A remény hal meg utoljára?Terminator said
Hátha az itteniek közül is tud valaki érdemben hozzászólni...
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
A remény hal meg utoljára?Terminator said
Hátha az itteniek közül is tud valaki érdemben hozzászólni...
Ha a fordító jó fordította le a svéd szöveget, akkor 3 tanker van.GrGLy said
@ms07
Mindegyik tanker, vagy csak egy részük?
Mondtak konkrétan valamit azon kívül hogy az An-26-osok tehermentesítésére és a Malév megszűnése miatt kiesett kapacitás pótlására?shornet24 said
Olvasom a hozzászolásokat ès mintha nem mondták volna el már egy hónapja mèg az autistáknak is hogy mi az igèny mièrt stb!
gigabiga said
A pápai gépek nem úgy működnek, hogy csak leakasztjuk őket, amikor gondolunk egyet. Egy tucat másik nemzet is használja, mint közös flottát.
"Hát igen erről van szó, hogy az a évi 60 óra nem sok mire elég! De lehet plusz pénzért bérelni! Bár én úgy sasoltam hogy az utóbbi időben többet repültek an-124-ek bérbe?? Talán olcsóbb azt bérelni??"
- Nem lennék biztos, hogy nagyon lehet pluszban bérelni. Túl drága mulatság lenne, ha alapban nem járatnák a maximumon... Valamennyi plusz igényt valószínűleg ki lehetne elégíteni, de szerintem nagyon korlátozottak a lehetőségek...
- Nem tudok konkrét értékeket, de biztos vagyok benne, hogy egyrészt bizonyos szempontból költséghatékonyabb, másrészt nagy teher esetén célszerűbb megoldás...
GrGLy said
@ksspsta
Az a baj, hogy csak a C-130-as önmagában sehogy se illik bele a Honvédségbe. Egyrészt végtelenül öreg gépek lennének, tehát a megvételkor teljes élettartam-hosszabbítást kéne eszközölni az összes gépen, mert ha a svédek a megválásra szavaznak, akkor eladás előtt még mindent kirepülnek belőle. Talán 2-3 évnyi tartalék maradhat a gépekben, utána vagy kuka, vagy felújítás, ami meg nagyon nem olcsó.
Másrészt a Hercules egy kategóriával nagyobb gép, mint bármi, amely eddig felmerült az Ancsák leváltás
Tűnik, de nem az.Terminator said
Egy másik blogon értelmesnek tűnő (vannak benne konkrét számok és hivatalos dokumentumok) vita folyik a témában.
Kiemelem a kulacsmondatokat:
A vitaindító kijelentés:
"a BAe-146 felszálló/leszálló teljesítménye messze felülmúlja a kéthajtóműves típusokét, ami olyan biztonsági többletet jelent, különösen nagy tengerszint feletti magasságú, hatalmas hegyekkel körülvett, forró klímájú repterekről való felszállás esetén (pl. a legtöbb reptér Afganisztánban). A B737 / A320 ezen a téren labdába sem rúghat a brit gép mellett."
"Max. takeoff weight:
Thrust
T/mtow ratio
BAe 146-200
93,000 lb (42,184 kg)
4* 6,970 lbf (31.0 kN) each
2,94
737 Classic (-300/-400/-500)
138,500–150,000 lb (62,800–68,000 kg)
2* 20,000–23,500 lbf (89–105 kN)
2,62-3,09
???"
"1. Takeoff performance
A maximális felszállósúlyt (MTOW) 1 hajtómü leállása esetén (one engine out ops) rendelkezésre álló tolóerövel számolják ki. Ilyen esetben a 4-hajtómüveseknek az maximális tolóerö 75%-a, a 2-hajtómüveseknek viszont csak az 50%-a áll rendelkezésre! Csináld újra a matekot ennek megfelelöen, és meglátod, hogy a B737/A320 a BAe-146 lába nyomába sem érhet..."
"Öszintén szólva fogalmam sincs, hogy az MH-nak milyen szállítási igénye van (úgy mennyiségileg, mint minöségileg), amit az An-26/SALIS/SAC nem tud kielégíteni."
"A 2- ill. 4-hajtómüves gépek megbízhatósága: ez valóban sokat fejlödött, de mint fent említettem, ennél fontosabb a takeoff performance in one engine out operation.
5. Gazdságosság: a 2-hajtómüves gépek minden bizonnyal olcsóbban üzemeltethetök a 4-hajtómüveseknél. A légcsavaros gépek esetében már nem vennék erre mérget. Átlagfogyasztásban legalábbis a légcsavarosok biztosan nem jobbak."
"Az a helyzet, hogy egy kéthajtóműves gép mindig erősebb, mint egy ugyanakkora három-, vagy négyhajtóműves. Ennek az oka az, hogy úgy számolják ki a teljesítményét, hogy egy elromlott hajtóművel is tudja a minimális performance követelményeket. Azaz egy négyhajtóműves csak 33%, egy háromh.műves 50%, míg egy kéthajtóműves viszont 100% teljesítménytartalékkal rendelkezik!"
"Na, ez konkrétan nem igaz. Mármint, hogy ugyanazt a climb gradienst kellene tudniuk a 2-, 3-, ill. 4-hajtómüves gépeknek:
(3) At each point along the takeoff path, starting at the point at which the airplane
reaches 400 feet above the takeoff surface, the available gradient of climb may not be less
than—
(i) 1.2 percent for two-engine airplanes;
(ii) 1.5 percent for three-engine airplanes; and
(iii) 1.7 percent for four-engine airplanes.
Code of Federal Regulations 14: Aeronautics and Space
PART 25—AIRWORTHINESS STANDARDS: TRANSPORT CATEGORY AIRPLANES Subpart B—Flight § 25.111 Takeoff path.
A 3- illetve több hajtómüves gépektöl eleve nagyobb teljesítményt várnak el."
"Valóban, a polgári repülésben a gazdaságosság az elsö, a katonai repülésben más a prioritás. A két hajtómüves gépek azonos kategóriájú többhajtómüvesekhez képest vitathatatlanul költséghatékonyabbak, a többhajtómüves gépekre viszont kevesebb korlátozás vonatkozik. Nem csak a felszállóteljesítményre gondolok (ami nagyobb TOW-t enged meg), hanem kisebb idöjárási minimumokat (pl. min. visibility felszálláskor 1/2 SM az 1 SM helyett), meg nagyobb távolságban lévö alternate-eket (2 óra távolságon belül az 1 óra helyett), is lehetövé tesz a több, mint két hajtómü."
"Federal Aviation Regulations 14: Aeronautics and Space PART 121—OPERATING REQUIREMENTS: DOMESTIC, FLAG, AND SUPPLEMENTAL OPERATIONS Subpart U—Dispatching and Flight Release Rules"
"Az eredetileg is katonai célra kifejlesztett gépek (C17, A400, vagy akár a C130) többnyire 4-hajtómüvesek, az általad említett 2-hajtómüves típusok pedig eredetileg polgári gépek katonai célra átalakított változatai. Van persze néhány kivétel, pl. a KC390, vagy a légcsavarosoknál a C27, C160, vagy a C295, szerintem ezeknek pont a 2 hajtómü a gyenge pontjuk."
"EU-OPS nem tesz különbséget felszálló minimumnál a hajtóművek számától függően. Ha nincs LVO a repülőtéren, akkor 400 méter RVR kell. Ha van, akkor 150 méter, amit csökkenteni lehet hatósági engedéllyel 125 méterre (HUD esetén akár 75 méterre is)."
"látod, ezért jobb a 4-hajtómüves gép KATONAI feladatra, mint a 2-hajtómüves. Sok elönye van (nem sorolom fel még egyszer, illetve bövíthetném még a listát, ha akarnám), miközben az egyetlen hátránya, hogy kevésbé gazdaságos. Mivel a légierö nem profitorientált gazdasági vállalkozás, ugyanakkor fokozottan veszélyes helyekre repül, a gazdaságosság jelentössége eltörpül a nagyobb repbiztonság jelentösségével szemben.
Hidd el, katonai célra a "négy hajtómü jó, két hajtómü rossz", még akkor is, ha a 4 lényegesen többe kerül."
"Az is tény, hogy mivel nem ismerjük a szükséges szállítókapacitást, így mi csak találgatni tudunk, hogy mi is lenne nekünk a legoptimálisabb."
Hátha az itteniek közül is tud valaki érdemben hozzászólni...
Terminator said
<blockquote>ksspsta said
Tűnik, de nem az.
Mert a helikopter lassú, hangos és ráz.dudi said
Nem írtam még ebbe a topicba mert a szállító gépek egyik vége sem tud lőni...Valaki árulja már el nekem,hogy miért lett fontosabb a szállító flotta mint a helikopterek?
Hogy nem tudna? ott a C-27 új változata, de az An-26-tal bombázni is lehet
"Valaki árulja már el nekem,hogy miért lett fontosabb a szállító flotta mint a helikopterek?"
Nem fontosabb a szállítógép. Viszont azzal pénzt lehet keresni, ami segíthetne a többi projekt finanszírozásában...
Hamarabb érkeznek mint a helik.dudi said
Nem írtam még ebbe a topicba mert a szállító gépek egyik vége sem tud lőni...Valaki árulja már el nekem,hogy miért lett fontosabb a szállító flotta mint a helikopterek?