Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 427
55 324
113
A műtét sikerült, a beteg meghalt. Ez a brit harckocsigyártás összefoglalva.

Ki is gyárt új harckocsit nyugaton a németeken és izraelen kívül?
Mert az USA használt tankokat épít át (ők valószínűleg újat is tudnának ha akarnának)
A francia tankgyártás lényegében megszűnt. Olasz szintén. A britek ebből nem lógnak ki szerintem.
De a német tankgyártás is egy kisszériás (évi pár 10 db-os) bohóckodás.
A HH után minden leépült.
A brit harckocsigyártás elsősorban politikai okok miatt szűnt meg. Nem azért mert nem voltak jó szakembereik!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 546
77 375
113
Ki is gyárt új harckocsit nyugaton a németeken és izraelen kívül?
Mert az USA használt tankokat épít át (ők valószínűleg újat is tudnának ha akarnának)
A francia tankgyártás lényegében megszűnt. Olasz szintén. A britek ebből nem lógnak ki szerintem.
De a német tankgyártás is egy kisszériás (évi pár 10 db-os) bohóckodás.
A HH után minden leépült.
A brit harckocsigyártás elsősorban politikai okok miatt szűnt meg. Nem azért mert nem voltak jó szakembereik!
Amíg gyártottak addig sem ment nekik olyan hú de jól.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and LMzek 2.0

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 965
36 292
113
Ki is gyárt új harckocsit nyugaton a németeken és izraelen kívül?
Mert az USA használt tankokat épít át (ők valószínűleg újat is tudnának ha akarnának)
A francia tankgyártás lényegében megszűnt. Olasz szintén. A britek ebből nem lógnak ki szerintem.
De a német tankgyártás is egy kisszériás (évi pár 10 db-os) bohóckodás.
A HH után minden leépült.
A brit harckocsigyártás elsősorban politikai okok miatt szűnt meg. Nem azért mert nem voltak jó szakembereik!
Hülyeség is egy kb. USA méretű területen és népességgel (EU) 4 típust gyártani és üzemeltetni.
Teljesen jó lesz a német-francia közös MBT - majd előbb utóbb a britek is megveszik vagy a következő amerikai MBT-ből vesznek.

Azért a német harckocsigyártás maradt talpon, mert jól tolták az exportot - különösen az óriási hazai surplus készletek modernizálásával és eladásával. Leclercet és Challangert nem vette meg szinte senki - utóbbi a huzagolt löveges angol dili miatt nem is volt NATO kompatibilis.
Az elmúlt 20 évben a Leopard-2 volt a legjobb ár-érték arányú MBT a "nyugati" piacokon és most is elég jó helyen van.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Bleroka

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 427
55 324
113
Teljesen jó lesz a német-francia közös MBT - majd előbb utóbb a britek is megveszik vagy a következő amerikai MBT-ből vesznek.

Ha lett volna eszük már a HH alatt így nyomták volna, csak minden közös projekt zátonyra futott....

Azért a német harckocsigyártás maradt talpon, mert jól tolták az exportot - különösen az óriási hazai surplus készletek modernizálásával és eladásával. Leclercet és Challangert nem vette meg szinte senki -

A németek sok esetben aprópénzért, volt, hogy 1 euróért árulták a Leopárd 2-őt, használtan. Így persze, hogy sok vevőjük lett.
(Rájöttek a svávok, hogy a nagy biznisz az üzemben tartás és felújítás...)
E mellet kevesen fizettek be új gyártású tankra.

utóbbi a huzagolt löveges angol dili miatt nem is volt NATO kompatibilis.

Elég nagy hiba volt a részükről. A Chieftain és a Challenger 1 esetén még érthető volt, viszont a Challenger 2-őt már NATO szabványra kellet volna gyártani.

Az elmúlt 20 évben a Leopard-2 volt a legjobb ár-érték arányú MBT a "nyugati" piacokon és most is elég jó helyen van.

Amit egy uróért adnak az mindig megéri az árát :cool:
Viszont hosszú távon ők gondolkodtak jól. Gyakorlatilag új gyártású tankot csak a németektől tudsz venni....
A K2 lesz majd ezen a téren az egyetlen ellenfele, ha minden koreai lesz benne.
A Mekava sajnos csak nagyon elméleti opció a német motor és váltó miatt.
 
M

molnibalage

Guest
Indokold meg légyszíves....
Elég sokszor volt hozva ez.
Ez alapján neked jónak tűnik a Chally?
Az angol lőszer és huzagolt lövegével olyan sikeres volt, hogy senkinek nem érte megy gyártani, maguknak sem és lejárt lőszerű hk-juk van.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Aladeen

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 427
55 324
113
Elég sokszor volt hozva ez.
Ez alapján neked jónak tűnik a Chally?

Konkrétan én fordítottam le ide ;)
Ha emlékszel még, le volt benne írva, hogy a tesztsorozatra a Leclerc és a Challenger is a német MTU motorral ment.
Mit ad Isten, mind a kettő motor gondokkal küzdött! De meglepő :rolleyes:
Miközben a Leopárd 2 meg nem.... Mik vannak!
A lövészeti teszteken a Challenger 2 nem volt a legjobb, de nem is a legrosszabb. Középmezőny volt. De pont a motor gond miatt nem tudtak mindenen résztvenni. Így az eredményük is szar lett.
Mondjuk a franciákat sem kell félteni, az ukrán T-84 azért esett ki, mert a francia gyártású éjjellátója meghibásodott.... hmmm, meglepetés ez is :)

Én szeretem a görög tesztet, mert rok mindenre rámutat. De legfőképpen arra, hogy üzletben nincs barátság, és ha jót akarsz akkor nem a riválistól veszel a saját tankodba alkatrészt.....
 

Avtomat

Well-Known Member
2018. október 30.
1 552
4 345
113
Leclercet és Challangert nem vette meg szinte senki - utóbbi a huzagolt löveges angol dili miatt nem is volt NATO kompatibilis.
Az elmúlt 20 évben a Leopard-2 volt a legjobb ár-érték arányú MBT a "nyugati" piacokon és most is elég jó helyen van.
Apró kiegészítés, hogy a brit harckocsigyártás nagyon sikeres volt az export terén a 70-es évek végéig. Itt történt meg ugyanis, hogy a nagy szakállas ember került Irán élére, és nem küldhettek nekik több Chieftaint, (amiből addig vettek több mint 700 darabot) illetve az általuk eredetileg megrendelt modernebb harckocsit, amiből a Challenger született. Elzáródott a pénzcsap. Gondoljunk bele - Irán több mint 1300 ilyen új gépet rendelt Shir 1/2 néven. Ez egy hidegháborús Bundeswehrnyi harckocsi.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 965
36 292
113
Apró kiegészítés, hogy a brit harckocsigyártás nagyon sikeres volt az export terén a 70-es évek végéig. Itt történt meg ugyanis, hogy a nagy szakállas ember került Irán élére, és nem küldhettek nekik több Chieftaint, (amiből addig vettek több mint 700 darabot) illetve az általuk eredetileg megrendelt modernebb harckocsit, amiből a Challenger született. Elzáródott a pénzcsap. Gondoljunk bele - Irán több mint 1300 ilyen új gépet rendelt Shir 1/2 néven. Ez egy hidegháborús Bundeswehrnyi harckocsi.
Igen, sokáig a Centurion volt az, ami ma a Leopard-2
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 223
67 138
113
Elég sokszor volt hozva ez.
Ez alapján neked jónak tűnik a Chally?
Az angol lőszer és huzagolt lövegével olyan sikeres volt, hogy senkinek nem érte megy gyártani, maguknak sem és lejárt lőszerű hk-juk van.
Az Arjunban is az van. :D :D :D
 
S

speziale

Guest

LOL bizony,
azért a britek némileg jobb helyzetben voltak a II. vh után, hogy sikereket érjenek el a világ fegyverexport piacán...de tartós, következetes munkával leküzdötték magukat a nullára :D:D

Az összes modern (M1, Leopárd 2, Leclerc....) nyugati harckocsi azon az elven van építve, mint a Chieftain! Például az a fektetett sofőrös elhelyezést is lényegében mindenki onnan vette át nyugaton!

hát nem tudom...ez eléggé fekszik már?

full


egyébként meg a Chieftan annyira volt előremutató, hogy még mindig karokkal kellett irányítani....

A 105 mm-s ágyút amit mindenki használt évtizedekig azt az angolok tervezték!

mondjuk a franciák nem azt használták, és gyanítom ha a közös német-francia fejlesztés nem fut zátonyra, akkor a németek sem azt használták volna...hány ország is rendszeresített a Leo1/Amx 30-at? rögtön nem is lett volna annyira elterjedt az L7...
egyébként meg az 50-es években a németek haditechnikai fejlesztéseit azért erőteljesen bekorlátozták...

aztán amikor jött a kaliber váltás, akkor a 70-es években az USA-ban a 3nemzeti ágyúteszten az Rh120-as bucira verte a brit ágyút...a többi meg már történelem
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: endre and fip7
S

speziale

Guest
A németek sok esetben aprópénzért, volt, hogy 1 euróért árulták a Leopárd 2-őt, használtan. Így persze, hogy sok vevőjük lett.
(Rájöttek a svávok, hogy a nagy biznisz az üzemben tartás és felújítás...)
E mellet kevesen fizettek be új gyártású tankra.

azért a Leo1-es is elég sokan rendszeresítették anno...és a Leo2-őt is sok ország nem ingyé kapta
 
  • Tetszik
Reactions: endre

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 216
113
Az összes modern (M1, Leopárd 2, Leclerc....) nyugati harckocsi azon az elven van építve, mint a Chieftain! Például az a fektetett sofőrös elhelyezést is lényegében mindenki onnan vette át nyugaton!
Bullshit. A Leopard-2 járművezetőjének üléspozícióját amúgy konkrétan a Porsche 911 ihlette...

Azt a NERA páncélzatott amit szinte minden modern nyugati harckocsi használ szintén a Britek tervezték!
Használ? Vagy inkább használt? Van pár utalás arra, hogy NERA már a 80-as évek végén, 90-es évek elején ment ki a "divatból", és helyette inkább kerámiabetétetket használnak, kombinálva NxRA-val. A HH végén a szovjetek is a kerámia irányába kezdtek el fejleszteni, lásd T-80UD.
 
S

speziale

Guest
egyébként egy kis ergonómiai összehasonlítás:

AMX-30 parancsnoki kupolája, elején látható, felül az M267-es 10szeres nagyítású binokuláris megfigyelő teleszkóppal:


a teleszkóp a parancsnoki kupola tetején lévő körbeforgatható tetőre szerelték, amit a parancsnok egy külön kis hajtókarral tudott körbeforgatni. Vertikális irányba pedig pedig egy másik "tekerentyűvel" lehetett állítani....itt látható mindkettő (fémgömbökkel a végükön):


az alábbi képen jól látható a parancsnok helyének nem túl ergonómikus kialakítása....a megfigyelő ablakok, a megfigyelő teleszkóp lencséi valamint a parancsnok távolságmérő eszközének (M208) lencséje egymáshoz képest más magasságokban találhatóak...ez meglehetősen sok hajlongásra, görnyedésre kényszerítette a parancsnokot


"From an ergonomic point of view, the difference in height between the eyepieces of the rifle scope and the rangefinder and their different distance from the commander's normal sitting position is certainly not optimal for fatigue-free work."
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 216
113
hát autóból átülve kicsit intuitívabb a kormány/pedál kombó használata....
A vicc az, hogy nem! Igazából észre sem veszed. Legalább is nekem ez volt a tapasztalatom (BLG-60). Persze az tény, hogy nincs két egyforma ember, lehet, hogy másnak tényleg zavaró és/vagy furcsa a két kar.
 
S

speziale

Guest
Nézzük meg, hogyan nézett ki a parancsnok helyzete a Leopard 1-ben:

_HVHdofeks0yjdREH1z4flsz8r3ia0YVj3vCgENB5VdP77otn-GV5N0Kx6AV8ds_3nvhl6W0iaWcVYmz4KkFANsleWRW3WrSaiaOzoACLr1t-lLPZsUyNcKj1M4KRjubgA4utggTw8sue0mnUuiCkupuxqGFbECzbuChyZmP_HiFyw9QIcQvtMlMUVWObQ


ezen a képen a parancsnok éppen a TRP-5-ös 360 fokba körbeforgatható, toronytól függetlenített periszkópba kukucskál (amely 6-20szoros!! fokozatmentes nagyítási lehetőséget kínált)...a feje felett látható a parancsnoki kupola, amiből erre a célra kialakított nézőkéken keresztül tudott kinézni:

an-interior-view-of-a-leopard-tank-turret-germanys-main-battle-tank-BY8W5D.jpg


a Leopard 1 parancsnoka így gyakorlatilag együltő helyében tudott kinézni akár a parancsnoki kupolából és tudta használni a 360 fokban forgatható periszkópját...amelyet egyben távolságmérésre is tudott használni...

könnyen belátható, hogy a Leopard 1 parancsnokának mennyivel könnyebb dolga volt a célpontok felderítésében illetve szükség esetén azok távolság meghatározásában