Inkább ide teszem mnint az ukri fegyveres erőkhöz....
A legénység élete a harctéren szerelő-vezetőtől függ.
17 November 2022, 10:29
Az ukrán fegyveres erők egyik gyakorlótere zajos volt - harckocsimotorok dübörögtek, lövések hallatszottak. A kadétok másik váltása három tank mellett sorakozott fel.
Egy rövid parancs, és a "hetvenkettes" megindult előre.
Az egyik tank, ahogy mondani szokták, "szépen" mozgott, a többiek jobbra-balra szökdécseltek, néha extra füstfelhőkkel.
Hallom az oktató hangját a sisaktelefonban: "Óvatosan, ne rángasd annyira a kart, ez nem tudod mi!".
A verseny után, egy rövid szünetben beszélgettünk az oktatókkal, akik a szerelő-vezetőket képzik.
- Mennyi ideig tart egy szerelő-vezető képzése?
- Kezdjük azzal a ténnyel, hogy létezik ilyen pozíció - szerelő-vezető. De van olyan is, aki gyalogsági harcjárművekkel, van aki páncélozott személyszállító járművekkel, van aki harckocsikkal dolgozik. Ezért nincs általános válasz.
A gépész-vezető alapképzés 20 munkanap, ha van tank vagy szimulátor, de ez csak egy alapszintű, ahogy ők mondják, "felhasználói" képzés. Ilyen képzés után a járművezető elindíthatja a harckocsit, vezethet egy bizonyos távolságot, valahogy megtanulhat manőverezni. Ez a képzés első foka.
A második - az alapvető ismeretek ismétlésével kezdődik: mi a nyomás, a sebesség, a hőmérséklet. Ezután - mi a motor, a sebességváltó, a motorrendszerek általános felépítése, mi a harckocsi napi karbantartása, és csak ezután - lépnek át a gyakorlatba.
Például legalább 5 módja van annak, hogy beindítsuk a motort egy tankban:
1. Levegő
2. Elektromosság, az akkumulátorról
3. Kombinált
4. A szomszédos harckocsi légrendszeréből
5. A szomszédos harckocsi villamos energiájának segítségével
Van még egy, a "gúnyolódás" - "olajjal", de ez szélsőséges esetekre vonatkozik.
Amikor a kadét megérti, hogy a motor indítása fűtés nélkül csak 5˚C-ig megengedett, és az alatt - szükség van rá, amikor elkezdi megérteni, hogy az olaj hőmérsékletét és nyomását a megfelelő értékekre kell hozni, és csak akkor "nyomja meg a gázt" - akkor lehet továbblépni a különböző körülmények közötti vezetéshez és a gyakorlatok végrehajtásához.
- Mennyire fontos a szerelő-vezető képzettségi szintje?
- Ahogy a tankosok mondják, a legénység élete a harctéren a szerelő-vezetőn múlik. A szerelő megfigyeli a helyzetet, jelentést tesz a parancsnoknak, döntéseket kell hoznia a manőverről, figyelembe véve a csata körülményeit. Ezért a személyzet koordinálása a képzés harmadik szakasza, az elmélet és a gyakorlat elsajátítása után kezdődik.
Rendszerint öt-tíz napba telik, amíg a legénység összeáll a harcban. A szimulátor jelenléte pedig ideális. Ugyanis a gyakorlatvezető a képernyőn látja a tank összes hibáját és manőverét, és lehetősége van mindent megmagyarázni.
- Úgy látom, hogy most a vezetők T-72-es harckocsikon gyakorolnak. Milyen jellemzői vannak a különböző típusú tartályok járművezetői képzésének?
- A fegyveres erők jelenleg háromféle harckocsival rendelkeznek. A háború előtt az első és legfontosabb a T-64 és a különböző változatai - T-64A, T-64B, T-64BV, T-64BVM, "Bulat".
A felkészülést sok éven át végezték különböző helyeken, így ez a tank a fegyveres erők fő igáslova, és sok kiképzett személyzet van hozzá.
A második a T-72A harckocsi és különböző változatai - T-72B, T-72AMT, zsákmányolt T-72B3 - mindegyiknek megvannak a maga sajátosságai. Különböző motorok, illetve eltérő dinamika, eltérő karbantartás. Az elmúlt hónapokban több tucat T-72B3-as harckocsit szereztek be, amelyek most az Ukrán Fegyveres Erők kötelékében harcolnak.
A kadétok általában nem tudják, mi a különbség a T-64 5TDF vagy 6TD motorjai és a B-46 vagy B-84 vagy B-92 orosz V alakú motorok között. A különbség a különböző üzemi fordulatszámokban rejlik - az ellentétes irányban mozgó dugatyúkkal rendelkező motorral rendelkező harckocsik 2200-2800 fordulat/perc, a V-elrendezésűek pedig 1600-1900 fordulat/perc fordulatszámon működnek. Ezért azok, akik hozzászoktak a percenkénti 300 fordulatszámú "ablakhoz", megszokják, hogy a váltókarral dolgozzanak, a 600 fordulatszámú ablakkal rendelkező harckocsikkal ezt nem szabad megtenni. Az emberek átképzése egyik motortípusról a másikra időbe telik. Ha ez nem történik meg, az túlzott üzemanyag- és kenőanyag-fogyasztáshoz vagy a motor meghibásodásához vezethet.
A harmadik harckocsitípus a T-80-as és annak T-80B és T-80BVM módosításai gázturbinás hajtóművekkel. Számos funkcióval is rendelkezik.
Tény, hogy nemcsak repülőgép-kerozinnal, hanem dízelüzemanyaggal is működhet. Az indítóhengerek nyomásszintjét azonban gondosan ellenőrizni kell, mert levegő nélkül nem lehet majd beindítani a motort, és egy vontatótól vagy tolatótól is.
A GTD-1000, GTD-1000T, GTD-1000TF motorokkal felszerelt tankoknál semmiképpen "ne vegyen magára két kart", ahogy azt sokan a T-64 vagy T-72 esetében megszokták. Miért? Mert lassításkor a karok nem indítják be a sugárfúvókát, és amikor a harckocsi lelassul, ez a második kaszkád turbinalapátjainak töréséhez vezet. Ezért az embereket át kell képezni, vagy még jobb, ha az alapoktól tanítják meg őket, mert a dízelüzemű harckocsik vezetőinek bizonyos szokásai automatikussá válnak.
Egy másik jellemzője, hogy a 2. sebességfokozatból való elinduláskor a harckocsi szinte azonnal eléri a 40 km/h-s sebességet, ami korlátozott területen kellemetlen következményekkel járhat.
Általánosságban elmondható, hogy a harckocsi nagyon gyors, nagyon energikus, a felfüggesztés lehetővé teszi, hogy nagy sebességgel mozogjon terepen
Most már van egy bizonyos számú ilyen gépünk, és ezért világosan meg kell értenünk, hogy működésükhöz szükség van a szerelő-vezetők bizonyos átképzésére.
- Vannak-e különbségek a gépek kezelhetőségében és manőverezhetőségében?
- Igen, természetesen vannak. A képzés külön szakasza a manőverezőképességre vonatkozik. A T-64-es tankokon ugyanis a rövid torziós görgők koaxiálisan vannak rögzítve, a T-72-eseken pedig a jobb oldali görgők előre vannak rögzítve, ezért a tank egyenesből balra fordul. Ezt vagy eltérő sínfeszítéssel kellene kompenzálni, de általában nem így történik. Ezért a vezetőknek időről időre korrigálniuk kell a mozgás irányát a megfelelő karral. Ha ez nem történik meg, akkor észrevehetően balra fordul, és a kezdők ezt a pályán látott kar ideges meghúzásával kompenzálják.
На одному з навчальних полігонів ЗСУ було шумно — ревіли двигуни танків, долинали... Война с Украиной 2022, Война с Украиной последние новости сегодня, Новости война с Украиной 2022 последние на сегодня, Будет ли война между Украиной и Россией и когда, Война с Украиной в 2022 году будет или нет...
armyinform.com.ua