Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 228
60 277
113
+ ha egy napelem nem heliostat, akkor az év 1 napján 1 igen rövid ideig termel 100%-ot.

Ezek fajlagos számítások. Amit egy évben termel azt számolják vissza üzemórára.
Én jobban szeretem a %-os kapacitás kihasználási tényezőt. Szerintem szebb, mint 100%-osnak vett üzemórákban mérni.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 075
14 119
113
Ha a Roszatomnak is annyi megrendelése lenne, mint a napelemgyártóknak, ők is "futószalagon" gyártanák az erőműveket és nem 12 milliárd eurós darabáron.

É rendelnék egy Paks-III-at is, ha adnak arra is hitelt és egy 30% kedvezményt!

A "mély-zöld" Európában --szerintem-- lesz helye annak az áramnak is.
Ha esetleg nem, akkor "kis" bauxitot bányászgatnék ismét, --környezet-barátabb módon, kedvelem "Hévíz-tet"-- és már tudnánk is mit kezdeni a Paks-III. akciós áramával(este/éjjel biztos lenne elég!).
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 796
31 646
113
Csak ezt EU-n belül nem lehet megtenni. Büntető vámnak számít. Ha ezt meglépik, ott lesz vége az EU-nak.
Erre Merkel: "Hold my beer!"
Amennyire elindultak a zöldnek nevezett úton, és ahogy az országok fix áron veszik a napenergiából származó áramot kötelező módon, míg a többi szopik a piaci árakkal, s közben hatalmas támogatások mennek a "zöld" energiatermelőkre, ráadásul a németek sokat buknak a saját zöldségükön, simán elnevezik valami zöld utat segítő karbonsemleges ösztönző környezetvédő díjnak s elmondják, hogy nem lehet bűntetővám, ami a tisztább levegőért s a környezetünk megóvásáért van. S hidd el nálam sokkal ügyesebben leírja ezt a megfelelő marketing cég, s úgy keresztűlrugdossák az EU-n, hogy rossz lesz nézni.
 
  • Tetszik
Reactions: laiki

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 228
60 277
113
Erre Merkel: "Hold my beer!"
Amennyire elindultak a zöldnek nevezett úton, és ahogy az országok fix áron veszik a napenergiából származó áramot kötelező módon, míg a többi szopik a piaci árakkal, s közben hatalmas támogatások mennek a "zöld" energiatermelőkre, ráadásul a németek sokat buknak a saját zöldségükön, simán elnevezik valami zöld utat segítő karbonsemleges ösztönző környezetvédő díjnak s elmondják, hogy nem lehet bűntetővám, ami a tisztább levegőért s a környezetünk megóvásáért van. S hidd el nálam sokkal ügyesebben leírja ezt a megfelelő marketing cég, s úgy keresztűlrugdossák az EU-n, hogy rossz lesz nézni.

Mert a 70%-ban atommal termelő franciák ezt hagyják?
Mert mi hagyjuk? Finnek?
Azért van jó pár ország az EU-n belül ami atompárti. Ha meg CO2-höz kötik a dolgot, akkor meg még a németek fizetnek majd az atompártiaknak :D
 

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 766
26 170
113
Nem kell félni, megoldja a német. Már van rá törvény, hogy az olyan országokból jövő árut, aminek a CO2 kibocsátása magasabb, mint az EUs átlag (?), plusz adóval sulytják. Pár év és lesz valami zöld energiával termelési standard, amit ha valaki nem követ az pénzbe fog neki kerülni, hogy rontsa a versenyképességét, és javítsa a németekét, akik a saját hülyeségük miatt veszik az EU ledrágább áramát.
Lengyelek szopóágon lesznek akkor, poxit?
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 004
31 090
113
Azt ugyan nem a bíró feladata megmondani, hogyan kell ezt a változást a Shellnek megtennie, de a könryezetvédők biztosak abban, hogy a vállalat mostantól nem tudja folytatni az eddigi olaj és gáz szivattyúzási politikáját.
Gratulálok megint jöttek a "pusztáncivil" és semmilyen ellenérdekelt gazdasági szereplő által sponzorált agyhalott sötétződek megmenteni a klímát, és a bíróság ahelyett, hogy partvisnyéllel csapkodva kergette volna őket bele az Északi-tengerbe (ahova amúgy törzsfejlődésük szerint valóak) még a fogalmatlan bíró révén lehetetlen módon szart bele egy olajipari cég a belső működésébe. De persze a levesből a szart kikanalazni már nem fogja, mivel "nem az ő resortja megoldani". Klasszikus Tipszmix Csabit idézve: szép volt, többet nem jövök. Én a Shell helyében otthagynám az egész holland bagázst (tudom, hogy Royal Dutch meg minden, de ez már agyrém) mint Szent Pál az oláhokat, aztán boldoguljatok a saját agymenéseitekben benzin nélkül.

Ui: megnéztem az eredeti Euronews cikket és ott azt írják a döntés kizárólag Hollandia területére vonatkozik.
However, for the Dutch-British company, the ruling is only legally binding in the Netherlands.
Na mi lesz ebből? A groningeni gázmező kifogyásával az alapvetően csökkenő hollandiai kapacitások tovább épülnek majd lefelé, és a többi részleg meg egyszerűen áttelepül a környező országokba vagy tovább. Értek el vele a hülye klímát már szektás szinten vehemensen szexualizálók bármit is? Ja, a holland szereplőknek és gazdaságnak adtak egy gyomrost, de semmi sem fog változni...
 
M

molnibalage

Guest
M

molnibalage

Guest
De miért bontják el őket ilyen hamar? Nem értem, a beton meg a kompozit nem arról híres, hogy 20 év után kuka...
A lapátok hamar elfáradnak, minden fordulatnál méteres hajlás a felső-alsó holtpont között és az x megawattnyi teljesitményt át kell adni a tengelynek.
Pontosan. Iszonyatos fárasztó igénybevételnek vannak kitéve ezek és a működési tartományuk sem stabil, mert a szél hogy így, hol úgy fúj.
Ehhez képest egy zsinóráramot termelő gőzturbina a végtelenségig szinte elmegy.
A tapasztalt erőműves munkatársak mondták, hogy a leállított erőművek nagy részében a gőzturbinák simán tudtak volna futni erős túlzással az idők végezetéig is. A kazán és minden más az, ami régen befosik. Egy stabil fordulaton állandó terhelésen járó gép, még ha nagy a terhelés jól elmegy.

Lásd vadászgép utánégetős GT vs airliner GT.
Egy 5 perces demó alatt a vadászgépnél van 10 utánégetés és alapgáz és vagy 20-30 tranziens ciklus.

Egy airliner felszállás, max gáz közel, kicsit visszavéve emelkedik majd utazómagasságon gyak. azonos gázkarállás végig. Interkont járaton 5-12 órákat is. Majd ereszkedéskor alapgáz tája, leszálláskor meg kilebegetésnél van kis gáz majd sugárfék, ha van. Régen nem volt általános.

2000-ben hallottam olyant, hogy valami 15 vagy 50 ezer (?) órát üzemelő hajtóművet nem kellett a gépről leszedni. Egyszer sem.
Egy vadászgép hajtómű 15 ezer órát meg sem él, 3 ezer óra táján tudtommal eredeti lapátot nem találnál benne nagyon...

A szélkerék ugyanez pepitában gigaméretben. Hol megfújja a 70-es szél napokig hol meg összevissza fúj szél innen és onnan.
Persze a kerék forgási sebessége a tehetetlensége miatt nem ugrál, mert lényegében egy hatalmas lendkerék, de a lapát, ami feleszi az erőket, azt attól gyepálja a szél.
 
M

molnibalage

Guest

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 495
3 946
113
Pontosan. Iszonyatos fárasztó igénybevételnek vannak kitéve ezek és a működési tartományuk sem stabil, mert a szél hogy így, hol úgy fúj.

Ez rendben, de miért nem méretezik nagyobb élettartamra? A tömeg itt nem érzem, hogy nagyon probléma lenne.

Egy repülőgép szárnyát is viszonylag dinamikus terhelés éri, ahol viszont a tömeg jelentősen számít.
Ugyan nem tudom, hogy egy Dreamliner-t hány órára méreteznek, de gyanítom nem 10-20ezerre, mert azt egy utasgép nagyon hamar összehozza.
Vitorlákból van bőven, ami 12000 órás élettartamú, viszont az nem törhet 3.75g-nél mint egy utasgép, hanem csak 8-9nél... és kapja is az ívet bőven használat közben.
 
M

molnibalage

Guest
Ez rendben, de miért nem méretezik nagyobb élettartamra? A tömeg itt nem érzem, hogy nagyon probléma lenne.
Sajnos rosszul érzed.

  • Mert a hi-tech kompozit, amiből készül nem olcsó. A tömegért keményen fizetsz.
  • Ez ezeket felemelni 80-120 méterre? Nem semmi daru kell, az sincs minden bokorban.
  • Az oszlop is nagyobb kell, hogy legyen.
  • Emiatt a beton alapja is.
Egy repülőgép szárnyát is viszonylag dinamikus terhelés éri, ahol viszont a tömeg jelentősen számít.
Közel sem. A gép sebessége erősen kontrollált és nem oszcillál úgy, mint a szél.
Egy repcsi szinte végig állandó sebességen repül és 2G üzemi terhelést sem kapnak és láthatod, hogy mekkora terhelést bírnak ki törés előtt.

Gondolj bele, amikor szélvihar van ott 0-10 méteren, ahol élsz, 50-70-es lökésekkel városban.
Na, az a semmi közepén 100 méter magasban "picit" jobban odaver. És percen belül oszcillál.

atmospheric-boundary-layer-profiles.gif


Egy repülőgép repült 39 ezer lábon 800 km/h-val. Milyen komoly amplitúdójú terhelést kap?
Nézd meg utazás közben a gép szárnyát...

Kb. nem történik semmi.

Mert mindig gyak. a tervezett irányból kapja a megfúvást. Egy szélkerék meg a szélrózsa szerint. Hol inennen, hol onnan a jellemző szelet is nézve, de egy viharcban aztán tényleg összvissza. A repülőgépszárnynál 900 km/h hátulsó megfúvást nem látott még senki....
Ugyan nem tudom, hogy egy Dreamliner-t hány órára méreteznek, de gyanítom nem 10-20ezerre, mert azt egy utasgép nagyon hamar összehozza.
Vitorlákból van bőven, ami 12000 órás élettartamú, viszont az nem törhet 3.75g-nél mint egy utasgép, hanem csak 8-9nél... és kapja is az ívet bőven használat közben.
És jól túl is van méretezve, mert nem nagy cucc betenni egy hajóba.
És a vitorla is jellemző irányból kapja a szelet, amihez képest van off design, ami kisebb erő tudtommal.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 013
113
Már várom, hogy holnap hány sötétződ fog a főbejárat előtt kaffogni... Az FFF-s hülyegyerekek ezt már egyszer idén eljátszották, sőt jól be is fenyegettek egy 80 milliárdos DAX céget.
 
M

molnibalage

Guest
Ez rendben, de miért nem méretezik nagyobb élettartamra? A tömeg itt nem érzem, hogy nagyon probléma lenne.

Egy repülőgép szárnyát is viszonylag dinamikus terhelés éri, ahol viszont a tömeg jelentősen számít.
Ugyan nem tudom, hogy egy Dreamliner-t hány órára méreteznek, de gyanítom nem 10-20ezerre, mert azt egy utasgép nagyon hamar összehozza.
Vitorlákból van bőven, ami 12000 órás élettartamú, viszont az nem törhet 3.75g-nél mint egy utasgép, hanem csak 8-9nél... és kapja is az ívet bőven használat közben.

Még néhány "apró" probléma.
A szélkerekek magasságban bőven van abrazív hatás is. És mivel 0-24/365-ben kapják őket...

A videóban elhangzik az, hogy sokan (bár a mérnökök szerintem soha) "karbantartást nem igénylő gépek ezek".
Hát egy túrót...

A videón is cukin látszik, hogy két szélkerék áll a kb. 20-ból. Na kettőt lehet találni miért...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
T

Törölt tag 4082

Guest
A Shell nem csak benzint és gázolajat gyárt...
De tényleg agyrém. A fogyasztói szokásokért a cégen verik le?
Beszarok. Kik lesznek a következők? A pékek?
Megvan a megoldás. Emeljék fel az árakat a 3-szorosára és mindjárt kisebb lesz a kereslet. De akkor mindenkinek.

Komolyan mondom, ez már kettővel túl van az irritálóan fasz döntésen túl.
Ez az, amikor a műszaki realitást felülírja a szent jog.
Megyek röhögni.

Ennyi erővel a fingást is betilthatnák.
Nem akarlak elkeseríteni, de komoly lobbitevékenység folyik a marhahús ellen.
Az indok a marha fingik.
 
M

molnibalage

Guest
Nem akarlak elkeseríteni, de komoly lobbitevékenység folyik a marhahús ellen.
Az indok a marha fingik.
Úgy értem az emberi fingást. Évente kb. 1 marhaburgert eszek és egyáltalán nem eszek marhahúst vagy 4 éve.
Szóval engem inkább csak a tejtermékek hiánya érintene.