Szu-25 , -28, -39 / Su-25 , -28, -39 Frogfoot (Szuhoj, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 589
8 699
113
A magyar nyelvben UB-blokknak szoktuk hívni.
;)


Definitíve azért van akkora kraft az ülésben, hogy bármilyen helyzetben a függőleges vezérsík fölé tudja emelni a dolgozót.
Nekem pont emiatt a „bugos” függőleges vezérsík miatt tűnt / tűnik ámítógépes játékból kiszedett videónak a cucc (meg az idétlen lángok miatt, meg az elrepülő fülketető is elég fura, de mind1).
Nekem életszerűtlennek tűnik még ilyesmivel is bonyolítani a sárkányt, plusz időnként ki-be kell pirózni, miközben az ülés megoldja egymaga a problémát...

Nem hinném, hogy videójátékból lenne, persze ahogyan leírtad a fegyverzet vészoldását, abból látszik, hogy te sokkal jobban értesz hozzá mint én(nem kötekedésből írtam, tényleg így gondolom). Ahogyan a "kijev szelleme" kamu Szu-35 lelövéséről azonnal látható volt, hogy nem valódi, hanem DCS (egyes magukat nagyon sokra tartó emberek itt is beszopták, úgyis, hogy a felvételt elsőnek feltöltő ember ráadásul oda is írta a videó leírásába, hogy ő készítette DCS-ben...),ennél ilyesmit nem látok. Csak egy dolgot, hogy a felvétel vízszintesen tükrözve van, mert a Szu-25SzM egyetlen LCD monitora az a műszerfal bal oldalán van. Ebben a videóban, pedig a jobb oldalon láthatjuk. A kabintető esetében viszont ne feledkezzünk meg arról, hogy nem csak az van a hajózó feje felett. Az alap Szu-25-ösöktől kezdve ugyanis ebben a típuscsaládban, eltérően mondjuk a Szu-27-es vagy a MiG-29-es családtól, itt a Zvezda K-36-os ülés fejtámláját egy nagy,szürke, héjszerű páncéllemez alá rejtették el. Az is távozik a katapultálási folyamat során, lehet, hogy az tűnt olyan furcsának (még fel is pattant a földről) és nem a kabintető.
A páncéllemezt ebben a videóban 0:42-nél láthatod a legjobban, rá van írva a 08066-os szám, és egy figyelmeztető felirat piros betűkkel.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and cirqle

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 913
13 701
113
Ilyen esetekre ez a protokoll?
Nem lenne biztonságosabb eldobni egy mezőn,a pilóta meg kattintana időben?
Gondolom, megvárják míg szinte száraz lesz a tank, és ugye eleve nincs olyan őrült nagy leszálló sebessége ennek a gépnek. De ha valami gáz van még mindíg pattinthat a pilóta a Földön is. Így meg jó eséllyel nem kell kukázni a teljes gépet.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
Gondolom, megvárják míg szinte száraz lesz a tank, és ugye eleve nincs olyan őrült nagy leszálló sebessége ennek a gépnek. De ha valami gáz van még mindíg pattinthat a pilóta a Földön is. Így meg jó eséllyel nem kell kukázni a teljes gépet.
Főleg, hogy most hadban állnak, akár csak donorként is értékes lehet, mert a gépek napi szinten kapják mind az üzemórát, mind a pofozást.
 

Faboo78

Well-Known Member
2018. január 4.
252
958
93
A magyar nyelvben UB-blokknak szoktuk hívni.
;)


Az első állításod megmosolyogtató... Láthatóan igencsak virgoncak mindkét oldal Szuhojai, eléggé agresszíven repülik őket.

Természetesen minden függesztményt le lehet oldani vészdobással. A bombazár elejében van egy átlag SR-hez hasonló csatlakozó (csak nincs rajta a külső „hollanderes” rész). Függesztéskor azt a csatlakozót bele kell nyomni a blokkban lévő párjába. Vészdobáskor a zár horgai kinyitnak és leesik a blokk, illetve esés közben kihúzza kissé az SR-t a bombazárból. Amikor az SR kábelje megfeszül, akkor húzódik ki az is a Blokkból. (Ha bomba-vészoldásról van szó akkor ott létezik éles/vak vészoldás. Ha élesben van eldobva, akkor a repülőn marad a huzal, ha „vak”=„невзрыв” oldás van, akkor megy a bombával)

Definitíve azért van akkora kraft az ülésben, hogy bármilyen helyzetben a függőleges vezérsík fölé tudja emelni a dolgozót.
Nekem pont emiatt a „bugos” függőleges vezérsík miatt tűnt / tűnik ámítógépes játékból kiszedett videónak a cucc (meg az idétlen lángok miatt, meg az elrepülő fülketető is elég fura, de mind1).
Nekem életszerűtlennek tűnik még ilyesmivel is bonyolítani a sárkányt, plusz időnként ki-be kell pirózni, miközben az ülés megoldja egymaga a problémát...


Más:

Nekem kicsit kisebbnek tűnik a baj, mint amennyire verik itt magukat a népek a földhöz a GPS-vevő miatt.
Igazából én se raktam volna bele még egy tévét +vevőantennát + csatolóblokkot + display meghajtó unitot csak azért, hogy mutassa teljes időtartam alatt, hogy merre vagy a térképen. A másik lehetőség, hogy zongoráznod kelljen, hogy a már meglévő tévén előhozd a GPS-es térképet... az meg kényelmetlen.
Ezzel szemben megveszed ezt az izét fillérekért + kb egy ötezresért felrakod a tartóját és nem kell kapcsolgatnod semmit, szinte semmi helyet nem foglal (nem zavar a kilátásban sem), folyton megy rajta a műsor és ha épp kedved tartja, akkor felnézel kb. kellemes szemmagasságba és látod is, hogy hol a vérbe' vagy éppen.
(és szerintem plusz előnye, hogy ha esetleg beokádik, akkor nem kell belenyúlnia műszerésznek / avionikusnak a repülőbe, hanem kiveszed a tartójából, belerakod helyette a másikat és kb. 3 perc múlva újra hadrafogható a repülőd [amellett, hogy a régi rádiónavigációs cuccok érintetlenek és azzal is elengedhető lenne]).
A videó alatti kommentekben egyik kommentelő megemlítette, hogy a baleset Belgorodtól nem messze Korocsa körzet, település közelében történt. Ha ez igaz, akkor nem hadműveleti területen történt az eset, és nem lelövés volt. A hozzászóló megjegyezte azt is, hogy a baleset, és a függőleges vezérsík sérülése olyan, mintha felsővezetékkel ütközött volna a gép.

Szerintem ennek ellentmond, hogy a gép a felsővezetékeknél kissé magasabban volt, és a katapultálás utáni felvételeken sem látszik a környéken nagyobb felsővezetéktartó oszlop...
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
Érdekes közelmúltbeli kép, a kilencvenes években a csecsen háborúban is tesztelt Szu-25TM, másképp Szu-39-es az etióp légierő színeiben:

143473_119454060_FlJphNEXoAAHTGy.jpg
Helló! Igen tavaly júniusban pakolták ki a régi/új gépeiket egy bemutatóra. Ezek az etióp példányok és a két Csecsenföldön bevetett orosz tesztgépek még nem Szu-39-esek (Szu-25TM) voltak, csak alap Szu-25T-k a szovjet időkből.

A gruziai TAM nyolc Szu-25T előszéria példányt adott át 1990 és 1991 között. Ezek közül hét az állami tesztközponthoz került, míg egy a Szuhoj tervezőiroda bemutató gépe lett. A kilencvenes években, az állami tesztközpontból hat Szu-25T került át az Orosz Légierő lipetszki teszt központjába. Ezek közül kettő Szu-25T-t eladtak Etiópiának, míg kettő teszt/promó céllal repült 39 bevetést Csecsenföldön 1999-től. (Az Orosz Légierő sohasem állította ezeket hadrendbe!)

Etiópia két Szu-25UB-t és a fentiek közül két Szu-25T-t kapott 1999-ben, hogy a Badmei Háborúban bevethesse azokat.
  • Egy lezuhant,
  • egy a reptéren megsérült-selejtezték,
  • míg egy Szu-25UB-t és egy Szu-25T-t tárolnak.
Ez a megmaradt két etióp gép közel húsz éve nem repül!

Eth01.jpg

Fotó: Az etióp Szu-25T-k első bevetése 2000. januárjában volt. A háború után a Szu-25-ösöket leállították, majd a jóval nagyobb mennyiségben rendelkezésre álló MiG-23BN bombázókat repülték tovább az elmúlt húsz évben Etiópiában.

Eth02.jpg

Fotó: A badmei háborúban a két etióp Szu-25T a meglévő MiG-23BN-eket egészítették ki, precíziós csapásmérő képességgel. A képen a megmaradt, kétüléses UB látható.

A radarral is felszerelt, "mindenidős" Szu-39-esból (Szu-25TM) Oroszországban három (két repülőképes) épült a kilencvenes években, (plusz két átalakított prototípus), de ezek csak az állami tesztközpontig jutottak. Sem Csecsenföldön, sem Etiópiában nem jártak.

Érdekesség:
A grúz TAM-ban maradt 12 darab Szu-25T sárkányból, tízet átalakították kétülésesre és Szu-25U néven adták át a grúz, türkmén és azeri légierők számára.

Lásd:
https://forum.htka.hu/threads/szu-25-28-39-su-25-28-39-frogfoot-szuhoj-szovjetunio.225/post-756422
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Helló! Igen tavaly júniusban pakolták ki a régi/új gépeiket egy bemutatóra. Ezek az etióp példányok és a két Csecsenföldön bevetett orosz tesztgépek még nem Szu-39-esek (Szu-25TM) voltak, csak alap Szu-25T-k a szovjet időkből.

A gruziai TAM nyolc Szu-25T előszéria példányt adott át 1990 és 1991 között. Ezek közül hét az állami tesztközponthoz került, míg egy a Szuhoj tervezőiroda bemutató gépe lett. A kilencvenes években, az állami tesztközpontból hat Szu-25T került át az Orosz Légierő lipetszki teszt központjába. Ezek közül kettő Szu-25T-t eladtak Etiópiának, míg kettő teszt/promó céllal repült 39 bevetést Csecsenföldön 1999-től. (Az Orosz Légierő sohasem állította ezeket hadrendbe!)

Etiópia két Szu-25UB-t és a fentiek közül két Szu-25T-t kapott 1999-ben, hogy a Badmei Háborúban bevethesse azokat.
  • Egy lezuhant,
  • egy a reptéren megsérült-selejtezték,
  • míg egy Szu-25UB-t és egy Szu-25T-t tárolnak.
Ez a megmaradt két etióp gép közel húsz éve nem repül!

Eth01.jpg

Fotó: Az etióp Szu-25T-k első bevetése 2000. januárjában volt. A háború után a Szu-25-ösöket leállították, majd a jóval nagyobb mennyiségben rendelkezésre álló MiG-23BN bombázókat repülték tovább az elmúlt húsz évben Etiópiában.

Eth02.jpg

Fotó: A badmei háborúban a két etióp Szu-25T a meglévő MiG-23BN-eket egészítették ki, precíziós csapásmérő képességgel. A képen a megmaradt, kétüléses UB látható.

A radarral is felszerelt, "mindenidős" Szu-39-esból (Szu-25TM) Oroszországban három (két repülőképes) épült a kilencvenes években, (plusz két átalakított prototípus), de ezek csak az állami tesztközpontig jutottak. Sem Csecsenföldön, sem Etiópiában nem jártak.

Érdekesség:
A grúz TAM-ban maradt 12 darab Szu-25T sárkányból, tízet átalakították kétülésesre és Szu-25U néven adták át a grúz, türkmén és azeri légierők számára.

Lásd:
https://forum.htka.hu/threads/szu-25-28-39-su-25-28-39-frogfoot-szuhoj-szovjetunio.225/post-756422
Azt gondolná az ember, olcsóbb repülni őket, mint a MiG-23asokat. A Szu-39esnek a szárnya alatt volt a radarja?
 
  • Vicces
Reactions: vilmoci

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 096
113
Azt gondolná az ember, olcsóbb repülni őket, mint a MiG-23asokat. A Szu-39esnek a szárnya alatt volt a radarja?
A Szu-39-re úgy tudom, hogy pilonra lógatott radart lehetett "volna" integrálni. Nem láttam vele képet. Elvileg akkor már R-27/R-77?? Shooter is lett volna.. De nem lett belőle semmi..
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 688
3 826
113
Azt gondolná az ember, olcsóbb repülni őket, mint a MiG-23asokat.
Elég valószínűtlen, hogy pénzügyi kérdésről van szó.
Mivel esélyes, hogy csak a kerót meg az olajat veszik hozzá, egyébként kb. 0 eurót költenek bármelyik típusra.
Afrikáról beszélsz, ember. :rolleyes:
Arra viszont még ők is rájöttek elég hamar (amire te nem, de te régen is gyengén bútorozott darab voltál), hogy 3 Szuhojból nagyon gyorsan nulla szuhojra kannibalizálnának, a több 23-asból meg addig is van idejük, míg eljutnak háromig.