[HUN] Tüzérség fejlesztése: Vontatott vagy önjáró tüzérség beszerzése?

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Watszon

Active Member
2021. június 9.
272
245
43
Amit beszerzünk , gyártjuk is
MG távozása miért is befolyásolná ezt az elvet ?
Kivéve, amit kisebb számban veszünk. Leo 2, Pzh 2000 például.
Amúgy esetleg a Rába vagy a kaposvári kerekes üzem tudna valamiféleképp beszállni (futómű, alváz és erőátvitel gyártás ill. összeszerelés). Utóbbit kétlem, hiszen a kapacitás egyaránt kell a Gidránhoz és a 8x8-hoz, előbbi esetében pedig én jobban örülnék, ha mondjuk a Bronco ATV gyártásába szállnának be.
Rába alkalmas az összerakásra
MG azt nyilatkozta előrehaladottak a tárgyalások .
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 429
43 818
113
Ez még nem változtat azon a tényen, hogy a a Pzh a nehéz dd tarackja és nem másé. Gondolj bele az alkalmazásából eredő nehézségekbe, mint pl. a mozgatás. Hazánk tele van kisebb folyókkal, 4-5 m-nél szélesebb csatornákkal, árkokkal stb., melyeket saját erővel nem bír leküzdeni, nem rendelkeznek nagy teherbírású hidakkal. Tehát igénylik a hídvető és műszaki-mentő szd. gépeit. Pont úgy, mint a Leo és Lynx. (Szerintem nem lesz elég Leguan és Wisent, főleg, ha szétszórják a Lynx-eket az országban)
Itt jegyezném meg, hogy a WiSENT 2 képes hidat fektetni, csak nem vettük meg hozzá a hídelemeket - amennyire én a tudom.
12 m hosszú, MLC 80 teherbírású taktikai rövid hidat képes lefektetni, szóval ez utólag még megvehetjük hozzá és máris sokat javul a mobilitási helyzet.

 
  • Tetszik
Reactions: ijasz and Wilson

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 784
34 596
113
Ez a lényeg, hogy van üzemeltetési tapasztalat intenzív háborús körülmények között. Ezek a tapasztalatok pedig azt sugallják, hogy a tüzérségi eszközök eddig alkalmazott karbantartási gyakorlata az ilyen bonyolult eszközök esetén nem működik. A Pzh annyira bonyolult szerkezet, hogy az intenzív igénybevétel (ami a rendeltetése lenne) esetén fokozottan hajlamos a meghibásodásokra, azaz nagyobb arányban kell kivonni a harcból, ha a megfelelő állapotban akarom tartani.


Békeidőben meglesz, mert van idő megvárni, míg elvégzik a karbantartást. Ellenben soha nem lesz akkora támogatásunk, mint az Ukrán hadseregnek.


Gondolj bele, hogy háborúban ez a szervízbázis látja el a Pzh-k, Leo-k és Lynx-ek karbantartását, javítását. Mennyi időre eshet ki egy eszköz a harcból (főleg, hogy nincs ami helyettesítse)?
Aránytalanul sok erőforrást von el a javíttatása, üzemeltetése a többi eszköztől. Lassan olyan hátteret igényel, mint egy repülőgép, de nincs akkora csapásmérő ereje. Csak egy sima olajcsere elmaradása esetén is repkednek a milliók. A gyártói garancia teljesítése háborús viszonyok között szinte lehetetlen. Még az üzemeltető katonák sem egyszerű képzést kapnak, hanem vizsgákhoz kötik a feladatok elvégzését. Ki tudja ezt háborúban garantálni? Teljesen átvették a civil szféra minőségbiztosítási elveit, ami - mint látjuk- teljesen használhatatlan valós helyzetben.


Gondolom, mint a német Pumák esetében. Bár, ha bele gondolok, már a legendás Tigris és Párduc harckocsiknak is jó, ha a harmada volt egyszerre üzemképes állapotban. Bármilyen profi szervizháttér esetén sem lenne jobb ez az arány.

Ez még nem változtat azon a tényen, hogy a a Pzh a nehéz dd tarackja és nem másé. Gondolj bele az alkalmazásából eredő nehézségekbe, mint pl. a mozgatás. Hazánk tele van kisebb folyókkal, 4-5 m-nél szélesebb csatornákkal, árkokkal stb., melyeket saját erővel nem bír leküzdeni, nem rendelkeznek nagy teherbírású hidakkal. Tehát igénylik a hídvető és műszaki-mentő szd. gépeit. Pont úgy, mint a Leo és Lynx. (Szerintem nem lesz elég Leguan és Wisent, főleg, ha szétszórják a Lynx-eket az országban)

Nem azt mondom egy pillanatig sem, hogy szar a Pzh, csak aránytalanul sok erőforrást von el az üzemeltetése és a továbbiak beszerzése ezt irreálisan megdobná a gazdasági lehetőségeinkhez képest. Nem lenne lehetőség megfelelő csőszámú tüzérség kialakítására.
Valami hasonlótol tartok,az egész haderőre vonatkoztatva.Nincs elég erőforrásunk egy kellő méretű nehéz haderő kiépitésére,sem fentartására országvédelemhez szükséges méretben.Nem épithetünk a nehéz gépesitett haderőre,és az arra épülő hagyományos nehéz gépesitett manőverező harcászatra-mert nem lesz mivel azt kivitelezni.Nem lesz meg hozzá a kellő méretű csapaterő.
Szintén problémának látom a túlautomatizált tüzérséget,illetve annak kizárolagosságát.PzH igen bonyorult,magas karbantartás igényű,a teljes fegyverrendszer.Drága,ezért nem lesz rotáláshoz elegendő mennyiség.HX3 mint jármű,nem lesz olyan karbantartás igényes,de teljesen automatizált tűzeszközként még érzékenyebb lesz Ráadásul az már harcászatilag használható módon manuálisan lényegében használhatatlan lesz.A töltőgép legkisebb hibájátol is kiesik a harcbol.
Ezért is szimpatikus nekem a dél afrikai G6-52,amit kifejezetten úgy terveztek,hogy figyelembe vették ezt a problémát.Automata üzemmódban kb a PzH szintjét hozza,de a töltőgép hibája,amortizációja esetén manuálisan képes folytatni a harcot,az eredeti G6-45 (annak még nem volt automata töltője,csak a manuálisan a töltőtálcára helyezett löszert töltötte be gépileg a töltetűrbe) szintjét hozva képes folytatni a harcot.A kerekes alváza meg kifejezetten strapabiró,rossz körülmények közötti tartós üzemeltetésre készült.Sajnos a tervbe vett 4 tengelyes változat már nem készült el.Másik ilyen eszköz a zsidó Solef.Full automata üzemmódban (az Elbit Sigma töltörendszere lényegében ennek korszerűsitett változata-de a tartalék üzemmódok nélkül),fél automata üzemmódban (kb mint a PzH),és teljesen manuál üzemmódban is üzemelhetett.Full automataként 2(kettő) fő legénységgel üzemképes volt,9gránát/perc tűzgyorsasággal,60 gránát tárkapacitással.Egyébb üzemmódokban 5 fővel (lőszerhalombol való töltésnél 7 fő).86ban....Nem került sorozatgyártásra,nem volt rá keret (Lavi program is ezért bukott meg ugyanekkor.Izrael belebonyolódott a libanoni háboruba,a GDP 25%-át elvitte már a katonai költségvetés-a gazdasági összeomlás szélén táncoltak).Segélyként kapott M109 tarackokat rendszeresitették helyette,Sholef részelemeivel korszerűsitve.
Szerintem nekünk igazán ideális egy kerekes alvázú korszerűsitett Sholef lenne,ami hosszú nagyjavitás közötti üzemidővel rendelkezik,mags fokú önállósággal harctéri karbantartás szempontjábol.A 25 literes töltetűrrel,és L60as csővel (ha beválik,kellően tartós lesz-ha nem válik be,még mindig ott a már bizonyitott L52 cső,az is megfelel.Vagy még szóba jöhet az amcsik fejlesztette L58 cső is).Ugyan hidakra ennek is szüksége lenne,de nagyobb rendelkezésre állási időt biztosithatna.Éppen csak nincs ilyen eszköz,meg kéne csinálni.Gyakorlet akadálya ennek nincs,hisz tulajdonképpen egy már kifejlesztett eszköz korszerű szintre hozott változata lenne.A nehéz dd számára szükséges láncos önjáró meg már megvan,a PzH képében.
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 953
10 794
113
A baj csak az, hogy az ukránok karbantartás nélkül használják a PzH-kat. Nincs tábori javító kapacitásuk.
Nekünk van?
Ha csak annyira lennének bonyolultak ezek a cuccok, mint egy 15 évvel ezelőtti mercedes személyautó, már akkor oltári szívások lennének a harctéri javításokkal. De gyanítom, hogy ezek bonyolultabbak.
Továbbá a kutyát nem érdekli a háború kellős közepén, hogy miért romlott el a harceszközöd. A tied elromlott, cseredarabod nincs, az ellenségé nem romlott el ergo meghaltál. Ez a valóság! A 10-20 önjáró löveg, és a 30-40 tank pont a semmire elég, tök mindegy, mennyire modern. Ez már 2014-15 körül látszódott, de az utóbbi egy évben méginkább látszik.
Kicsit az az érzésem veled kapcsolatban, hogy az a lényeg, hogy kényelmes legyen a tank meg az ifv, fancy legyen a karabély. Békefentartósat játszani, gyakorlatozgatni kiváló. Háborúba meg úgyse mi megyünk, hanem az amcsik meg az angolok.
 

Watszon

Active Member
2021. június 9.
272
245
43
Úgy "gyártanánk" mi a HX3-at, hogy a lövegfelépítményt, ami RM-termék összeraknánk az alvázzal, meg némi alkatrészt, futóművet itt gyártanánk. Ide lövegyártást nem hoznának szerintem, azt Európában kb. 3-4 helyen tudják..
A H szériát is így gyártotta a Rába.
Nincs ezzel gond, ez szokványos

Összegereblyézik az alkatrészeket és összerakják
legózik mind.
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 784
34 596
113
Csőgyártásra akart utalni :D
Ja,a szokásos hülyesége?Azt is rosszul idézi.Akkor is azt irtam,hogy nem tekintem helyi gyártásnak,csak összeszerelésnek,mig a fődarabok nem hazai gyártásuak.Lett csőgyártás,attol fogva hazai gyártasnak tekintem (de még mindig külföldi függésű,hisz nemesacélművünk továbbra sincs)
Tisztában kell lenni a hazai gyártás,és az összeszerelés különbségével.Ha a gyártósoron beszerelt részegységek döntő többsége import elem,akkor nincs önálló gyártásunk.Ebben az esetben el kell felejteni a majd annyit gyártunk magunknak,amennyit akarunk dologot.Annyit "gyártunk",amennyit a kulcsfontosságú részegységek gyártását birtoklók megengednek....Ha a hazai háttéripar állitja elő azokat az elemeket,akkor van függetlenségük (ez nem jelenti azt,hogy feltétlen kell alapanyag gyártás is.Pl páncéllemezt viszonylag könnyű beszerezni a világpiacon.Az lehet,hogy az alternativ beszerzés mondjuk 6%kal gyengébb minőségű anyag,páncéllemez,fegyveracél,akármi,és ez kihat a termék minőségére.Teszem azt nem fog 20k lövést birni a cső,16k után cserélni kell-de a gyártás folytathatő)
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 545
20 270
113
Ja,a szokásos hülyesége?Azt is rosszul idézi.Akkor is azt irtam,hogy nem tekintem helyi gyártásnak,csak összeszerelésnek,mig a fődarabok nem hazai gyártásuak.Lett csőgyártás,attol fogva hazai gyártasnak tekintem (de még mindig külföldi függésű,hisz nemesacélművünk továbbra sincs)
Tisztában kell lenni a hazai gyártás,és az összeszerelés különbségével.Ha a gyártósoron beszerelt részegységek döntő többsége import elem,akkor nincs önálló gyártásunk.Ebben az esetben el kell felejteni a majd annyit gyártunk magunknak,amennyit akarunk dologot.Annyit "gyártunk",amennyit a kulcsfontosságú részegységek gyártását birtoklók megengednek....Ha a hazai háttéripar állitja elő azokat az elemeket,akkor van függetlenségük (ez nem jelenti azt,hogy feltétlen kell alapanyag gyártás is.Pl páncéllemezt viszonylag könnyű beszerezni a világpiacon.Az lehet,hogy az alternativ beszerzés mondjuk 6%kal gyengébb minőségű anyag,páncéllemez,fegyveracél,akármi,és ez kihat a termék minőségére.Teszem azt nem fog 20k lövést birni a cső,16k után cserélni kell-de a gyártás folytathatő)

A teljes hazai hadiipar arról is szól majd, hogy háborús helyzetben hozzáférünk-e a termeléshez szükséges alapanyagokhoz, alkatrészekhez. A hazai háttér minimális lesz ebben is,. mint egyébként a teljes magyar gépgyártási szegmensben. Minimális mennyiségben, nem túl jelentős alkatrészeket, kötőelemeket, tud gyártani alapban a hazai háttéripar, saját forrásból. Minden egyéb külföldi importtól függ az ő esetükben is. A magyar gazdaság teljesen nyitott és 90+ %-ban a nyugati gazdasági világ része, ahhoz kötött. Elsősorban német relációban.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 784
34 596
113
A teljes hazai hadiipar arról is szól majd, hogy háborús helyzetben hozzáférünk-e a termeléshez szükséges alapanyagokhoz, alkatrészekhez. A hazai háttér minimális lesz ebben is,. mint egyébként a teljes magyar gépgyártási szegmensben. Minimális mennyiségben, nem túl jelentős alkatrészeket, kötőelemeket, tud gyártani alapban a hazai háttéripar, saját forrásból. Minden egyéb külföldi importtól függ az ő esetükben is. A magyar gazdaság teljesen nyitott és 90+ %-ban a nyugati gazdasági világ része, ahhoz kötött. Elsősorban német relációban.
Ezért nem szoktam irogatni a magyar (hadi)ipar rovatba-mert nincs magyar ipar.Megszünt.NERnia droidköztársaság csak kihelyezett összeszerelő üzemek helye,leginkább a német konszerneknek.
 
  • Tetszik
Reactions: hunemperor

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 976
85 610
113
Nekünk van?
Ha csak annyira lennének bonyolultak ezek a cuccok, mint egy 15 évvel ezelőtti mercedes személyautó, már akkor oltári szívások lennének a harctéri javításokkal. De gyanítom, hogy ezek bonyolultabbak.
Továbbá a kutyát nem érdekli a háború kellős közepén, hogy miért romlott el a harceszközöd. A tied elromlott, cseredarabod nincs, az ellenségé nem romlott el ergo meghaltál. Ez a valóság! A 10-20 önjáró löveg, és a 30-40 tank pont a semmire elég, tök mindegy, mennyire modern. Ez már 2014-15 körül látszódott, de az utóbbi egy évben méginkább látszik.
Kicsit az az érzésem veled kapcsolatban, hogy az a lényeg, hogy kényelmes legyen a tank meg az ifv, fancy legyen a karabély. Békefentartósat játszani, gyakorlatozgatni kiváló. Háborúba meg úgyse mi megyünk, hanem az amcsik meg az angolok.
Igen mi úgy vettük.
 

ijasz

Well-Known Member
2013. január 23.
1 932
4 869
113
Itt jegyezném meg, hogy a WiSENT 2 képes hidat fektetni, csak nem vettük meg hozzá a hídelemeket - amennyire én a tudom.
12 m hosszú, MLC 80 teherbírású taktikai rövid hidat képes lefektetni, szóval ez utólag még megvehetjük hozzá és máris sokat javul a mobilitási helyzet.

Növeli, de ez a szám akkor sem túl sok. Védelemben az egész dd. kb 350-400 km2 területen helyezkedik el. Ennek a néhány hídvetőnek kell kiszolgálni - legyünk optimisták - 5 zl-at ( 3 Lynx, 1 Leo, 1 Pzh plusz logisztikai járművek). Ha csak a Pzh osztályt nézem, akkor is kevés, mert a kijelölt TÁS körletben való mozgatáshoz sem elég egy. Nem mozgathatom egyszerre az egész osztályt, ha a modern elveknek megfelelően decentralizált tűzvezetés mellett rotálom az ütegeket, tűzszakaszokat. Láthattuk Ukrajnában, hogy milyen rizikós egy ilyen átkelés, ezért nem szerencsés ekkora erőket összevonni. Pillanatok alatt lenulláznák az egész tüzérségünket. Szóval nagyobb figyelmet kell fordítani a mozgatásukra és nagyobb műszaki járműparkot kell beszerezni, mert nagyon korlátozottak a természetes mozgási lehetőségei.
Ezért nem támogatom a további nehéz dd.-k megalakítását (nem is valószínű), helyettük inkább úszóképes közepes, viszonylag könnyebb tüzérséggel. Az átlagos civil teherforgalom paraméterein belül mozgó eszközöknek jóval nagyobb hadműveleti mobilitása van.
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 212
13 728
113
Növeli, de ez a szám akkor sem túl sok. Védelemben az egész dd. kb 350-400 km2 területen helyezkedik el. Ennek a néhány hídvetőnek kell kiszolgálni - legyünk optimisták - 5 zl-at ( 3 Lynx, 1 Leo, 1 Pzh plusz logisztikai járművek). Ha csak a Pzh osztályt nézem, akkor is kevés, mert a kijelölt TÁS körletben való mozgatáshoz sem elég egy. Nem mozgathatom egyszerre az egész osztályt, ha a modern elveknek megfelelően decentralizált tűzvezetés mellett rotálom az ütegeket, tűzszakaszokat. Láthattuk Ukrajnában, hogy milyen rizikós egy ilyen átkelés, ezért nem szerencsés ekkora erőket összevonni. Pillanatok alatt lenulláznák az egész tüzérségünket. Szóval nagyobb figyelmet kell fordítani a mozgatásukra és nagyobb műszaki járműparkot kell beszerezni, mert nagyon korlátozottak a természetes mozgási lehetőségei.
Ezért nem támogatom a további nehéz dd.-k megalakítását (nem is valószínű), helyettük inkább úszóképes közepes, viszonylag könnyebb tüzérséggel. Az átlagos civil teherforgalom paraméterein belül mozgó eszközöknek jóval nagyobb hadműveleti mobilitása van.
A Gvozdika n kívül milyen úszóképes kész spg-t tudnál használni?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 976
85 610
113
A Gvozdika n kívül milyen úszóképes kész spg-t tudnál használni?
Nem létezik modern úszóképes önjáró löveg. Igazából a Gvozgyikán kívül nincs is másik szerintem.

Növeli, de ez a szám akkor sem túl sok. Védelemben az egész dd. kb 350-400 km2 területen helyezkedik el. Ennek a néhány hídvetőnek kell kiszolgálni - legyünk optimisták - 5 zl-at ( 3 Lynx, 1 Leo, 1 Pzh plusz logisztikai járművek). Ha csak a Pzh osztályt nézem, akkor is kevés, mert a kijelölt TÁS körletben való mozgatáshoz sem elég egy. Nem mozgathatom egyszerre az egész osztályt, ha a modern elveknek megfelelően decentralizált tűzvezetés mellett rotálom az ütegeket, tűzszakaszokat. Láthattuk Ukrajnában, hogy milyen rizikós egy ilyen átkelés, ezért nem szerencsés ekkora erőket összevonni. Pillanatok alatt lenulláznák az egész tüzérségünket. Szóval nagyobb figyelmet kell fordítani a mozgatásukra és nagyobb műszaki járműparkot kell beszerezni, mert nagyon korlátozottak a természetes mozgási lehetőségei.
Ezért nem támogatom a további nehéz dd.-k megalakítását (nem is valószínű), helyettük inkább úszóképes közepes, viszonylag könnyebb tüzérséggel. Az átlagos civil teherforgalom paraméterein belül mozgó eszközöknek jóval nagyobb hadműveleti mobilitása van.
A kerekes alvázon sem vagy sokkal bentebb, azok is 40 tonna körüliek. A Ceasar azért könnyű (30 tonna) mert kézi töltésű.
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 212
13 728
113
Nem létezik modern úszóképes önjáró löveg. Igazából a Gvozgyikán kívül nincs is másik szerintem.


A kerekes alvázon sem vagy sokkal bentebb, azok is 40+ tonna körüliek. A Ceasar azért könnyű (30 tonna) mert kézi töltésű.
A Gvozdikat teljesen kivonták már a lengyelek meg a csehek és a bolgárok? Vagy csináltak rá valami fejlesztést valakik?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 830
47 170
113
A Gvozdika n kívül milyen úszóképes kész spg-t tudnál használni?
Arra gondol, hogy úszóképes közepes (kerekes) dandár a saját tüzérségével.
Értsd, pl.: amx xp, valamilyen kerekes SPG-vel. Nem kell feltétlen az egész dandárnak úszóképesnek lennie.
Ha jár melléjük 6-8 önjáró kerekes ponton - a rendes műszaki alakulat mellett (saját hídvető és mentő alegységgel), akkor azért garantálható a dandár mozgékonysága..
 
  • Tetszik
Reactions: Giskard and ijasz

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 545
20 270
113
nincs magyar ipar.Megszünt.NERnia droidköztársaság csak kihelyezett összeszerelő üzemek helye,leginkább a német konszerneknek.

Ez így meg nem igaz. Ami a multikat illeti, amit írtál, a 90-es évek elején igaz volt. Mert akkor kezdtük a nyugati technológiák és munka kultúra alkalmazását. Első lépés az összeszerelés. Aztán ha kialakul a képzett szakembergárda, minden téren, jön a következő lépés. Ma már a legtöbb multi nem csak fizikai munkaerőben, hanem mérnökökben is hiányt szenved. Mert szinte mindegyik, a termékfejlesztés bizonyos szegmensét is ide hozta. Nincs ezen különösebb agyalni való, ez így áll fel általában. Elég sok multinál kinevelődött, trenírozott magyar mérnökből lett külföldi telephelyek felső vezetője. Tudnák magam is mondani néhány példát, csak azokról a munkahelyekről, ahol addig a multi világban dolgoztam, dolgozom. ( 2 munkahely. :) )