2Sz22 Bohdana (Ukrajna)
Ukrajna felülmúlja Európát a tüzérségi termelésben
Ukraiński przemysł zbrojeniowy może produkować 16 samobieżnych armatohaubic 2S22 Bohdana miesięcznie – informuje ukraiński ochotnik oraz analityk wojskowy Taras Czmut. Jeszcze w kwietniu tempo produkcji wynosiło 10 wozów na 30 dni.
defence24.pl
Az ukrán fegyveripar havonta 16 darab 2S22 Bohdana önjáró tarackot tud gyártani – állítja Taras Chmut ukrán önkéntes és katonai elemző. Áprilisban a gyártási ütem 10 autó volt 30 naponként.
Az ukrán elemző által közölt információk több okból is nagyon érdekesek. Ugyanakkor sok kérdést is felvet. Az első a termelés növekedésének mértéke, amelyet áprilisban Ukrajna elnöke, Volodimir Zelenszkij havi 10 2S22-es Bohdana fegyveres tarackra becsült. Ez a szám már nagy sikert aratott az ukrán fegyveripar számára (a külföldi partnerek folyamatosan támogatták).
Mi lehet az oka a termelés folyamatos növelésének? Sok tényező van. Valószínűleg egybeesnek azokkal, amelyek a tüzérségi és harci eszközök gyártásának folyamatos felgyorsulását eredményezték Ukrajnában: a szétszórt fegyverüzemek (beleértve a magánüzemeket is) fokozott bevonását, jelentős anyagi források befektetését, de a polgárok igényeire szabott megoldások alkalmazását is. a pillanat.
Bohdana esetében ez a civil Tatra Phoenix alvázának használatában is megmutatkozik. Emellett vannak olyan jelentések, hogy egy cseh gyártó használt teherautói felhasználhatók a Bohdana AHS alapjaként (ezért a növekedés mértékének összehasonlítása a francia CAESAR AHS gyártásával nem teljesen objektív), vagy hogy a korábban más feladatokra szánt járműveket újjáépítik.
Példa erre a Burevij többszörös kilövésű rakétavető, amelyek a BM-27 Uragan rendszer modernizálása. A készlet a Tatra T815-7T3RC1 alvázat használja, 8x8-as hajtással és moduláris, páncélozott Puma kabinnal. Ezért ez egy olyan médium, amely megegyezik a Bohdana 3.0-s verziójában használttal. Valóban előfordulnak ilyen átalakítások? Nem tudni, de nem is zárható ki, mert a Burevij kilövőket régóta nem látták a fronton, valószínűleg a lőszer kimerülése miatt. Emellett folytatódhat az új Tatra T815-7T3RC1 szállítása Csehországból.
Annak bizonyítéka, hogy Ukrajna valóban rendelkezett a korábban bejelentett termelési kapacitással, 18 Bohdan építése dán pénzügyi támogatással. Ez a feladat két hónap alatt készült el, bár ennek a projektnek a részleteit nem ismerjük. A termelési kapacitás most ismét növekedett (több mint 50%-kal!) a tavaszi számokhoz képest. Ez a fejlődési sebesség azt jelenti, hogy Ukrajna kezdett felülmúlni számos európai (és nem csak) kerekes vontatású önjáró tüzérségi gyártót. Természetesen figyelembe kell venni azt a tényt, hogy az utóbbiak többsége teljesen új berendezéseket gyárt, nem használt alkatrészeket.
Több a kétely. Honnan szerzi Ukrajna a jelenlegi keresletnek megfelelő hordószámot (amely jelenleg sok gyártó számára szűk keresztmetszetet jelent)? Mennyi munkát végeznek valójában az ukrán entitások? Például az alvázakat főként Csehországból szállítják, ami egyértelműen lerövidíti azt az időt és erőfeszítést, amelyet az ukránok a fegyveres tarackok gyártására fordítanak.
Az ukrán ipar külföldi beszállítóktól való függésének mértékétől függetlenül Bohdana termelésének folyamatos felgyorsítása jelentős siker az ukrán ipari üzemek elleni folyamatos orosz támadásokkal szemben. A havi 16 önjáró tarack kapacitásának elérése azt mutatja, hogy az ukránok milyen gyorsan tudnak reagálni a front igényeire. Ez a szint nemcsak magában Bohdanában teszi lehetővé a veszteségek folyamatos pótlását, hanem a posztszovjet 122 és 152 mm-es, valamint a NATO-országok által biztosított régebbi 155 mm-es tüzérség fokozatos cseréjét is. Sőt, lehetővé teszi a következő egységek átfegyverzését vontatott fegyverekről önjárókra, ami hatékonyabb harcot tesz lehetővé az orosz támadó ellen.
A 2S22 Bohdana egy ukrán önjáró kerekes tarack. A 155 mm-es fegyvert és fejlesztését a kramatorszki Nowokramatorski Gépgyártó (NKMZ) fejlesztette ki. A fő fegyverzetet eredetileg a KrAZ-6322 katonai teherautóra szerelték fel 6x6-os konfigurációban, páncélozott kabinnal, amely az ukrán fegyveres erők által használt jármű egy változata.
Az orosz invázió után a KrAZ üzem szerkezeti problémái miatt a hordozót lecserélték. Az újabb egységek alváza a fehérorosz MAZ-6317 teherautó (Bogdan-6317 néven licenc alapján gyártott) 6x6-os meghajtással. A jármű az R-360 Neptun (2.0) hajóelhárító rendszer részlegeinek részét képező RKP-360 parancsnoki járműhöz hasonló alakú kabint kapott.
Egy másik alternatív szállító a Tatra T815-7T3RC1 8x8-as meghajtással, moduláris, páncélozott Puma kabinnal (3.0). Jelenleg a fegyveres tarack a Tatra teherautók polgári modelljeivel (pl. Phoenix) is integrálva van, a 2.0-s verzióhoz hasonló fülkével. Ennek az alváltozatnak a neve 4.0. A rendszer más típusú teherautókra is telepíthető, például MAN járművekre.
Az eredeti konfigurációban (a KrAZ-6322 alvázon) a jármű össztömege 28 tonna, a lőszerkészlet pedig 20 rakéta és hajtóanyag töltetkészlet. Az ágyús tarack korszerű tűzvezető rendszerrel van felszerelve, és elméleti maximális tűzsebessége percenként 5-6 lövés lehet. A maximális hatótávolság 40 km fenékgázgenerátor lőszer használata esetén, és 50-60 km rakétával segített rakétáknál.
2S22 Bohdana 3.0 (Szerző: Az Ukrán Fegyveres Erők vezérkara/Facebook)
2S22 Bohdana 4.0 (Szerző: 45. Független Tüzérdandár/Facebook)