Mondjuk én más országokra gondoltam. Az USA közvetlen riválisai is 20 évvel le vannak tőlük maradva. Most se tudnak összekalapálni egy olyat, amilyet az amerikaiak lassan selejteznek. Inkább megmagyarázzák.
Az USA riválisai nemhogy 20 évvel, de egyenesen harminc évvel vannak lemaradva. Kína nagyon erősen zárkózik fel az amerikaiakhoz, de Európa hajtóműfejlesztői megmaradtak a harminc évvel ezelőtti amerikai technológiai színvonalon. Értsd: az EJ200-as az az F119PW100, míg a Safran M88 valamivel korábbi dizájnnal egyenértékű.
Bénák? Nem, csak épp megrendelés nincs az újra. Mind a Typhoon, mind pedig a Rafale hajtóműve termodinamikailag és a fajlagos mutatókat tekintve megrekedt az eredeti, nyolcvanas években kitűzött értékeknél. Ha szignifikáns progressziót kéne megemlíteni, az egyedül az M88-nál mutatható ki, ahol változatlan teljesítmény mellett legalább megfelelő szintre jött fel az élettartam. Az EJ200-as esetében viszont mivel sem az élettartam, se az üzembiztonság és üzembiztosság nem volt kérdéses, lényegében semmi sem változott, talán csak a gyártástechnológia finomhangolását leszámítva.
Ezalatt az USA rendszeresítette az F135-öst, mint a JSF program fő hajtóművét és az a fajlagos mutatóit tekintve messze elhúzott az említett többitől.
Illetve, egy ponton talán lehet azon vitatkozni, hogy az EJ200-as az hatásfok és fajlagos mutatók tekintetében igazából olyan, mint egy kisebb méretű F135-ös, de ez az állítás is csak bizonyos aspektusból igaz.
Maradjunk annyiban, hogy egyidőben azzal a lendületes hajtómű fejlesztési boom-al, ami az USA-ban a hetvenes évek elejétől kitartott egészen a kétezres évek elejéig és kiszolgált négy negyedik generációs és két ötödik generációs típust (a járulékos alkalmazásokat, mint B-1B, B-2, U-2, stb nem számítva), itt Európában csak az RB199-et, illetve az EJ200-at, illetve a francia M53-at és M88-at jelentett, mint kortárs fejlesztéseket.
Ezek közül a maga idejében az RB199 volt innovatívnak tekinthető konstrukció, az M53-as az csak az ötvenes évekből származó Atar-9K óvatos kétáramúsítása volt, míg az EJ200 és az M88 voltak érdemben előremutató kialakítások.
35 éve...