Én a hálózatos hadviselésre gondolok. Többször elmondtak, hogy ez a jövő, egyik gripen érzékeli a célt, másik indítja a rakétát, de a NASAMS-ok is az elosztott, hálózatos hadviselést képviselik. Tehát egy hálózatos rendszerben bárki detektalhat, bárki indíthat, az L39NG-t is ehhez kellene fejleszteni.
Azért meteor, mert a meghajtása miatt az most a legjobb, a vég fázisban is tud manőverezni,... Viszont pont a meghajtása miatt nem indítható földről csak levegőből.
Használt amraam menjen NASAMS-ba, a földön nem amortizalodik úgy mint repülés közben, tehát földön sokkal tovább ki lehet húzni az élettartamát. Bár szerintem használt amraam-ok mindehonnan mind az ukránoknak mennek majd a nekik adott NASAMS-okba, ők most a világ összes rakétájat el tudják lőni.
Még mindig nem kerek a történet. A fő kérdésre még mindig nem válaszoltál, hol és hogyan akarod bevetni ezt a gépet?
1, Gyakorlatozni, kiképzési célra? Persze, lehet gyakorolni a hálózat központú gondolkodást, de arra elég a virtuálisan kiterjesztett valóság és "képzeljétek el, hogy most egy meteor repül a cél felé"!
2, Egy rétegzett légvédelmi környezetben, vagyis ellenséges és baráti figyelő NASAMS és Patriot ütegek hatótávján belül szeretnél légi győzelmet elérni vele egy ellenséges gép ellen? (Mondjuk a háború első, intenzív hónapjában?) Ahhoz kevés a meteor. Ez már tényleg ne autóskártya legyen, ahol a rakéta hatótávolsága mindent üt! Egy román F-16 AIM-120-as rakétával veszélyesebb rá, mint ez őrá. A vlach használt, 40 éves gépek képesek saját maguk meglátnia radaron a miénket, ha lőtávolságon belül van, a miénk nem, csak ha a kísérő gép rálát. Gyorsabb az F-16 Falcon emelkedése, a hangsebesség feletti tempója (a miénk nem is karcolja alulról sem az 1M-et) és az egyik rendelkezik aktív önvédelemmel, a másik semmi ilyennel nem rendelkezik.
Mit akarok ebből kihozni? Szerb MIG-29-es vagy horvát használt Rafael gépek ellen is annyi esélye van, mint disznótoron a főszereplőnek. Ezzel a géppel valószínűleg sosem fogsz légigyőzelmet elérni. (Ha csak nem UAV-ok ellen, amire viszont mint írtam, nem a legdrágább lőszer kell. A végfázisban tolóvektoros manőverezésének kevés hasznát veszed, ha a célpont nem is manőverezik. És világháborús repülőkön kívül gyakorlatilag minden manőverező célpont sokkal veszélyesebb az AlbaNG-re, mint fordítva. Ezért szoktam kérni tőletek, hogy ne a Raptor ellenfelét lássátok meg egy 10 millió dolláros gépbe! Fő feladata a kiképzés. Hogy harcászatban csak COIN műveletekbe lesz bevetve vagy egy háború végjátékában, amikor más gépek már lebontották az ellenség légvédelmét, az számomra másodlagos funkció. De ebből az is következik, hogy az árnak a 40%-a nem is mehet olyan dologra, amiből nem is remélem, hogy győztesen kerülök ki. Mert megdrágítom, de ettől nem lesz elfogóvadász.)
3, És igen, már bele kezdtem a harmadik lehetőségbe, hogy esetleg azért akarod felfegyverezni, mert akkor kell a meteor, amikor már áttörtük/lebontottuk az ellenség légvédelmét? Akkor már minek? Akkor már nem kell bombakamion... legalábbis nem a légiharcok során. Ott a levegő-föld képességeire lesz szükség és arra, hogy tud-e SAR radart és I/O szenzorral felderíteni. Remélem érthető. Egy éles háborúban akkor lesz komoly szereplő ez a gép, amikor már nem kell meteor rá.
Én értem, hogy a meteor jobb, mint az AMRAAM, de ettől még koncepcionálisan sehová nem tudom beilleszteni. Számomra a NASAMS AIM-120-a nem egyenértékű egy repülő AIM-120-asával, mert egy MALE megpróbálja majd feltérképezni a földi radarjainkat és indítóink lehetséges helyeit. És próbál a határon járőrözni. Még egy cseh csoda is képes rá, hogy 1-2 percre radarhorizont alatt bemenjen érte az első vonalban küzdő gyalogosaink feje fölül indítson támadást. Vagy egy tüzértelep felé közelítő ellenséges tüzérségi felderítő drónt a gyalogság mögött 5 km-rel elkapjon egy Sidwinder rakétával vagy MISTRAL-lal. Ami még mindig egy olcsó megoldás.
Ez a bajom. Hogy te egy olcsó gépből csinálnál egy drágát úgy, hogy a meghajtása, elektronikája nem képes produkálni minimális túlélést sem forró helyzetben. De még lépést sem tud tartani a Gripennel, hogy egy 8 órás járőrözést együtt csináljanak. Amit te mondasz, az egy feltételes HA, arra az esetre, ha egy földi radar vagy egy IGAZI vadászgép látja a célpontot, és ha az AlbaNG épp nincs indítási távolságon kívül és ha a célpont nem fordul meg idő előtt és lép a gázra, mert akkor utol sem éri és ha nem felbukkan a célpont, ráindít egy AIM-120-at a mi meteoros gépünkre és lebukik a földi radarhorizont alá még mielőtt odaérne a mi végfázisban is manőverező rakétánk.
Hülye példa, de egy IFA pótjára fel lehet tenni az ukrán Bogdan ágyútól kezdve a RM 155-öséig sok tüzérségi eszköz. Ha te sódert akarsz szállítani a cégeddel, ez akkor is képesség növekedést jelent... csak nem biztos, hogy koncepcionálisan ki tudod használni a benne rejlő lehetőséget.
El kell dönteni, hogy mire akarunk egy kiképző gépet használni! Ha a jövő légicsatáinak a megnyerésére, akkor még egy ALCA is kevés lesz oda, inkább egy F-35-öst vegyünk oktató gépnek! Ha a jövő pilótáinak kiképzésére és a rosszabbul teljesítő növendékek amolyan másod- harmadlépcsős CAS gépeire, amiben benne van az olcsó COIN lehetősége is, akkor ne vásárolj a gép árának feléért olyan rakétákat rá, amit önállóan nem tud használni, csak egy jóval drágább gép kíséretében! Lehet jobban növeli például COIN környezetben is egy infrás közelharcrakéta a gép harcértékét és a jövőbeli vásárlók sem kopaszodnak, hogy őnekik ezt mind ki kell fizetni.