Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 384
113
Miután mi itt az elmúlt években hosszú-hosszú viták során megállapodtunk abban, hogy a szögletes fúvócső az egy technológiai zsákutca és csak az F-22-es sajátja marad, illetve, hogy a Szu-57-es dizájnfilozófiájának lényegi részét képzi a ferde 2D-vel biztosított 3D TVC manőverezéstámogató rendszer, most kiderült, hogy idén hajtja végre első repülését a szögletes fúvócsöves hajtóművel szerelt Szu-57-es.
Aminél a manőverezőképesség csökkenésen túl még kismértékű tolóerőeséssel is számolnak. Az még nem világos, hogy ez a tolóerőesés vajon a jelenlegi tolóerőhöz képest, vagy pedig a leendő új hajtómű hagyományos fúvócsöves verziójához képest értendő.
Azaz, a szögletes fúvócő ahhoz képest lesz-e gyengébb, ami most van, vagy ahhoz képest, amire egyébként lenne képes?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 418
84 313
113
Miután mi itt az elmúlt években hosszú-hosszú viták során megállapodtunk abban, hogy a szögletes fúvócső az egy technológiai zsákutca és csak az F-22-es sajátja marad, illetve, hogy a Szu-57-es dizájnfilozófiájának lényegi részét képzi a ferde 2D-vel biztosított 3D TVC manőverezéstámogató rendszer, most kiderült, hogy idén hajtja végre első repülését a szögletes fúvócsöves hajtóművel szerelt Szu-57-es.
Aminél a manőverezőképesség csökkenésen túl még kismértékű tolóerőeséssel is számolnak. Az még nem világos, hogy ez a tolóerőesés vajon a jelenlegi tolóerőhöz képest, vagy pedig a leendő új hajtómű hagyományos fúvócsöves verziójához képest értendő.
Azaz, a szögletes fúvócő ahhoz képest lesz-e gyengébb, ami most van, vagy ahhoz képest, amire egyébként lenne képes?
A szögletes fúvócsövet nem lehet ferdén beépíteni, mint a hagyományosat?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 384
113
A szögletes fúvócsövet nem lehet ferdén beépíteni, mint a hagyományosat?
Mindent lehet, csak kérdés, hogy úgy van-e értelme.
Te valami ilyesmire gondolsz:

Russian-Su-57-Felon-has-begun-tests-of-new-engine-flat-nozzles.jpg


 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Miután mi itt az elmúlt években hosszú-hosszú viták során megállapodtunk abban, hogy a szögletes fúvócső az egy technológiai zsákutca és csak az F-22-es sajátja marad, illetve, hogy a Szu-57-es dizájnfilozófiájának lényegi részét képzi a ferde 2D-vel biztosított 3D TVC manőverezéstámogató rendszer, most kiderült, hogy idén hajtja végre első repülését a szögletes fúvócsöves hajtóművel szerelt Szu-57-es.
Aminél a manőverezőképesség csökkenésen túl még kismértékű tolóerőeséssel is számolnak. Az még nem világos, hogy ez a tolóerőesés vajon a jelenlegi tolóerőhöz képest, vagy pedig a leendő új hajtómű hagyományos fúvócsöves verziójához képest értendő.
Azaz, a szögletes fúvócő ahhoz képest lesz-e gyengébb, ami most van, vagy ahhoz képest, amire egyébként lenne képes?
Ebbe csak te állapodtál meg saját magaddal. A többiek nem tudták megcsinálni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 384
113
Ebbe csak te állapodtál meg saját magaddal. A többiek nem tudták megcsinálni.
Az, hogy eddig a kollektív iparági közvélekedés egyértelműen leszögezte, hogy a szögletes fúvócsőnek van az a közismert, kialakításból fakadó tolóerővesztesége, ami miatt illő lenne keresni helyette egy alternatívát, nem volt titok. Ahogy az se, hogy az F135-ös hajtóműnél ez úgy fest, sikerült is. Ez utóbbit hívják LOAN fúvócsőnek. Ezért ez nem az én privát véleményem volt, nem magammal állapodtam meg, hanem csak konstatáltuk itt páran, hogy ez az igazság.
Ez a dolog idáig egyértelműen rávilágított arra, hogy "van élet a szögletes fúvócsövön túl" és ez nem most volt, hanem már negyed százada is ismert tény.
Épp ennek tükrében furcsa, hogy akkor most ki és miért döntött úgy az oroszoknál, hogy mégis ebbe az irányba kell elmozdulni?

Nekem a szögeletes fúvócső utólagos "elferdítése" már csak azért sem világos, mert a szögletes fúvócső lényege idáig az volt, hogy az F-22-esnél tartani tudják a lapított törzs kontúrt és emellett szűkítsék arányaiban résnyire a kiömlőt, normál rezsimeken. De a hangsúly azon volt, hogy a függőleges és a vízszintes tengely mentén vet kiterjedést legalább az egyik irányba leredukálják és inkább széltében növekedjen a kilépő keresztmetszet, amerre eleve nagyobb a dizájn kiterjedése. Konyhanyelven szólva egyszerűen hozzálapították a fúvócsövet a gép jellemző kontúrjához.

A ferdén (átlósan) beépítet szögletes fúvócső az az infra és a rádioelektronikai szenzorok szempontjából lényegében olyan, mint a kör keresztmetszetű.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Az, hogy eddig a kollektív iparági közvélekedés egyértelműen leszögezte, hogy a szögletes fúvócsőnek van az a közismert, kialakításból fakadó tolóerővesztesége, ami miatt illő lenne keresni helyette egy alternatívát, nem volt titok. Ahogy az se, hogy az F135-ös hajtóműnél ez úgy fest, sikerült is. Ez utóbbit hívják LOAN fúvócsőnek. Ezért ez nem az én privát véleményem volt, nem magammal állapodtam meg, hanem csak konstatáltuk itt páran, hogy ez az igazság.
Ez a dolog idáig egyértelműen rávilágított arra, hogy "van élet a szögletes fúvócsövön túl" és ez nem most volt, hanem már negyed százada is ismert tény.
Épp ennek tükrében furcsa, hogy akkor most ki és miért döntött úgy az oroszoknál, hogy mégis ebbe az irányba kell elmozdulni?

Nekem a szögeletes fúvócső utólagos "elferdítése" már csak azért sem világos, mert a szögletes fúvócső lényege idáig az volt, hogy az F-22-esnél tartani tudják a lapított törzs kontúrt és emellett szűkítsék arányaiban résnyire a kiömlőt, normál rezsimeken. De a hangsúly azon volt, hogy a függőleges és a vízszintes tengely mentén vet kiterjedést legalább az egyik irányba leredukálják és inkább széltében növekedjen a kilépő keresztmetszet, amerre eleve nagyobb a dizájn kiterjedése. Konyhanyelven szólva egyszerűen hozzálapították a fúvócsövet a gép jellemző kontúrjához.

A ferdén (átlósan) beépítet szögletes fúvócső az az infra és a rádioelektronikai szenzorok szempontjából lényegében olyan, mint a kör keresztmetszetű.
A tolóerő csak az egyik szempont. Szerintem egyszerűen azért nem terjedt el, mert túl drága, és senki más nem tudta üzembiztosan megcsinálni. Az iparágból meg csak azoknak a véleménye érdekel, akik konkrétan csinálják, vagy fizetnek érte. A többiek kibicek. És savanyú nekik a szőlő.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 384
113
A tolóerő csak az egyik szempont. Szerintem egyszerűen azért nem terjedt el, mert túl drága, és senki más nem tudta üzembiztosan megcsinálni. Az iparágból meg csak azoknak a véleménye érdekel, akik konkrétan csinálják, vagy fizetnek érte. A többiek kibicek. És savanyú nekik a szőlő.
Annyiban sántít a logika, hogy mind a P&W, mind pedig a GE meg tudta csinálni a szögletes fúvócsövet, majd mind a kettő úgy ítélte meg, hogy tudnak ennél hatékonyabbat is csinálni, ha a TVC nem szempont. Illetve, a P&W azt a vizsgálatot is elvégezte, hogy a LOAN fúvócsövet a 3D TVC technológiával hogyan lehet hatékonyan ötvözni. Ez utóbbit a Pentagon nem igényelte, de az F-35-ös családnál a LOAN lett a befutó.
Tehát, ha a P&W-n mint gyártón múlt volna, akkor az F-35-ösöknek most szögletes fúvócsöve lenne.
Helyette lett a LOAN, ami ugynazt tudja, de hagyományos köralakú Laval keresztmetszettel.