1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Civil repüléssel kapcsolatos témák

Diskurzus a(z) 'Kantin' témában - molnibalage által indítva @ 2019. január 24..

  1. formosa1

    formosa1 Well-Known Member

    Az A318 túl kicsi volt, mert a piac akkor már nagyobb befogadóképességű keskenytörzsűeket akart...

    Az A340-est a Boeing 2 hajtóműves Triplahetese "intézte el"...

    Az A380-ra meg nem volt piaci igény. - Pl. annak idején a Boeing is gondolkodott 1 olcsóbban fejleszthető végig 2 szintes Jumbóról, ám ők hiába kutattak, nem láttak rá keresletet...
     
  2. ruhakupac

    ruhakupac Active Member

    Meg az A380 fejlesztese nagyon elcsuszott anno, jelentosen tullepve a koltsegkeretet.
    Mire elindult a leszallitasa, beutott a 2008-as valsag.
    (Singapore Airways csak 2007 oktoberben kapta meg az elso gepet, a fejlesztes meg 2000-ben indult.)

    De teny, hogy az A380 inkabb volt presztizsbol epitett gep, mint valos piaci igeny. Ettol fuggetlenul azert az Emirates nagyon akarta a vasat.
     
  3. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A gép koncepcióját mikor kitalálták, a point to point flight gyak nem létezett. Aztán a diszkont légitársaságok miatt szinte kiütéssel győzött.
    Az USA beföldi forgalom a hub & spoke modell szerint megy, de hogy USA beföldi piacon ilyen gépet vegyenek az fel sem merült. Főleg a hatótáv miatt. Mert kapacitása még lehet, hogy elkelne, de nem a hozzá párosuló hatótávval. Az interkont hub &spoke modellbe fér bele, lényegében sehol máshol.
    Európából egy rakat embert elvisznek a Öböl tájára és azok onnan mennek tovább máshova. Lényegében erre jók, semmi másra. Csak megszűnt a világot átívelő repülési iránti igény egy időre...
     
  4. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan Well-Known Member

    Nem volt az presztízsből épített, csak közben megváltozott a világ a hub rendszeres repülés helyett a point to point felé rendeződtek át az utazási szokásom.
    Az Emiratesnek pont ezért érte meg eddig.
    Mondjuk sok a 380hoz fejlesztett technológia megjelent a 350nél.
     
    gacsat likes this.
  5. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Van a civil repülésnek egy egzakt “kemény magja”, a 100-200 fő befogadására alkalmas, szubszonikus, kéthajtóműves kategória.
    Ez kapacitásban a négy hajtóműves ős-jetek (B-707, DC-8, Convair 990, Il-62... stb), méretben inkább a kisebb két, illetve három hajtóműves típusok (B727, Trident, B737, A31x, A32x, Tu-154, Tu-204, B757) és egy-két köztes típus (A300, B767) egyvelegét jelenti.

    Válságok Gauss-görbéinek aktuális helyzetétől függően, hol a nagyobb, hol a kisebb modellek irányába megy el a piac.
    Ez a biztos középkategória.

    Ezzel szemben hosszú évtizedek óta vissza-visszatérő jelenség a különféle trendfordítónak szánt modellek kifejlesztése.
    Ezek közül egyetlen igazán sikeres modell jut csak eszembe, a B747-es. Ez is főleg azért, mert van belőle teherszállító változat is, amely kapacitása kimagaslik a többi kereskedelmi teherszállító gép közül. Bár mára az USA egyetlen légitársasága se repüli a Jumbo-t, mint utasgépet, sőt ennek a gyártása is leállt és a teherszállító változat is a végéhez közeledik, elég hosszú karriert tudhat a dizájn magáénak.

    A kortárs “game changer-nek” szánt koncepciók meg sorra kihaltak.
    Az utasrepülést a nagy sebesség oldaláról megközelítő Concorde/Tu-144-es páros üzletileg kudarc volt, a múzeumban porosodnak.
    A McDonnell Douglas MD-12-ese, ami a dupla szintes négyhajtóműves Jumbo lett volna, túl korán jött, az McDD-nek meg túl későn. Csak a szélcsatorna makett szintjéig jutott.
    Közben a Boeing megint elfantáziált a Mach 2 utasrepültetésről, erre bérelték ki a Tu-144LL-t, de sok hasznot nem realizáltak a tesztekből.
    Rögvest ezután a Boeing kitalálta a Sonic Cruiser-t, ami egy transzonikus, a B777-esnél alig gyorsabb, de annál kisebb befogadóképességű, kéthajtóműves, drága dizájn lett volna. 2001 után nagyon gyorsan (és szerintem örömmel) elvetették.
    Közben az európai A380-ast látva a Boeing előállt a B747-600 és 700 koncepciókkal, amelyek már majdnem, illetve teljesen kétszintesek lettek volna. Már 2000 után vagyunk.
    Végül a 747-8-asnak nevezett modell, mint szállítógép futott be, mert az utasszállító 8I változat pont akkor érkezett meg (2008), amikorra az A380-as üzlet is megindult lefelé.

    A Covid miatt meg most a stabilan sikeres közepes kategória is veszélybe került, de csak mennyiségileg. Egyértelmű, hogy ezekre még szükség lesz, de nem az eddig prognosztizált darabszámokban.
     
    fishbed, misinator, Tcat and 3 others like this.
  6. Madár Fokker

    Madár Fokker Active Member

    Mondjuk anyagilag feneketlen kút ezek közül csak a A380 lett. A másik kettő már amúgyis létező típus toldása-foldása volt. Az A318 kategóriát meg a Boeing is benézte a 737-600-zal.
     
  7. BJani

    BJani Active Member

    Igazából sztem az Airbus és a Boeing elgondolása a legkisebb modelljeikkel valahol érthető volt (tehát hogy a nagyobb típusváltozatot üzemeltetők venni fogják, mert egy karbantartás/képzés alatt mehetnek), csak a konkurenciát felejtették ki a sorból.
    A 318-as és a 737-600 sírját sztem a CRJ-900 és az Embraer 190/195 ásta meg. Ha azok nincsenek, akkor nyilván többet vesznek ezekből... De hát lettek. :)
     
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A Légikatasztrófák című könyvben pontosan ez volt a fejezet címe.

     
    fishbed and emel like this.
  9. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    :(
     
  10. Gaudi

    Gaudi Well-Known Member

  11. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Kuznyecov hajtóműves Tu-154B-2-es. A Malévnak is ilyene volt:



    Én az Aeroflot Szolovjov hajtóműves Tu-154M-jével repültem.
     
    misinator, fishbed and BJani like this.
  12. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Az igazán szép hangú Tu-134-es:

     
    misinator and fishbed like this.
  13. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Tu-154B-2 és Tu-154M összehasonlítás:


     
    jani22 and fishbed like this.
  14. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Il-18D kormos startja:

     
    fishbed likes this.
  15. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A mára már kihalt Il-86-osok egyetlen megjelenési formája a katonai Il-80-as:



    Ezeknek is igen nagy hangjuk volt, mikor időnként, charter járatokat teljesítettek Ferihegyen.
    A típushoz fejlesztett Kuznyecov NK-86-os küldőre, méretre sok részletében érdekes hasonlóságot mutat a Tu-160-asok NK-32-esének utánégető előtti részével.
    De mégha a tolóerejük nagyon hasonló is (mármint az NK-86-os start tolóereje és az NK-32-es utánégető nélküli tolóereje), a 86-os közvetlen őse a szintén két forgórészes NK-8-as, míg a 32-es az három forgórészes.
     
    fishbed and BJani like this.
  16. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    https://utazotodi.blog.hu/2020/10/17/korkedvezmenyes_nyugdij

    Nekem két gondolat jutott egyből az eszembe:

    • A kontinenseken belül a nagysebességű vasút felemelkedése
    • Ha mégis lesz újra igény a légiközlekedésre, akkor az kaszál majd nagyot, aki utolsónak marad állva. Legyen szó légitársaságról, vagy repülőgép gyártóról.
     
  17. jani22

    jani22 Well-Known Member

  18. Tcat

    Tcat Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Somogy megyében élő haver írta nemrég messengeren: lengyel Herki búgott el arrafelé Szarajevóból hazafelé menet. Erre itt most meg az egyik 50+ éves ukrán An-12 búgott el Algéria irányába :)
     
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

  20. rudi

    rudi Well-Known Member

    Ő még épp időben nyitott ernyőt...

    Ha jól látom akkor a gép egy Dynamic volt ami érdekes mert ezzel a géppel nem szoktak lenni dugóhúzó problémák (értsd: általában könnyű kivezetni dugóból. Bár úgy tűnik vannak kivételek...)
     
    fishbed, BJani and molnibalage like this.

Ezen oldal megosztása