppen az F-16-on 6 db rakéta + ECM poddal és 60% keróval néztem.

Nem rossz a Mirage-2000C, de elmarad az F-16C-től M0.6 alatt, egyre reménytelenebból. Nagy magasságú szuperszonikus elfogásban viszont egyértelműen jobb aerodinamikailag..
 
  • Tetszik
Reactions: endre

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 884
86 319
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Számomra a világ legszebb vadászrepülője! Aerodinamikailag mennyire rossz mai szemmel?
Melyik 21-es változat? A legjobban vezethetőnek a PF-et tartották, de abszolút repteljesíményben a bisz volt a legerősebb ameddig a speci tolóer üzemmód használható volt. A nagy tolóerő ellenére mégis labdána nem rúgott a 4. gen gépekhez mérve. Mai szemmel nézve teljsen elavult dogfight szempontjából, de ha nincs más és megfelelő radar lenne benne akkor ezzel is lehetne hajigálni a AMRAAM-okat. Persze nem annyira erőteljesen és hatékonyan, mint egy F-16/F-15-tal vagy Hornettel. A csapásmérő kapacitása az, ami a gép méretéből kifolyólag szinte semmi.