Valami hasonlótol tartok,az egész haderőre vonatkoztatva.Nincs elég erőforrásunk egy kellő méretű nehéz haderő kiépitésére,sem fentartására országvédelemhez szükséges méretben.Nem épithetünk a nehéz gépesitett haderőre,és az arra épülő hagyományos nehéz gépesitett manőverező harcászatra-mert nem lesz mivel azt kivitelezni.Nem lesz meg hozzá a kellő méretű csapaterő.
Szintén problémának látom a túlautomatizált tüzérséget,illetve annak kizárolagosságát.PzH igen bonyorult,magas karbantartás igényű,a teljes fegyverrendszer.Drága,ezért nem lesz rotáláshoz elegendő mennyiség.HX3 mint jármű,nem lesz olyan karbantartás igényes,de teljesen automatizált tűzeszközként még érzékenyebb lesz Ráadásul az már harcászatilag használható módon manuálisan lényegében használhatatlan lesz.A töltőgép legkisebb hibájátol is kiesik a harcbol.
Ezért is szimpatikus nekem a dél afrikai G6-52,amit kifejezetten úgy terveztek,hogy figyelembe vették ezt a problémát.Automata üzemmódban kb a PzH szintjét hozza,de a töltőgép hibája,amortizációja esetén manuálisan képes folytatni a harcot,az eredeti G6-45 (annak még nem volt automata töltője,csak a manuálisan a töltőtálcára helyezett löszert töltötte be gépileg a töltetűrbe) szintjét hozva képes folytatni a harcot.A kerekes alváza meg kifejezetten strapabiró,rossz körülmények közötti tartós üzemeltetésre készült.Sajnos a tervbe vett 4 tengelyes változat már nem készült el.Másik ilyen eszköz a zsidó Solef.Full automata üzemmódban (az Elbit Sigma töltörendszere lényegében ennek korszerűsitett változata-de a tartalék üzemmódok nélkül),fél automata üzemmódban (kb mint a PzH),és teljesen manuál üzemmódban is üzemelhetett.Full automataként 2(kettő) fő legénységgel üzemképes volt,9gránát/perc tűzgyorsasággal,60 gránát tárkapacitással.Egyébb üzemmódokban 5 fővel (lőszerhalombol való töltésnél 7 fő).86ban....Nem került sorozatgyártásra,nem volt rá keret (Lavi program is ezért bukott meg ugyanekkor.Izrael belebonyolódott a libanoni háboruba,a GDP 25%-át elvitte már a katonai költségvetés-a gazdasági összeomlás szélén táncoltak).Segélyként kapott M109 tarackokat rendszeresitették helyette,Sholef részelemeivel korszerűsitve.
Szerintem nekünk igazán ideális egy kerekes alvázú korszerűsitett Sholef lenne,ami hosszú nagyjavitás közötti üzemidővel rendelkezik,mags fokú önállósággal harctéri karbantartás szempontjábol.A 25 literes töltetűrrel,és L60as csővel (ha beválik,kellően tartós lesz-ha nem válik be,még mindig ott a már bizonyitott L52 cső,az is megfelel.Vagy még szóba jöhet az amcsik fejlesztette L58 cső is).Ugyan hidakra ennek is szüksége lenne,de nagyobb rendelkezésre állási időt biztosithatna.Éppen csak nincs ilyen eszköz,meg kéne csinálni.Gyakorlet akadálya ennek nincs,hisz tulajdonképpen egy már kifejlesztett eszköz korszerű szintre hozott változata lenne.A nehéz dd számára szükséges láncos önjáró meg már megvan,a PzH képében.