Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
Ez ilyen értelmetlen, sehova nem vezető szemantikai vita...

Nyilván mind a kettő feladata, és azért alapvetően azért találták ki, hogy büntetlenül mészárolhasd le gyalogszerrel közlekedő, más nyelven beszélő embertársaidat.

Mivel erre mindenki rájött és van saját harckocsija ugyanezen célból, ami kilőhet téged amíg te a kicsiket rugdosod, a gyalogság vegzálásának szükségszerű előfeltétele, hogy ne legyen a közelben vegzálást nehezményező ellenséges harckocsi. Vagy mert épp más dolga van, vagy mert te már álnok módon kilőtted.
 
  • Tetszik
Reactions: Celebra

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Nem, a hk legalapvetőbb feladata az ellen páncéloserejének a pusztítása.
Nem.Az az ATGM/páncéltörő-páncélvadász fegyverek alapvető feladata.A hk azért lett alapfegyver,mert többféle feladatkör egyidej betöltésére alkalmas.
Édes istenem, az IFV kategória az szerinted mire való?
A jenki Strkyer 105 mm-ese szerinted milyen vonalon gondolkodva született meg?

Ez és ennek utódja?
https://en.wikipedia.org/wiki/Infanterikanonvagn_91

Akkor miért van szerinted az, hogy a hk-k egymás hk-i ellen és ATGM ellen vannak páncélozva.


Igen.
Ikv91 páncélvadász járgány volt.A Stryker MSG is alapvetően az.
Repülős hasonlat.A páncélvadás az elfogó vadászgép megfelelője,a hk a mai többcélú vadász-vadászbombázó.Páncélvadász-F106,hk-F4E
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 497
84 597
113
Demagógiának én azt nevezném, amikor az ukránok által összegányolt helye verzióban a légzési rendszer éppen nem/szarul működik, és hogy én is egy divatos kifejezést használhassak, ebből extrapolálsz a végtelenbe... valóban, fárasztó tud lenne ha 1000 km-en keresztül a motorgázokat kell beszívni, de az, hogy a légzési rendszernem működött megfelelően a harckocsiban, az egy műszaki probléma, egy javítható gyermekbetegség, amelyekből számtalan van minden harceszközön. 1000 km-es tesztek erre vannak, hogy extrém terheléssel kiadják ezeket a problémákat, és nem igazán arra, hogy jellemző hadászati helyzetet szimuláljanak.

Egyébként örülök hogy az idegen eredetű kifejezésnek két lábon járó szótára is vagy, hogy a tanulmányaidnak ez is részét képezte és hogy folyamatosan tanításban részesítesz.

Nem vagyok szótár!Ezt pont tudom teljesen más okból kifolyólag.

Nem egy ok alapján állították a görög harckocsizók azt,hogy nem jó az ergonómia annál is inkább mert az nem ergonómiai tényező,hogy beszivárog a motortérből valami.Megint ott tartunk,hogy olyan dologgal próbálod magyarázni az ergonómiai lemaradást ami nem tartozik az ergonómiához.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Tudom,hogy régi könyvek,de vagy 30 éve nem lett magyarul hasonló minőségű könyv kiadva.(Zrinyi katonai könyvkiadó sincs ma már a toppon,az biztos).Harckocsicsapatok és harcászatuk.Páncélosok korunk háboriban.Harckocsicsapatok a harcban.Figyelem,páncélosok!(Gudeirán könyve)Van néhány újabb is,de nem érik el a régiek szinvonalát.De azért érdemes elolvasni őket.
Turcsányi-Hegedűs szerzőpárost a mai idők kiemelkedő hadtudományi iróinak tartom.Minden knyvük,tanulmányuk,cikkük elolvasását ajámlom.
 
  • Tetszik
Reactions: Halfdan

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
Nem egy ok alapján állították a görög harckocsizók azt,hogy nem jó az ergonómia annál is inkább mert az nem ergonómiai tényező,hogy beszivárog a motortérből valami. Megint ott tartunk,hogy olyan dologgal próbálod magyarázni az ergonómiai lemaradást ami nem tartozik az ergonómiához.

Nem, a tényeket állítom szembe azzal a valótlan állításoddal, hogy a görögök azért hagyták abba a tesztet, mert a harckocsi ergonómiailag nem volt megfelelő.

Ezzel szemben a valóság: a görög legénység abbahagyta az 1000 km-es menetet az ukrán T-84-ben, alapvetően azért, mert közben kénytelenek voltak a légzési rendszer hibája miatt a kipufogógázokat beszívni. Ugyanezt a távot az orosz T-80Uas érdekes módon gond nélkül megtette és kifejezetten kiváló értékelést kapott. Ezzel szemben a T-84-es kifejezetten kiforratlannak tartották.

Egyszerűen összemosod az egyébként "kiforratlannak" nevezett ukránok által kókányolt T-84-re vonatkozó tapasztalatokat az orosz T-80-ra vonatkozó tapasztaltokkal!

Merőben eltért két harckocsi kapcsán a tapasztalat.

Tank T-84 - in the commission of the first diurnal march of the Greek crew after the passage of the mountain sections of the route has refused to continue to press the motion, citing the increased fatigue, the crew changed to Ukrainian. Refusal speedometer in the commission of the first daily march. Study the use of respirators by crews of foreign tanks, following the T-84, due to poisoning exhaust gases."

"The T-84 was considered to be somewhat inmature and had few problems: smoke grenades failing to work."

Vesd össze a T-80-ast, amellyel pozítívak voltak a tapasztalatok (a lövészetet most kihagyom):

"The T-80U had the best mobility and reliability."
"Slalom - T-80U has overcome this obstacle without collision on the flags."
"Maneuverability test - T-80U performed this exercise in full of minianomalous time compared to all submitted tanks."
"Test 2. Making 1000 km march. T-80U completed the march in full. … According to the Committee of the T-80U has fulfilled all the requirements of programs to perform the march, and on such indicators as: power reserve; fuel consumption;maximum speed; full charging time; exceeded the figures claimed by 15-20%. Excellent!"
"Test 3 Execution 50 km march at night. T-80U test carried out in full. Excellent! Test 4 Execution 100 km march with included stabilizer. T-80U test carried out in full. Committee noted the reliability of the stabilizer. Excellent!"


A fentiekből világosan kiderül, hogy az orosz T-80U simán végig csinálta az 1000 km-es szakaszt is, szó sem volt "ergonómiai" hibákról, az ukrán T-84 viszont már kevésbé jól szerepelt, őket érintette volt az ominózus legénység csere is. Hogy egészen pontosan mi volt az oka a fáradságnak, kicsit homályos, de a kontextusból kiderül, hogy utána a többi harckocsi légzőkészülékét is megvizsgálták a T-84 után, a kipufogógázoktól szerzett mérgezési tünetek miatt...

Tudod az Abrams vagy bármelyik harckocsi is k*rva fárasztó tud ám lenni, ha vezetés közben kipufogógázt lélegzel be..
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 294
113
Harckocsi alegysegek
Rendelkeznek nagy tuzero,eros pamcel vedetseg,nagyfoku manoverezo kepesseg,abv vedelem.

Vedelemben. Kepes
Nagy tavolsagbol pusztitani az ellenseget
Elharitani az ellenseg harckocsijainak es gyalogsaganak rohamat
Ellenlokesekkel a bekelodott ellenseges erok ellen/megsemmisiteni azokat
Tuzszakaszon vegrehajtott tevekenyseggel az ellenseg tevekenysegenek megakadajozasara

Tamadasban kepes
Tuz es manover osszehamgolasaval megrohamozni az ellenseget
Megsemmisiteni eloerejet es jarmuveit elfoglalni allasait
Gyors utemben kifejleszteni a tamadast
Talalkozo harcot vivni az ellenseg tartalekaval
Elharitani az ellenlokest
Uldozni a visszavonulo ellenseget
Menetbol lekuzdeni muszaki vizi akadalyokat szennyezet teruleteket.

Tehat a hk elsodleges feladata meg mindig nem masim hk val vivott harc. /az csak egy keppesseg ami a cel eleresehez szukseges lehet./
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 497
84 597
113
Nem, a tényeket állítom szembe azzal a valótlan állításoddal, hogy a görögök azért hagyták abba a tesztet, mert a harckocsi ergonómiailag nem volt megfelelő.

Ezzel szemben a valóság: a görög legénység abbahagyta az 1000 km-es menetet az ukrán T-84-ben, alapvetően azért, mert közben kénytelenek voltak a légzési rendszer hibája miatt a kipufogógázokat beszívni. Ugyanezt a távot az orosz T-80Uas érdekes módon gond nélkül megtette és kifejezetten kiváló értékelést kapott. Ezzel szemben a T-84-es kifejezetten kiforratlannak tartották.

Egyszerűen összemosod az egyébként "kiforratlannak" nevezett ukránok által kókányolt T-84-re vonatkozó tapasztalatokat az orosz T-80-ra vonatkozó tapasztaltokkal!

Merőben eltért két harckocsi kapcsán a tapasztalat.

Tank T-84 - in the commission of the first diurnal march of the Greek crew after the passage of the mountain sections of the route has refused to continue to press the motion, citing the increased fatigue, the crew changed to Ukrainian. Refusal speedometer in the commission of the first daily march. Study the use of respirators by crews of foreign tanks, following the T-84, due to poisoning exhaust gases."

"The T-84 was considered to be somewhat inmature and had few problems: smoke grenades failing to work."

Vesd össze a T-80-ast, amellyel pozítívak voltak a tapasztalatok (a lövészetet most kihagyom):

"The T-80U had the best mobility and reliability."
"Slalom - T-80U has overcome this obstacle without collision on the flags."
"Maneuverability test - T-80U performed this exercise in full of minianomalous time compared to all submitted tanks."
"Test 2. Making 1000 km march. T-80U completed the march in full. … According to the Committee of the T-80U has fulfilled all the requirements of programs to perform the march, and on such indicators as: power reserve; fuel consumption;maximum speed; full charging time; exceeded the figures claimed by 15-20%. Excellent!"
"Test 3 Execution 50 km march at night. T-80U test carried out in full. Excellent! Test 4 Execution 100 km march with included stabilizer. T-80U test carried out in full. Committee noted the reliability of the stabilizer. Excellent!"


A fentiekből világosan kiderül, hogy az orosz T-80U simán végig csinálta az 1000 km-es szakaszt is, szó sem volt "ergonómiai" hibákról, az ukrán T-84 viszont már kevésbé jól szerepelt, őket érintette volt az ominózus legénység csere is. Hogy egészen pontosan mi volt az oka a fáradságnak, kicsit homályos, de a kontextusból kiderül, hogy utána a többi harckocsi légzőkészülékét is megvizsgálták a T-84 után, a kipufogógázoktól szerzett mérgezési tünetek miatt...

Tudod az Abrams vagy bármelyik harckocsi is k*rva fárasztó tud ám lenni, ha vezetés közben kipufogógázt lélegzel be..

Az ergonómiának nincs köze a műszaki hibához.
 
  • Tetszik
Reactions: Hegylakó

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 497
84 597
113
Csak egy példa az ergonmiára:
Ez a T-80 irányzójának helye.A bal oldalon lévő optika az éjjellátó azaz ezt kell használnod éjszaka.Biztos marha kényelme abba bámulni órákon keresztül este...

t-80-gunner-s-station.jpg


Ez ergonómiai dolog nem pedig a beszivárgó kipufogó gáz.
De itt van pl aparancsnok helye látszik rajta,hogy milyen jól el lehet férni benne:
t-80-commander-s-station.jpg

Hasonlítsd össze őket egy nyugati harckocsijéval
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 497
84 597
113
Harckocsi alegysegek
Rendelkeznek nagy tuzero,eros pamcel vedetseg,nagyfoku manoverezo kepesseg,abv vedelem.

Vedelemben. Kepes
Nagy tavolsagbol pusztitani az ellenseget
Elharitani az ellenseg harckocsijainak es gyalogsaganak rohamat
Ellenlokesekkel a bekelodott ellenseges erok ellen/megsemmisiteni azokat
Tuzszakaszon vegrehajtott tevekenyseggel az ellenseg tevekenysegenek megakadajozasara

Tamadasban kepes
Tuz es manover osszehamgolasaval megrohamozni az ellenseget
Megsemmisiteni eloerejet es jarmuveit elfoglalni allasait
Gyors utemben kifejleszteni a tamadast
Talalkozo harcot vivni az ellenseg tartalekaval
Elharitani az ellenlokest
Uldozni a visszavonulo ellenseget
Menetbol lekuzdeni muszaki vizi akadalyokat szennyezet teruleteket.

Tehat a hk elsodleges feladata meg mindig nem masim hk val vivott harc. /az csak egy keppesseg ami a cel eleresehez szukseges lehet./

Ehhez képest védelemben pl a németek addig a tűzvonal közelébe sem engedték a harckocsikat amíg meg nem jelent az ellenségnél egy harckocsi(Cariust nagyon komolyan lebaszták amiért másként csinálta).Bár ők nem igazán értettek a harckocsi harcászathoz.
 

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 551
4 742
113
Az ergonómiának nincs köze a műszaki hibához.
Az ergonómia az ember-gép-munkakörnyezet kapcsolatát vizsgáló tudományág. Az ergonómia a görög ergon = ’munka’ (görögül: ἔργον), valamint a nomos = ’tan, törvény’ (görögül: νόμος) szavakból alkotott szóösszetétel. Célja a szűkebb és tágabb munkakörnyezet, a gépek, munkaeszközök emberhez igazítása, az emberi adottságoknak lehető legjobban megfelelő munkaeszközök és munkakörnyezet kialakítása. Az ergonómia legfontosabb ágai: a termék-, a munkafolyamat- és a szoftver-ergonómia.

Vagyis a kipufogógázok (vagy égéstermék, vagy bárminek is hívjuk) nem megfelelő elvezetése is ide tartozik.
Hogy az műszaki hiba eredője e, az más kérdés.
Ha szar a görgős széked egy kereke, akkor nem tudod használni, akkor sem, ha műszaki hiba miatt van. Vagyis nem ergonómikus a munkakörnyezeted.
Ha nincs gáz a klímában és fuldokolsz nyáron, akkor is rossz a munkakörnyezeted ergonómiája, csak műszaki hiba idézte ezt elő. Ugyanúgy izzadsz, mintha nem lenne klíma.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
2. világháborúban a német tesztpilóták kényelmetlennek tartották az amerikai típusokat, mert messzire kellett nyúlni a gombokért, kapcsolókért.
Amerikai tesztpilóták kényelmetlennek tartották az német típusokat, mert szűknek érezték a kabint.

Kb. ez is az a szint.
 
  • Tetszik
Reactions: Spartan.asfv

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 294
113
Ehhez képest védelemben pl a németek addig a tűzvonal közelébe sem engedték a harckocsikat amíg meg nem jelent az ellenségnél egy harckocsi(Cariust nagyon komolyan lebaszták amiért másként csinálta).Bár ők nem igazán értettek a harckocsi harcászathoz.
Abba az idobe hk n kivul nagyon nem is volt mas jarmu a csatateren./ami volt hk t kisert./
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 235
60 329
113
Kurfürst

"Szovjet harckocsikhoz is acél penetrátor volt, mert egyszerűen nem tudtak volna annyi wolframmagvas lőszert biztosítani több tízezer harckocsi részére.
Csak később, a Szovjetunió összeomlása után jelentek meg a wolframmagvas orosz lőszerek, addigra gondolom kezelhető méretűvé zsugorodott az hk állományuk."


Ez nem igaz.

Ez ment Iraknak:
3bm-9.jpg


Ez volt a saját:
3BM15.jpg

(Mondanom se kell, hogy a 125 mm-s ágyú először a T-64A-ba került be szériában, 1969-ben. )

3BM-22.jpg

Ha jól emlékszem ebből készült a legtöbb.

Ez pedig a modern nyugati tankokra és lőszer fejlesztésre adott válasz:
3bm-32.jpg

3BM-42.jpg
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 497
84 597
113
Az ergonómia az ember-gép-munkakörnyezet kapcsolatát vizsgáló tudományág. Az ergonómia a görög ergon = ’munka’ (görögül: ἔργον), valamint a nomos = ’tan, törvény’ (görögül: νόμος) szavakból alkotott szóösszetétel. Célja a szűkebb és tágabb munkakörnyezet, a gépek, munkaeszközök emberhez igazítása, az emberi adottságoknak lehető legjobban megfelelő munkaeszközök és munkakörnyezet kialakítása. Az ergonómia legfontosabb ágai: a termék-, a munkafolyamat- és a szoftver-ergonómia.

Vagyis a kipufogógázok (vagy égéstermék, vagy bárminek is hívjuk) nem megfelelő elvezetése is ide tartozik.
Hogy az műszaki hiba eredője e, az más kérdés.
Ha szar a görgős széked egy kereke, akkor nem tudod használni, akkor sem, ha műszaki hiba miatt van. Vagyis nem ergonómikus a munkakörnyezeted.
Ha nincs gáz a klímában és fuldokolsz nyáron, akkor is rossz a munkakörnyezeted ergonómiája, csak műszaki hiba idézte ezt elő. Ugyanúgy izzadsz, mintha nem lenne klíma.

A kipufogó gázok küzdőtérbe jutása műszaki hiba eredménye,ha nyolcas lesz a biciklid kerekében az nem ergonómiai hiba attól,hogy nagyban rontja az "ember-gép" kapcsolatot.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses and Hegylakó

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 551
4 742
113
Ehhez képest védelemben pl a németek addig a tűzvonal közelébe sem engedték a harckocsikat amíg meg nem jelent az ellenségnél egy harckocsi(Cariust nagyon komolyan lebaszták amiért másként csinálta).Bár ők nem igazán értettek a harckocsi harcászathoz.
Feltéve, hogy nem ásták be eleve védelembe, vagy nem kezelték egyfajta erődként. (pl A Bukás, amikor beton fedezékek mögé beállították a Tigrist) Rommel mondjuk be akarta a páncélosokat (valamennyit biztosan) a normadiai parton ásni, csak nem engedték neki. Illetve amikor lesállásba voltak a háború vége felé, megint csak nem nagyon mozoghattak.
Szerintem itt nagyon számít, hogy ki uralta a légteret, vagyis, hogy milyen szerepben találod magad.
Amúgy Dudi a gyakorlatot mondja, Szittya meg az elméletet. A gyakorlat mindig a realitásokkal és a lehetőségeiddel való szembesülés.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 497
84 597
113
Abba az idobe hk n kivul nagyon nem is volt mas jarmu a csatateren./ami volt hk t kisert./

Ez még egy + indok amellett,hogy a harckocsik fő feladata a harckocsi elleni harc.Hisz amikor nem volt más akkor sem használták gyalogság elleni harcra,szóval miért is használnák ma amikor vannak másfajta harcjárművek?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 497
84 597
113
Feltéve, hogy nem ásták be eleve védelembe, vagy nem kezelték egyfajta erődként. (pl A Bukás, amikor beton fedezékek mögé beállították a Tigrist) Rommel mondjuk be akarta a páncélosokat (valamennyit biztosan) a normadiai parton ásni, csak nem engedték neki. Illetve amikor lesállásba voltak a háború vége felé, megint csak nem nagyon mozoghattak.
Szerintem itt nagyon számít, hogy ki uralta a légteret, vagyis, hogy milyen szerepben találod magad.
Amúgy Dudi a gyakorlatot mondja, Szittya meg az elméletet. A gyakorlat mindig a realitásokkal és a lehetőségeiddel való szembesülés.

Konkrétan nem beásni akarta őket Rommel a parton hanem már a parton akarta megtámadni felük a partraszállókat.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 294
113
Elyel panasszal a nato parancsnoksagon meg a volt vsz tabornokoknal is miert talaltak ki ekora marhasagot. /nem tudok mast irni./rendeltetesere is ket fele verziot ismerek vsz es nato eggyikbe se a hk elleni harc volt elsodleges az egy kepesseg ami a cel eleresehez szukseges./ahogy a pancel fajtaja is lemyegtelen hogy aktiv passziv tomor acel vagy retegelt a lenyeg hogy nagyfoku vedelem legyen.ez a cel es nem az hogy minel vastagabb legyen./a hk nak celja van a celja nem a masik hk lekuzdese /resze lehet neki/ de nem a cel. /mint a tarsasjateknal jo ha dupla mezore lepsz de nem az a jatek celja hogy duplamezore lepj hanem hogy celba erj./
 

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 551
4 742
113
A kipufogó gázok küzdőtérbe jutása műszaki hiba eredménye,ha nyolcas lesz a biciklid kerekében az nem ergonómiai hiba attól,hogy nagyban rontja az "ember-gép" kapcsolatot.
De ha fuldokolsz a tankban rendkívül nem ergonómikus dolog! :D

Viszont valóban komoly kihívásokkal küzd az "ember-gép kapcsolat".