Harckocsik harctéri alkalmazása

közel 10.000 km csatorna és kisebb kanális plussz állóvizek kotrása szükséges ezt nem lehet kanalassal bírni a szivattyú meg tönkreteszi az ökoszisztémát és csak jobban iszaposodik utánna. iszap szivattyúzásssal csak karbantartani lehet. első lépésben és a tavak rengeteget nyomnak km be.
némeikbe még aranyat is lehet keresni alsóbb rétegekben. a régi mederbe szépen elvállik. ott kell lennie az aranynak ahonnan a vizet kapja a dunából föld alatt.
 
ez az ami megnyitja a piacot civil és hadiipar között. a Bányaipar. és lehet hogy nekünk nincs nagy bányaiparunk de attol földmunka nekünk is van. az egyép speciális berendezések meg úgyis adott ország gyártójáé lenne PL török. vagy drágább minőségibb kategoriás alkatrészekből épített felépítmény ausztrál ami komplett jármű rendszeresítőként nagyot profitálhatna licenseből. ahogy mi is. és mivel a török-ausztrál felépitmény között lehetséges a NATO miatt a részben csereszabatosság... azonos szabványok miatt. simán járható út. kapásból 2 különbözö gyártó termékei és még mi is fejleszthetünk hozzá rendszert. ahogy gyárthatnánk is 3. versenyzőként. opcio.
 
  • Imádom
Reactions: LMzek 2.0
a lynx alváz csupasz ára így jelentősen lecsökkenthető lenne. és nekünnk egy kisszériás elő rendelés egy második kis szériás fejlesztett változattal. kezdésnek elég (kiképzés stb. (kiképzők kiképzése.) müszakiaké. azok kiképzőiinek kiképzői......stb... addig mehetne az exportra gyártás és a license eladás lebonyolítása ... :) ennek a megtervezése esetleg proto legyártása a gyár megépüléséig kitarthat esetleg más fejlesztésekkel párhuzamban.
mire itt a gyár és lessz kapacitás beépíthető a gyártási ütemtervbe.
 
Ausztrália egy jó üzlet amit a bányagép kivitellel meg lehetne nyerni... az egyéb verziókba (aknavető légvédelmi stb.) és bányagép license eladásával. már nyereséges lenne...

szlovénekre szerintem rá fogunk tudni sózni egy két tucatot speckó felépítményest vegyest.
Horvátoknál is eltudok képzelni pár tucatot akár légvédelem aknavető müszaki egyéb az ifv k mellé.

Egyiptomba látok még hatalmas üzletet (ott a földmunkagép kategoria civil piacon is keresett lenne.) 500-500 db biztos.

Ha lenne valami erdőíró erdészeti felépítményes az szerintem még egy 1000 est jelentene bel és külpiacon. akár ausztrália szibéria addigra.

az útépítés bel és külpiacon biztos igényelne 2-300 db ot
ahohgy a bel és kül vízépítés vízrendszer karbantartás felújítás is 2-300 db ot. felvenne.

közmmű cégek gáz víz főldkábel kül belpiac 50-100 db

egyéb speciális építőipar 10-50 db ot

erőmű 5-10 vegyiművek 5-10 db egyéb 5-10 db ilyet exportáltunk már komondorba... 50 db itt is összejönne.

meg egy 50-100 db katasztrófavédelmi
 
motor váltó lánctalp választék lehetséges.
elektronika leszerelhető vagy lebutítható. (civilisííthető választékkal) autogyártók meg a szabványok teherautó kabinok stb.
akár új programok készíthetőek (betanulókkal) vizsga munkák.
páncélzat leszerelhető.

és máris megéri a seregbemenni szerelőnek üzemeltetőnek tanulni.
majd mehet vízügy bánya ipar útépítésre szakembernek. de a seregbe lehuz 6-8 évet. de ha 5 öt már megéri.

ha kikerül civilbe megtalálhja a helyét speckó járműként. amit akkor vesznek elő ha gond van megoldja.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
Nagyon jó ) @Szittya ) gondolatok, sokszor írtam hasonlót már én is, hogy a civil felhasználással történő összekapcsolás varázsütésre megteremti a gazdaságosan gyártható/megfizethető darabszámot, a hazai GDP-ből is fenntartható Honvédelem lehetőségét és Z2026-ot, ...és folytatását, és befejezését!!!
...míg a szomszédok belerokkannak a harmad mennyiségű technika "jóindulat-vásárlásos" árába.

Ebbe az irányba kellene mozdulni a Z2026-tal, --ezt követeli a megváltozott helyzet--, nem a --Brüsszel/NATO által erőltetett-- felkészülést a DON 2.0-ra !!!
...azt kellene csinálni, hogy meglegyen (NATO-)látszat --és nem több-- , és a reális --Kárpát-medencés (!!!) -- követelmény-szintet figyelembe véve újjáteremteni --a továbbfejleszthető-- Ön-/Honvédelemi mennyiségét !!!


U.I.: Nem véletlen szoktam a szekér-várat emlegetni, aminek --továbbfejlesztett-- huszita változata ennek agondolatmenetnek egy --jelentős részben-- korábbi analógiája, de Szub-Ce is megfogalmazott hasonlót, és az oroszokkal is hasonló gondolatmenet alapján veszittették el a fegyverkezési versenyt!!!

A (köy-)gazdaságban politikában vannak ilyen módszerekre fenegyerekeink, a katonapolitikában nincsenek!!!

.
 
civilbe ehhez egész biztos hogy jön mégegy utánrendelés sorozat. ami lehet kisebb vagy nagyobb mint az előző tétel de mindig van.

ez úgy lenyomná az üzemeltetési költséeket hogy tényleg évtizedekig olcsó lessz fentartaani.
nem egy specko puma de nem is pervezték annak a lynxet (végig moduláritás volt a cél)
 
gumilánctalpal is olcsósítható bármi gond nélkül de acél kompozit láncal is felszerelhető .
torony még ha hasonló súlyú is lenne mint a felépítmény a test gyengébb páncélozása vagy nem páncélozása további súlyt takarít meg...
de az önhordó alváz anyagából adódóan nagyfoku védelmet adna kézi lőfegyverekkel szemben így omlásveszély ellen is. ahogy robbanás ellen.
a motor lehet kisebb a váltó lehet más. akár erősebb vagy alternatív meghajtás is betehető egy könnyebb járműbe.
és már egyből gazdaságos. az önvezetés vagy távvezérlés bányaiparba nagyon keresett. (automatizált bányászat)
út és csatornaépítéshez meg böven elegendő a biztonság. cskkentett automatizált vezetééssel jóval nolcsobb és egyszerübb.
 
  • Imádom
Reactions: LMzek 2.0
@Szittya Szerintem egy kicsit elbeszéltünk egymás mellett. Ugye az egész abból indult ki, hogy az oroszok építették azokat a ~3m mély harckocsifedezékeket. Na erre mondtam én azt, hogy ilyenek építése katonai eszközökkel nem egy reális dolog, és mindenképpen forgókotró kell hozzá. Ezt tartom is, mert a hadseregek többségének NINCS eszköze ilyen valóban speciális feladatra.
Viszont!
A meglévő katonai munkagépek, műszaki harcjárművek, AMIRE TERVEZTÉK őket, azokra a feladatokra TÖKÉLETESEN megfelelnek!
Ha nekem azt mondanák, ki kellene ásni 300m lövészárkot, egy pillanatig sem gondolkodnák rajta, hogy a jó öreg BTM-3 ássa ki vagy mondjuk egy JCB univerzális kotró. Teljesen egyértelmű, a BTM a jobb és nem is kicsit! Mivel erre tervezték.
Vagy, mondjuk helyre kell állítani egy utat, ami a kerekes járművek számára problémát okoz, egy percig sem gondolkodnék azon sem, már küldeném is a BAT-2-est!
Vagy ha be kell temetni egy harckocsik elleni árkot, teljesen egyértelmű, jöhet a BAT vagy IMR!
És még lehetne sorolni. Ezek mind olyan feladatok, amikre az adott technikát tervezték.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba and dudi
Hát ezt nem tudtam máshová tenni...

Találtam egy kis ismertetőt az MTU 10V890 harckocsimotorjáról... Kicsit meglepett. 1088 lóerő, de majdnem 4000-es fordulaton??? És hozzá még alig 2200Nm nyomaték? Miféle motor ez? Hát nem csodálom, hogy a Pumára panaszkodnak, hogy könnyen lefullad...
Összehasonlításképp, a harkovi 6TD motorok szintén nem éppen a nagy nyomatékukról híresek, de ott 1000 lóerő mellett 2370 Nm van, jóval alacsonyabb fordulatszámon...
Hát ha a németek helyében lennék, én dobnám ki a francba az MTU-t, helyére meg bedobnék egy Caterpillar C32-est...

3b3KmdJ.jpg


Itt a teljes dokumentum, teljesítménygörbékkel, rendkívül érdekes...

 
  • Vicces
Reactions: Miskolci Ogre
Hát ezt nem tudtam máshová tenni...

Találtam egy kis ismertetőt az MTU 10V890 harckocsimotorjáról... Kicsit meglepett. 1088 lóerő, de majdnem 4000-es fordulaton??? És hozzá még alig 2200Nm nyomaték? Miféle motor ez? Hát nem csodálom, hogy a Pumára panaszkodnak, hogy könnyen lefullad...
Összehasonlításképp, a harkovi 6TD motorok szintén nem éppen a nagy nyomatékukról híresek, de ott 1000 lóerő mellett 2370 Nm van, jóval alacsonyabb fordulatszámon...
Hát ha a németek helyében lennék, én dobnám ki a francba az MTU-t, helyére meg bedobnék egy Caterpillar C32-est...

3b3KmdJ.jpg


Itt a teljes dokumentum, teljesítménygörbékkel, rendkívül érdekes...

Viszont az egész motor mindössze 11 literes!
Egyébként ha megnézed a görbét a max nyomaték 90+ %-át leadja 2000 rpm körül
 
Hát ezt nem tudtam máshová tenni...

Találtam egy kis ismertetőt az MTU 10V890 harckocsimotorjáról... Kicsit meglepett. 1088 lóerő, de majdnem 4000-es fordulaton??? És hozzá még alig 2200Nm nyomaték? Miféle motor ez? Hát nem csodálom, hogy a Pumára panaszkodnak, hogy könnyen lefullad...
Összehasonlításképp, a harkovi 6TD motorok szintén nem éppen a nagy nyomatékukról híresek, de ott 1000 lóerő mellett 2370 Nm van, jóval alacsonyabb fordulatszámon...
Hát ha a németek helyében lennék, én dobnám ki a francba az MTU-t, helyére meg bedobnék egy Caterpillar C32-est...

3b3KmdJ.jpg


Itt a teljes dokumentum, teljesítménygörbékkel, rendkívül érdekes...

Hogy fullad le egy automata váltós jármű rendszeresen?
 
Viszont az egész motor mindössze 11 literes!
Egyébként ha megnézed a görbét a max nyomaték 90+ %-át leadja 2000 rpm körül
Igen, az valóban figyelemre méltó, hogy ilyen kisméretű a motor, mégis nagy a teljesítménye.
De ilyen nyomatékgörbét én még sosem láttam. Az egy dolog, hogy leadja a nyomaték 90%-át 2000-nél, de utána meg miért zuhan, majd ismét emelkedik? És a legfurcsább, hogy nagyon magas a fordulatszáma, ahoz képest hogy dízel.
Amúgy meg 1088 lóerőhöz 2200Nm az nagyon kevés szerintem. A feljebb idézett Caterpillar C32-es ennek dupláját tudja nyomatékban úgy hogy csak olyan ~850 lóerőre van lekorlátozva. Korlátozás nélkül meg az Abrams turbinájával vetekszik.
Szóval ennek az MTU-nak kicsit olyan versenymotor beütése van szerintem...
 
  • Vicces
Reactions: Miskolci Ogre
Igen, az valóban figyelemre méltó, hogy ilyen kisméretű a motor, mégis nagy a teljesítménye.
De ilyen nyomatékgörbét én még sosem láttam. Az egy dolog, hogy leadja a nyomaték 90%-át 2000-nél, de utána meg miért zuhan, majd ismét emelkedik? És a legfurcsább, hogy nagyon magas a fordulatszáma, ahoz képest hogy dízel.
Amúgy meg 1088 lóerőhöz 2200Nm az nagyon kevés szerintem. A feljebb idézett Caterpillar C32-es ennek dupláját tudja nyomatékban úgy hogy csak olyan ~850 lóerőre van lekorlátozva. Korlátozás nélkül meg az Abrams turbinájával vetekszik.
Szóval ennek az MTU-nak kicsit olyan versenymotor beütése van szerintem...


...a súlya/helyigény(térfogat)!!!


U.I.: ..szerintem.


.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül
De ilyen nyomatékgörbét én még sosem láttam. Az egy dolog, hogy leadja a nyomaték 90%-át 2000-nél, de utána meg miért zuhan, majd ismét emelkedik?

Valószínűleg ikerturbós. Az első turbó tölti 2000-ig, aztán egy batárnagy turbó 2000 fölött.

És a legfurcsább, hogy nagyon magas a fordulatszáma, ahoz képest hogy dízel.

Máshogy nem lehet megoldani a magas KW számot. Ez ugye a nyomaték és a fordulatszám szorzata. Ha kevés a nyomaték akkor nagy fordulatszám kell a nagy teljesítményhez.

Szóval ennek az MTU-nak kicsit olyan versenymotor beütése van szerintem...
Pontosan. Olyan , mint egy félresikerült rally motor.

Viszont az egész motor mindössze 11 literes!
Pont ez a baj. Nagyon túl lehet feszítve a hajtáslánc. Nagyon magas töltőnyomás kellhet ehhez a produkcióhoz. (utóbbit sehol nem látom leírva)
 
  • Tetszik
Reactions: bel
Hát ezt nem tudtam máshová tenni...

Találtam egy kis ismertetőt az MTU 10V890 harckocsimotorjáról... Kicsit meglepett. 1088 lóerő, de majdnem 4000-es fordulaton??? És hozzá még alig 2200Nm nyomaték? Miféle motor ez? Hát nem csodálom, hogy a Pumára panaszkodnak, hogy könnyen lefullad...
Összehasonlításképp, a harkovi 6TD motorok szintén nem éppen a nagy nyomatékukról híresek, de ott 1000 lóerő mellett 2370 Nm van, jóval alacsonyabb fordulatszámon...
Hát ha a németek helyében lennék, én dobnám ki a francba az MTU-t, helyére meg bedobnék egy Caterpillar C32-est...

3b3KmdJ.jpg


Itt a teljes dokumentum, teljesítménygörbékkel, rendkívül érdekes...

Na akkor fuss neki még egyszer ! a 800Kw-os az 1088Le amit 3800ford/percnél ad le és a nyomatéka 2200Nm , a másik motor az 1000Kw-os azaz 1360Le amit 4250ford/percnél ad le de a nyomatéka már 2800Nm ! Csak szólok , hogy ez egy 11 literes diesel motortól qrva jó érték ! És ahogyan már mondták ekkora erőt és nyomatékot már csak hidrodinamikus váltóművel lehet normálisan használni !
 
Igen, az valóban figyelemre méltó, hogy ilyen kisméretű a motor, mégis nagy a teljesítménye.
De ilyen nyomatékgörbét én még sosem láttam. Az egy dolog, hogy leadja a nyomaték 90%-át 2000-nél, de utána meg miért zuhan, majd ismét emelkedik? És a legfurcsább, hogy nagyon magas a fordulatszáma, ahoz képest hogy dízel.
Amúgy meg 1088 lóerőhöz 2200Nm az nagyon kevés szerintem. A feljebb idézett Caterpillar C32-es ennek dupláját tudja nyomatékban úgy hogy csak olyan ~850 lóerőre van lekorlátozva. Korlátozás nélkül meg az Abrams turbinájával vetekszik.
Szóval ennek az MTU-nak kicsit olyan versenymotor beütése van szerintem...
Látom az ilyen dolgok nincsenek leírva a tankogradblogon ! A motor karakterisztikáját igen sok minden befolyásolja ! Az üzemanyag, hengerűrtartalom , a furat:löket arány , a hengerfej kiképzése , a szelepek száma , az üzemanyag rendszer , a turbó léte nem léte , a turbók száma , kialakítása , a kipufogó rendszer kialakítása és a környezetvédelmi kategória ! Ha a Németek tudnak valami jót építeni akkor azok pont a nagy lökettérfogatú korszerű diesel motorok ! A felsorolt tényezők mindegyike egy egy külön fejezet ! Tehát hidd el a Németek nem tudnak tanulni az amcsiktól fordítva persze igen !
 
A Puma topikban tavalyelőtt kitárgyaltuk mi ez a motor, és miért ilyen.
A baj nem az, amit felsoroltatok, hanem az, hogy k.... drága.
Mert csak a Puma használja, így kisszériás gyártás.
Ezért akarnak a Lynx-be Liebherr motort.
Ami kb. négyszer ekkora, de talán olcsóbb.
Viszont a folyamat, ott is hasonló.
Minél speckóbb, annál drágább.... lesz.
 
Valószínűleg ikerturbós. Az első turbó tölti 2000-ig, aztán egy batárnagy turbó 2000 fölött.



Máshogy nem lehet megoldani a magas KW számot. Ez ugye a nyomaték és a fordulatszám szorzata. Ha kevés a nyomaték akkor nagy fordulatszám kell a nagy teljesítményhez.


Pontosan. Olyan , mint egy félresikerült rally motor.


Pont ez a baj. Nagyon túl lehet feszítve a hajtáslánc. Nagyon magas töltőnyomás kellhet ehhez a produkcióhoz. (utóbbit sehol nem látom leírva)
Ebben nem feltétlen van igazad ! Nem kell a hadiiparba menni , hogy lássuk azt , hogy a korszerű kis lökettérfogatú dieselek mennyivel jobbak mint a régi buta nagy szívók . Azért hoztam a két végletet mert most pont 3 lehetőségem van vizsgálni ! Nissan Terrani II 2.7 liter klasszikus TDi 125 le 278Nm / Toyota Hilux 2.4 liter Cdti 150le 400Nm / Isuzu D-max 1.9 liter 163 le 360Nm . Nincs igazi különbség csak a kulturáltságban . Valszeg a Nissan fogja futni a legtöbb km-t és az Dmax a legkevesebbet de mennyi is az ? Gyakorlatilag egy normál évi 40000 km-es használattól 12-15éves korára gatya lesz mind karosszériailag de minden egyéb szempontból utána már csak tákolni lehet . Szóval észerű határokig a downsizing nem rossz dolog .

Amúgy nem a töltőnyomás a kulcs már hanem az alacsony ellenállású motor és a nagynyomású befecskendező rendszer ! Nyilván egy változógeometriájú turbó vagy egy ikerturbó sokat javít a lélegzésen és akár túlzásba is vihetik ha a hűtőrendszer (motor és olaj hűtő) eltudja látni a feladatát !

Azok a bizonyos adatok ha jobban megnézzük egy teljesítményileg felhúzott kamion motor adatai ! Ettől sokkal durvábbakat is tudnak , ezek a motorok valszeg nem fognak 1000üó-kat menni , de kisebbek , kompaktabbak .