Tengeralattjáró vadászat / ASW - Anti-submarine warfare

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1945

Guest
nem igazán látom az ellentmondást...

a Type 212 2013-ban csinálta ezt a rekordot egy valós út során...ez meg egy marketing anyag a nem(igazán) létező Scorpene 2000-ről
egyébként ha ez tud 21 napot 4 csomó crusing speed-el, akkor miért olyan hihetetlen, hogy a Type 212 tudjon ennél nagyobb sebességgel 18 napot?

Mert a víz alatt a kicsivel nagyobb sebesség is nagyságrendileg nagyobb teljesítményt igényel.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 216
60 224
113

molnibalage


Szerintem a DE tengó egyenlő elektromos autó példa nem analóg.
A fenti idézett ráadásul nem is arról szólt, hanem a tipikus sumák német PR hazudozásról, ami örök. :D
 
M

molnibalage

Guest
Mert a víz alatt a kicsivel nagyobb sebesség is nagyságrendileg nagyobb teljesítményt igényel.

nem igazán látom az ellentmondást...

a Type 212 2013-ban csinálta ezt a rekordot egy valós út során...ez meg egy marketing anyag a nem(igazán) létező Scorpene 2000-ről
egyébként ha ez tud 21 napot 4 csomó crusing speed-el, akkor miért olyan hihetetlen, hogy a Type 212 tudjon ennél nagyobb sebességgel 18 napot?
Ez is volt már linkelve...
Ez alapján látható az arány és emiatt írtam a 1 óra száguldás = 1-2 nap utazó hatótávot.

pxYWkQg.png
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and fip7

hendrick

Well-Known Member
2018. június 30.
2 800
4 965
113
A szóban forgó német 212-es (a 214-es a butított exportváltozat) sznorkelezve 136dB a Morfizpribor könyve alapján.
Zajosabb mint a legelső 80-as évek közepi Akula (130dB), és úgy +30dB-el (mintegy 1000x) zajosabb mint a mai modern természetes cirkulációjú nyomottvizes nukik.

2021-02-20-20-17-39-Window.jpg
Ezt azért nem néztem volna ki a németekből, hogy ekkora hulladékot gyártsanak. Ugyanakkor megértem, mivel nem erőprojekcióra gyártják, hanem nyilván a német felségvizekhez közeli őrjáratozásra, nyilván úgy kalkuláltak, hogy snorkelezni viszajönnek baráti ellenőrzésű területre, és ez nekik bőven elég (nem egy új Atlanti-cstára tervezték). Egyszerűen mást vártak el tőle. (de akkor is sokkoló)
Amúgy ez a táblázat a nem snorkelezett értékeket mutatja? mert itt 36 és csak a kilo 30. Amúgy vannak komparatív sejtéseink a 877 vs 636-osokról?
PS: látom ebben a threadben sok finomság van, érdemes lesz visszapörgetni.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Ezt azért nem néztem volna ki a németekből, hogy ekkora hulladékot gyártsanak. Ugyanakkor megértem, mivel nem erőprojekcióra gyártják, hanem nyilván a német felségvizekhez közeli őrjáratozásra, nyilván úgy kalkuláltak, hogy snorkelezni viszajönnek baráti ellenőrzésű területre, és ez nekik bőven elég (nem egy új Atlanti-cstára tervezték). Egyszerűen mást vártak el tőle. (de akkor is sokkoló)
Amúgy ez a táblázat a nem snorkelezett értékeket mutatja? mert itt 36 és csak a kilo 30. Amúgy vannak komparatív sejtéseink a 877 vs 636-osokról?
PS: látom ebben a threadben sok finomság van, érdemes lesz visszapörgetni.

Először is gondolkodj: ha akkora "hulladék" lenne, akkor vajon miért is etalon nagyjából a piacon?

Sajnos általánosan azt látom, hogy sokan egyszerűen szűk látókörűen csak egy adott elvárási listát építenek fel (amit a nukleáris tengeralattjárókra szabnak), majd ahhoz mérik a többi, akár hagyományos, akár AIP tengókat. Hibás gondolkodásmód...

Valójában kib@szott jól megtervezett és megépített típus a 212A, amit alapvetően a Balti-tengerre és az Északi-tengerre szántak. Ahol az átlag mélység bőven 200m alatt van. És a legforgalmasabb hajózási útvonalak haladnak át az utóbbin.

Ezért az elvárás velük szemben az volt, hogy 3 hetet snorkelezés nélkül kibírjanak, szükség esetén 7 hetet snorkelezéssel. Jellemző, hogy mindössze egy diesel-generátora van a 212-esnek, tehát eleve nem is volt cél, hogy a snorkelezésre épüljenek a bevetések (hiszen nincs tartalék). 3 hét AIP-n mondjuk nagyon konzervatív 4 csomós sebességgel az cirka 2000 tengeri mérföld (3600km) hatótávolságot jelent. Az aksi és snorkel ezen felül jön.

Ez végül megfelelt az Olaszoknak és az Izraelieknek is, ezen országok rendszeresítették a 212-est vagy az azon alapuló osztályokat. Olaszország 4 további egységet rendelt meg, amelyek már lítium-aksikkal bír, ami értelemszerűen jelentősen megnöveli a kapacitást...

A távolabbi küldetésekre egy meghosszabbított, áttervezett változatot tett le az asztalra a TKMS, a Type-212CD-t, amely nagyobb hatótávolságot, nagyobb AIP sebességet és hosszabb bevetési időt ígér. Túl sokat a részletekről nem tudunk, annyit, hogy az új BZM Evo üzemanyag-cellákat használják, amelyekből 12db-ot helyeznek el, összesen 480kW teljesítménnyel. Ebből a típusból Norvégia 4db-ot szeretne, a német haditengerészet pedig kettőt rendelt eddig meg.

140_type-212cd.jpg


Hollandia még nagyobb hatótávolságot és tenger alatti tartózkodást kívánt, ezért ott tovább nyújtották a típust, áttervezték az orrészét és több diesel-generátorral látnák el, ez a Type-212CD E:


Érdemes megjegyezni, hogy a pontos képességek terén nem rendelkezünk információkkal...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Azok az orosz tengeralattjárók egyre inkább úgy tűnik mégsem süllyedtek el...
Csak egy újabb apró adalék az orsz tengók atlanti óceáni jelenlétéhez
https://www.thedrive.com/the-war-zo...ed-to-hunt-russian-submarines-in-the-atlantic

Az USA egy új, Arleigh Burke osztályú robolókból álló harci csoportot állított fel a K.i parton. A csoport neve "Greyhound".
A rombolók deklarált feladata felkutatni az orosz tengeralattjárókat az É.Atlanti óceánon...:eek:
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 578
85 086
113

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 578
85 086
113
Bizony ha pl Jaszen osztályú orosz atom-tengeralattjárók "rákásznak békésen" az amerikai partok közelében engem is kiverne a víz az amerikai admirálisok helyében....
Először is me g kéne nézni mennyi atomtengeralattjáró áll rendelkezésre mindkét oldalon. Usa jelentős számbeli fölénnyel bír, ami azt jelenti, hogy több tíz atomtengeralattjáró szeli a vizeket egyszerre a világ óceánjan.
Másik dolog, hogy az Atlanti-óceán szabad hajózási övezet. Az, hogy egy-két orosz tengeralattjáró kihajózik gyakorlás-kiképzés-jőrőrözés céljából természetes dolog. Ez messze van az állandóan hangozatotott "orosz veszélytől" DE értem én, hogy mindig a" gaz, csúnya, veszélyes " oroszokra kell hivatkozni, hogy jöjjön a dollár az amerikai hadseregbe.

Oroszoknak több tengeralattjárájuk van javításon/modernizáción mint aktív szolgálatban. A Jazseny/Jaszeny-Mosztályból eddig csak kettő volt átadva. A Szeverodvinszk jelenleg Cirkon hiperszónikus rakéta első tesztindítására készül, amelyre októberben kerül sor. A Kazany,amely az első Jazseny-M osztályú tengeralattjáró csak most(májusban) volt átadva, még nem volt járőrözésen.
 
  • Tetszik
Reactions: jani22 and fip7
W

Wilson

Guest
Először is me g kéne nézni mennyi atomtengeralattjáró áll rendelkezésre mindkét oldalon. Usa jelentős számbeli fölénnyel bír, ami azt jelenti, hogy több tíz atomtengeralattjáró szeli a vizeket egyszerre a világ óceánjan.
Másik dolog, hogy az Atlanti-óceán szabad hajózási övezet. Az, hogy egy-két orosz tengeralattjáró kihajózik gyakorlás-kiképzés-jőrőrözés céljából természetes dolog. Ez messze van az állandóan hangozatotott "orosz veszélytől" DE értem én, hogy mindig a" gaz, csúnya, veszélyes " oroszokra kell hivatkozni, hogy jöjjön a dollár az amerikai hadseregbe.

Oroszoknak több tengeralattjárájuk van javításon/modernizáción mint aktív szolgálatban. A Jazseny/Jaszeny-Mosztályból eddig csak kettő volt átadva. A Szeverodvinszk jelenleg Cirkon hiperszónikus rakéta első tesztindítására készül, amelyre októberben kerül sor. A Kazany,amely az első Jazseny-M osztályú tengeralattjáró csak most(májusban) volt átadva, még nem volt járőrözésen.
Értelemszerűen az amcsik már a jövőre gondolnak, de hidd el az ő helyükben te is ezt csinálnád, mivel egy Jaszeny osztályú atom-tengeralattjáró még az amcsikat is nagyon nagy kihívás elé állítja főképpen ami a detektálásukat illeti egy ilyen atom-tengeralattjáró közel az amerikai keleti partokhoz még ha csak Kalibr v Onyx-l van is felfegyverezve nagyon komoly veszélyt jelent rájuk.És most vonatkoztassunk el attól,hogy szerintem az oroszoknak legalábbis amíg Putyin lesz a hatalmon esze ágában sem lesz megtámadni Amerikát..
 
M

molnibalage

Guest
Ez itt off topik, de amúgy kb. 2-300 db dízel tengó a 60-s évektől kezdve.
Ezeknek a tengók csak azt a kb. 3 hetet kellet volna kibírniuk amíg lezajlik a III. VH.
Viszont ebben a 3 hétben nem jött volna túl sok hajó az USA-ból....
(Kezdjük ott, hogy háborús helyzetben pl. Kubai rakéta válság, ezek atomtöltetű torpedókkal voltak felszerelve!)



Erre találták ki a PELE nevű nyíllövedékeket. Azok alacsony áthatolásúak, viszont áthatolás után széttörnek, így fokozott repesz hatásuk van.
A csökkentett áthatolást úgy kell érteni, hogy egy T-72B-be vagy egy M1 Abramsbe nem jut be a lövedék, de például a Leopárd 1-et lazán szétlövi....
Némi infó van erről a tankos írásomban, pont a Leopárd 1-nél.

Igen, és a SOSUS-nak köszönhetően ezeket kb. a kikötőből kifutás után követték.
Ezeknek a fejére pottyantott volna kb. az Orion flotta 1-1 torpedód igen hamar és azt sem tudták volna szerencsétlenek, hogy honnan...
Azt vették volna észre, hogy 5-10 ezer yardon belül jön torp szinte a semmiből.

@Hpasp sorozat igen jól megmutatta, hogy a szovjet tengókat a '70-es évek végéig különösebb erőlködés nélkül követték, még a legkorszerűbb nukit is, nemhogy a snorkelező régi dízeles szarokat, amik poszt II. vh tech szinten voltak. Erős túlzásal buffolt Type XXI-ek voltak...
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 216
60 224
113
Azt vették volna észre, hogy 5-10 ezer yardon belül jön torp szinte a semmiből.

Falkland szigeteknél hány tengót találtak el torpedóval? (0-át....)
A világtörténelemben lőttek már ki tengeralattjárót irányított torpedóval? (Egyről sem tudok)
E mellet a légcsavaros repülőgépek zaját lehet hallani a vízben is... (Tu-142-st extrém módon)


Igen, és a SOSUS-nak köszönhetően ezeket kb. a kikötőből kifutás után követték.

Igen, a kérdés az, hogy milyen pontossággal és lett volna-e erőforrásuk mindenre is az amcsiknak.
A 60's években nem tudom milyen szinten volt a SOSUS. Akkor már több, mint 200 db DE tengójuk volt a szovjeteknek ha jól tudom.
Csak a "whisky" osztályból készült 215 db. (egy részük exportra is ment)
Zulu-ból 26 db. A 633-as számú "Rómeó" osztályból 133 db épült....
És ez mind 1960-as évek elejéig. Ezek a német XXI típus továbbgondolásai voltak.

A 70's években már elég jó volt a SOSUS.
Addigra jött még 74 db Foxtrot, ami egy elég kimaxolt XXI-s típus volt.
Viszont ennek alapján épült 18 db "csöndes" Tangó osztály. Ezek már vastag gumiborítással készültek....

Aztán a 80's évektől kezdve épült 73 db Kilo osztályú, nagyon csendes tengeralattjáró. (ezek fele exportra ment.)
(Hogy 1980-1990 között mennyi épült nem tudom)

A Tangó észlelése már bajos lehetett a SOSUS-nak. A Kilot viszont szinte biztos, hogy nem hallják a SOSUS-al.

Szerintem azt a 3 hetet amiről beszéltem, kibírták volna a szovjet DE tengók a III. VH-ban. Ráadásul nuki fejes torpedóval kicsit más konvojra vadászni, mint a II. VH-s irányítatlan torpedókkal....
 
M

molnibalage

Guest
Falkland szigeteknél hány tengót találtak el torpedóval? (0-át....)
Ez mire referencia?
Ez kb. annyira vicces kijelentés, hogy mivel soha nem lőttek le repülőgépet még Berkuttal, akkor a világ összes légvédelmi rakétája képtelen rá.
Gyakorlatilag lehetőség nem volt erre.
A világtörténelemben lőttek már ki tengeralattjárót irányított torpedóval? (Egyről sem tudok)
Lásd fent. Lehetőség sem volt rá.
E mellet a légcsavaros repülőgépek zaját lehet hallani a vízben is... (Tu-142-st extrém módon)
Sokat segít neked, amikor a SOSUS belövi neked, hogy hol van. Ledob két sor bóját kb. a totál zajos szarok ellen és már mehet a torp.
Igen, a kérdés az, hogy milyen pontossággal és lett volna-e erőforrásuk mindenre is az amcsiknak.
Egészen @Hpasp cikkéig nem értettem mire épült a sok P-3. Utána megértettem.

A 60's években nem tudom milyen szinten volt a SOSUS. Akkor már több, mint 200 db DE tengójuk volt a szovjeteknek ha jól tudom.
És a hadrafoghatóság?
Csak a "whisky" osztályból készült 215 db. (egy részük exportra is ment)
Zulu-ból 26 db. A 633-as számú "Rómeó" osztályból 133 db épült....
És ez mind 1960-as évek elejéig. Ezek a német XXI típus továbbgondolásai voltak.
Zajos, otthon US földön ücsögörve hallották merre járnak.
A 70's években már elég jó volt a SOSUS.
Sokkal korábban.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
T

Törölt tag 1945

Guest
...
A 60's években nem tudom milyen szinten volt a SOSUS. Akkor már több, mint 200 db DE tengójuk volt a szovjeteknek ha jól tudom.
Csak a "whisky" osztályból készült 215 db. (egy részük exportra is ment)
Zulu-ból 26 db. A 633-as számú "Rómeó" osztályból 133 db épült....
És ez mind 1960-as évek elejéig. Ezek a német XXI típus továbbgondolásai voltak.

A 70's években már elég jó volt a SOSUS.

A SOSUS alapvetően 1954..62 között épült ki.
Itt sikerült egy évtizedet tévedned. :oops:

Amúgy nagybalhé kitörése esetén a SOSUS parti állomásokat simán leatomoztam volna a szovjetek helyében...
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A SOSUS alapvetően 1954..62 között épült ki.
Itt sikerült egy évtizedet tévedned. :oops:

Amúgy nagybalhé kitörése esetén a SOSUS parti állomásokat simán leatomoztam volna a szovjetek helyében...

... a tenger alatti uralom simán megért volna pár ICBM-et.
(meg persze akkor már a P-3 Orionok reptereit is fel lehetett volna dobni a célpontlistára...)
 
  • Tetszik
Reactions: ZeiG

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 216
60 224
113
Ez kb. annyira vicces kijelentés, hogy mivel soha nem lőttek le repülőgépet még Berkuttal, akkor a világ összes légvédelmi rakétája képtelen rá.

Csúsztatsz... Ez olyan kijelentés mintha tényleg soha nem lőttek volna le légvédelmi rakétával repülőt.
Mert a tengók esetén ez van konkrétan!
Én nem tudok ilyen esetről. Így a képesség elméleti.

Gyakorlatilag lehetőség nem volt erre.

Hogyne lett volna! Falklandnál is volt (bálnák lőttek ki az angolok....)
Indo-Pakisztáni háborúknál is volt. Ott is lényegében önmagát süllyesztette el a pakisztáni tengeralattjáró, belső robbanás történt.