Tengeralattjáró vadászat

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
11 305
18 064
113

Hpasp


Nekem van egy táblázatom, ha jól emlékszem te csináltad.
Ott te 105 Db-t számoltál rá. Ettől még elfogadom a forrásodat, bár fenntartásokkal.
Viszont a SOSUS vagy más rendszer se tudott mit kezdeni az Akulával. Ez a tengeralattjáró pedig szakaszosan ugyan olyan hangos, csak nem folyamatosan, hiszem nem megy mindig a dízel generátor.
 

Hpasp

Well-Known Member
2018. január 28.
4 067
18 873
113
A korábbi 209-esről meg már részletesen írtam itt.


Nyugat-Német gyártmányú 209/1200-as típusú tengeralattjáró

Nyugat-Német gyártmányú Uboottyp-209/1200 egység, amit a Howaldtswerke Deutsche Werft (HDW) AG épített, Kiel-ben.

A hagyományos ötágú hajócsavart áttételezés nélkül, egyetlen 5000 lóerős (3.7MW) AEG egyenáramú villanymotor hajtotta, amely maximálisan 21.5 csomó sebességre gyorsíthatta a 209-est, amit teljesen feltöltött akkumulátorok esetén 3 órán át volt képes tartani.
Kizárólag a nagyon csendes elektromos meghajtásra támaszkodva 4 csomó sebességgel haladva 4 nap alatt, 10 csomó sebességgel haladva 40 óra alatt merültek le teljesen az előtte maximumra töltött akkumulátorok.
A gépteremben snorkellre kötött, négy egymástól független, egyenként 1000LE (740kW) teljesítményű, 12 hengeres MTU 496TY60-as dízelmotor által meghajtott, négy AEG generátor töltötte 2.8MW összteljesítménnyel a négy egyenként 120 cellás (16’MWh összkapacitású) ólom-savas akkumulátor telepet, melyek a tengeralattjáró 1285 tonnányi vízkiszorításának negyedét tették ki.
Teljesen lemerült akkumulátor telepeket 6 órányi snorkelezés alatt lehetett maximumra feltölteni, ekkor a 209-es zajszintje (szovjet adatok alapján) 144dB volt.
33 napnyi folyamatos snorkelezésre elegendő diesel olajat tároltak a fedélzeten, amivel a hajó hatótávolsága 10 csomó sebességgel és folyamatos snorkelezéssel elérte a 15’000km-t.
 

Hpasp

Well-Known Member
2018. január 28.
4 067
18 873
113

Hpasp


Nekem van egy táblázatom, ha jól emlékszem te csináltad.
Ott te 105 Db-t számoltál rá. Ettől még elfogadom a forrásodat, bár fenntartásokkal.
Viszont a SOSUS vagy más rendszer se tudott mit kezdeni az Akulával. Ez a tengeralattjáró pedig szakaszosan ugyan olyan hangos, csak nem folyamatosan, hiszem nem megy mindig a dízel generátor.

Azóta kaptam forrást, egy könyvet a szovjet szonárokat egykoron tervező Morfizpribor-tól.
 

Hpasp

Well-Known Member
2018. január 28.
4 067
18 873
113

Hpasp


Kíváncsi lennék ez alapján egy frissített táblázatra. :)

Hát ez szerintem az egyetlen "hivatalos" forrás, ahol snorkelező tengók adatait megadták.


Ráadásul az adatok nukik esetében eléggé közelítik az amcsi mérések adatait, úgyhogy én simán hiszek az orosz iroda könyvének.

Ami számomra sokkal érdekesebb, hogy mekkora a 209-es zaja kizárólag villanymotor használatánál.
Erre az új Falklandos könyvben...



adtak jópár adatot (Brit felderítési távolságot adott nuki típus ellenében) szóval remélhetőleg ki lehet majd matekozni.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
11 305
18 064
113

molnibalage


"A Foxtrotot halomra mészárolták volna a P-3 + SOSUS-sal. Ez @Hpasp irása alapján teljesen nyilvánvaló."

Elviekben biztos. Gyakorlatilag nem hiszem. Szerintem előbb küldték volna ki őket az Atlantira, mint ahogyan a háború elkezdődőt volna. Az Atlanti közepén meg nyugodtan tölthették volna a generátorokat. Onnan meg azért könnyen fel lehet hajózni teherhajókat piszkálni.
1000+ km-re a P3-as bázisoktól volt esélyük. Onnan kellet volna a víz alatt beúszniuk a konvojok vonalába és vissza.
Az 300 km oda és ugyan annyi vissza + 100 km tartalék. Be tudták volna korlátozni a konvojok mozgását.
E mellet a P3 egyetlen hatásos fegyvere a nukleáris mélyvízi bomba lett volna. Kétlem, hogy a többi eszköze eredményes lehetett volna.
A 70's évek végére pedig megjött a csöndesebb Tango osztály, gumi borítással.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and Redgreg

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
11 305
18 064
113

Hpasp


Engem is érdekelne a villanyos adat is. Kilóra az orosz wiki 80-90 DB-t ad meg. De ha csak 100 DB-t tud, az is rendkívül csendes.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
35 672
46 783
113

molnibalage


"A Foxtrotot halomra mészárolták volna a P-3 + SOSUS-sal. Ez @Hpasp irása alapján teljesen nyilvánvaló."

Elviekben biztos. Gyakorlatilag nem hiszem. Szerintem előbb küldték volna ki őket az Atlantira, mint ahogyan a háború elkezdődőt volna. Az Atlanti közepén meg nyugodtan tölthették volna a generátorokat. Onnan meg azért könnyen fel lehet hajózni teherhajókat piszkálni.
1000+ km-re a P3-as bázisoktól volt esélyük. Onnan kellet volna a víz alatt beúszniuk a konvojok vonalába és vissza.
Az 300 km oda és ugyan annyi vissza + 100 km tartalék. Be tudták volna korlátozni a konvojok mozgását.
E mellet a P3 egyetlen hatásos fegyvere a nukleáris mélyvízi bomba lett volna. Kétlem, hogy a többi eszköze eredményes lehetett volna.
A 70's évek végére pedig megjött a csöndesebb Tango osztály, gumi borítással.
?????
Te nem olvastad el Hpasp írását? Amerikából az SOSUS operátorok a Yankee osztályt is folyamatosan nyomon követték. Ez a Foxtrottal is ment.
Azért volt a Sok P-3, mert SOSUS alapján kiröppentek volna és a fejükre potyogtatták volna kvázi a torpedókat. És a szovjeteknek erről fogalmuk nem volt.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
11 305
18 064
113

molnibalage


Elektromosan mennyire volt hangos a Foxtrot?
Én nem tudom, de kétlem, hogy úgy követni tudta volna a Sosus őket akkora távolságból.
Dízel módban 100%, hogy hallották őket, viszont, mint írtam nagyon a hatótáv szélén lettek volna a P3-aknak.
Nem vagyok meggyőződve az USA sikerében.
A későbbi hajó osztályoknál pedig még kevésbé.
 

speziale

Well-Known Member
2016. február 25.
1 864
1 632
113
itt:

https://nationalinterest.org/blog/b...ne-making-it-serious-naval-power-again-126502

ezt írják a Type 212-ről:

Reportedly, a Type 212A set an underwater endurance record for conventionally powered submarines in 2013 by transiting eighteen days submerged without use of its snorkel. While the Type 212 can achieve underwater speeds of up to twenty-three miles per hour, its sustainable cruising speed is closer to nine miles per hour while using just the AIP system.
 

Hpasp

Well-Known Member
2018. január 28.
4 067
18 873
113
itt:

https://nationalinterest.org/blog/b...ne-making-it-serious-naval-power-again-126502

ezt írják a Type 212-ről:

Reportedly, a Type 212A set an underwater endurance record for conventionally powered submarines in 2013 by transiting eighteen days submerged without use of its snorkel. While the Type 212 can achieve underwater speeds of up to twenty-three miles per hour, its sustainable cruising speed is closer to nine miles per hour while using just the AIP system.

Hát ez buta marketing, vagy csak sima buta újságírói túlzás.
Egy oldallal ezelőtt raktam be az DCNS adatát az ő cuccuk 21 napot tud.
:D

 

speziale

Well-Known Member
2016. február 25.
1 864
1 632
113
Hát ez buta marketing, vagy csak sima buta újságírói túlzás.
Egy oldallal ezelőtt raktam be az DCNS adatát az ő cuccuk 21 napot tud.
:D


nem igazán látom az ellentmondást...

a Type 212 2013-ban csinálta ezt a rekordot egy valós út során...ez meg egy marketing anyag a nem(igazán) létező Scorpene 2000-ről
egyébként ha ez tud 21 napot 4 csomó crusing speed-el, akkor miért olyan hihetetlen, hogy a Type 212 tudjon ennél nagyobb sebességgel 18 napot?
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu

Hpasp

Well-Known Member
2018. január 28.
4 067
18 873
113
azért ezek az adatok nem a l*fasz kategória

Utánaszámolva...
... legyen mondjuk a 212A hossza 56m, átmérője 6,8m, és a két HDW/Siemens PEM üzemanyag cella adjon mondjuk le összesen 240kW teljesítményt.
Nálam 6 csomó jön ki.

A 9 csomó sebességhez 700kW teljesítményre lenne szükség.

A kilenc csomó vagy újságírói/marketingesi lódítás, vagy közben merítik az akkut is, de akkor a 9 csomó nem tartható 18 napon át.
(esetleg úgy kell érteni mint a német autók megadott hivatalos fogyasztását?)
 

Hpasp

Well-Known Member
2018. január 28.
4 067
18 873
113
nem igazán látom az ellentmondást...

a Type 212 2013-ban csinálta ezt a rekordot egy valós út során...ez meg egy marketing anyag a nem(igazán) létező Scorpene 2000-ről
egyébként ha ez tud 21 napot 4 csomó crusing speed-el, akkor miért olyan hihetetlen, hogy a Type 212 tudjon ennél nagyobb sebességgel 18 napot?

Mert a víz alatt a kicsivel nagyobb sebesség is nagyságrendileg nagyobb teljesítményt igényel.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
11 305
18 064
113

molnibalage


Szerintem a DE tengó egyenlő elektromos autó példa nem analóg.
A fenti idézett ráadásul nem is arról szólt, hanem a tipikus sumák német PR hazudozásról, ami örök. :D
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
35 672
46 783
113
Mert a víz alatt a kicsivel nagyobb sebesség is nagyságrendileg nagyobb teljesítményt igényel.

nem igazán látom az ellentmondást...

a Type 212 2013-ban csinálta ezt a rekordot egy valós út során...ez meg egy marketing anyag a nem(igazán) létező Scorpene 2000-ről
egyébként ha ez tud 21 napot 4 csomó crusing speed-el, akkor miért olyan hihetetlen, hogy a Type 212 tudjon ennél nagyobb sebességgel 18 napot?
Ez is volt már linkelve...
Ez alapján látható az arány és emiatt írtam a 1 óra száguldás = 1-2 nap utazó hatótávot.

 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and fip7

hendrick

Well-Known Member
2018. június 30.
689
891
93
A szóban forgó német 212-es (a 214-es a butított exportváltozat) sznorkelezve 136dB a Morfizpribor könyve alapján.
Zajosabb mint a legelső 80-as évek közepi Akula (130dB), és úgy +30dB-el (mintegy 1000x) zajosabb mint a mai modern természetes cirkulációjú nyomottvizes nukik.

Ezt azért nem néztem volna ki a németekből, hogy ekkora hulladékot gyártsanak. Ugyanakkor megértem, mivel nem erőprojekcióra gyártják, hanem nyilván a német felségvizekhez közeli őrjáratozásra, nyilván úgy kalkuláltak, hogy snorkelezni viszajönnek baráti ellenőrzésű területre, és ez nekik bőven elég (nem egy új Atlanti-cstára tervezték). Egyszerűen mást vártak el tőle. (de akkor is sokkoló)
Amúgy ez a táblázat a nem snorkelezett értékeket mutatja? mert itt 36 és csak a kilo 30. Amúgy vannak komparatív sejtéseink a 877 vs 636-osokról?
PS: látom ebben a threadben sok finomság van, érdemes lesz visszapörgetni.