Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 129
33 290
113
Ha nagyon unatkozol, 1500m távolságból, meg a cél méretéből, és a teszten mért valós találati arányból elvileg lehetne harckocsi rendszer (löveg+lőszer+stabilizátor) pontosságot számolni akár mil-ben is, adott típusra.
Túl sok a változó.Álló helyzetben jó Molni eredeti matekozása,de mozgás közben már túl sok fögg a terep és a mozgás pillanatnyi sajátosságaitol.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
M

molnibalage

Guest
Túl sok a változó.Álló helyzetben jó Molni eredeti matekozása,de mozgás közben már túl sok fögg a terep és a mozgás pillanatnyi sajátosságaitol.
Még ott is csak felső becslés.

2200-2500 méter felett harckocsi méretű célokra is álló helyzetből úgy tüzel egy mai hk, ahogy régen a csatahajó 15 km felett. A célzórendszer követi a célt és addig tüzelnek, ameddig nem találnak. Akinek nagyobb szerencséje és jobb tűzvezetése van.

Mert a löveg szórása és a célpont mérete azonos nagyságrendben van a teljes szóráskép meg aztán sokkal nagyobb. Ha mindkét ellenfél tűpontosan céloz, kakor a RoF *pontásság + szerencse hozza ki ki viszi be az első pár találatot.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and Negan

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 129
33 290
113
Kár, mert ha meglenne a mil érték típusonként, akkor utána abból már ki lehetne számolni a híres ODS 5km-es lövés valódi találati esélyét.
Chally telitalálata lényegében véletlen
Viszont harcászati utasitásban szerepel a csoportos célokra a HESH löszerrel tűzmegnyitás 5km-re.De ez nem egyéni hk vs egyeéni hk viszonylat,hanem alegység tűzrajtaütése alegységen.HESH pedig azért volt alkalmazandó löszernek megjelölve,mert kettős hatású löszer.HE funkcióban is hesználták.
Harcászati utasitást nem szabad kiragadni a harcászati helyzetből,amire szol.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Pogány
M

molnibalage

Guest
Chally telitalálata lényegében véletlen
Viszont harcászati utasitásban szerepel a csoportos célokra a HESH löszerrel tűzmegnyitás 5km-re.De ez nem egyéni hk vs egyeéni hk viszonylat,hanem alegység tűzrajtaütése alegységen.HESH pedig azért volt alkalmazandó löszernek megjelölve,mert kettős hatású löszer.HE funkcióban is hesználták.
Harcászati utasitást nem szabad kiragadni a harcászati helyzetből,amire szol.
Ilyenkor is a matek diktál. Nagyon sok cső tüzel kevés célra = magas RoF, azért pár találat összejöhet 5 km-ről álló célra. Leadnak vagy 10 hk-van 50 lövést és várhatólag talál belőle talán 5. Amiből talán lesz 2 kilövés, a több meg lánctalpat viszi el vagy ilyesmi.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Pogány
T

Törölt tag 22302

Guest
Én a német wikire tudok hivatkoni, ott az van amit írtam. A linkelt könyv meg azt mondja amit írtál.
Most tegyen valaki igazságot :)
Én az előbb említett könyvre illetve más dokumentumokra tudok hivatkozni. Az igazán jó források persze a Tankograd Leo2 könyvecskéi lennének, #5082, #5083, és #5084 de azt még nem szereztem meg.
8ccf3448402586cd5402f310333e71ad.png

Egy másik dokuból kiollózva.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 129
33 290
113
Ilyenkor is a matek diktál. Nagyon sok cső tüzel kevés célra = magas RoF, azért pár találat összejöhet 5 km-ről álló célra. Leadnak vagy 10 hk-van 50 lövést és várhatólag talál belőle talán 5. Amiből talán lesz 2 kilövés, a több meg lánctalpat viszi el vagy ilyesmi.
Igen-de egy biztositási övben halogató harcot folytató század célja nem a megsemmisités,hanem az időnyerés,az ellenség gyengitése saját veszteség nélkül.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
M

molnibalage

Guest
Igen-de egy biztositási övben halogató harcot folytató század célja nem a megsemmisités,hanem az időnyerés,az ellenség gyengitése saját veszteség nélkül.
Ez jól hangzik, a logisztika meg majd összefossa magát, mert egy halogató harc 5 perce alatt a század ellövi AP lőszerkészlete felé néhány killért.
 
  • Tetszik
Reactions: Filter

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 345
84 165
113
Ez jól hangzik, a logisztika meg majd összefossa magát, mert egy halogató harc 5 perce alatt a század ellövi AP lőszerkészlete felé néhány killért.
Ha a lőszeren kell gondolkozni akkor fehér zászlót kell lengetni,mert alkalmatlan vagy a harcra.Persze ettől függetlenül gondolkozni szabad,ami kb azt jelenti,hogy akkor lövök amikor értelme van,de az értelmet a feladat szabja meg!Tehát lehet értelme akár annak is,hogy 5km-ről ellövöd a lőszer felét 10%-os találati aránnyal.Egy halogató harcnál nem kizárólag az okozott veszteségben mérik a hatékonyságot,
sokkal fontosabb az időnyereség és a veszteségi arány.
Mert abban igaza van Negannak,hogy a feladat a legfontosabb.Ha az a feladatod,hogy lassítsd az ellenséget és ezt meg tudod tenni 5km-ről akkor megteszed.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 129
33 290
113
Ez jól hangzik, a logisztika meg majd összefossa magát, mert egy halogató harc 5 perce alatt a század ellövi AP lőszerkészlete felé néhány killért.
Igen,a logisztikusok örülnek.....
A logisztikusok már az elött képesek eldönteni egy csatát,hogy az elkezdődne....-Patton.
A HESH löszert azért kedvelték nagyon,mert AP és HE löszerként is használták.
73as háború egyik tanulsága az volt,hogy rengeteg löszer fogyott.Nyugati tipusok nagyobb löszerkészlete elönyt jelentett.Merkava nem csak a személyzet védelmére lett orrmotoros,hanem a több szállitható löszer végett (max készlet 105milis ágyúval 85! db volt),és a gyorsabb utántölthetőség miatt is.-Ez két dolgot is mutat.Egyrészt a célzási pontosság intenziv harcban (csata sűrűjáben) meredeken romlott.Másrészt a hk-k messze nem csak egymást lötték,hanem mint rohamlöveg/gyalogsági kisérőlöveg is rengeteg löszert fogyasztottak.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses
T

Törölt tag 22302

Guest
Arról, hogy a Merkaván az orrmotor extra védelmet adna a legénységnek még senki nem győzött meg. A motorblokkon és általában a motortérben lévő dolgokon egy penetrátor, legyen az kinetikus vagy kumulatív, úgy megy át, mint fing a gatyán.
Cserébe a harckocsi elveszti a mozgóképességét, lehet ki is gyullad.
Nem véletlen, hogy egyetlen egy "nagy" harckocsi gyártó nemzet sem épít így harckocsit.
 

Miskolci Ogre

Well-Known Member
2019. december 21.
7 559
26 079
113
Az. Állítólag görög írta angolul és azt fordítóztam le magyarra.
Cifunak volt erről egy rövid írása magyarul, de úgy emlékszem az nem volt ilyen részletes.
Össze lehetne ezt hozni valami kibővített írásba.
(Lehet görög nyelven tök jó szöveg van erről, csak ki tud görögül...)
A Görögög meg még egy páran akik megtanultak görögül ! LOL
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
T

Törölt tag 1945

Guest
Én az előbb említett könyvre illetve más dokumentumokra tudok hivatkozni. Az igazán jó források persze a Tankograd Leo2 könyvecskéi lennének, #5082, #5083, és #5084 de azt még nem szereztem meg.
8ccf3448402586cd5402f310333e71ad.png

Egy másik dokuból kiollózva.

MBTs.pdf-ben amúgy baromi részletesen ki van fejtve...

Leopard-2A1
1979-1982 March, Batch-1, 380db (`79 6db,`80 100db,`81 229db,`82 45db), 1. és az 5 páncéloshadosztályhoz kerültek
1982 March – 1983 November, Batch-2, 450db
1983 November – 1984 November, Batch-3, 300db

Leopard-2 A3
1984 December -1985 December, Batch-4, 300db

Leopard-2 A4
1985 December -1987 March, Batch-5, 370db
1988 January -1989 May, Batch-6, 150db
1989 May – 1990 April, Batch-7, 100db
1991 January – 1992 March, Batch-8, 75db
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 901
4 641
113
A motorblokkon és általában a motortérben lévő dolgokon egy penetrátor, legyen az kinetikus vagy kumulatív, úgy megy át, mint fing a gatyán.
Szia,

Egyreszt a HESH-t teljesen jol megfogja (mivel ok foleg azt hasznaltak, ezert legkenyelmesebben erre tudtak tesztelni).

Masreszt mi alapjan gondolod, hogy a kumulativot nem fogja meg a motorblokk? Kis tulzassal az onmagaban egy legreses szendvicspancel.

KE-ben igazad lehet, de abbol meg regen nem adtak el jot az oroszok az araboknak.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 129
33 290
113
Arról, hogy a Merkaván az orrmotor extra védelmet adna a legénységnek még senki nem győzött meg. A motorblokkon és általában a motortérben lévő dolgokon egy penetrátor, legyen az kinetikus vagy kumulatív, úgy megy át, mint fing a gatyán.
Cserébe a harckocsi elveszti a mozgóképességét, lehet ki is gyullad.
Nem véletlen, hogy egyetlen egy "nagy" harckocsi gyártó nemzet sem épít így harckocsit.
Merkavárol elég sok a találgatás.De valószinű,hogy a motortér és a küzdőtér között is van egy páncélfal.Mk I/II változatok úgy néz ki,hogy korántsem voltak ellátva semmilen extra technikás páncélzattal.Sima kazamata páncél,a belső öntött páncéltest kapott egy külső hengerelt előtétpáncélzatot.Kettő közé rakták az üzemanyagot,akukat,az orr részben meg a hajtásláncot.Mk III-től kapja meg a moduláris NERA páncélrendszert.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses and Pogány

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 129
33 290
113
KE-ben igazad lehet, de abbol meg regen nem adtak el jot az oroszok az araboknak.
Azért az érdekes,hogy a zsákmányolt T62ek kiértékelésekor 1km-re 300milis páncélátütést adtak meg a sabotra,vagyis többet,mint a hivatalos lötáblázatokban van....
Valójában a Merkava megint nem egy rohamhk.Nagyonerősen a testfedezett taktikához igazitották.Ha a test takarásban van,az Mk I/II változatok keskeny lapos tornya szemből kisebb célpontot nyújt,mint bármelyik másik hk.
 
T

Törölt tag 22302

Guest
MBTs.pdf-ben amúgy baromi részletesen ki van fejtve...

Leopard-2A1
1979-1982 March, Batch-1, 380db (`79 6db,`80 100db,`81 229db,`82 45db), 1. és az 5 páncéloshadosztályhoz kerültek
1982 March – 1983 November, Batch-2, 450db
1983 November – 1984 November, Batch-3, 300db

Leopard-2 A3
1984 December -1985 December, Batch-4, 300db

Leopard-2 A4
1985 December -1987 March, Batch-5, 370db
1988 January -1989 May, Batch-6, 150db
1989 May – 1990 April, Batch-7, 100db
1991 January – 1992 March, Batch-8, 75db
Látom hasonló volt a forrás. Az MBTs-ben viszont nem esik szó az első széria későbbi hőképalkotóval történő ellátásáról, sem a holland Leopardokról
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 345
84 165
113
Erről beszéltem eltérő minőség alatt:
"A „reggeli rutin”, azaz a lánctalpas járműszerkezetnek indulás előtti ellenőrzése, a részegységek átvizsgálása nagyjából azonos. Felépítésében azonban már teljesen más a két rendszer. Nem csupán méretében nagyobb az A4-es, de más az erőátvitele és a motor is sokkal erősebb. A botkormányok helyett egy kis méretű kormányt használ a vezető, akit olyan érzékelők is segítenek a harckocsi vezetésében, amelyek a T-72-esből még hiányoznak. Így a Leopard biztonságosabban üzemeltethető, ha túlmelegszik a motor, vagy elfolyik belőle a motorolaj, a szenzorok adatai alapján megállítja magát. A T-72-esnél a vezető feladata, hogy mindig mindenre figyeljen: olajnyomás, olajhőmérséklet, vízhőmérséklet, váltónyomás…

leopard_Trau (1)

Mindezek mellett más a vezetési pozíció is. A T-72-esnél a vezető középen ül, míg az Leopard 2A4-esnél a jobb oldalon. Meg kell, és aránylag gyorsan meg is lehet szokni az új „munkahelyet”, de ehhez gyakorlás szükséges.
„Már volt róla szó, hogy a jóba könnyebb átülni. Ez még inkább érvényes a toronyra, ahol új korszak köszöntött be az új vasakkal. A KMW-kiképzés végén volt lövészetünk, ahol pontosan megmutatkozott a pontosságra, az egyszerű és gyors kezelésre, az első lövés találatára »kihegyezett« filozófia. A Leopard-nál minden az első lövés pontosságára, az első lövés találati valószínűségére épül fel. Ezt támogatja a fedélzeti ballisztikai számítógép is. Igaz, ahhoz, hogy a lövészeten a célok 98-99 százalékát leküzdjék a frissen átképzett magyar harckocsizók, kellett a korábbi rutin is, hiszen a T-72-essel viszonylag sokat lőttek már” – mondta Horváth alezredes, hozzátéve: álló helyzetből álló célra, egyszerűen nem kihívás ezzel a harckocsival lőni. Nincs is értelme az ilyen lövészetnek, hiszen a célt egészen biztosan eltalálják, nappal és éjjel is. „A mozgásos lőgyakorlatoknál is általában 30-35 kilométer/órás sebességgel haladva lőttünk igen pontosan, ami eddig elképzelhetetlen volt. A T-72-essel is hajtottunk végre mozgó járművel végzett éleslövészetet, de annak a célzórendszere, a stabilizátora, a harckocsi csillapítása bizony nem olyan, mint a Leopardé. Itt nehéz volt egy-egy találat elérése – a Leopard üzembiztosan, előre vagy tolatva, minden körülmények között, éjszaka is megoldja ezt a feladatot” – részletezte a zászlóaljparancsnok.

A Leopard 2A4 tűzvezető rendszere a Leopard 2A1 tűzvezető rendszerével azonos*,tehát 1982-es színvonal.A T-72M1 az gyakorlatilag T-72A ami 1979...

*Az eltérés a hőkamera ami semmit nem befolyásol a tűzvezetés pontosságán csak a célfelderítés képességét növeli.Tehát attól,hogy hőkerád van nem tudsz pontosabban lőni.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 145
59 780
113
Elkészültem a Görög Tender magyarosított fordításával:

Résztvevők:

Leopard 2A5
M1A2
Challenger 2E (MTU 1500 LE motorral)
Leclerc (MTU 1500 LE motorral)
T-84 (A T-80UD-hez képes új torony, erősebb motor, francia tűzvezetés)
T-80UE (T-80UM export verzió, benne van az Agava-2 hőkamera és új kísérleti automataváltó)



Feladatok:

Teszt1: Szlalom pálya

T-80UE: A teszt tökéletesen végrehajtva, probléma a 12 méternél szűkebb ívsugarú kanyarodásnál, mert a váltó ilyenkor rángat. Nincs probléma, ha állóhelyben megfordul a tank, de a görög bizottság szerint ez nem jó, mert ilyenkor jobban kopik a lánctalpban a gumi betét (sic…XD).
A szlalom tesztet csak a T-80U és a Leclerc csinálta meg hátra menetben.
A manőverezési tesztet a T-80U teljesítette a leggyorsabban

M1A2: motorjavításra volt szükség

Challenger 2, Leclerc, T-84: teszt után lánctalp csere

Leopárd 2A5: 30%-os emelkedőn nem ment föl