[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

TribunusAlex

Well-Known Member
2021. június 21.
106
359
63
Kérdéses, hogy beépíthető-e...

Williams FJ44-4 (L-39NG)Honeywell F124 (ALCA)
Átmérő64 cm91,4cm
Hossz134 cm259 cm
Tömeg298 kg521kg
Tolóerő (max.)16,89 kN28 kN
A gép törzsének átmérője és a hajtómű szekció hossza az első L-39 óta semmit nem változott. Belül igazgatják a rögzítéseket a különböző hajtóművekhez és az orr szekció hosszát változtatgatják, pl. az ALCA esetében a GRIFO radar miatt.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and Aladeen

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 980
8 534
113
A gép törzsének átmérője és a hajtómű szekció hossza az első L-39 óta semmit nem változott. Belül igazgatják a rögzítéseket a különböző hajtóművekhez és az orr szekció hosszát változtatgatják, pl. az ALCA esetében a GRIFO radar miatt.
A kérdés, hogy az erősebb hajtóművet (tömeg, tolóerő stb.) hogyan bírná az egész airframe.. Én szerintem nem terveztek ilyet, mert nem is gondoltak rá. Az NG egy olcsósított kiképzőrepcsi, amelynek az olcsó és a kiképzőgép volt a szempont a tervezésnél. A magyar vitézek viszont máskép gondolták. Ide nekem egy tucatot, aztán majd kitalálunk rá funkciókat. Olyan tipikus gombokhóz kabátot eset volt. (csak beismerni nehéz). Amikor Kecson kellett volna a L-159-es század beszerzésére az aláírást rárakni, (és egy potens kiképző-könnyű csapásmérőnk lett volna) én is örültem neki. Aztán a svédek belengették a repnapon, hogy ennyiért ők is adtak volna még X számú Griffet. A politika rögtön beszart és egyiket sem vette meg. Nos ezt nyögjük napjainkban is harcászati fronton.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 058
38 446
113
A gép törzsének átmérője és a hajtómű szekció hossza az első L-39 óta semmit nem változott. Belül igazgatják a rögzítéseket a különböző hajtóművekhez és az orr szekció hosszát változtatgatják, pl. az ALCA esetében a GRIFO radar miatt.
A géptörzs szélességéről nincs pontos infóm, de képek "arányosítása" alapján kb. 115 cm széles az elülső pilótaülés környékén.
Szóval a 91,4 cm-es Honeywell F124 hajtómű talán bele is férhet, bár elég "necces".

Könnyű támadó feladat körhöz, amúgy nem feltétlen szükséges jobb hajtómű. Ha picit lomhább az nem oszt, nem szoroz: forduló harcot úgy sem vív, rakétákat is nehezen manőverezné le így is, úgy is.

Mindenképp kellene rá egy ELBIT all-in-small önvédelmi rendszer ami kb. 20 kg minden komponensével együtt.
Ebben van: besugárzás jelző, rakétaindítás jelző, DIRCM, infracsapda és dipol szóró. Csak aktív radar zavaró nincs benne. Ez vagy egy ehhez hasonló "must have" kategória a "felderítő" 39-eseknek és semennyire nem csökkenti érdemben a gép teljesítményét.
Nem is drágítaná lényegesen, de sokat dobna túlélő képességén.
A Gripennek sincs több védelme az aktív radar zavarót leszámítva. Sőt, a DIRCM-mel még MANPADS-ok ellen is jobban védve lenne mint a Gripen.

Persze így is csak akkor lehetne bevetni ha az ellenséges légvédelem már le van gyengítve és az ellenséges vadászgépeket is biztonságos távolságban tudjuk tartani. Utóbbira csak Gripen képes, így viszont kevesebb gépünk lesz földi csapásmérésre, tehát egyes feladatokat átvehet az L-39NG is. Pl. "Bomb-truck": semmit nem kell tudnia mint felcipelni a bomákat és laoldani biztonságos távolsából. Amcsik C-17-ből tervezenk CM-eket indítani, akkor erre a L-39NG is képes persze sokkal kisebb méretben SPICE-250ER mini-CM-ekkel.

Az önvédelmi rendszeren kívül kellene rá integrálni a Liteningen konténer - ezt simán elbírja a középső felfüggesztő. Radar hiányában ez lehetne a célfelderítés elsődleges eszköze drónok és más felderítő eszközök által megosztott cél infók mellett.
Az orrba talán fixen is be lehetne építeni egy "EOS gömböt" és akkor Litening konténer sem kell.

Alább néhány lehetséges és potenciálisan hasznos konfiguráció.

Feladatkör1. felfüggesztő2. felfüggesztő3. felfüggesztő4. felfüggesztő5. felfüggesztőMegjegyzés
295 kg400 kg275 kg400 kg295 kg(max terhelhetőség)
CAS 1GBU-12 / GBU-49GBU-12 / GBU-49Litening
konténer
GBU-12 / GBU-49GBU-12 / GBU-49Ez a konfiguráció a gép terhelhetőségének határán van.
CAS 23x HELLFIRE /BRIMSTONE3x HELLFIRE /BRIMSTONELitening
konténer
3x HELLFIRE /BRIMSTONE3x HELLFIRE /BRIMSTONEközel 1 tonna terhelést jelent. Hellfire 10-11 km-ről indítható, a BRIMSTONE II akár 60-ról is. Utóbbihoz valszeg saját radar vagy külső célinfó kell.
"BOMB TRUCK-1"
SPICE-250Litening
konténer
SPICE-250SPICE-250Közelebbről saját célfelderítéssel, távolabbról külső cél infók alapján bombázhat. SPICE250 max. hatótávja 100 km. Teljes terhelés: kb. 750kg
"BOMB TRUCK-2"SPICE-250ERSPICE-250ERSPICE-250ERSPICE-250ERSPICE-250ERCM hordozó, külső célinfók alapján indít biztonságos, akár 150 km-es távolságból.
Teljes terhelés: kb. 700kg
Drón / CM vadászMISTRAL ATAM / SidewinderD-HMP400Litening
konténer
D-HMP400MISTRAL ATAM /
Sidewinder
D-HMP400 12,7mm-es géppuska konténer 400 lőszerrel, 1100 lövés/perc. Az ATAM egy helikopterekre szánt kétrakétás indító Mistralhoz. Mervszárnyú gépre ritkán teszik.
Teljes terhelés: kb. 600-700kg
FelderítőLitening
konténer /
ELM-20600 RTP
ELM-20600 RTP - SAR radar pod, 180 kg
SIGINT felderítő kotnénre is mehetne rá, bár összeségében a felderítés drónokkal hatékonyabb...
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 528
93 830
113
Egyébként 4 darab szaros nem is cseh haderő, hanem a LOM által vett sima kiképzőgépről írogatsz, hogy ezekkel fogják az F-35A kiképzését forradalmasítani a csehek. A

Most nagyot mondtál, mert az LOM tulajdonosa a cseh védelmi minisztérium, lénegytelen, hova van könyvelve, a cseh hadsereg fogja használni.
A +4-et esetleg más is kiképzésre.
ztán meg arról, hogy ezeknek a műszerfalára ráeresztenek virtual F-35A kijelzőket. (Nos már a pilatus PC-21 display-ek is alkalmasak voltak rá más típusok kihjelzőinek emulálására. Meg aztán mivel osztott kijelző a NG-nél és egy bazi nagy három részes display a Villám2-nél. Nos majd meglátjuk.. Ettől még egyáltalán nem lesz jobb potensebb repülőgép, kiképzési célon kívülre.. Nos az F-35 klon kiképzőkből a gyártó orszának is csak 4 kell. Akkor nekünk mi a fenének egy tucat???
Még egyszer első körben 4 és van egy +4-es opciója, amit valószínűleg ki fog használni.
A probléma a sima kiképző repülőgépen kívüli alkalmasások miatt van, mert erre vettek ennyi vacakok. Senki se írta volna, hogy nem kell négy ha már mi akarunk alapkiképző sugaras repülőgépet, bár sok nemzet ennyi hajózóért nem vesz. Igen az amcsiknál csinálja a full időszakot sok ország, meg máshol, sporolva szervezetet, eszközt, pénzt..
Abban maradhatunk, hogy ez egy kiképző gép. Hogy lesz-e belőle vmi más is meglátjuk.
De 2-3 ev múlva sanszosan nekünk és a cseheknek is 8 NG-jük lesz.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby