Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 488
18 397
113
https://morozov.com.ua/en/bronetankovaya-tehnika-i-vooruzhenie/tanki/razrabotki/oplot/

T-84 Oplot / Yatagan

REVERSIBLE (MULTIPLE REVERSE SPEEDS) TRANSMISSION
Reversible transmission is intended to increase the tank speed at forward motion and reverse movement. The enhanced gears of reverse movement provide when necessary quick change of position in combat conditions without tank turning.

Reversible transmission consists of two gear boxes with coaxially attached reversible final drives.

Gearboxes
Planetary, with friction gear engagement. Provide 7 forward gears and 1 reverse gear.

Reversible final drives
Reversible final drives consist of two planetary gear sets. Forward and reverse movement is engaged with tooth-type coupling



Forward gears

Gear 6 - 7: 47,2 - 69,3 km/h

Reverse gears

Gear 1 - 2 - 3 - 4: 10,7 - 19,8 - 25,0 - 31,3 km/h
A németek tolatva kísérik a Leoparddal sétamenetben a gyalogságot? Nagyon eredeti koncepció lenne...

Minden további nélkül mehetsz gyorsan is egy sebességgel. A manuális (fix áttételezésű) kocsimban 1-esben alapjáraton el tudok csorogni sétasebességgel kb. 3-4 km/h és 50-el is magas fordulaton. Mivel a motor sebessége nem állandó, az áttétel viszont mechanikus váltónál igen, ezért a sebességhatárok (min/max) kizárólag a motor fordulatszámától és az adott áttételtől függenek.

Ahogyan egyébként az erőkar is, pl. mennyire tudsz vele terepen, lejtőn közlekedni, pl. ha fel akarsz feltolatni egy dombra vagy ki kell másznod egy romból, vagy egyszerűen lefulladsz mintha 3-asban akarnál indítani egy kocsit egy dombon. A nagy áttétel nagyobb erőt jelent.

A szovjeteket a 70-es évekbeli támadó koncepciójuk mellett egyszerűen nem érdekelte a hátrameneti sebesség, ellenben az szempont volt hogy a tank tolatva is le tudja küzendi a terepakadályokat, azért van egy bazi nagy áttétel a T-72 hátramenetben (1:14,35) míg érdekes módon előremenetben csak 8:1 az egyes fokozat (az utolsó meg 1:1). Minden további nélkül meg tudták volna csinálni más áttétellel vagy akár több hátrameneti sebességgel.

Több fokozattal, nehezebb terepen is megőrzöd a mobilitást.

Az orosz oldalnyomaték váltó zseniális, a maga nemében páratlan.
Kis helyigényű, kis tömegű, ezért is lehet a T-72 olyan kicsi és könnyű.
Ez egy mestermű. De kompromisszumot kellett hozni, az egyik ilyen a tolatási sebesség.
Ők a hatvanas évek végén így döntöttek. Valamit valamiért.
 
  • Tetszik
Reactions: Mark1993 and Ocses

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 488
18 397
113
Próbálom megkeresni, hogy a Leopard váltójának milyenek az áttételi arányai és addig jutottam, hogy napjainkban (de szerintem a 80-as években is így volt) 4 előremeneti és 4 hátrameneti fokozata van a HSWL354 váltónak.

Szerintem 4 előre, kettő hátra. A vezérlése iranyvaltóval történik, amikor az 1, 2 fokozatának megfelelő áttétellel hátrafelé hajt.
Nekem így rémlik.
 

reich_und_roll

Well-Known Member
2016. szeptember 27.
3 940
21 595
113

GI83

Well-Known Member
2022. március 13.
1 495
12 674
113
Ha úgy van megadva, akkor az 4 fokozatú váltó, plusz irányváltó. És akkor 1 váltó van, 4 fokozattal, amivel tolatás uzemódban is éppúgy felválthatsz 4.be
De ettől még az irányváltásnál a hátramenet áttételének nem kell egyeznie.
Szóval attól, hogy előre 4.ben megy 70et attól hátra 4.ben mehet csak 30at...

Mivel lehet bazdmegelni... bazsmeg, itt a sok tankos nem látott még nehézgépet?


Szerk, de amúgy ha 4 fizikailag 4 előre és 2 hátra van egy hajtóműbe, bár akkor nem így adnák meg, akkor az a vitáitok szempontjából mit változtatba?
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and papi

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 207
67 095
113
Ha úgy van megadva, akkor az 4 fokozatú váltó, plusz irányváltó. És akkor 1 váltó van, 4 fokozattal, amivel tolatás uzemódban is éppúgy felválthatsz 4.be
De ettől még az irányváltásnál a hátramenet áttételének nem kell egyeznie.
Szóval attól, hogy előre 4.ben megy 70et attól hátra 4.ben mehet csak 30at...

Mivel lehet bazdmegelni... bazsmeg, itt a sok tankos nem látott még nehézgépet?
És még mindenkinek tudok új informàciót adni. Valamikor az oldalra valahogy felkerült egy viszonylag részletes Leopard 2 cikk, bàr botor mód az àttételezéssel nem foglalkozik, de azt írja, hogy 4 hàrameneti fokozat, ebbôl 2 aktív.
 

GI83

Well-Known Member
2022. március 13.
1 495
12 674
113
És még mindenkinek tudok új informàciót adni. Valamikor az oldalra valahogy felkerült egy viszonylag részletes Leopard 2 cikk, bàr botor mód az àttételezéssel nem foglalkozik, de azt írja, hogy 4 hàrameneti fokozat, ebbôl 2 aktív.

Hát ha két hajtómű van, márpedig eszerint az, akkor szerintem nettó hülyeség a két maradék fokozatot blokkolni. Inkább nagyobb áttétel és akkor 4ben megy annyit, nagyobb a vonóerő.
De mondjuk bármilyen hülyeséget eltudok képzelni. Max így szarabbul gyorsul visszafele.
 

GI83

Well-Known Member
2022. március 13.
1 495
12 674
113
Mondjuk most egy német oldalt böngészve 4 fokozat hátramenettel ír. És két tartomány. Azaz, mint a nyergeseknél vagy felezős terep kocsiknál a felállás.
Na mindegy. Majd tesz bele energiát aki akar. Tatán senkinek sincs ismerőse?
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 363
77 048
113
Ha úgy van megadva, akkor az 4 fokozatú váltó, plusz irányváltó. És akkor 1 váltó van, 4 fokozattal, amivel tolatás uzemódban is éppúgy felválthatsz 4.be
De ettől még az irányváltásnál a hátramenet áttételének nem kell egyeznie.
Szóval attól, hogy előre 4.ben megy 70et attól hátra 4.ben mehet csak 30at...

Mivel lehet bazdmegelni... bazsmeg, itt a sok tankos nem látott még nehézgépet?


Szerk, de amúgy ha 4 fizikailag 4 előre és 2 hátra van egy hajtóműbe, bár akkor nem így adnák meg, akkor az a vitáitok szempontjából mit változtatba?
Azon nincs vita, hogy 30körül tud tolatni a Leopard.
 

reich_und_roll

Well-Known Member
2016. szeptember 27.
3 940
21 595
113
Azon nincs vita, hogy 30körül tud tolatni a Leopard.

En arra tudok gondolni, hogy a tapasztalatok alapjan a 2 hatrameneti fokozatot 4-re valtoztattak, de a legmagasabb 4. fokozat attetele nem valtozott, mert nem a gyorsabb tolatas volt a valtoztatas celja, igy a vegsebesseg is maradt a 30 km koruli.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 976
14 040
113
Ha úgy van megadva, akkor az 4 fokozatú váltó, plusz irányváltó. És akkor 1 váltó van, 4 fokozattal, amivel tolatás uzemódban is éppúgy felválthatsz 4.be
De ettől még az irányváltásnál a hátramenet áttételének nem kell egyeznie.
Szóval attól, hogy előre 4.ben megy 70et attól hátra 4.ben mehet csak 30at...

Mivel lehet bazdmegelni... bazsmeg, itt a sok tankos nem látott még nehézgépet?


Szerk, de amúgy ha 4 fizikailag 4 előre és 2 hátra van egy hajtóműbe, bár akkor nem így adnák meg, akkor az a vitáitok szempontjából mit változtatba?


Asszem' ezt tudta az 50-es évekbeli "születésű" Strv103 (magyarul)
stridsvagn103_felepites.jpg
(nagyítható), azzal kiegészülve, hogy a legénység minden tagja tudta vezetni --szükség esetén-- kora formabontó harckocsiját!
... ez a + képesség "nagyon-nagyon-sok-%" túlékőképesség, sok emberéletet, túlélést jelenthet! Látjuk erre a napi jó/rossz példákat a szomszédból!



A német WunderWaffe tervekben Ez a képesség szerepel, ami "Papi-megígért-rövidesen" :oops: gyártásba kerül...

... 2023-at írunk és tervben van!!! ...értem én! :oops:
... az, amit a svédek egyedül, egy (EU-)NATO nélkül megcsináltak és szolgálatba állítottak -- Strv103 (wiki/magyarul)-- 1967-ben!
Ezt Ígéri a német parazita udvari-szállító a Rheinmetall-cég. Megköszönhetem? :oops:




U.i. 1.: ...tervezte Sven Berge 1956-ban!!!


.

...ez szint kell, a "magyarnak", ez a szint elég a kétharmadokhoz!
:hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos:


... + "csendes" javaslat: Nem "mimózálni" kellene az ironikus és jogos megjegyzés miatt, hanem tökösnek lenni a saját szinten!

Egy javasolt tanulság: Magában kellene végre bíznia a magyarnak, nem mindig várni vkitől, felülről, kívülről, ... a megoldást! :hadonaszos:

.


U.I. 3. ráadás:


.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 207
67 095
113
Asszem' ezt tudta az 50-es évekbeli "születésű" Strv103 (magyarul)
stridsvagn103_felepites.jpg
(nagyítható), azzal kiegészülve, hogy a legénység minden tagja tudta vezetni --szükség esetén-- kora formabontó harckocsiját!
... ez a + képesség "nagyon-nagyon-sok-%" túlékőképesség, sok emberéletet, túlélést jelenthet! Látjuk erre a napi jó/rossz példákat a szomszédból!



A német WunderWaffe tervekben Ez a képesség szerepel, ami "Papi-megígért-rövidesen" :oops: gyártásba kerül...

... 2023-at írunk és tervben van!!! ...értem én! :oops:
... az, amit a svédek egyedül, egy (EU-)NATO nélkül megcsináltak és szolgálatba állítottak -- Strv103 (wiki/magyarul)-- 1967-ben!
Ezt Ígéri a német parazita udvari-szállító a Rheinmetall-cég. Megköszönhetem? :oops:




U.i. 1.: ...tervezte Sven Berge 1956-ban!!!


.

...ez szint kell, a "magyarnak", ez a szint elég a kétharmadokhoz!
:hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos:


... + "csendes" javaslat: Nem "mimózálni" kellene az ironikus és jogos megjegyzés miatt, hanem tökösnek lenni a saját szinten!

Egy javasolt tanulság: Magában kellene végre bíznia a magyarnak, nem mindig várni vkitől, felülről, kívülről, ... a megoldást! :hadonaszos:

.


U.I. 3. ráadás:


.
Mondjuk csak egy egész torony hiànyzik róla hozzà, hogy egy kicsit egyszerûbb legyen a történet.
 
  • Tetszik
Reactions: Catles

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 976
14 040
113
Mondjuk csak egy egész torony hiànyzik róla hozzà, hogy egy kicsit egyszerûbb legyen a történet.


"Az élet kegyetlen!" :)

  • ...de azért szeretném ezt a problémát Itthon, mondjuk meglepiként a második félévtől kezdve, egy tizes(+)ig, egy kb. 150 darabnál! :oops:
  • ... + a maradék a kis kannibáloknak! ;) + :D + :hadonaszos:
  • ... + "Csak" hogy az út a Balcsi-ig ne két napos legyen! :oops:


... vagyis fel se merüljön!!! :mad:

.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 207
67 095
113
"Az élet kegyetlen!" :)

  • ...de azért szeretném ezt a problémát Itthon, mondjuk meglepiként a második félévtől kezdve, egy tizes(+)ig, egy kb. 150 darabnál! :oops:
  • ... + a maradék a kis kannibáloknak! ;) + :D + :hadonaszos:
  • ... + "Csak" hogy az út a Balcsi-ig ne két napos legyen! :oops:


... vagyis fel se merüljön!!! :mad:

.
Melyiket szeretnéd itthonra? A mindenki tudjon vezetni a járműben dolgot? Szerintem nem akkora dolog. Vagy az STRV103-at? Az nekem is tetszene. :D
 
  • Imádom
Reactions: LMzek 2.0

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 376
55 060
113
Volt ott egyéb csalás is.
a08f8867a3c3139a21e679ed447afc13.jpg

Igen.
Ők is gondoltak arra, hogyha hátra felé akarsz menni komolyabb sebességgel akkor nem árt ha látod hova mész.
Főleg egy erdőben :D

Amúgy tegnap nem poénból írtam be példának a Type-10-est, csak elsikkadt. Ha jól emlékszem menetirány fordítós CVT van benne.
Meg a mai technikával lát hátra is kamerán. Ez reális képesség.
A 60's években ha ilyet akartál akkor az STRV-103 volt a realitás.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 976
14 040
113
Volt ott egyéb csalás is.
a08f8867a3c3139a21e679ed447afc13.jpg

Mi is "csalhatnánk" már pár hasonlót a csilliárdokért-vásárlás helyett!!!

Utoljára a haditechnika területén --a szerintem haditechnikai-polihisztorként is jelentős- Öreg-Hunyadi tudott tölünk felmutatni vmit, ami a csatatéren is eredményes volt.
Csak egyikként a sok közül: a sikeresen hazai viszonyokhoz adaptált huszita szekérvár.
... de sok csatája előtt/alatt rögtönzött valami meglepetést a töröknek(is)!
Akit érdekel, olvasson utána(a kényelmes kérdés helyett, Köszzz) ! ;)

Próbálkozás volt 1848-ban is, de a német(osztrák) neveltetésű vezérkar --és a politika-- akkor is ragaszkodott a hazai erőforrásokból kivitelezhetetlen harcászathoz és haditechnikához!

...mint most! ..." :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: " !

Veresség is lett a vége!



U.I.: 1848-ban a röppentyűk alkalmazása volt a felmerült ötlet, a szükséges mennyiségben
megfizethetetlen,
gyorsan nem gyártható
elég gyorsan nem beszerezhető ágyúk helyett.

Remélem a Ludivikán ez a tanulságos eset is benne van --névvel-- a tananyagban! :)

.
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 112
31 076
113
Mi is "csalhatnánk" már pár hasonlót a csilliárdokért-vásárlás helyett!!!

Utoljára a haditechnika területén --a szerintem haditechnikai-polihisztorként is jelentős- Öreg-Hunyadi tudott tölünk felmutatni vmit, ami a csatatéren is eredményes volt.
Csak egyikként a sok közül: a sikeresen hazai viszonyokhoz adaptált huszita szekérvár.
... de sok csatája előtt/alatt rögtönzött valami meglepetést a töröknek(is)!
Akit érdekel, olvasson utána(a kényelmes kérdés helyett, Köszzz) ! ;)

Próbálkozás volt 1848-ban is, de a német(osztrák) neveltetésű vezérkar --és a politika-- akkor is ragaszkodott a hazai erőforrásokból kivitelezhetetlen harcászathoz és haditechnikához!

...mint most! ..." :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: " !

Veresség is lett a vége!



U.I.: 1848-ban a röppentyűk alkalmazása volt a felmerült ötlet, a szükséges mennyiségben
megfizethetetlen,
gyorsan nem gyártható
elég gyorsan nem beszerezhető ágyúk helyett.

Remélem a Ludivikán ez a tanulságos eset is benne van --névvel-- a tananyagban! :)

.
Ügye azert azt tudod,hogy Hunyadi mendket szultani haddal vívott nyilt csatáját elvesztette....
Röppentyű meg mar 1848 előtt is rendszerben volt az osztrak hadseregben
 
  • Tetszik
Reactions: Catles

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 976
14 040
113
Ügye azert azt tudod,hogy Hunyadi mendket szultani haddal vívott nyilt csatáját elvesztette....
Röppentyű meg mar 1848 előtt is rendszerben volt az osztrak hadseregben

Igen: és Én azt is tudom, hogy az egyik törökös csatavesztésben a Hunyadi sikerére féltékeny királyfi volt a ludas!
A másik megoldást rád bízhatom? ;)

A "Röppentyű:Álgyú" ár-érték arány/költséghatékonyság még a "T-72: Leo 2" aránynál is brutálisabban lejtett volna az elutasított "raketta" oldalára.
Az a szösszenet is elkerülte a korabeli döntéshozók figyelmét, hogy
az egyik megoldás mellet szól a VAN(lesz-elég),
a másik --ágyú-- oldalon pedig a megfizethetetlenül drága, + : majd, a beláthatatlan jövőbe => későn!!!

A röppentyű tömeges alkalmazása lett javasolva --ahol lehet/és szinte szinte minden esetben lehet!!!--, kiegészítve így a röppentyűk létrehozása miatt nem sokkal kisebb mennyiségű --de mindenképpen/mindkét esetben elégtelen-- ágyú-mennyiségünk tűzerejét!
Emellett sokkal könnyebben mozgatható, mint a számunkra kezdetektől korlátot jelentő ágyúk. és az azokat alkalmazó harcászat. A megváltozott tüzérségi eszközökhöz nyilván kis-részben módosítani kellet volna a korabeli harceljárásokat, stb-ket...

Egy --a huszita szekérvárhoz mérhető-- jelentős harcászati/haditechnikai megújulási lehetőséget dobtunk el, annak katonai és politikai következményeivel!

Még mindig érvényes: szerintem, saját vélemény!

U.I.: Ha van/lesz folytatás az már nem ide tartozik!

.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Nemerson