Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 186
113
Pont tegnap nézegettem 1500-2000-2500 kw-os dízelgenerátorokat. Lesz vele kis dolguk, hogy becuppantsák egy hk-ba, 5-8 méteres hosszúságúak, 1,5-2 méter magasak, 1,5 méter szélesek úgy szinte mind. Persze ez szépen sorba rendezve a hűtés, dízelmotor, generátor, trafó, de lesz vele jó játék, hogy kompakt kiszerelésben szüljenek egy ilyet.
Az egérben már megcsinálták....
d9f5wxf-bd1099d4-98fe-45f4-a1bd-d56cacb8e627.png
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 548
18 881
113
Erre jó lenne forrás... Akárcsak a "harci" üzemmódról. (ilyen csak az Armatának van)
A harci üzemmód, könnyen lehet, hogy egy félreértetés:
Van ilyen, de nem az amire gondoltok. A motorvezérlő elektronika védi a motort, ezért sok esetben nem engedi a maximális teljesítményt kihasználni (leszabályoz).
Ezt harchelyzetben ki lehet kapcsolni, így az 1500 LE megvan. Akkor is ha hideg, vagy túlmelegedett.
Tehát van harci üzemmód, de nincs 1500 LE- nél több....
A másik is úgy van, de netes forrást meg nem leltem.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 631
71 763
113
Az egérben már megcsinálták....
d9f5wxf-bd1099d4-98fe-45f4-a1bd-d56cacb8e627.png
Jep, csak a terv valamivel kisebb gondolom. Sokat filóztam a napokban ezen és a generátor láncolatát szerintem úgy kellene átvariálni, hogy a motorra merőlegesen elhelyezni a generátort és felülről tolatni rá a hűtést. Sok helyet megspórolna.
 
S

speziale

Guest
EMBT helyett nem a Main Ground Combat System (MGCS) akart az lenni?
Az EMBT a Leo2 alvázát használja, az MGCS viszont még csak fejlesztési fázisban van.

Szvsz az MGCS esetén esélyes, hogy integrált elektromos meghajtás lesz, diesel-generátorral...

Természetesen, MGCS
 

Miskolci Ogre

Well-Known Member
2019. december 21.
7 554
25 996
113
jó emlékezzz vissza a 72 hőpellengátorának méretére hogy mi volt ha járó motorral mellé álltál és nézd meg egy m1 ét és nézd meg ki állhat mögé és mikor? majd gondolkozz el a müködési elvükőön melyiknek mennyi levegő az igénye? és az a levegőtömeg modern érzékelőkön bizony meglátszik... még csak szilárd tárgyat sem kell felmelegítenie. tehát az eggyik legalább szmből nem látszik a másik szemből is nagyon látszik bokrok mögött is látszik... tüzelés? ahhoz hogy egy tüzelő hkt kiszurj nem kell hőkép :D ahogy egy csapatásban levőhöz se ha porosabb a talaj.
Hőkamerában olyan lehet mintha egy nagy fáklyát nézne az ember !
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 186
113
Jep, csak a terv valamivel kisebb gondolom. Sokat filóztam a napokban ezen és a generátor láncolatát szerintem úgy kellene átvariálni, hogy a motorra merőlegesen elhelyezni a generátort és felülről tolatni rá a hűtést. Sok helyet megspórolna.
Én nem értek hozzá,@papi -t kérdezd.
Szerintem talán itt lenne helye a gázturbinának.Gt+generátor.De régóta kisérleteznek az ilyen elektomos hajtáslánccal,de eddig mindig jobbnak bizonyult a mechanikus.
 

Miskolci Ogre

Well-Known Member
2019. december 21.
7 554
25 996
113
Érdekes,hogy a Leoban sem cserélik le a 873as motort.Tudtommal a 883 motorral csak egy próbadarab készült.
Amcsik 40 éve ugyanazokat a járgányokat upgradelik.Egyszerűen nincs új tipusuk.Ha belegondolunk,hogy elötte lévő 40 évben mekkora fejlődés volt,ez egészen elképesztő.
Szerintem különben az amcsi dizelmotorok egyáltalán nem rosszak.Sőt,nagyon is jók.Simán tudnának új dizelt fejleszteni,ahogy őj turbinát is,csak egyszerűen nem költenek rá.
Mindaddig amíg az emissziós normákban nem kell szintén versenyre kelni !
 
S

speziale

Guest
Én a Puma motorját nem tartom egy jó konstrukciónak. Ott mindent beáldoztak a légi szállíthatóság nevezetű elmebaj oltárán. Kis lökettérfogat, kisméretű dugattyúk, emiatt alacsony nyomaték, ráadásul ahhoz is pörgetni kell a motort.
Csak feltételezés, de azt gondolom, hogy azt a motort már egy elektromos-dízel rendszerhez is fejlesztették, ott is nagyon számítana, hogy közel csak fele a tömege mint a 883-nak, a nyomatékot meg tolná az elektromotor.

Én nem is a Puma-ban használt MTU 892 Ka-501-re, hanem annak a fejlesztett változatára az MTU 892 Xa-500-ra.
annak sokkal szebb - amolyan modern dízelautós - a nyomaték görbéje, és nem mellesleg jóval erősebb.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
S

speziale

Guest
EMBT helyett nem a Main Ground Combat System (MGCS) akart az lenni?
Az EMBT a Leo2 alvázát használja, az MGCS viszont még csak fejlesztési fázisban van.

Szvsz az MGCS esetén esélyes, hogy integrált elektromos meghajtás lesz, diesel-generátorral...

nem igazán tartanám jó ötletnek egy harcjármű esetében a hibrid hajtást. Ugyanis az egészen bizonyosan nagyobb helyet foglal, márpedig akkor nő a védendő felület --> több páncél kell --> nő a tömeg
ráadásul mi lenne az upside a dízel-elektromos meghajtásban? amíg nem akarnak rá railgun-t rakni, addig minek ezzel tökölni? Akkor már egyszerűbb az APU-s megoldás (amit ugye már a Leo2A7-nél is használnak)
 

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 218
113
Kis lökettérfogat, kisméretű dugattyúk, emiatt alacsony nyomaték, ráadásul ahhoz is pörgetni kell a motort.
Jaja, olvastam én is, hogy a Puma fordulás közben eléggé hajlamos lefulladni ha nem figyel a járművezető. Hiába van 1000+ lóerő ha nyomaték nincs...
Ezért nem mindegy hogy az Abrams (vagy akár a T-80) turbinája mennyivel nyomatékosabb a dízeleknél. + a franciáknál sem véletlenül van hyperbar... :)
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 631
71 763
113
nem igazán tartanám jó ötletnek egy harcjármű esetében a hibrid hajtást. Ugyanis az egészen bizonyosan nagyobb helyet foglal, márpedig akkor nő a védendő felület --> több páncél kell --> nő a tömeg
ráadásul mi lenne az upside a dízel-elektromos meghajtásban? amíg nem akarnak rá railgun-t rakni, addig minek ezzel tökölni? Akkor már egyszerűbb az APU-s megoldás (amit ugye már a Leo2A7-nél is használnak)
Normál esetben kisebb fogyasztás, magasabb élettartam, állandó teljes nyomaték, cserébe jóval bonyolultabb szervíz. nagyobb, méret, tömeg, több szükséges alkatrész.
 

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 218
113
Hogy mennyire befolyásolja az amerikai kormányzat a nemzetközi beszerzéseket:
  • horvát-izraeli F-16 megfúrása.
  • a Gripen több országnak való megfúrása.
  • a török S-400-as beszerzés és folyományai.
Hát én kifejezetten örültem volna ha megfúrják a mi Gripenjeinket! Sokkal többre tartom az F-16-ot. De várj... kik híresültek el a korrupcióról? Ja csak nem a Saab?.... :D
A török Sz-400-at próbálták megfúrni, láthatóan sikertelenül... erről ennyit.
Sehol nincs olyan hogy "kötelező" amcsit venni. Ausztráloknál sem. Nézz utána a mostani IFV beszerzésnek. Két típus maradt. Egy koreai és egy német.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
A harci üzemmód, könnyen lehet, hogy egy félreértetés:
Van ilyen, de nem az amire gondoltok. A motorvezérlő elektronika védi a motort, ezért sok esetben nem engedi a maximális teljesítményt kihasználni (leszabályoz).
Ezt harchelyzetben ki lehet kapcsolni, így az 1500 LE megvan. Akkor is ha hideg, vagy túlmelegedett.
Tehát van harci üzemmód, de nincs 1500 LE- nél több....
A másik is úgy van, de netes forrást meg nem leltem.
MTU 883-t raktak az EFV-be, alapból 1200 lovat tudott, viszont vízben volt lehetőség ugyanezt feltolni 2700 lóra azzal, hogy a tengervíz is hűtötte a motort.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 270
83 996
113
Jaja, olvastam én is, hogy a Puma fordulás közben eléggé hajlamos lefulladni ha nem figyel a járművezető. Hiába van 1000+ lóerő ha nyomaték nincs...
Ezért nem mindegy hogy az Abrams (vagy akár a T-80) turbinája mennyivel nyomatékosabb a dízeleknél. + a franciáknál sem véletlenül van hyperbar... :)
Áruld el,hogy egy automata valtós teljesen elktronikusan vezérelt váltónál,motornál és kormanyműnél mégis mi a búbánatot tud befolyasolni a vezető?
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 548
18 881
113
MTU 883-t raktak az EFV-be, alapból 1200 lovat tudott, viszont vízben volt lehetőség ugyanezt feltolni 2700 lóra azzal, hogy a tengervíz is hűtötte a motort.
Láttam én is az MTU kínálatában azt a hajó motort. Nem tudom, de azért lehet, hogy nagyobb feltöltő, erősebb hajtókar, jobb csapágyazás és egyéb dolgok is közrejátszanak.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Én nem is a Puma-ban használt MTU 892 Ka-501-re, hanem annak a fejlesztett változatára az MTU 892 Xa-500-ra.
annak sokkal szebb - amolyan modern dízelautós - a nyomaték görbéje, és nem mellesleg jóval erősebb.
Önmagában szerintem kicsi a 890 család lökettérfogata ahhoz, hogy egy 50+ tonnás gépet dinamikusan mozgasson, illetve nagyon magas a fordulatszám tartomány, ami általában azt jelenti, hogy alul hulla a motor.
Egyébként én sem hiszek az elektromos/hidrogén hibrid cuccokban. Harctéren feleslegesen bonyolult, feleslegesen terheli az ellátó láncot.