[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Lassan olyan érzésem lesz hogy csak a mi gépeink riaszthatók,meg repkednek itt a civil gépek után Salzburgtól Záhonyig, meg a Tátrától az Adriáig...

Így most vélek némi párhuzamot felfedezni a kerítésünk megépítése és a Gripenek használata között. A többi EU-ország légierőinek efféle statisztikáit mondjuk nem ismerem.

Igen, de ez egyszerűen röhej hogy a mi nyomorult kis 14 gépes flottánk old meg minden problémát az említett térségben. A többi ország meg csak bezsebeli a pénzt és vigyorogva közli hogy bocsi de Alojz most nem tud felszállni.

Hát, legalább ezt komolyan vesszük ezek szerint. Talán komolyabban, mint mások.
 
Egy tűzharc közepén elég valószerűtlen előkapni egy laptopt és azon pötyögni...
A JTAC katona ha lövészekkel vagy SF-el mozog együtt ugyan úgy lövész mint a többiek ugyan úgy kell biztosítania,alakzatot tartani stb amellett,hogy ha szükség van rá képes légi vagy tüzérségi támogatást kérni.Ne úgy képzeljétek el a JTAC katonát mint aki csak ott van az alegységgel és semmit nem csinál azon kívül,hogy ha kell irányítja a tűztámogatást.Ezen kívül egy jó JTAC előbb elmondja,hogy mire lőjenek mint amennyi idő alatt a ROVERT előveszi beüzemeli stb.Hasznos a ROVER,nagyon hasznos de nem minden esetben az a legjobb megoldás.
Jézusom ez mekkora!
121126_Szolnok-JTAC_2.jpg

A méret ismeretében már értem a fenntartásaidat. Már csak a szőrös-nyeles mikrofont* tartó ember hiányzik.
(*: igen, ez így leírva valóban furán hangzik).
film-crew-set-troy-2004-BPN570.jpg
 
Igen, de ez egyszerűen röhej hogy a mi nyomorult kis 14 gépes flottánk old meg minden problémát az említett térségben. A többi ország meg csak bezsebeli a pénzt és vigyorogva közli hogy bocsi de Alojz most nem tud felszállni.
Ez szerintem inkább előny mint hátrány. Most egy Szlovénia mégis minek tartson vadaszgépet?! Fizetnek érte, mi meg biztosítjuk őket is. Inkább ez mint a szlovakok bohóckodása a Mig-29-cel meg a horvátoké a Mig-21-gyel.
Ennek legalább van értelme a nyolcvanak évek vasainak vakargatásával szemben (+taktikai busz, lovas és vitorlás képességek...).
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and endre
Jézusom ez mekkora!
121126_Szolnok-JTAC_2.jpg

A méret ismeretében már értem a fenntartásaidat. Már csak a szőrös-nyeles mikrofont* tartó ember hiányzik.
(*: igen, ez így leírva valóban furán hangzik).
film-crew-set-troy-2004-BPN570.jpg
Ne keseredj el, megáll ez rövidebb(re állított) lábakon is, és akkor már sokkal kisebb!! :D
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
Igen, de ez egyszerűen röhej hogy a mi nyomorult kis 14 gépes flottánk old meg minden problémát az említett térségben. A többi ország meg csak bezsebeli a pénzt és vigyorogva közli hogy bocsi de Alojz most nem tud felszállni.
Azt azért nem árt tudni hogy ezeknek az elfogásoknak a költsége kiszámlázásra kerül az érintett légijármű üzemeltetőjének (és valószínűleg nem csak a puszta önköltség)
Ha meg nem fizet akkor az illető társaság akkor gépei kitilthatóak a hazai légtérből...
 
A képen nem csak a ROVER van.
121126_Szolnok-JTAC_2.jpg

A tripodon felül lehet gondolom a nagy optikával, alatta meg a lézeres célzó, az alatt meg nemtom mi lehet az a diafilm-vetítő formájú dolog. A táska meg gondolom a hordozó szütyő.
AK-ra integrálva azért jobb lenne...
 
Ezt most pozitívumként mondod, hogy úgy tűnik, csak nekünk vannak bevethető gépeink a környéken?

Nem tudom, hány riasztásunk volt idén, de kb. minden hónapban volt 1-2. Azon azért én is elgondolkodtam, hogy lehet az, hogy az olaszoknál is csak 15 alfa riasztás volt 2017-ben.

Azt nem tudjuk, mikor jött az olaszországi központból a riasztás és mikor történt ez hazai kérésre, hogy fel kell szállni azonosítani egy gépet.
Szerintem ez igy van kitalalva a NATO-ban, hogy magyar gepek szallnak fel itt, Olasz gepek meg ott. Egyszeruen sok ertelme nem lenne szloven vagy szlovak gepeknek felszallni amikor a civil gep elobb hagyja el a legteruket az orszag meretebol adodoan minthogy lenne eselyuk barmit csinalni (pl. szelsoseges esetben foldre kenyszeriteni).
Az alacsony olasz riasztas oka lehet meg, hogy ott ritkabban vannak hatarok, a lusta civil pilota egyszer meg bejelentkezik, de amikor fel oran belul 5-szor kellene kozepkelet europaban akkor megprobal parat "elfelejteni" es ez mondjuk bejon neki Macedonaiban, Mo folott meg nem.
 
Igen, de ez egyszerűen röhej hogy a mi nyomorult kis 14 gépes flottánk old meg minden problémát az említett térségben. A többi ország meg csak bezsebeli a pénzt és vigyorogva közli hogy bocsi de Alojz most nem tud felszállni.
Szerintem ez igy van kitalalva a NATO-ban, hogy magyar gepek szallnak fel itt, Olasz gepek meg ott. Egyszeruen sok ertelme nem lenne szloven vagy szlovak gepeknek felszallni amikor a civil gep elobb hagyja el a legteruket az orszag meretebol adodoan minthogy lenne eselyuk barmit csinalni (pl. szelsoseges esetben foldre kenyszeriteni).
Az alacsony olasz riasztas oka lehet meg, hogy ott ritkabban vannak hatarok, a lusta civil pilota egyszer meg bejelentkezik, de amikor fel oran belul 5-szor kellene kozepkelet europaban akkor megprobal parat "elfelejteni" es ez mondjuk bejon neki Macedonaiban, Mo folott meg nem.
 
Van amelyik Münchentől idáig nem jelentkezik be. Biztos valamelyik stewardessel múlatja az időt vagy nem tudom... Általában mire körbetelefonálnak (München-Aviano(?) addigra belép a Kárpát medencébe aztán lehet hívni Kecskemétet meg BP-t, az elfogás meg megtörténik valahol az Alföld felett. Az osztrákok meg svájciak mintha nem is léteznének, szlovákok néha vannak.
 
Van amelyik Münchentől idáig nem jelentkezik be. Biztos valamelyik stewardessel múlatja az időt vagy nem tudom... Általában mire körbetelefonálnak (München-Aviano(?) addigra belép a Kárpát medencébe aztán lehet hívni Kecskemétet meg BP-t, az elfogás meg megtörténik valahol az Alföld felett. Az osztrákok meg svájciak mintha nem is léteznének, szlovákok néha vannak.
Ausztria és Svájc nem része a NATO légtérvédelmi rendszerének, mindkettő semleges kívülálló.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and sirdavegd
Szerintem ez igy van kitalalva a NATO-ban, hogy magyar gepek szallnak fel itt, Olasz gepek meg ott. Egyszeruen sok ertelme nem lenne szloven vagy szlovak gepeknek felszallni amikor a civil gep elobb hagyja el a legteruket az orszag meretebol adodoan minthogy lenne eselyuk barmit csinalni (pl. szelsoseges esetben foldre kenyszeriteni).
Az alacsony olasz riasztas oka lehet meg, hogy ott ritkabban vannak hatarok, a lusta civil pilota egyszer meg bejelentkezik, de amikor fel oran belul 5-szor kellene kozepkelet europaban akkor megprobal parat "elfelejteni" es ez mondjuk bejon neki Macedonaiban, Mo folott meg nem.

Igen, ez nekem is eszembe jutott. Azt nem tudjuk pontosan, mikor riasztják a magyar Gripeneket. Azt tudjuk, hogy 15 percen belül kell felszállni riasztás esetén.
Egyszer látszódott a flightradar24-on, hogy alig érték utol Szegednél az áthaladó gépet, a lakosságtól meg jött a panasz hogy hangrobbanást hallottak.
Vagyis ha akkor riasztják őket, amikor belépnek az országba valahol, akkor már mi sem tudunk túl sokat tenni. Ha a szlovák légtérben nem jelentkezett be a gép és ezért elé mennek a Gripenek a határra, az utasszállító ezalatt a magyar irányítóknak meg bejelentkezik, akkor meg feleslegesen szálltak fel. Esetleg ezt el lehet "könyvelni" gyakorlásnak.
 
  • Tetszik
Reactions: Pal
Azért ha kiszámláznák a Gripen repóráját a légitársaságnak, hamar megrendesednének. Két gép x 80-100,000 euro, keró, a rakéták kopása a fel-leszállásnál, pilóták fizetése. Akármilyen 2-300,000 eurorol beszélünk azért, mert a másik nem képes bejelentkezni. Vagy le lehetne szállítani a gépet, kipakolni és átnézni töviről hegyire 1-2 nap alatt, abból is értene a légitársaság. Kétszer megcsinálnád, hamar elmenne a híre, hogy hol kell fokozottan odafigyelni.
 
Ausztria és Svájc nem része a NATO légtérvédelmi rendszerének, mindkettő semleges kívülálló.
Jó hát Svajcban max kővel dobálnak meg egy eltérített gépet:
"...a 767-est az európai légtérben olasz Typhoonok, majd francia vadászgépek kísérték. A svájci légierő gépei azonban érdekes módon nem szálltak fel, noha a gép hosszan körözött landolás előtt Genf légterében. Mint az AFP hírügynökség megírta, a svájci légibázisok csak meghatározott „hivatali órákban” működnek, reggel nyolctól délig, majd egytől délután ötig, éjszaka és hétvégén pedig zárva vannak a támaszpontok, pénzügyi okokból nincs készültség. Ezért maradtak a földön a svájciak jelenlegi harci gépei, az F-5-ösök és az F-18-asok"
Tanulság: gépeltérítés előtt tessék két héttel bejelentkezni írasban, két példányban, hivatali pecséttel.

(a Gripen-beszerzést meg lenépszavazták...)
 
Jó hát Svajcban max kővel dobálnak meg egy eltérített gépet:
"...a 767-est az európai légtérben olasz Typhoonok, majd francia vadászgépek kísérték. A svájci légierő gépei azonban érdekes módon nem szálltak fel, noha a gép hosszan körözött landolás előtt Genf légterében. Mint az AFP hírügynökség megírta, a svájci légibázisok csak meghatározott „hivatali órákban” működnek, reggel nyolctól délig, majd egytől délután ötig, éjszaka és hétvégén pedig zárva vannak a támaszpontok, pénzügyi okokból nincs készültség. Ezért maradtak a földön a svájciak jelenlegi harci gépei, az F-5-ösök és az F-18-asok"
Tanulság: gépeltérítés előtt tessék két héttel bejelentkezni írasban, két példányban, hivatali pecséttel.
Pont a fenti eset volt ami a botrányt kirobbantotta ami miatt leszavazták a Gripent, mondván hogy félidős légierőnek nem veszünk gépet!! Egy ideje már dolgoznak a folyamatos készültség felállításán, és folyik a svájci pilóták éjszakai repülésre való kiképzése.
 
121126_Szolnok-JTAC_2.jpg

A tripodon felül lehet gondolom a nagy optikával, alatta meg a lézeres célzó, az alatt meg nemtom mi lehet az a diafilm-vetítő formájú dolog. A táska meg gondolom a hordozó szütyő.
AK-ra integrálva azért jobb lenne...

Azt ami a képen van nem tudod AK-ra integrálni majd esetleg 50 év múlva.
Ami a fegyvereken van lézer célzó meg bármilyen optika az teljesen másra való mint ezek.
 
nem kell full erővel lengetni a zászlót.

lusta vagyok a frisebbet előkereseni, de emlékeim a zeltweg-i Eurofighterek az első öt évben repültek 4600 órát és volt 86 "Alfa-prioritású" esemény, azaz elfogás.

http://www.austrianaviation.net/detail/fuenf-jahre-eurofighter-in-oesterreich/

De rémlik egy 2016-os cikk, az 50-70 éle s riasztást ír évente.
....

Wie oft gibt es Alarmstarts?

Zu Priorität-Alpha-Einsätzen müssen wir zwischen 50 und 70 Mal im Jahr starten.

Wie sieht die Bereitschaft bei den Jets aus und wie lange benötigen sie, bis sie abheben?

Es gibt eine sogenannte Sitzbereitschaft, wo bereits alle Systeme hochgefahren sind und wir innerhalb von fünf Minuten die Triebwerke starten können. Wenn es nötig ist, können wir auch schon bis zum Start hinausrollen und innerhalb von 30 Sekunden starten.

 
Nálunk a Gripen kabinbelsője titkos (svéd kérésre), de itt van egy svéd videó a youtuberól, ahol 30m-es magasságban a nyílt tenger felett gyorsítanak igen szép nagy sebességre, majd belehúzva elérik a 11000 métert, kb egy perc alatt (10-11 sec-nél kezdődik a zoom climb és kb 1:20-nál már 33000 láb felett vannak. A videóból nem derül ki a pontos max magasság elérése, de a másfél perc se rossz, csak nekünk sajna nem releván, mivel sanszosan itt hangsebesség felett gyorsítottak, nyílván függesztények nélkül. Egy magyar keszi Gripen ezt nem teheti meg, mert vinne magával mindent.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Mármint üzem közben? Mert a földön beleülhetett aki akart Ostravában.