Na akkor szépen sorjába:
Kisspista!
Úgy látom bizonyos tekintetben félreértettél. Az An-26 elavultsága nem a csak a repülési adataiban jelentkezik, hanem az üzemeltethetőségében. Nagyszámú személyzet, erős leterheltséggel, gyakori és mély karbantartásokkal, a gép kora miatt, egyre gyakoribb meghibásodásokkal. Egyszerűen hiába van meg, akkor is túl sokat kellene rákölteni, hogy továbbra is üzemben maradjon és ezért mondjuk kapnál még +5 évet. Rövid távon lehet, hogy ez olcsóbb megoldás, mint a leváltásuk, de már közép távon nem, ráadásul nem megoldja, csak konzerválja a problémát.
Persze nem fontos az utaskényelem, hiszen ezek katonák, kibírják, csakhogy nem biztos, hogy szerencsés, ha a megérkezés után még két napig próbálnak rendbe jönni, ahelyett felkészülnének a szolgálat ellátására.
A kitiltással félreértettél, én azt akartam mondani, hogy vannak ilyen korú gépek, de nem olyan országokban, akik szabadon berepülhetnek az unió légterébe, ugyan is létezik egy repbiztonsági minimum, ami nem jellemző azokra akik javítás, érvényes papírok nélkül repülnek koros gépeket, és én nem szeretném ha mi is közéjük tartoznánk. Persze az An-12 és Il-76 is ki van tiltva, de ha pl ENSz misszióban vesz részt természetesen, engedéllyel berepülhetnek.
A C-130 szerintem nem azért kell, mert Fairfordba akarjuk vinni a Gripen kiszolgáló személyzetét (mellesleg nem csak 10-12 személy megy, hanem még sok mindenki más is, meg persze kiszolgáló eszközök és pótalkatrészek is). Nem gondolom, hogy üzletként kellene felfogni, ha a szövetségeseinknek szállítási feladatokat végzünk. Úgy gondolom, hogy ez lehetne az egyik módja, amivel hasznosabban járulhatnánk hozzá a Szövetség erejéhez, (mert erre pl szükségük van, víztisztítókra meg nem), amiért mi is remélhetnénk majd joggal olyan támogatást, amire meg nekünk van szükségünk, és nem mondhatnánk ránk azt amit most, joggal, vagy akár anélkül, hogy potyautasok vagyunk.
Semmi közöm a Malévhez, a gépek nem a Malév tulajdonai volta, hanem egy lízingcéggé, akitől ha akarod kibérled, mint ahogy tették néhány géppel, ám de azokat amelyeket nem sikerült azokat bizony szétbontották, mert ahogy a Hymen Roth mondja a Keresztapában "ilyen az üzlet". Fogalmam sincs az ár ebben az üzletágba sok mindentől függ.
Persze akárhogy csűrjük csavarjuk, pénz kell az Csendes Ukrajnák üzemben tartásához, de új gépek vásárláshoz is, azonban, noha hosszútávon drágább, az új gépek beszerzése nem biztos, hogy azonnal terheli meg a költségvetést, míg az Ancsáké igen és ez soha sem elhanyagolható szempont, főleg ha gyorsan kell orvosolni a helyzetet. Ugyanakkor van köztes megoldás is használt katonai szállítógépek beszerzése. Több állam, mint pl Nagy Britannia, az új gépek beszerzésekor árúba bocsájtják használt gépeiket (pl ezekből nem derogált olyan csóróknak, mint az osztrákok venni). Nem tartom elképzelhetetlennek, hogy ilyen gépeket szerezzünk be, akár úgy is, hogy esetleg valamilyen katonai segélyprogram keretében, amiért cserében ugyan akkor szállítás feladatokat vállalunk. Persze ez sem lenne ingyen, hiszen ezeket a gépeket fel kell újítani és a rendszerbe állításnak is vannak költségi, de hosszú távon a jelenlegi szakszemélyzet egy viszonylag olcsó gépen ismerhetne meg egy más üzemeltetési kultúrát.
Piratvitorla!
igazad van, nem mi döntünk, és szerencsére, hiszen számunkra mások a fontos tényezők, és koránt sem ismerjük sem a követelményeket, sem a lehetőségeket. Ugyan akkor, kitartok, azon véleményem mellett, hogy a lehetséges kompromisszimus megoldások közül egy BAe-146 túl sok műszaki kockázattal járna, ugyanakkor a műszaki adatai (hatótáv) és az üzemeltethetősége folytán egy drága de a lehetséges céljainkra csak korlátozottan alkalmas típus lenne. Röviden felesleges pénzkidobás, legalább akkora, mint az An-26-ok nagyjavítása.
Ugyan akkor egyet értek veled a cikked azon gondolatával, sőt én is azt vallom, hogy a katonai szállítási feladatok jelentős része nem igényel kifejezett katonai szállító gépet, és azok nagy része polgári géppel is megoldható, de szerintem erre alkalmasabb egy strapabíró B-737 Classic teherváltozat. És ennek az üzemeltetéséhez lényegesen nagyobb háttér áll ma nálunk rendlkezésre, mint a brit típushoz.
TG