Wunstorf: amíg Lechfeldet átalakítják az A4000M üzemeltetéshez, addig is kell valahonnan üzemelni a gépeknek és csiszolódni az együttműködésnek.
Légi utántöltés: A400M-mel csak olyan típusokat lehet utántölteni, amelyek a kosaras módszert használják. Ha a vadászgépeket nézzük, kiesnek a lengyelek, szlovákok, bolgárok, románok is az F-16 miatt. Ha a horvátok F-16-ot vesznek, akkor ők is. A cseh-, szlovák, román, bolgár és lengyel szállítógépeken sincs töltőcsonk. A csehek betársultak az európai közös tankerflottába (A330MRTT), így a cseh Gripeneket sem kell tölteni, hacsak nem akarnak több tanker típuson is gyakorolni. (A csehek csütörtökön egy egy amerikai KC-135-ösön gyakoroltak.) A németek most hagytak fel a A310MRTT tankerként üzemeltetésével, mert a közös európai tankerflotta többségét ők fizetik, így azt fogják használni. Az osztrákok még szóba jöhetnének, de ők nem vesznek részt nemzetközi akciókban, így nekik nem kell a légi utántöltés. A litván C-27-eseken van töltőcsont, ők még szóba jöhetnek.
Légi szállítás:
A pápai C-17-esek kapacitását igénybe vevők közül kinek lehet még szüksége további szállító kapacitásra?
A SALIS program AN-124-eseiről se feledkezzünk meg. Aki fizeti a rendelkezésre állásukat, az szükség esetén igénybe is fogja venni őket, hogy ne legyen kidobott pénz a befizetett összeg.
- A Salis programban részt vevőknek lassan más után kell nézni, mert a gépek kirepülik az idejüket.
- Ne felejtsük el az összes utántölthető helikoptert. Ugye az A400M nemrég elérte ezt a képességet is.
- A svédeknek olyan öregek a Hercules-ei, hogy gyakorlatilag járókerettel repülnek. Emellett pedig egyre aktívabbak nemzetközi műveletek során is.
- Cseheknek annak ellenére megérheti a csatlakozás, hogy már benne vannak az MRTT-ben. Szimplán sokkal közelebb van hozzájuk a bázis, továbbá a csehek Mali missziójának támogatására sokkal alkalmasabb az A400M.
- A finneknek nincs légi utántöltőjük.
Az olaszok bár tagjai az MRTT flottának, de nekik is kézenfekvő lesz az a Lechfeldi átköltözés után a csatlakozás.
Ráadásul az olaszok elképesztően alul vannak mindenféle szállítási kapacitással tervezve. Nekik ez egy kiváló belépő lenne az A400M felhasználók közé. Szerintem elsősorban az ő saját gépes csatlakozásuk miatt van benne a korábban már általam beidézett saját felségjel alatti üzemelés is.
- A lengyelek a most beszerzés alatt lévő 5db felújított C-130-asait, nem kapacitásbővítés miatt veszik, hanem mert a régieket le kell cserélni. Náluk is szükség lesz kapacitásbővítésre, de ugye ez náluk elsősorban pénz kérdés. Akár átmeneti jelleggel is csatlakozhatnak, vagy ha végre európai gépet választanak, akkor szintén saját felségjel alatt is.
- Hja és ne felejtsük, hogy az F-16V-k kaphatnak olyan CFT-t is, amiben benne van a töltőcsonk is!
Innentől pedig drasztikusan megnő a lehetséges csatlakozók száma.
Egyébként korábban amikor agyaltam ezen, akkor én is gondolkodtam, hogy pár A330 MRTT-t is be kéne dobni ezen flottába, akár mint dedikált tanker. Érdekes módon nem is ilyen inkompabilitási kérdések miatt, hanem azért ezzel remek módon (és gyorsan) légi-utántölteni lehet az A400M -eket. Miért is? Mostanában arra felé mennek a dolgok, hogy pl. keleti irányban kezd "forrósodni a levegő" (Ukrajna mellett most a törökök felé is parázslik a hangulat) - ki tudja milyen "kacskaringókkal" kellene pl. Afganisztán felé repülni ... Pl. egy Lechfeld -ről felszálló A400M -et lehetne egy ideiglenesen Magyarországra áttelepült A330 MRTT -vel feltölteni. Ugye majd pl. Aranyosgyéres is adná magát, mint útközben feltöltés, de azt első körben nem feltétlenül erőltetném.
A másik oldalról nézve - ugye ott lesz majd pont a szomszédban az Airbus, oldják meg, ha ez komolyan felmerül a kedves ügyfél részéről ...
Ugye amikor volt a francia szállítógép tender, akkor a helikopter légi-utántöltés feltétel volt (akkor ezt még nem tudta). Ugye először csökkentették a mennyiséget 50 db -ra (bár ennek inkább anyagi okai lehettek meg, hogy mégsem kellett annyi) aztán vettek 4 db C-130J -t "csak" azért, hogy az Airbus helikopterjeiket tudják utántöltögetni ... Aztán az Airbus is megoldotta, hogy A400 -al is lehessen Airbus helikoptereket légi-utántölteni - nemcsak a katonaikat, de a civileket is ... Igaz ennek megoldása javarészt arra épült, hogy a 80 láb hosszú csonkot 120 lábasra cserélték, de akkor is. Bakker ez komoly "felsülés" volt, hogy egy Airbus turboprop (ugye kis magasságon alacsony sebességre ez ideális utántölteni) nem tudott Airbus helikoptereket utántölteni ...
Úgyhogy ki tudja, ha tapasztalnak ilyen igényt, akkor meglépik-e a kompatibilitás bővítését. Egyfelől a németekkel jó az Airbus viszony - a típus (A400M) legnagyobb üzemeltetői. Amennyiben ilyen módon is szeretnék a gépeik kihasználtságát javítani, akkor lehet partnerek lennének benne. Apróság, de talán mi sem vagyunk "feketeseggűek" az Airbus szemében ...
Kik jöhetnek szóba? Elsősorban ez nekünk szempont most. Ez esetleg előrevetítheti, hogy 2026 után is számítunk a Gripen -re (avagy addig az Airbus megoldja, hogy mást is lehessen utántölteni). A cseheknél 2027 (2029 -ig kitolható) után lesz-e Gripen ki tudja? Szívük szerint lehet rámennének a F-35 -re, de a pénztárcájuk és a pozitív Gripen tapasztalatok illetve kiépült infrastruktúra miatt lehet maradnak. Persze, ha a Saab -nak/Svéd államnak "van esze", akkor esetleg "pro-aktívan" kidolgoznak ezen kvázi egyszerre lejáró kedves ügyfeleknek valami ütős csomagot. Avagy mi is odamehetünk "kézenfogva" a csehekkel a svédekhez. Nagyon jó referenciák voltunk Nekik eddig - szép exportsikereket értek el azóta. Akár mind a két országnak külön-külön, ahogy
@kamm is emlegette mehetne 2 század E/F + 2 db Globaleye. Meglátjuk ...
@pöcshuszár említette a megoldást F-16 -ra - ezzel meg kb. az összes F-16 környékbeli üzemeltető szóbajöhet. Pl. a lengyelek (az F-35 részével nem tudom mi újság), szlovákok, horvátok (ha az lenne, de mondjuk ennek alternatívája pont a Gripen lenne ...), románok (?) ... A környékről ne felejtsük el Svájc -ot sem - a F/A-18 -t "alapból" is újra tudja tölteni a A400 MRTT (spanyolok pl. a saját légiflottájuknál ezt a kombót használják alapból) ... Persze nem tudom mikor cserélnének a svájciak (aktuális lenne már), de amennyiben cserélnek ott is Gripen lenne a valószínű ... Egyébként a finneknél is ugyanez a szituáció - most F/A-18 van (ami kompatibilis) aztán Gripen lesz (ami szintén az), igaz Ők messzebb vannak.
Ugyanakkor úgy gondolom, hogy itt alapból a kulcs az lenne, hogy a németek szeretnék lepasszolni az "üres" repórákat más(ok)nak is. Repüljenek a gépek illetve pörögjenek a repórák a pilótáknak is. A légi-utántöltés jelen pillanatban ezen projekt keretein belül elsősorban nekünk fontos, de mivel ez az előző pontnak nem mond ellent így ebben a németek partnerek lesznek.
Úgy egyébként ez a Lechfeld nagyon Európa közepe. Úgyhogy lehet bármi ...
P.S.: A C-17 egy teljesen más méretkategória. Jól látszik, hogy a pápai C-17 -et még a szlovének is sokkal inkább kihasználták, mint pl. mi ...
Ilyenformán nem biztos, hogy a A400M/KC-390 tartományban annyira reális az összehasonlítás ...