Jó hogy említeted a csatahajókat.
Lásd a világháború előtti Gangut osztályt (más dreadnaughtjuk nem is volt, max papíron), amire eredetileg a Vickerstől kértek és kaptak terveket, ők is gyártották volna erre kitört a hiszti, hogy miért nem Orosz gyárak csinálják, erre kiírtak egy újabb projektet amire terveket kaptak különböző külföldi hajógyáraktól. Végül a Blohm und Voss terve nyert, amit az oroszok megvettek de erre meg a franciák hisztiztek be, hogy nem akarják a ruszkiknak adott kölcsönt német zsebekben látni, úgyhogy végül a hazai Balti tengeri Hajógyár terve nyert, de kellett egy pár hónap mert szerződniük kellett az angol John Brown és Tsai céggel akik "tervezési segítséget" nyújtottak a szerződés szerint.
Nem, ez még véletlenül sem hangzik úgy, mint hogy úgy tussolták el az ügyet, hogy papíron a Balti Hajógyár tervezett "hazai" csatahajót, miközben akik ténylegesen rajzolták feltehetően egy kukkot sem tudtak oroszul. Brit Yarrow és Parson turbinák, Thornycroft olajpermetezők a vegyes szén/olaj üzemhez. Színtiszta orosz gépészet volt, a nagy hagyományokkal rendelkező orosz gépipar remekei. Azért látszik a hazai know-how nyomasztó fölénye, de legalább a legénység orosz volt. Mondjuk utána több "hazai" csatahajó nem is épült, a Nagy Háború után valamiért megint azzal voltak elfoglalva, hogy félkész német cirkálókat vegyenek meg rettenet összegekért és az olasz Pugliese rendszert tanulmányozzák.