Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 182
113
Ugy kb. mindenutt, ha ul benne vezeto is. 2018-ban a Google 8 millio levezetett merfoldnel tartott.
A harcteren viszont - amennyiben az a feladat, hogy gyakjon le mindent, ami el es mozog - nincsenek kosza kerekparosok meg jarokeretes nenik, csak ellensegek. Ebben az ertelemben konnyebb a dolga.
Azért kell a vezető,mert az autómatika nem képes minden esetben a vezetésre.Autópályán,jó forgalomban,jó minőségű uttesten minden további nélkül működik az önvezető rendszer-de csak addig,amig ideális néki a helyzet.Szóval amikor a soför nem az orrát túrja,akkor áthidalja azokat az ember számára triviális problémákat,amikre a gép képtelen.Utána meg hagyja tovább vezetni a gépet.De azért felügyeli a gép számára ideális körülmények között is,mert tapasztalatbol mondom,hogy eszméletlen hüleségeket tud csinálni a gép.
 

2ndt

Well-Known Member
2015. július 9.
2 655
1 539
113
Azért kell a vezető,mert az autómatika nem képes minden esetben a vezetésre.Autópályán,jó forgalomban,jó minőségű uttesten minden további nélkül működik az önvezető rendszer-de csak addig,amig ideális néki a helyzet.Szóval amikor a soför nem az orrát túrja,akkor áthidalja azokat az ember számára triviális problémákat,amikre a gép képtelen.Utána meg hagyja tovább vezetni a gépet.De azért felügyeli a gép számára ideális körülmények között is,mert tapasztalatbol mondom,hogy eszméletlen hüleségeket tud csinálni a gép.

Az nem kerdes, hogy csinal eszmeletlen hulyeseget a gep, de olyat csinal az ember is.
Az idealis terep meg ugye a gepi tanulas segitsegevel folyamatosan no.

Viszont ez katonai szempontbol lenyegesen kisebb problema, mivel nem fog beperelni az ellenseges harcos, hogy nem adta meg az elsobbseget neki az autonom harckocsi vagy kiverte a szemet egy minidron a szetbombazott lepcsohazban.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 639
79 862
113
Hááát ez nem jelent azért akkora problémát, tekintve, hogy maguk az UGV-k is erősen fejlesztés alatt állnak.
De nézd csak meg ezt a tornyot ezen a Themis-en:
800.jpeg

Ugyan az a M230as ágyú van rajta, mint ami az Apache-on. Meg mellette a párhuzamosított 7,62-es. De ugyan ez az R400-as torony létezik Javelinnel felszerelve is.
A helikopter ágyúja sem egykönnyen akadály-mentesíthető. De ha netán elakad, akkor sem marad fegyver nélkül.

Nekem nem fáj ha külön fejlesztenek hozzá fegyvert de egy 30-as gépágyú az nem egy gyalogos rajba való eszköz azt azért tisztázzuk.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 639
79 862
113
A "full onvezetes" azt jelenti, hogy nem ul az ember az autoban. Ul ember az autoban a biztonsag kedveert, de csak veszhelyzetben avatkozik be.


Amit leirtal, azt a rendszernek kell tudnia. Nem egy "terminatort" kell csinalni (bar azt is lehetne a megszabott feltetelrendszeren belul), hanem egy rendszert. Annak resze a legi felderitest vegzo, mozgast osszehangolo hokepalkotos drontol kezdve az ellenseges tuz koren kivul eso tuzerseg, stb.

Siman bekuldhetsz filleres minidronokat a veszelyes teruletekre, amelyeken kizarolag erzekelok vannak, amig a nagyobbak elemzik az adatokat. Filleres cucc, ha eszreveszik.

Ha egy raj részeként akarsz egy UGV-t úgy alkalmazni,hogy ahhoz operátor nem kell(semmilyen formában)akkor ezeket mind tudnia kell önmagában.
 

2ndt

Well-Known Member
2015. július 9.
2 655
1 539
113
Nekem nem fáj ha külön fejlesztenek hozzá fegyvert de egy 30-as gépágyú az nem egy gyalogos rajba való eszköz azt azért tisztázzuk.

Dudi, probald elfelejteni azt, hogy emberi fogalmakban gondolkodj. Ez egy total mas rendszer, varialhato kivansag szerint.
 

2ndt

Well-Known Member
2015. július 9.
2 655
1 539
113
Ha egy raj részeként akarsz egy UGV-t úgy alkalmazni,hogy ahhoz operátor nem kell(semmilyen formában)akkor ezeket mind tudnia kell önmagában.

Raj reszekent: ugy erted, hogy emberekkel kozosen?
Azt is lehet, csak akkor kell IFF a sajat embereidre.

De minek. Kavezzatok inkabb 10 kilometerre az ellentol es pocogtessetek a tuzgombot, ha manualis jovahagyas kell.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 879
35 280
113
Raj reszekent: ugy erted, hogy emberekkel kozosen?
Azt is lehet, csak akkor kell IFF a sajat embereidre.

De minek. Kavezzatok inkabb 10 kilometerre az ellentol es pocogtessetek a tuzgombot, ha manualis jovahagyas kell.
Irtam mar ti itt cirkuszrol beszeltek robotok robotok ellen. Nem haborurol show musor :) /gladiator hadsereg csak meg butabb.../ nem glafiatorok vivtak a haborukat a jovobe se robot fogja robot ellen. Az nem haboru csak show musor fax meregetes cirkusz handabamda soroljam meg? Milyen celt ersz el robotokkal? Most komolyan tisztan robot sereggel megis milyen hardaszati vagy strategiai cel erheto el? Meg harcaszati is igen szuk mezsgyen mozog...
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 879
35 280
113
Civilekre gondolom nem lohet a robot. Az esetbe mi van ha a katona susogosba bulyik es flangal az ellenseges robotok kozott... Ki uralja akkor a teruletet nem a robot az fix. Vagy arrol szolna az utopiatokba a haboru hogy ki veszit tobb robotot? Vagy mi? A lakossag meg pernyezne kvzna aztan tudomasul venne hogy gyozott vagy vesztett a robot csapata???
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 879
35 280
113
Vagy a robotok kijarasi tilalmat rendelnenek el az embereknek... Na ne vicceljunk mar... Aki elotte leszarta a haborut azutan az is robotot zuzni tamadna kedve.
 

2ndt

Well-Known Member
2015. július 9.
2 655
1 539
113
Irtam mar ti itt cirkuszrol beszeltek robotok robotok ellen. Nem haborurol show musor :) /gladiator hadsereg csak meg butabb.../ nem glafiatorok vivtak a haborukat a jovobe se robot fogja robot ellen. Az nem haboru csak show musor fax meregetes cirkusz handabamda soroljam meg? Milyen celt ersz el robotokkal? Most komolyan tisztan robot sereggel megis milyen hardaszati vagy strategiai cel erheto el? Meg harcaszati is igen szuk mezsgyen mozog...

Ez a jovo, reszben mar a jelen is.
A mai bakakat sem tanitjak mar kardot forgatni, a nuklearis fegyvereket cipelo bombazokat felvaltottak az interkontinentalis raketak es igy tovabb. Folyamatos paradigmavaltas van.

Egyelore ez a technologia asszimetrikus hadviselesben lesz hasznalhato, ahol az ellen nem tud erdemi zavarast alkalmazni.
A drone felderitok "pilotai" most is a tavolbol pocogtetik a botkormanyt.
 

2ndt

Well-Known Member
2015. július 9.
2 655
1 539
113
Civilekre gondolom nem lohet a robot. Az esetbe mi van ha a katona susogosba bulyik es flangal az ellenseges robotok kozott... Ki uralja akkor a teruletet nem a robot az fix. Vagy arrol szolna az utopiatokba a haboru hogy ki veszit tobb robotot? Vagy mi? A lakossag meg pernyezne kvzna aztan tudomasul venne hogy gyozott vagy vesztett a robot csapata???

Ha visszaolvasol, akkor egyreszt latod, hogy a civilek megkulonboztetese problemakent van megjelenitve, azonban ez a problema az emberi katonak eseteben is fennall. IED veszelyes helyeken nem viccelnek a civilekkel sem.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 182
113
Egyenlőre Abol Bbe nem tud eljutni,ha nem ideálisak a körülmények.Egy rombolt harctér meg a felmérési képességét is meghaladja,nemhogy a vezetési készségét.
Elárulom,a polgári kamionok tele vannak automatikus rendszerekkel.A sávtartó mondjuk a német A3 pályán kb 3percenként behal,ezért ott senki nem is használja.Távolságtartó komoly forgalomban használhatatlan.Kanyarstabilizátort konokul 15éve beépitik,de minek?Úgyis minden soför kikapcsolja,mert képes felboritani a kocsit.Holttérfigyelő sipol az utszéli fa árnyékára-kikapcs.Stb.
Persze azért vannak helyzetek,amikor használjuk az automata rendszereket,bár nem mindegyiket.Mondjuk egy nyugis ,jó minőségű francia maszek pályán egész jol működnek.Ezek olyan utak,hogy nyugodtan nekiállhatsz akár kötögetni is menet közben egy csak tempomattal felszerelt kéziváltos régi TGAban is....
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Olvass utana. Nem az a lenyeg, hogy full onvezetesben engedik-e (ennek etikai vonatkozasai is vannak), hanem az, hogy valos forgalomban hany millio kilometert vezettek le, mikozben a sofor az orrat turta a kormanykerek tekergetese helyett.
Aki vezetett már ilyen autót az tudja hogy ez nem igazi "önvezetès" (Honda Civic)
Először is nem engedheted el a kormányt. Ha érzi a rendszer hogy nincs rajta a kezed a kormányon figyelmeztet, finoman megrázza a kormányt.
Nekem 5-10 km-ként rendszeresen lekapcsolt az önvezető funkció mikor a rendszer zavarba jött olyanok mint mi nt útépítés a pálya szélén, rosszul látszó sávfelfestès, stb...
A tàbla felismerès kifejezetten veszélyes volt. Volt olyan hogy 120-szal mentem a belső sávban és a kocsi egy marha nagyott fékezett mert a pálya szélén volt egy olyan kiírás amiben az volt hogy XY település balra 30 km.
Egyszóval ez az "önvezetés" még nagyon nem az amit sokan értenek alatta...
 

2ndt

Well-Known Member
2015. július 9.
2 655
1 539
113
Egyenlőre Abol Bbe nem tud eljutni,ha nem ideálisak a körülmények.Egy rombolt harctér meg a felmérési képességét is meghaladja,nemhogy a vezetési készségét.
Elárulom,a polgári kamionok tele vannak automatikus rendszerekkel.A sávtartó mondjuk a német A3 pályán kb 3percenként behal,ezért ott senki nem is használja.Távolságtartó komoly forgalomban használhatatlan.Kanyarstabilizátort konokul 15éve beépitik,de minek?Úgyis minden soför kikapcsolja,mert képes felboritani a kocsit.Holttérfigyelő sipol az utszéli fa árnyékára-kikapcs.Stb.
Persze azért vannak helyzetek,amikor használjuk az automata rendszereket,bár nem mindegyiket.Mondjuk egy nyugis ,jó minőségű francia maszek pályán egész jol működnek.Ezek olyan utak,hogy nyugodtan nekiállhatsz akár kötögetni is menet közben egy csak tempomattal felszerelt kéziváltos régi TGAban is....

Mondom neked is, olvass utana.

AZ USA pl. onvezeto kamionokat szeretne, - mar tesztelik terepen - az IED-veszelyes kornyekekre.
A Boston Dinamics robotjait gondolom ismered.
 

2ndt

Well-Known Member
2015. július 9.
2 655
1 539
113
Aki vezetett már ilyen autót az tudja hogy ez nem igazi "önvezetès" (Honda Civic)
Először is nem engedheted el a kormányt. Ha érzi a rendszer hogy nincs rajta a kezed a kormányon figyelmeztet, finoman megrázza a kormányt.
Nekem 5-10 km-ként rendszeresen lekapcsolt az önvezető funkció mikor a rendszer zavarba jött olyanok mint mi nt útépítés a pálya szélén, rosszul látszó sávfelfestès, stb...
A tàbla felismerès kifejezetten veszélyes volt. Volt olyan hogy 120-szal mentem a belső sávban és a kocsi egy marha nagyott fékezett mert a pálya szélén volt egy olyan kiírás amiben az volt hogy XY település balra 30 km.
Egyszóval ez az "önvezetés" még nagyon nem az amit sokan értenek alatta...

Fejlodik es igen gyorsan teszi. A kormany elengedesere valo figyelmeztetes jogi dolog elsosorban.
A forgalom pedig durvan jo ellenseges kornyezet modellezesere.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 182
113
Aki vezetett már ilyen autót az tudja hogy ez nem igazi "önvezetès" (Honda Civic)
Először is nem engedheted el a kormányt. Ha érzi a rendszer hogy nincs rajta a kezed a kormányon figyelmeztet, finoman megrázza a kormányt.
Nekem 5-10 km-ként rendszeresen lekapcsolt az önvezető funkció mikor a rendszer zavarba jött olyanok mint mi nt útépítés a pálya szélén, rosszul látszó sávfelfestès, stb...
A tàbla felismerès kifejezetten veszélyes volt. Volt olyan hogy 120-szal mentem a belső sávban és a kocsi egy marha nagyott fékezett mert a pálya szélén volt egy olyan kiírás amiben az volt hogy XY település balra 30 km.
Egyszóval ez az "önvezetés" még nagyon nem az amit sokan értenek alatta...
Kamionokon ezek már szériatartozék szintü dolgok,és szerencsére kikapcsolhatóak.(valójában ami a személykocsikon ujdonság,az kamionon addigra megszokott dolog)Nagyon messze vannak ezek a valódi önvezető képességtöl.
 

2ndt

Well-Known Member
2015. július 9.
2 655
1 539
113
Kamionokon ezek már szériatartozék szintü dolgok,és szerencsére kikapcsolhatóak.(valójában ami a személykocsikon ujdonság,az kamionon addigra megszokott dolog)Nagyon messze vannak ezek a valódi önvezető képességtöl.

A savtartas/tempomat meg az onvezetes azert nem ugyanaz.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Fejlodik es igen gyorsan teszi. A kormany elengedesere valo figyelmeztetes jogi dolog elsosorban.
A forgalom pedig durvan jo ellenseges kornyezet modellezesere.
A fejlődéshez minőségi ugrásra van szüksèg.
Az említett táblafelismeréshez pl. nem elég grafikusan felismerni hogy a táblán egy 3-as és egy 0 szerepel. Azt is meg kell értenie hogy az egy útbaigazítás és egy közeli település távolságát jelöli.
Az ember számára ez egy pillanat töredéke megérteni, az önvezető autó meg satu fékez...