Az Aranysas év eleji cikke óta csönd van.... , nyílván nem véletlenül.....
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:
Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.
Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.
Nem a Gripent utálom, hanem a 14 darabos "Too Small To Win" Gripen flottánkat tartom olyan szerencsétlen mocsárnak, amiből nem látom, hogy hogyan lehetne kikecmeregni.ezek a voksok az általad utált Gripenekkel nem tűnnének el a világ térképéről.
Khm...nézd meg a "Blokád" c. filmet, meg olvass bele Mező Gábor - A hálózat blogjába. Meg fogsz világosodni, h mi és miért történt úgy, ahogy.Az a helyzet, hogy nagyon izgalmas kis vita ez arról, hogy 25-30 évvel ezelőtt hol és ki miatt mentek félre a dolgok nálunk azzal a húsz évvel ezelőtti vadászgép beszerzéssel kapcsolatban, aminek most se nagyon látjuk a lehetséges folytatását.
A Hidegháború, majd a rendszerváltás után a magyar fél en bloc fogalmatlan volt és világos útmutatásra várt, pénz nélkül.
Mi akárhova betettük volna az X-et, ha a politikusiknak világosan megmondják, hogy mit kell venni és hogyan kell kifizetni. Ahogy a szovjet tette évtizedekig.
Az amerikaiak meg túl azon, hogy KKE térségben ekkoriban nem nagyon láttak még fantáziát és az általános, globális leszerelési folyamat miatt a gyárak se akartak 110%-nál kevésbé biztos és többtizes nagyságrendnél szerényebb ügyletekbe keveredni, inkább leépítésekbe kezdtek; továbbá a piacon frissen kivont, használt, de gyorsan modernizálható, viszonylag modern technika se nagyon akadt, nem törték magukat, hogy meggyőzzenek minket.
Ez tény.
A török, vagy koreai vadászgépek csak akkor jöhetnének szóba, ha előtte ezt mi alaposan eldöntjük, de még ekkor is necces, mert mind a kettőt amerikai hajtómű hajtja.
Úgy hogy invesztálunk bele ici-picit anyagilag!Teljesen mindegy hogy honnan szerzed be és kifizeted/ lizíngeled - ergo anyagilag fordítasz rá - Nem vettem észre hogy az emúlt 1 évben bárki csak úgy hozzánk vágott volna egy szd.nyi gépet INGYEN.....A teljesen mindegy nem egyenlő Kína , Oroszország !Nem a Gripent utálom, hanem a 14 darabos "Too Small To Win" Gripen flottánkat tartom olyan szerencsétlen mocsárnak, amiből nem látom, hogy hogyan lehetne kikecmeregni.
Értem.Úgy hogy invesztálunk bele ici-picit anyagilag!Teljesen mindegy hogy honnan szerzed be és kifizeted/ lizíngeled - ergo anyagilag fordítasz rá - Nem vettem észre hogy az emúlt 1 évben bárki csak úgy hozzánk vágott volna egy szd.nyi gépet INGYEN.....A teljesen mindegy nem egyenlő Kína , Oroszország !
Értem.
A vadászgép beszerzés ügye nálunk jelenleg a nincs mit és nincs miből kérdése.
Az előbbire egyesek a JAS-39E-t adták meg, míg az utóbbira lenne a válasz a további JAS-39C gépek beszerzése.
Reálisan számolva, szerinted mennyi további gépre van pénz?
Van egyátalán flottabővítésre pénz?
Ez így szép, én is eljutottam már erre a gondolatra, de én itt a HTKA-n a 3x16 gépet favorizáltam mindig is.Arra van pénz amire szánnak. Szerintem két reptéren két század modernizált Gripen C/D-nek nem kéne problémát okoznia.
Hogy mit , nos arra nem hiszem hogy nem lenne elképzelés , mennyit még ; egy szd.-ot!Miből?A dzsungel ura álltal írt felvetésnek van alapja , mert ha nagyon kellene akkor lenne rá pénz , de valszeg az anyagiak lehetnek a szűk keresztmetszet!Viszont annyira oly sok ídő nincsen ; 26 a nyakunkon.Értem.
A vadászgép beszerzés ügye nálunk jelenleg a nincs mit és nincs miből kérdése.
Az előbbire egyesek a JAS-39E-t adták meg, míg az utóbbira lenne a válasz a további JAS-39C gépek beszerzése.
Reálisan számolva, szerinted mennyi további gépre van pénz?
Van egyátalán flottabővítésre pénz?
Idáig már eljutottunk.Hogy mit , nos arra nem hiszem hogy nem lenne elképzelés , mennyit még ; egy szd.-ot!Miből?A dzsungel ura álltal írt felvetésnek van alapja , mert ha nagyon kellene akkor lenne rá pénz , de valszeg az anyagiak lehetnek a szűk keresztmetszet!Viszont annyira oly sok ídő nincsen ; 26 a nyakunkon.
Ez így szép, én is eljutottam már erre a gondolatra, de én itt a HTKA-n a 3x16 gépet favorizáltam mindig is.
De most tényleg, mibe kerülhet szerintetek két század modernizált Gripen beszerzése, fenntartása, kiszolgálása, felfegyverzése, két reptéren, hozamosabb ideig, a "nem kéne problémát okozni" állításon túl?
Ha a finnek F-35 döntése körül rendeltünk volna 28-30 Gripen E + supportot, akkor azt $3-4B körül megkaptuk volna. Mivel leghamarabb 3 évvel kesobb kezdenének erkezni, lett volna kb 8 év törleszteni, $500M évente... nem volt prioritas, igy nem erre ment. Valahol még értem is, ha először egy ütős légvédelmet építenének (olcsóbb, mint a legifoleny) — de egyelőre qrvara nem úgy néz ki. Ha ezt lett volna a cél, akkor a NASAMS mellé már jönne egy David's Sling vagy hasonló, ami ~300km jó és hozza egy marék olcsó Stunner/Skyceptor, hogy legyen taktikai ABM képesség is, ne csak AA védelem.Értem.
A vadászgép beszerzés ügye nálunk jelenleg a nincs mit és nincs miből kérdése.
Az előbbire egyesek a JAS-39E-t adták meg, míg az utóbbira lenne a válasz a további JAS-39C gépek beszerzése.
Reálisan számolva, szerinted mennyi további gépre van pénz?
Van egyátalán flottabővítésre pénz?
Szerintem a "nincs pénz" alapvetően nem akadály. Ha most nincs pénz, amikor a GDP 2+%-át költjük honvédelemre, akkor a Gripenek eredeti beszerzésekor sem volt ez opció. Alapvetően a svédek a cseheknek vagy 2 éve kijelentették, hogy nem hajlandóak további lízing lehetőséget biztosítani neki. Azaz ha továbbra is Gripent akarnak üzemeltetni, akkor tessék szépen kiköhögni. Namost azóta ugye az F-35-re bejelentkeztek, de állítólag folynak tovább a tárgyalások a Gripenekről is, és már van olyan opció, hogy tovább béreljék a századukat.Értem.
A vadászgép beszerzés ügye nálunk jelenleg a nincs mit és nincs miből kérdése.
Az előbbire egyesek a JAS-39E-t adták meg, míg az utóbbira lenne a válasz a további JAS-39C gépek beszerzése.
Reálisan számolva, szerinted mennyi további gépre van pénz?
Van egyátalán flottabővítésre pénz?
Na. Ez egy egész jó összefoglaló, de sajnos feltételes módban írodott.Ha a finnek F-35 döntése körül rendeltünk volna 28-30 Gripen E + supportot, akkor azt $3-4B körül megkaptuk volna. Mivel leghamarabb 3 évvel kesobb kezdenének erkezni, lett volna kb 8 év törleszteni, $500M évente... nem volt prioritas, igy nem erre ment. Valahol még értem is, ha először egy ütős légvédelmet építenének (olcsóbb, mint a legifoleny) — de egyelőre qrvara nem úgy néz ki. Ha ezt lett volna a cél, akkor a NASAMS mellé már jönne egy David's Sling vagy hasonló, ami ~300km jó és hozza egy marék olcsó Stunner/Skyceptor, hogy legyen taktikai ABM képesség is, ne csak AA védelem.
A finnek valami röhejes áron, $350M rendelték meg a Davidet, az vidáman beleférne még most is, akkor a hagyományos három légvédelmi layerbol kettőre már meglenne a megoldás plusz a MANPADok, utána már csak venni kell hozza rakettakat, meg remelni, hogy a német Arrow 1000km+ telepítésbe be tudunk majd szállni és akkor meglesz az utolsó layer is.
Passz, szerintem bármikor megrendelhetnenk, de a jelenlegi svédekkel szivozas mindent megkavart. Ezzel megint qrva okosan lábon lőtte magát a nagyokos NER ill. a Főni, mert elég kínos lenne így kuncsorogni jobb árért közben...Na. Ez egy egész jó összefoglaló, de sajnos feltételes módban írodott.
Most mit tudunk ezekből megvalósítani és ehhez képest mikorra jöhetnének a további, új gépek?
Jelenleg ugye a 14 gép évi 23-27Mrd HUF körül alakul (lízing díj + szervizköltség + kiképzés). De sosem volt még több, mint 30Mrd.Ez így szép, én is eljutottam már erre a gondolatra, de én itt a HTKA-n a 3x16 gépet favorizáltam mindig is.
De most tényleg, mibe kerülhet szerintetek két század modernizált Gripen beszerzése, fenntartása, kiszolgálása, felfegyverzése, két reptéren, hozamosabb ideig, a "nem kéne problémát okozni" állításon túl?
Tökölre?Szerinted, a 2001-es bezárása óta mennyit kellene rákölteni?Jelenleg ugye a 14 gép évi 23-27Mrd HUF körül alakul (lízing díj + szervizköltség + kiképzés). De sosem volt még több, mint 30Mrd.
Így ezért nem olyan nehéz felszorozni 3 századra ezen költségeket. Nyilván erre jönnek még az üzemanyag, a lőszer, a személyzet, és kiszolgálók bére, valamint az infrastruktúra fenntartás, és bővítése. De ne feledjük, hogy minimum 1400Mrd HUF-ról indul az éves HM költségvetés, és látszik a szándék, hogy folyamatosan és dinamikusan tovább emelik ezt majd. Minimum a GDP növekedésének ütemében.
Ha 200-250Mrd Forintból meg tudjuk oldani, akkor szerintem ez "no brainer".
Ami a 2 repteret illeti, szerintem felesleges pénzkidobás lenne. Én a Gripeneket továbbra is Kecskeméten hagynám, viszont a szállító flottát simán átpakolnám másik reptérre.
Adott esetben a legkézenfekvőbb egy Budapesti lokáció lenne. Akár Ferihegyről üzemeltetve, akár Tökölről. Jelenleg az a leggyakoribb scenario, hogy az állami VIP szállítások esetén Kecskemétről először átmennek ugye Ferihegyre. Szerintem ez pazarlás.
Hogy békeidőben csak egy repteret használnak a Gripenek az takarékos megoldás. Kevesebb földi személyzet szükséges, és egyetlen logisztikai raktárból ellátható az egész típus.
Persze nem véletlen, hogy reptérfejlesztési program is indult, mivel egy élesedő helyzet esetén azonnal szét lehet őket telepíteni.
Tököl egyrészt lerobbant, másrészt sem a Dunáról, sem vasúton nem elérhető, a szárazföldi közlekedés pedig bizonyos időpontokban szinte lehetetlen, tehát ez felejtős. A Liszt Ferenc reptéren pedig bajosan tudnának ennyi szállító eszközt (2+2+2) tárolni.Jelenleg ugye a 14 gép évi 23-27Mrd HUF körül alakul (lízing díj + szervizköltség + kiképzés). De sosem volt még több, mint 30Mrd.
Így ezért nem olyan nehéz felszorozni 3 századra ezen költségeket. Nyilván erre jönnek még az üzemanyag, a lőszer, a személyzet, és kiszolgálók bére, valamint az infrastruktúra fenntartás, és bővítése. De ne feledjük, hogy minimum 1400Mrd HUF-ról indul az éves HM költségvetés, és látszik a szándék, hogy folyamatosan és dinamikusan tovább emelik ezt majd. Minimum a GDP növekedésének ütemében.
Ha 200-250Mrd Forintból meg tudjuk oldani, akkor szerintem ez "no brainer".
Ami a 2 repteret illeti, szerintem felesleges pénzkidobás lenne. Én a Gripeneket továbbra is Kecskeméten hagynám, viszont a szállító flottát simán átpakolnám másik reptérre.
Adott esetben a legkézenfekvőbb egy Budapesti lokáció lenne. Akár Ferihegyről üzemeltetve, akár Tökölről. Jelenleg az a leggyakoribb scenario, hogy az állami VIP szállítások esetén Kecskemétről először átmennek ugye Ferihegyre. Szerintem ez pazarlás.
Hogy békeidőben csak egy repteret használnak a Gripenek az takarékos megoldás. Kevesebb földi személyzet szükséges, és egyetlen logisztikai raktárból ellátható az egész típus.
Persze nem véletlen, hogy reptérfejlesztési program is indult, mivel egy élesedő helyzet esetén azonnal szét lehet őket telepíteni.