https://morozov.com.ua/en/bronetankovaya-tehnika-i-vooruzhenie/tanki/razrabotki/oplot/
T-84 Oplot / Yatagan
REVERSIBLE (MULTIPLE REVERSE SPEEDS) TRANSMISSION
Reversible transmission is intended to increase the tank speed at forward motion and reverse movement. The enhanced gears of reverse movement provide when necessary quick change of position in combat conditions without tank turning.
Reversible transmission consists of two gear boxes with coaxially attached reversible final drives.
Gearboxes
Planetary, with friction gear engagement. Provide 7 forward gears and 1 reverse gear.
Reversible final drives
Reversible final drives consist of two planetary gear sets. Forward and reverse movement is engaged with tooth-type coupling
Forward gears
Gear 6 - 7: 47,2 - 69,3 km/h
Reverse gears
Gear 1 - 2 - 3 - 4: 10,7 - 19,8 - 25,0 - 31,3 km/h
A németek tolatva kísérik a Leoparddal sétamenetben a gyalogságot? Nagyon eredeti koncepció lenne...
Minden további nélkül mehetsz gyorsan is egy sebességgel. A manuális (fix áttételezésű) kocsimban 1-esben alapjáraton el tudok csorogni sétasebességgel kb. 3-4 km/h és 50-el is magas fordulaton. Mivel a motor sebessége nem állandó, az áttétel viszont mechanikus váltónál igen, ezért a sebességhatárok (min/max) kizárólag a motor fordulatszámától és az adott áttételtől függenek.
Ahogyan egyébként az erőkar is, pl. mennyire tudsz vele terepen, lejtőn közlekedni, pl. ha fel akarsz feltolatni egy dombra vagy ki kell másznod egy romból, vagy egyszerűen lefulladsz mintha 3-asban akarnál indítani egy kocsit egy dombon. A nagy áttétel nagyobb erőt jelent.
A szovjeteket a 70-es évekbeli támadó koncepciójuk mellett egyszerűen nem érdekelte a hátrameneti sebesség, ellenben az szempont volt hogy a tank tolatva is le tudja küzendi a terepakadályokat, azért van egy bazi nagy áttétel a T-72 hátramenetben (1:14,35) míg érdekes módon előremenetben csak 8:1 az egyes fokozat (az utolsó meg 1:1). Minden további nélkül meg tudták volna csinálni más áttétellel vagy akár több hátrameneti sebességgel.
Több fokozattal, nehezebb terepen is megőrzöd a mobilitást.
Az orosz oldalnyomaték váltó zseniális, a maga nemében páratlan.
Kis helyigényű, kis tömegű, ezért is lehet a T-72 olyan kicsi és könnyű.
Ez egy mestermű. De kompromisszumot kellett hozni, az egyik ilyen a tolatási sebesség.
Ők a hatvanas évek végén így döntöttek. Valamit valamiért.