A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
Még 2018 októberében a Szíjjártó-Lavrov találkozón beszéltek az oroszokkal esetleges helikopter gyártásról. Alakult is erre bizottság, akkoriban erről sokat beszéltünk itt erről. Közben szinte minden link elérhetetlenné vált..

Ez volt az eredeti:

http://www.kormany.hu/hu/kulgazdasa...rek/ujra-fejlodnek-a-magyar-orosz-kapcsolatok

Itt jelentették be:
"Közölte továbbá, hogy a magyar-orosz ipari együttműködések erősítésére új munkacsoport jön létre, a testület tevékenysége kiterjed a helikopter-, hajó- és mezőgazdasági gépgyártásra.

Parlamentben is volt ról kérdés:
Mai parlamenti kérdések és válaszok...

"Orosz helikopter-összeszerelő üzem jön létre Magyarországon..."

"Tisztelt Miniszter Úr!

Március 21-i moszkvai látogatása során – az OF Ipari és Kereskedelmi Minisztériumának közlése szerint – Gyenisz Manturov orosz ipari és kereskedelmi miniszterrel más kérdések mellett megvitatták a légijárműgyártás területén történő együttműködés lehetőségeit is. Konkrétan szó esett az „Anszat” helikopterek magyarországi összeszerelésének lehetőségéről, amely projektről a „Vertoljoti Rosszii” folytat tárgyalásokat egy magyar céggel.

Ennek kapcsán a következőket kérdezem Miniszter Úrtól:

1. Melyik magyar cég a partnere a „Vertoljoti Rosszii”-nak az „Anszat” helikopterek hazai összeszerelését célzó projektben?

2. Hol tart a projekt jelenleg? Hol és milyen feltételekkel valósulna meg a helikopter-összeszerelés Magyarországon? Milyen hasznot jelentene ez a projekt a magyar nemzetgazdaságnak?

3. Az „Anszat” melyik típusát szerelnék össze hazánkban (pl. az „Anszat-2RC” harci helikoptert)? Milyen piacon adnák el az itt összeszerelt helikoptereket?

4. Befolyásolta-e a projekttel kapcsolatos tárgyalásokat, hogy korábban a „Vertoljoti Rosszii”-val kötöttek szerződést a Magyar Honvédség forgószárnyasainak nagyjavítására, ennek részeként öt Mi–17-es szállítóhelikopter felújítására ötmilliárd, 12 darab Mi–24-es harci helikopter felújítására 21 milliárd forint értékben?

5. Van-e arról információja, hogy sújthatják-e a „Vertoljoti Rosszii”céget amerikai részről újabb szankciók? Befolyásolja-e ez a kockázat a tervezett projektet?

6. Nyújt-e anyagi támogatást a kormányzat a projekthez vagy tervezik-e ilyen támogatás nyújtását pl. az Eximbank révén?

7. Támogatja-e ezt a projektet valamilyen formában a Nemzetközi Befektetési Bank vagy tervben van-e támogatás iránti igény (hitel, garancia vagy más formában) benyújtása a Nemzetközi Befektetési Bankhoz?"

Csak gondoltam bedobom mint opció...

Hát nem tudom, szerintem ezt Szijjártó jelentett volna be nem Maróth mivel az embargó miatt Maróth nem tárgyal az oroszokkal.

Ez jó, erre emlékszek, de a feledés homályába merült. Háááát izgalmas beruházás lenne! Nem vagyok ellene, szeretem amikor vagány terveink vannak. Lenne visszhangja! :cool:

https://forum.htka.hu/threads/a-magyar-haderő-lehetséges-fejlesztési-irányai.499/page-2332#post-549738

Egyreszt embargos az orosz technika stb, masreszt ebbol a noname Ansatbol 20 ev alatt eladtak konkretan 77 darabot, szerintem ezt nem kellene eroltetni.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 355
96 782
113
Azt is embargózzák, hogy megvedd a licencét, meg a nem török eredetű alkatrészeket nem szállítják be hozzá stb.
Közben eszembe jutott, hogy egy Uniós embargóhoz a mi szavazatunk is kell. Vicces lenne. Megembargózzuk a törököket, majd innen áruljuk. :p
 
  • Tetszik
Reactions: zeal

nanemaa

Member
2020. május 8.
49
62
18
Hogy többe fog, az nyilvánvaló, de hogy egy főre vetítve nem, az biztos! Konkrétan '21-ben a túl magas költségek miatt hagyjuk abba az NFTC-t.
De azt gondolom, hogy akik ezzel foglalkoznak tudnak számolni. Ha nem, akkor ott a számológép. Ha az sem elég, akkor le a zoknikkal, de nem gondolom, hogy azért csináljuk, mert olyan szar nekünk.... ;)

Azért hagyjuk abba az NFTC-t mert megszűnik ámblokk. (kikoptak a gépek stb) Nyilván a kanadai is modernizálja a dolgokat, újrakeveri a kártyákat és új programot kezdenek..és elvileg nem lesz nemzetközi.
 

luperator

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
1 061
1 669
113
Lassan a vadászgépekkel is foglalkozni kell majd nem? Mintha 2026-ban lejárna a lízing. Mondjuk ez nem egyenlő automatikusan azzal, hogy nem lesz gép. Gripen E/F változatra számítok utánuk, szerintem nekünk bőven megfelel. Amit írt Molni másik topikban, örülnék végre SDB beszerzésnek is, ha már most modern gépeink vannak, ne legyenek szárnyaszegett madarak.
Harcihelikopter szerintem drága és luxus volna, drón párti vagyok inkább és a világ is mintha arra haladna. Egyelőre ennyi, ez is rengeteg pénz és már eddig is sok mindent vettek.
 

nanemaa

Member
2020. május 8.
49
62
18
Figyelj, a csehek már a kezdetektől nem vesznek részt az NFTC-ben! Saját képzési rendszert alakítottak ki az Albatrosz és harcostársai alapján.
Nagyon fontos, hogy a L-39NG-vel nem csak a gép fog érkezni, hanem a teljes kidolgozott képzési rendszer is (a különböző szimulátorokkal együtt).

Egy képzést ne csak úgy nézz, hogy van szimulátor..Kiképzési tananyagok, oktatói gárda..nem mindegy hogy a szovjet időkből megmaradt eljárásokkal dolgozol-e. Kiképzési tanterv? mennyire hatékony, milyen feladatokat csinálsz stb. Egy vadászpilótának nem bukfenceket kell tudnia "gyártani".
És egy másik nagy pozitív hozadéka az NFTC-nek az angol nyelvtudás..azt nem tanulod meg magyar anyanyelvű tanártól az NKE-n..


Ha pedig azt is hozzávesszük, hogy nekünk meg rendelkezésre állnak az NFTC-t megjárt oktatók, aki végigcsinálták az NFTC minden szintjét (értsd, évekig oktattak a különböző szinteken, sőt részt vettek a kiképzési rendszerben a feladatszabásaiban, részlegek irányításában is), akkor szerintem olyan nagy titok nincs amivel többet adhat az NFTC.

Nagyon jó szemléltető ez a kép...az egyik "magyar" oktatói csapat. Látod a fele itt is kanadai rendfokozattal..

kcs-08.jpg


És még hányan vannak a Közel-keleten...?



De ne feledjük, az NFTC-ről nem kész harcedzett vadászpilóták jönnek le. Azoknak még - Gripenek esetén - át kell esni a svéd kiképzésen..

Az "csak" egy típus átképzés. 14 felszállás:

https://airbase.blog.hu/2020/05/07/foldkozeli_komfortzona

Ebben viszont nincs eltérés a magyar és a cseh pilóták között. Ugyanakkor a cseh rendszerből érkező pilóták is képesek voltak elvégezni a ráépített svéd típus specifikus képzést

De, van. A svéd 500 óra jet időt követelt meg hogy Gripenre ülhessen a cseh. A magyar NFTC-t végzettet átvesz úgy ahogy érkezik (kb 160 óra jet idő, 3xx total).

A helikopterekre (és a szállítókra) alapvetően nem feltétel az NFTC-s előélet.

Hát elég baj ;)
 
K

kamm

Guest

Airbus uzem mar epul Gyulan, az eleve kiesik, mint uj.
En amerikai vagy olaszra tippelek, bar a lengyeleknel kabe mindenki gyart mar, Leonardo-AW, LM-Sikorski stb, de azert az kelloen messze van, tolunk inkabb del fele lehete ellatni, plusz alkatreszt is gyarthatnak a lengyel osszeszerelo uzemeknek.
A cseheknel egy helyi ceget (Aviation akarmi) megvett a Textron-Bell jo regen, ott van karbantartas meg felujitokozpont, az is kiesik.
A Boeingnek a nemeteknel van legkozelebb kozpontja, de mondjuk fogalmam sincs, mit vehetnenk toluk (Apachet semmikeppen sem, max parat az uj Chinookbol?)

En amerikaira tippelek, a NASAMS kapcsan is - a Raytheonnak resze a Collins Aerospace (formerly Rockwell-Collins ill United Technologies), azok csillio dolgot tudnanak itt gyartani es tudomasom szerint nekik nincs europai gyaruk...?
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
10 315
35 002
113
Airbus uzem mar epul Gyulan, az eleve kiesik, mint uj.
En amerikai vagy olaszra tippelek, bar a lengyeleknel kabe mindenki gyart mar, Leonardo-AW, LM-Sikorski stb, de azert az kelloen messze van, tolunk inkabb del fele lehete ellatni, plusz alkatreszt is gyarthatnak a lengyel osszeszerelo uzemeknek.
A cseheknel egy helyi ceget (Aviation akarmi) megvett a Textron-Bell jo regen, ott van karbantartas meg felujitokozpont, az is kiesik.
A Boeingnek a nemeteknel van legkozelebb kozpontja, de mondjuk fogalmam sincs, mit vehetnenk toluk (Apachet semmikeppen sem, max parat az uj Chinookbol?)

En amerikaira tippelek, a NASAMS kapcsan is - a Raytheonnak resze a Collins Aerospace (formerly Rockwell-Collins ill United Technologies), azok csillio dolgot tudnanak itt gyartani es tudomasom szerint nekik nincs europai gyaruk...?
Szerintem az Airbus simán hozhat ide plusz gyártás. pl: romániai üzemet áthozzák ide :rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: sisimoto

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 168
130 490
113
Szerintem az Airbus simán hozhat ide plusz gyártás. pl: romániai üzemet áthozzák ide :rolleyes:
Az az üzem 15 éve semmit sem gyárt, a román helikopterek nagyjavításával vegetál mert nem a H215M-nem lett annyira sikeres típus mint várták és a románok nem vettek további helikoptereket a szokásos ígéretcunami ellenére.
És az az üzem konkrétan annak a típusnak a gyártására és nagyjavítására épült, arra van felszerszámozva.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
K

kamm

Guest
Szerintem az Airbus simán hozhat ide plusz gyártás. pl: romániai üzemet áthozzák ide :rolleyes:

:rolleyes:

"Itt említeném meg: két újabb nagyon komoly légiipari beruházás jelentkezett be, egyikükkel reményeink szerint már jövő év elejére eljutunk a konkrét megállapodásig. Egy kifejezetten komplex helikopteripari beruházásról, fejlesztésről beszélünk. Emellett tárgyalások folynak a dróniparágban is egy rendkívül komoly beruházásról, amellyel reményeink szerint bekerülhetünk majd a valódi drónfejlesztő országok közé."

Mint irtam, mar epul egy Airbus uzem Gyulan...
 
  • Tetszik
Reactions: arcas

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
10 315
35 002
113
Az az üzem 15 éve semmit sem gyárt, a román helikopterek nagyjavításával vegetál mert nem a H215M-nem lett annyira sikeres típus mint várták és a románok nem vettek további helikoptereket a szokásos ígéretcunami ellenére.
Szerintem se H215M gyártanának itt ha áthoznák hanem valami új/befutottabb tipust.


Mint irtam, mar epul egy Airbus uzem Gyulan...
Tudom, hogy épül, de attól áthozhatják az üzemet más tipus gyártására.
 

nanemaa

Member
2020. május 8.
49
62
18
Még ennyike
Maróth Gáspár
1972-ben született Budapesten. A Semmelweis Orvostudományi Egyetemen szerzett diplomát, emellett kiegészítő kurzusokat hallgatott az Eötvös Loránd Tudományegyetem jogtudományi karán, valamint a Budapesti Műszaki Egyetemen üzleti menedzsment tantárgyból. 2016-ig az üzleti szférában töltött be vezető pozíciókat. 2016-ban lett a Honvédelmi Minisztérium Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt. igazgatósági elnöke, 2017-től nemzeti fegyverzeti igazgató, majd 2018-tól védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos.


Semmi konkrétum, de sztem a 2 interjú alapján van miből csemegézni.

Szép és jó a sok beszerzés..egy dolog hibádzik, az hogy egy elavult logisztikai és működési rendszerbe kerülnek bele az új cuccok. Nem beszélve a mentalitásról. Átszervezéssel és hatékonyságnöveléssel kellett volna kezdeni az egészet. A régi komcsi gondolkodásmódot meg tűzzel-vassal kiverni a rendszerből. Sajnos úgy tűnik ezt nem látja át Maróth úr.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 355
96 782
113
Az az üzem 15 éve semmit sem gyárt, a román helikopterek nagyjavításával vegetál mert nem a H215M-nem lett annyira sikeres típus mint várták és a románok nem vettek további helikoptereket a szokásos ígéretcunami ellenére.
És az az üzem konkrétan annak a típusnak a gyártására és nagyjavítására épült, arra van felszerszámozva.
Tervek, most is vannak.
https://www.defenseromania.ro/airbu...215m-pentru-fortele-armate-romane_606332.html
 
K

kamm

Guest
Szerintem se H215M gyártanának itt ha áthoznák hanem valami új/befutottabb tipust.



Tudom, hogy épül, de attól áthozhatják az üzemet más tipus gyártására.

Harmadszor is nekifutok, hatha sikerul megerteni, az Airbus miert kizart altogether: "két újabb nagyon komoly légiipari beruházás jelentkezett be"