Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 421
63 707
113
Már, ha így szétoffoltam ezt a jó kis PAK-FA topicot, elmondom, hogy a legelső NK-32-2-es hajtómű biztos nem látható még a fenti képeken, mivel azzal még csak az elmúlt hetekben készültek el. Egy darabbal, aminek fékpadi próbái most kezdődnek. Nagy csodát ne várjunk, a Kuznyecov ipari háttere, a technikai lehetőségek a hetvenes évek végi szinten ragadtak meg. Az egyetlen korszerű, évtizedek óta a világ élvonalában levő, vagy legalább a K+F szintjén lépést tartó orosz hajtómű gyártó cég az NPO Szaturn. Az MMPP Szaljut konkurense, aki szintén eléggé próbálja követni a nyugati trendeket, de nem ők kapták meg a megrendelést az ötödik generációs hajtómű kifejlesztéséhez. Ez utóbbi készítő NPO Szaturn várhatóan alkalmazni fogja azokat az aero és gázdinamikai megoldásokat, bevonatolási és hűtési elveket, melyek már láthatunk akár az amerikai, akár a nyugat európai hajtóműveken.
Hogy képes lesz-e a sorozatgyártásra is, azt nem tudni, de az biztos, hogy ez utóbbi a várhatóan jövőre történő megjelenés ellenére se ennek az évtizednek a problematikája. Ezzel szemben a Kuznyecovék gyártási technológiája, a fejlesztési környezetük még a komplett nyolcanas évek szintjét se éri el. Három termékük maradt, az ötvenes évekből származó koax légcsavaros NK-12-es, a 60-es évek végén elkezdett NK-144-esnek, a hetvenes években militarizált, majd egyszer továbbfejleszett NK-25-öse és a hetvenes évek végén tervezett NK-32-es. Amit a mind a mai napig a világ legerősebb utánégetős sugárhajtóműveként számon tartott három forgórészes sugárhajtóműve tud, azt ma jóval kisebb fogyasztás és hosszabb élettartam mellett lehetne ekkora méretben előállítani. Amiben az NK-32-es anno, a keletkezésekor szupermodern volt, az az egykristályból növeszett nagynyomású turbina járólapátok technológiája. Ez akkor azért jöhetett létre, mert az NK-32-es egy stratégiai fontossságú termék volt, ami háttérbe szorított minden mást, így például a Szu-27-es AL-31F hajtóművébe ez a technológia már nem kerülhetett be, kapacitás és pénzhiány miatt.
Mára ezt már túlhaladta a világ, egyrészt, mert ez már teljesen elterjedt, másrészt, mert amerikában már ennek is megvan az utódja, mégpedig a 3D nyomtatás képében. Ezen, egykor volt egyedi képességen túl az NK-32-es sok más korszerű jegyet nem tartalmaz, hiszen a blisk technológiát se alkalmazták és ahogy elnézem, a helyi lehetőségek alapján nem is fogják.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 571
79 743
113
Mennyirre lehet benne a gyár modernizálása a programban?Idő lenne rá mert a jajtómű nagy részt készen van a TU-160M2-nek pedig még el sem kezdődött a tényleges fejlesztése.
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
8 032
23 019
113
...Ez a fajta nem teljesen tökéletes égés (a forszázskamra áramlási viszonyait a maximális utánégetéshez méretezik) aztán a minimál utánégetés zónájában meg is marad. Ez kevesebb kormot tartalmaz, így gyérebb és a színe is sárgásabb....
Nem lehet, hogy a füstölés inkább azért következik be, mert az üzemanyag lassabb adagolás mellett nem porlasztódik eléggé?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 421
63 707
113
A különféle rezsimeknek saját porlasztó fúvókáik vannak. Ezeket pontosan arra a porlasztási nyomásra méretezik, ami az ő feladatuknak megfelelő. Nem az adagolás sebessége az ami számít, hanem az a környezet, ahová beporlasztják. A minimál utánégetés a belső üzemanyagfúvókákon és lángstabilizátorokon történik, ahol a turbinából kilépő belső áram jóval magasabb hőmérsékelete és alacsonyabb oxigénmennyisége található. Itt a nitrogén oxid mennyisége még magasabb, mint a nitrogén-dioxidé. A tüzelőanyag-levegő keverék arányaiban dúsnak nevezhető, a láng sötétebb, narancsos színű. A forróbb levegő hőkapacitása kisebb, így az égés is tökéletlenebb. A további utánégető fokozatok az egyre nagyobb átmérőjű körökre kerültek. Ezekenél már a külső, bypass kör hidegebb, oxigénben gazdagabb, magasabb hőfelvevő képességű levegőjéhez történik a beporlasztás. A tüzelőanyag-levegő keverék a teljes utánégetőre vetítve maximál utánégetésen már szegény, a láng kivilágosodik, hőmérséklete magasabb. A jellegzetes sárgás füst eltűnik. (A precízitás kedvéért: kevésbé válik láthatóvá. A gigantikus Saturn V hordozórakétának is volt egy sárgás-barnás gyér füstje, holott az nem levegőt, hanem folyékony, tiszta oxigént használt a kerozinhoz. Az ok: a környezeti levegő is reakcióba lépett a jókora lánghőmérséklet miatt, és ugyanúgy léterjött az NO illetve NO2 generálás)
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
8 032
23 019
113
A különféle rezsimeknek saját porlasztó fúvókáik vannak...
Jaaa, oké. :)
Eddig naivan azt hittem, hogy a fúvókák minőségén és vezérlésén múlik a füstölés és az amik biztosan tökélyre fejlesztették a technikát, ezért nem kormolnak a gépeik. Látva a nagyon régi gépek fúvókáit adódott a feltételezés, hogy az utánégető is fokozatmentesen állítható, de mivel azok anno gyakorlatilag egyszerű csövek voltak és hasonló elven porlasztottak ahogyan egy karburátor, gondoltam a modernebb porlasztási technológiák bevezetése a következő technikai lépcső. De ennek lusta voltam utána nézni. :/ Az is új számomra, hogy a bypass kör levegője is felhasználásra kerül. Azt feltételezném, hogy arra hűtésként szükség van a hajtómű egész hosszában, különösen a forróbbik végénél, de csak leesett a dolog. Ha már úgyis fokozatosan beengedik akkor hülyeség lenne nem kihasználni azt hidegebb oxigén többletet.
(Az NO-ról a Viagra feltalálása óta nem vagyok hajlandó rosszat mondani. :D )
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 109
82 826
113
51-es (mai kép)
173412.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 421
63 707
113
Ez hajtóműve válogatja. Az egészen alacsony kétáramúsági fokú utánégetős hajtóműveknél (0.6-0.3) valóban a forszázskamránál keveredik a külső kör nagy része a belső árammal, így a fátyolhűtés a fő szempont. A 0.6-0.8-as kétáramúsági fokú hajtóműveknél a legtöbbször az utánégető táplálása és a fátyolhűtés a szerep, míg az 1.1-2 közöttieknél (NK-25, NK-32, GE F101) az utánégetés a legtöbb levegőt arányaiban a külső áramból nyeri.
 

maxim

Active Member
2011. március 8.
141
225
43
Gondolom a 1.44-es melle akartak rakni. Viszont a 1.44-essel ellentetben sokkal tobbet repult, ha jol emlekszem 2009 vegen is, ugyhogy sokkal jobb allapotban lehet.
 

aszi

New Member
2014. november 16.
22
23
3
Üdv mindenkinek!
Az htka-t, valamint az itt található fórumot régóta olvasom, és megmondom őszintén, hogy kicsit restellem is magam, hogy ide írok, mert totál zöldfülű vagyok úgy "amblock" a haditechnikához, illetve a katonai repüléshez, de nagyon érdekel a téma. Pár hónapja regisztráltam, talán 1-2 hozzászólásom volt eddig.
Jelen esetben maxim által belinkelt képére szeretnék reagálni.
A google maps-en sokszor rá szoktam nézni a Moszkvától dél-keletre elhelyezkedő Zhukovskyi-i repülőtérre, természetesen "Műhold" nézetben.
Rengeteg érdekességet látni, pl. Tu-160-as mindjárt 4 db. is található, kíváncsi lennék, hogy ezek pl. repképes példányok-e. (Az egyiknek mintha hiányoznának a magassági kormánylapátjai.)
A sok nézegetés közepette vettem észre, hogy itt található az egyik Szu-47 Berkut is. (A műholdképet emlékeim szerint néhány hónappal ezelőtt frissítették, tehát a jóval a MAKS előtt is ezeket a képeket lehetett látni.)
Erről szeretnék most egy linket megosztani, ugyanis a fent linkelt képet és a műholdképet összevetve azt lehet mondani, hogy a vélt 0-s, letakart PAK-FA-t leszámítva totál megegyezik minden, ami található a környezetben, mind elhelyezkedésileg, mind méretileg is.
Szu-47 Berkut a Google Maps-en
Ha kizoomoltok, láthatjátok a többi madarat is.
Ha esetleg itt totál felesleges infót osztottam volna meg, akkor elnézést mindenkitől! : )
 

maxim

Active Member
2011. március 8.
141
225
43
dudi: igen, a ponyvas gepre gondoltam :)

Itt egy video a mostani MAKS-rol, 14perc kornyeken van a PAK-FA, 14:30 korul meg belso kepek a pilotafulkerol (sajnos nem sok latszodik), meg Bogdan bacsirol :)
https://www.youtube.com/watch?v=rwf98F_VvkQ
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 571
79 743
113
aszi

Jó eséllyel ami a Zsukovszkíj bázison van az működik és repül is mert ez egy tesztközpont.